Mobilt bredbandsstrul, jag blir galen!
Hej forumet.
Reggade mig nu då jag tidigare bara läst men nu behöver jag hjälp.
Har länge suttit med en Huawei B535 3/4G router låst till 3G eftersom det var dålig 4G täckning.
Men eftersom 3G nu ska släckas tänkte jag styra upp 4G täckningen och köpte en antenn som ska ge 7dBi förstärkning, från 698Mhz upp till 5Ghz.
Kopplade in, riktade så gott det gick, resultat stendött.
Köpte då en ny router, en ZTE MC801A 5G för att ha samma resultat.
Behöver låsa på 3G för att kunna få internet.
Testade då att ställa ut routern på fönsterblecket, utan extern antenn inkopplad, halleluja 5G och iaf 88Mbit ner.
Ställer routern innanför fönstret, stendött igen.
Ok, får tipset att köpa en kraftigare antenn, får händerna på en Pointing A-XPOL-0002-V3-01
som jag sätter upp i maströret till tv antennen och riktar så gott jag kan åt det håll masten sitter.
Stendött. Sitter gränsle över nocken med mobilen inloggad mot routern och vrider successivt antennen runt 360 Grader och kollar i GUI:et men får aldrig in ngt på 5G.
Enligt GUI:et får jag kontakt med flertalet 4G band, men jag kan aldrig accessa internet ändå.
Låser routern på 3G igen så vi kan ha något internet.
Har laddat ner div appar i mobilen för att försöka se var master finns etc. Har ringt Telenor kundtjänst flertalet ggr och fått veta var master står och vilka band de har i dem, och eftersom jag har både LTE och 5G i mobilen här, samt att routern får uppkoppling om den ställs ute så fattar jag inte varför en ganska dyr och rekommenderad antenn inte kunde ge mig signal?!
Nu funderar jag på om jag ska köpa ett utomhusmodem istället, tex zyxel NR7103 eller en Nokia fastmile men lite less på att slösa pengar i blindo.
Tex Zyxel har väl ett gain på 6-7dBi, pointing antennen ger 11dBi har jag för mig, så den borde väl i teorin faktiskt vara bättre?
Behöver verkligen råd och tips. Hur ska jag få igång detta?
Har 1500m till närmsta mast med 4/5G ej fri sikt. 152m till 3G masten men som sagt... Det ska ju stängas ner. Och den har väldigt varierande hastighet (troligen pga överbelastning)