Permalänk
Medlem

Mobilt bredbandsstrul, jag blir galen!

Hej forumet.
Reggade mig nu då jag tidigare bara läst men nu behöver jag hjälp.
Har länge suttit med en Huawei B535 3/4G router låst till 3G eftersom det var dålig 4G täckning.
Men eftersom 3G nu ska släckas tänkte jag styra upp 4G täckningen och köpte en antenn som ska ge 7dBi förstärkning, från 698Mhz upp till 5Ghz.
Kopplade in, riktade så gott det gick, resultat stendött.

Köpte då en ny router, en ZTE MC801A 5G för att ha samma resultat.
Behöver låsa på 3G för att kunna få internet.

Testade då att ställa ut routern på fönsterblecket, utan extern antenn inkopplad, halleluja 5G och iaf 88Mbit ner.
Ställer routern innanför fönstret, stendött igen.
Ok, får tipset att köpa en kraftigare antenn, får händerna på en Pointing A-XPOL-0002-V3-01
som jag sätter upp i maströret till tv antennen och riktar så gott jag kan åt det håll masten sitter.
Stendött. Sitter gränsle över nocken med mobilen inloggad mot routern och vrider successivt antennen runt 360 Grader och kollar i GUI:et men får aldrig in ngt på 5G.
Enligt GUI:et får jag kontakt med flertalet 4G band, men jag kan aldrig accessa internet ändå.

Låser routern på 3G igen så vi kan ha något internet.

Har laddat ner div appar i mobilen för att försöka se var master finns etc. Har ringt Telenor kundtjänst flertalet ggr och fått veta var master står och vilka band de har i dem, och eftersom jag har både LTE och 5G i mobilen här, samt att routern får uppkoppling om den ställs ute så fattar jag inte varför en ganska dyr och rekommenderad antenn inte kunde ge mig signal?!

Nu funderar jag på om jag ska köpa ett utomhusmodem istället, tex zyxel NR7103 eller en Nokia fastmile men lite less på att slösa pengar i blindo.

Tex Zyxel har väl ett gain på 6-7dBi, pointing antennen ger 11dBi har jag för mig, så den borde väl i teorin faktiskt vara bättre?

Behöver verkligen råd och tips. Hur ska jag få igång detta?
Har 1500m till närmsta mast med 4/5G ej fri sikt. 152m till 3G masten men som sagt... Det ska ju stängas ner. Och den har väldigt varierande hastighet (troligen pga överbelastning)

Permalänk
Medlem

Har du ingen täckning med mobil utan wifi heller?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, får tipset att köpa en kraftigare antenn, får händerna på en Pointing A-XPOL-0002-V3-01
som jag sätter upp i maströret till tv antennen och riktar så gott jag kan åt det håll masten sitter.
Stendött.

Är inte expert men det låter som antingen är antennen inte gjord för den frekvens du behöver eller så riktar du antennen mot fel mast. 0% mottagningen tyder ju på det ena eller andra så tillvida att du faktiskt riktar den någorlunda korrekt och har kopplat den korrekt till routern.
Skulle inte lita på att supporten hos Telenor faktiskt har en jävla aning vart masten du ska koppla upp mot är den mast dom rekommenderar.

Permalänk

Har du testat att ställa routern bredvid fönstret. Men i samma riktning som när det fungerarade utanför.

När jag hade mobilt bredband så bodde jag i en ombyggd villa som hade 3 ettor på botten och en 4 på andra våningen. Plåt fasad, nya 3 glasfönster. Hade då 3/4g. Hade mitt modem låst på 4g 7 av 10 år. Mest pga bättre ping. Ibland hade man faktiskt bättre hastighet på 3g men värdelös ping hastighet.

Till min förvåning så jag fick lika dåliga hastigheter vara sig i stora fönstret som bredvid. Dock så upptäckte jag att fönstret i ytterdörren gav bra hastighet om jag tejpa fast dongeln där. Blev dock lite opraktiskt i längden,sladdar men även värme med syd läge på sommar. Men poängen är att i ytterdörren var det bara en glas ala man kan inte se in.

Min poäng är att vissa fönster blockerar en del våglängder som man inte tror. Sedan varför antennerna inte fungerar är ju en annan fråga. På min dongel så slöt det med att jag köpta 2 kassa ute antenner och drog sladdarna genom tilluft ventilen som låg mellan ytterdörren och fönstret, satt dem på fönsterblecket. Fick då lika bra hastighet som när den satt i ytterdörr fönstret.

Boxer tv löste jag genom köra utom hus antenn på baksidan av huset pågrund av att jag tror signalen studsa mot granhuset till mig. Eller inte, funkade bättre än inomhus fastan riktad bort från masten i alla fall. Ergo hela villan var mellen antennen och masten, så plåt fasad gånger två och minst en grann etta och fyran ovan i direkt väg emot. Så tillsaken testa lite där du tror att detta inte borde fungera. Du har inget att förlora.

Behöver jag lägga till att jag hade en kass hyresvärd :).

missa lite info.
Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Har du ingen täckning med mobil utan wifi heller?

Med mobilen får jag in allt, 3G, 4G/LTE, 5G 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

[qoute]
Stendött.
[/qoute]
Är inte expert men det låter som antingen är antennen inte gjord för den frekvens du behöver eller så riktar du antennen mot fel mast. 0% mottagningen tyder ju på det ena eller andra så tillvida att du faktiskt riktar den någorlunda korrekt och har kopplat den korrekt till routern.
Skulle inte lita på att supporten hos Telenor faktiskt har en jävla aning vart masten du ska koppla upp mot är den mast dom rekommenderar.

Antennen tar frekvenserna, den heter Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz.
Såg att routern hittade allt ifrån 800mhz till 2600mhz när jag satt där på taket, men inte så jag fick internet.
Supporten tvingade jag att koppla mig till deras second line så jag fick tillslut bra info om vilka band dom hade i de olika masterna, och var de fanns.
Har inte så många att välja mellan tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Har du testat att ställa routern bredvid fönstret. Men i samma riktning som när det fungerarade utanför.

När jag hade mobilt bredband så bodde jag i en ombyggd villa som hade 3 ettor på botten och en 4 på andra våningen. Plåt fasad, nya 3 glasfönster. Hade då 3/4g. Hade mitt modem låst på 4g 7 av 10 år. Mest pga bättre ping. Ibland hade man faktiskt bättre hastighet på 3g men värdelös ping hastighet.

Till min förvåning så jag fick lika dåliga hastigheter vara sig i stora fönstret som bredvid. Dock så upptäckte jag att fönstret i ytterdörren gav bra hastighet om jag tejpa fast dongeln där. Blev dock lite opraktiskt i längden,sladdar men även värme med syd läge på sommar. Men poängen är att i ytterdörren var det bara en glas ala man kan inte se in.

Min poäng är att vissa fönster blockerar en del våglängder som man inte tror. Sedan varför antennerna inte fungerar är ju en annan fråga. På min dongel så slöt det med att jag köpta 2 kassa ute antenner och drog sladdarna genom tilluft ventilen som låg mellan ytterdörren och fönstret, satt dem på fönsterblecket. Fick då lika bra hastighet som när den satt i ytterdörr fönstret.

Boxer tv löste jag genom köra utom hus antenn på baksidan av huset pågrund av att jag tror signalen studsa mot granhuset till mig. Eller inte, funkade bättre än inomhus fastan riktad bort från masten i alla fall. Ergo hela villan var mellen antennen och masten, så plåt fasad gånger två och minst en grann etta och fyran ovan i direkt väg emot. Så tillsaken testa lite där du tror att detta inte borde fungera. Du har inget att förlora.

Behöver jag lägga till att jag hade en kass hyresvärd :).

Haha, ja allt är inte alltid som man tror 🙂
Jo men jag har haft routern ståendes på gardinstången ovanför fönstret, just för att jag hade antennkablarna in genom luftventilen först jag också 👍
Nu när jag flyttade upp till maströret drog jag in sladden genom fönstret (hustrun är superglad nu när fönstret inte går att stänga) och routern står nu i ett annat fönster som bara är 2 glas istället det tidigare som var tre-glas.
Enligt ZTE som jag också mailat är både interna antennerna och externa alltid aktivt, på gott och på ont.
Har gått runt med mobilen och försökt pejla in var jag får bäst signal och det är i det hörn av huset jag varit från början.

Det som är otroligt störande är att den inte kopplar upp alls om jag låter den stå på auto, man tänker ju att den borde koppla upp på 3G om den inte får ngn speed på de andra, men låter jag den välja själv har jag ingen uppkoppling.
Dumma maskiner 👎

Permalänk
Medlem

Kanske missat någon info i tråden men kan det vara så att du måste ändra någon inställning på routern för att aktivera externa antennuttaget?
Eller det kanske är samma uttag som ”inbyggda” antennen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk

Jag använde aldrig auto. 4g hade jag tillgång på 800/900/1800/2400? MHz. Modemet kan hade varit Huawei 395/6? och jag låste det på 1800 för där fick jag bästa hastigheten samt ping. Med 4g. Samt 3g på dess frekvenser, jag tvinga alltid. Avstånd till mast 1km till 6 km, dock platt men inte fri sikt.

Testa att om du kan låsa din router vid frekvenser samt olika och testa på olika platser som jag sa ovan. Kan funka där man tror att detta inte skall göra det . Routern är ju egentligen ett modem också. Har du Telenor på telefonen med? Om inte så kan du inte jämföra. Ett annat tips testa kontantkort från andra operatörer. Kostar lite men kanske bättre från tele2/Telia osv. Kostnad? , bara för att testa, man har man inget val så... Kommer ihåg när jag hade tele2 obegränsat 3g/4g men hade 20 Mbit 3g. Men fick grattis sim kort från Elon med 3 och 3g 40 gb gick med högre hastighet över 40 Mbit.

Sedan måste bara säga att jag undrar ännu varför
Utomhus antennerna inte fungerar. Inget man måste slå på?

Kan säga så här, jag "gråter" för att betala 479 för 100/100 Mbit fiber. Men det enklare på vissa sätt. Jämlikt nepp.

Permalänk

Antar att du har en adapter från TS9 kontakten ZTE routern använder till SMA som antennen använder och inte bara tryckt på sma kontakten på ts9 kontakten?

huawei routern verkade dock köra SMA kontakter så förklarar inte riktigt varför den inte fungerade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att du har en adapter från TS9 kontakten ZTE routern använder till SMA som antennen använder?

https://img.av-connection.com/2/AVimg_11464.jpg

huawei routern verkade dock köra SMA kontakter så förklarar inte riktigt varför den inte fungerade.

En fråga om du vet . Visst blockerar moderna tre glas fönster radiovågor. Wifi samt 4g och 5g ?. Eller har jag fel.....

Permalänk
Skrivet av gothia_se:

En fråga om du vet . Visst blockerar moderna tre glas fönster radiovågor. Wifi samt 4g och 5g ?. Eller har jag fel.....

typ allt blockerar radiovågor wifi, BT, mobilsignaler osv osv vissa saker bättre än andra och troligen så kan 3 glas vara sämre för mottagning än klassiska 1 glas eller 2 glas fönster.

hur stor skillnad det är låter jag vara osagt men inte osanolikt att det ev kan påverka mer.

vad för teknik kvittar typ radio är radio men olika frekvenser kan vara olika mycket påverkade av samma material

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3-glas kan dämpa radio / RF, men inte för mig.
Exempeivis mycket el-prylar i bostaden kan skapa EMI, som äventyrar en bra koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Tre-glas blockerar inte några radiovågor. Men allt som är i vägen gör signalen sämre - människor, träd, snöflingor, glas, väggar osv. Har man möjlighet ska man alltid använda extern antenn och ha så kort antennkabel som möjligt. Signalstyrkan halveras ungefär varannan meter eller så, beroende på kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Kanske missat någon info i tråden men kan det vara så att du måste ändra någon inställning på routern för att aktivera externa antennuttaget?
Eller det kanske är samma uttag som ”inbyggda” antennen?

Mailade ZTE och de säger att både interna och externa alltid är aktiva, går inte att ändra själv.
Tyvärr 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Jag använde aldrig auto. 4g hade jag tillgång på 800/900/1800/2400? MHz. Modemet kan hade varit Huawei 395/6? och jag låste det på 1800 för där fick jag bästa hastigheten samt ping. Med 4g. Samt 3g på dess frekvenser, jag tvinga alltid. Avstånd till mast 1km till 6 km, dock platt men inte fri sikt.

Testa att om du kan låsa din router vid frekvenser samt olika och testa på olika platser som jag sa ovan. Kan funka där man tror att detta inte skall göra det . Routern är ju egentligen ett modem också. Har du Telenor på telefonen med? Om inte så kan du inte jämföra. Ett annat tips testa kontantkort från andra operatörer. Kostar lite men kanske bättre från tele2/Telia osv. Kostnad? , bara för att testa, man har man inget val så... Kommer ihåg när jag hade tele2 obegränsat 3g/4g men hade 20 Mbit 3g. Men fick grattis sim kort från Elon med 3 och 3g 40 gb gick med högre hastighet över 40 Mbit.

Sedan måste bara säga att jag undrar ännu varför
Utomhus antennerna inte fungerar. Inget man måste slå på?

Kan säga så här, jag "gråter" för att betala 479 för 100/100 Mbit fiber. Men det enklare på vissa sätt. Jämlikt nepp.

Både interna och externa antenner är alltid aktivt.
Har inte hittat att jag kan låsa på ngn specifikt band på 4G, det kunde jag i det gamla Huawei dock.

Har faktiskt mailat Telia och ska få hem ett prov-sim kort 👍
Annars kör jag Telenor både i telefon och modem, har ett familjeabonnemang, fri surf och just surf simkortet kostar 39 kr i månaden så jag fortsätter gärna med Telenor om det bara funkar 😁

Permalänk
Medlem

Antar att du har en adapter från TS9 kontakten ZTE routern använder till SMA som antennen använder och inte bara tryckt på sma kontakten på ts9 kontakten?

https://img.av-connection.com/2/AVimg_11464.jpg

Jodå, jag köpte exakt de kablarna du la in en bild på 🙂

Permalänk
Medlem

För B535 ska man ställa in modemet på att använda externa antenner istället för interna. Sedan bör du låsa modemet mot dom högre frekvenserna som finns tillgängliga hos dig (över 800MHz). Jag har använt det modemet och fått 270Mbit/s mot en mast som var 9km bort med denna antenn: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...

Men det låter absolut konstigt att du inte får 4G. Kan det ha något med SIM-kortet att göra? Testa ditt SIM-kort från mobilen eftersom du vet att det fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser kablaget mellan antenn och router ut, kabeln kan ibland dämpa mer än antennen förstärker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Inte blockerar, däremot dämpar de signalstyrkan så har man dålig mottagning i området kan det absolut göra en stor skillnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För B535 ska man ställa in modemet på att använda externa antenner istället för interna. Sedan bör du låsa modemet mot dom högre frekvenserna som finns tillgängliga hos dig (över 800MHz). Jag har använt det modemet och fått 270Mbit/s mot en mast som var 9km bort med denna antenn: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...

Men det låter absolut konstigt att du inte får 4G. Kan det ha något med SIM-kortet att göra? Testa ditt SIM-kort från mobilen eftersom du vet att det fungerar.

Det gamla Huawei modemet testade jag både att låta vara på auto på antenn samt satte själv på extern.
Det modemet stödde inte alla band Telenor har i masten.
Har bytt sim kort, fick ut ett nytt från Telenor, och routern hittar ju både 4G och 5G om jag har den utomhus.

Det jag funderat över lite nu är om jag skulle behöva vinkla upp antennen, den går inte att justera på den ledden med fästet tyvärr så då måste jag bocka om fästet som det är nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser kablaget mellan antenn och router ut, kabeln kan ibland dämpa mer än antennen förstärker.

Kablarna har varit de fast monterade low loss kablarna som levereras med respektive antenn, och sen de övergångs kablarna som fanns bild på ovan, tror de kom från Huawei, köptes av LOH Electronics (samma firma som jag köpte första antennen av, och som rekommenderat Poynting antennen).
Har fått mkt support av dem via mail, otroligt detaljerade förklaringar och tips.

Permalänk
Skrivet av Möken:

Det jag funderat över lite nu är om jag skulle behöva vinkla upp antennen, den går inte att justera på den ledden med fästet tyvärr så då måste jag bocka om fästet som det är nu

i höjdled tror jag inte du ska behöva justera något nämnvärt speciellt om du satt den på en mast uppe på taket iom antennen är en ganska vidstrålande modell så den kan ta upp signaler som inte kommer in perfekt rakt framifrån så du borde iaf få någon form av länk om än kanske dålig om det är helt åt helvete.

så personligen låter det snarare som antingen inställningsfel i routern eller att kable/adapter/antenn är skadad eftersom du inte verkar få något alls från den.

här kan du hitta lite info om vilka band/frekvenser som används av olika operatörer
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

och du får kolla så antennen du köpt är kompatibel med frekvenserna telnor använder vilket jag skulle vara förvånad om den inte är dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade alltid problem med ZTE och Asus av någon anledning, förutom rörigt interface så var hastigheterna ojämna gav tillslut upp och köpte en TP link 1200 för kontantkort och allt funkade första dagen aldrig haft problem sen dess, Blocket har fem tio stycken till salu begangnat rekomendera dig att prova TP 1200 har fått 9/10 stjärnor av en anledning den går på 4G LTE men har en riktigt vass mottagarenhet och är lätt att installera starta och sätt på signaltest och gå runt i huset tills du hittar max, bästa femhundring jag lagt någonsin

Permalänk
Medlem

i höjdled tror jag inte du ska behöva justera något nämnvärt speciellt om du satt den på en mast uppe på taket iom antennen är en ganska vidstrålande modell så den kan ta upp signaler som inte kommer in perfekt rakt framifrån så du borde iaf få någon form av länk om än kanske dålig om det är helt åt helvete.

så personligen låter det snarare som antingen inställningsfel i routern eller att kable/adapter/antenn är skadad eftersom du inte verkar få något alls från den.

här kan du hitta lite info om vilka band/frekvenser som används av olika operatörer
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

och du får kolla så antennen du köpt är kompatibel med frekvenserna telnor använder vilket jag skulle vara förvånad om den inte är dock.

Antennerna spec säger:
Max 11 dBi
9 dBi, 698-960 MHz
10 dBi, 1710-2700 MHz
11 dBi, 3400-3800 MHz

Jag tycker det blir högre hastighet på 3G med antennen inkopplad, bor 152m från den masten, fri sikt.
Det är helt sinnesförvirrade allting för mig, två modem, två antenner och inget verkar bli bra.
Skulle kunna testa att koppla in Huawei modemet nu på vassaste antennen när den sitter i maströret för det har jag inte gjort.
Men med en familj som är beroende av uppkoppling och sviktande inspiration att sitta på nocken och frysa idag igen för att jag tvekar 🤔

Permalänk
Skrivet av Möken:

Antennerna spec säger:
Max 11 dBi
9 dBi, 698-960 MHz
10 dBi, 1710-2700 MHz
11 dBi, 3400-3800 MHz

Jag tycker det blir högre hastighet på 3G med antennen inkopplad, bor 152m från den masten, fri sikt.
Det är helt sinnesförvirrade allting för mig, två modem, två antenner och inget verkar bli bra.
Skulle kunna testa att koppla in Huawei modemet nu på vassaste antennen när den sitter i maströret för det har jag inte gjort.
Men med en familj som är beroende av uppkoppling och sviktande inspiration att sitta på nocken och frysa idag igen för att jag tvekar 🤔

jaha 150m från masten... ja då kanske du ev kan behöva rikta den lite uppåt trodde du iaf hade nån km till masten.

vet att ansluta till en mast som står för nära kan mycket väl också orsaka bekymmer för att parabolerna på tornet sitter så högt upp att de skjuter radiosignalen långt över ditt hus som kan ligga i en radioskugga pga det.

om möjligt kolla om du kan hitta en mast som står längre bort iaf nån km minst och rikta din antenn mot den istället.

den inbyggda antennen är troligen en rundstrålande antenn och ev ansluter till en mast längre bort kanske i en helt annan riktning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ZTE MC801A har en irriterande "feature" och klipper de lägre 5G frekvenserna vid användning av extern antenn.

6.Extern antennport
Anslut till externa antenner. Gränssnitt typen är TS-9, och den stöder bara frekvensband N78 (3300MHz ~ 3800MHz)

https://www.bruksanvisni.ng/zte/mc801a/bruksanvisning?p=75

//Johan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Möken:

Antennerna spec säger:
Max 11 dBi
9 dBi, 698-960 MHz
10 dBi, 1710-2700 MHz
11 dBi, 3400-3800 MHz

Det låter som sagt som du är i radioskugga pga att du är alldeles för nära masten så rikta om antennen. Är snarlika problem i mitt hus pga nära och helt öppen miljö så inget kan reflektera radiovågorna utan de går "för högt" för att den närmaste masten ska ge nån bra signal.
Man behöver hamna så långt bort att antennspridningen eller fresnellzonen ger täckning om det inte finn nått högt reflekterande objekt som radiovågorna kan studsa mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

150m från masten you say...Dags för ett nattligt äventyr med kanelbulle på ryggen! Skämt å sido.

Eftersom det lirar på telefonen men noll på din setup så är det nog något du missar? En trasig sladd, någon inställning osv.

Du har inte råkat jorda någon del som inte ska vara jordad? Det brukar ju nolla signalen. Någon isolationsdel som är trasig osv? Kan de som du köpt sakerna hos testa dem så du inte sliter håret av dig och så siter du med en trasig komponent bara.

Gällande fönster så är det inte så mycket en fråga om 3glas eller inte ytan vilken sorts glas. Energieffektiva fönster är ju typ dopade med olika material för att få fram vissa egenskaper. Är inte helt ovanligt att vissa av dessa dämpar signaler (dra en googling så ser du).

Men nu har du ju antennen på talet så det är väl inte ett problem längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperNova:

150m från masten you say...Dags för ett nattligt äventyr med kanelbulle på ryggen! Skämt å sido.

Eftersom det lirar på telefonen men noll på din setup så är det nog något du missar? En trasig sladd, någon inställning osv.

Du har inte råkat jorda någon del som inte ska vara jordad? Det brukar ju nolla signalen. Någon isolationsdel som är trasig osv? Kan de som du köpt sakerna hos testa dem så du inte sliter håret av dig och så siter du med en trasig komponent bara.

Gällande fönster så är det inte så mycket en fråga om 3glas eller inte ytan vilken sorts glas. Energieffektiva fönster är ju typ dopade med olika material för att få fram vissa egenskaper. Är inte helt ovanligt att vissa av dessa dämpar signaler (dra en googling så ser du).

Men nu har du ju antennen på talet så det är väl inte ett problem längre.

Det är inte alls säkert att mobilen väljer den närmaste masten då den inte har en riktantenn utan går på signalstyrka.

Visa signatur