Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Permalänk
Melding Plague

Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Anser att nuvarande bot på 1 500 kronor är för låg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Gör som i ett av våra kära grannländer; böter baserat på inkomst. Det har tydligen vara uppe för motion i Sverige förut, men av någon anledning blev det inget av saken.

Det ska vara kännbart att åka dit för dessa saker, en fast summa gör ingen skillnad för Tesla- eller BMW-liraren som dundrar på i 170 knyck med mobilen i ena handen medan man rattar med knäskålarna.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Att man inte får använda mobilen när bilen står still, t.ex. i en bilkö eller vid ett rödljus, är dock överdrivet. Det borde vara tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gör som i ett av våra kära grannländer; böter baserat på inkomst. Det har tydligen vara uppe för motion i Sverige förut, men av någon anledning blev det inget av saken.

Det ska vara kännbart att åka dit för dessa saker, en fast summa gör ingen skillnad för Tesla- eller BMW-liraren som dundrar på i 170 knyck med mobilen i ena handen medan man rattar med knäskålarna.

Om de kör 170km/h och åker dit så lär de inte ha något körkort på nåt år eller två. Och beroende på vad det är för väg kan det också bli fängelse. För just dessa tjommar spelar det nog mindre roll om bötern blir högre.

Permalänk
Medlem

Att *surfa* under körning borde vara förbjudet, det är ren idioti.

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på samtidigt helt lagligt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att man inte får använda mobilen när bilen står still, t.ex. i en bilkö eller vid ett rödljus, är dock överdrivet. Det borde vara tillåtet.

Nej! Alltid något fanskap som sitter och gillar maträtter på insta och missar att det slår om till grönt. Borde vara slag på fingrarna med batong för de som ens rör telefonen och sitter bakom ratten.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på någotsätt helt lagligt.)

Det är inte förbjudet att prata i telefon när man kör... Handsfree eller högtalartelefon är fullt lagligt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte förbjudet att prata i telefon när man kör... Handsfree eller högtalartelefon är fullt lagligt att använda.

Det ringer, jag håller på att ta upp telefonen ur fickan och håller den i handen för att jag ska svara och sätta på högtalare.

Kan jag få böter för detta? För såvitt jag förstått kan jag det.
Polisen som ser mig fiddla med telefonen vet ju inte om jag surfar eller bara håller på att fiska upp telefonen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Whatabout alla som kör lyxiga BMW i orten som har 0kr i deklarerad årsinkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det ringer, jag håller på att ta upp telefonen ur fickan och håller den i handen för att jag ska svara och sätta på högtalare.

Polisen som ser mig fiddla med telefonen vet ju inte om jag surfar eller bara håller på att fiska upp telefonen.

Men får väl vara lite mer smidig än så. Exempelvis ha en telefonhållare så man inte behöver hålla i telefonen, utan bara trycka på svara-knappen för att svara.

Permalänk
Medlem

Men det är "tillåtet" att ha mobilen på låret och pillar. Det är förbjudet att hålla i mobilen och pilla. Men hur blir det med alla "smarta" bilar med all justering sker på skärmen? Det har ju gjort tester där bilen färdas några kilometer istället för några hundra meter för att ändra volym, justera temperaturen samt av/på ac.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finnarna gör mycket bra saker!
https://www.automotorsport.se/nyheter/anders-fick-14-miljoner...

Kanske inte så dödligt för en miljardär, men helt klart mer kännbart än de tusenlapparna som ligger bortglömda i vinterjackan.

Bra med hårdare tag mot rattsurfare, i bästa fall vinglar de runt i sitt körfält och i värsta fall sker dödsolyckor

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Men får väl vara lite mer smidig än så. Exempelvis ha en telefonhållare så man inte behöver hålla i telefonen, utan bara trycka på svara-knappen för att svara.

Med andra ord, "ja" man kan få böter för en sådan enkel sak som att fiska upp mobilen ur fickan (utan att ens titta, gå via känsel så klart) - samtidigt som man kan stirra sig blind på radio/AC/ombordsdator/bluetooth utan konsekvens.

Urkorkat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag tror du kan få böter för det. (don't quote me on that )
Och jag har inte några större problem med det...
Så fort du fiskar efter den så gräver du i trånga fickor mm och har fokus på annat
... och var ska du gör av telefonen sen när du valt högtalare? Lägga den i mittkonsolen eller fortfarande hålla den i handen?

Det är ju en skillnad mot att byta radiokanal eller nått sånt också: kanal kan du välja ett bra tillfälle själv att göra.
När det ringer kan det bli att man ogenomtänkt börjar pilla på telefonen när man egentligen borde koncentrera sig på annat.

*uppdatering*
Tycker förstås man ska kunna åka dit för om man sitter och stirrar i AC-menyer också!
Men har inget emot rätt strikta regler specifikt mot mobiltelefonen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hmmm, undrar varför... Vad är snittlönen i riksdagen nu igen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja och det är ju rimligt. Tveksamt om det där klassas som "handsfree" ens. Finns två andra lösningar som är säkrare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Om de kör 170km/h och åker dit så lär de inte ha något körkort på nåt år eller två. Och beroende på vad det är för väg kan det också bli fängelse. För just dessa tjommar spelar det nog mindre roll om bötern blir högre.

Det jag skrev var hyperboliskt, för att framföra en bildlig poäng och möjligen lyfta fram en stereotyp, mer än att ordagrant syfta på en förare som kör just 170 km/h

Skrivet av Miindz:

Whatabout alla som kör lyxiga BMW i orten som har 0kr i deklarerad årsinkomst?

Det är en helt annan diskussion för sig och inte något som är direkt relevant till nyheten.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så fort du fiskar efter den så gräver du i trånga fickor mm och har fokus på annat
... och var ska du gör av telefonen sen när du valt högtalare? Lägga den i mittkonsolen eller fortfarande hålla den i handen?

Är man så lättdistraherad att man tappar man fokus från vägen för att man letar igenom en ficka med handen borde man inte ha körkort. (Och samtidigt är det ju inte olagligt att fiska upp annat från fickorna, typ snytpapper, halstabletter, m.m.)

Hade lagt den i mittkonsolen. Kanske ska börja varje bilresa med att låta den ligga där istället.

Att ha den i en hållare och bara trycka svara/högtalare verkar ju lagligt. Borde samma princip gälla om den ligger öppen i mittkonsollen och man bara svarar med högtalare.

Visa signatur

Permalänk

Kanske avgift som ökar med efter varje gång?
Det är inte bra att rättsväsendet ej har likvärt straff för alla. Jag gissar att en polis som på sin fritid blir tagen för att prata i mobil på bil kan straffas hårdare än en vanlig person som dessutom ser 1500kr som en struntsumma.

Det finns flera sätt att försöka få det mer likvärt, bötesbelopp efter inkomst kan vara en sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Folk klarar inte av det där, sen slår det om och folk fortsätter pilla... Så nej, totalförbud är rätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)

D.v.s. på ren svenska: Du får använda mobiltelefon så länge:

- Du inte håller den i handen
- Den inte påverkar hur du kör

Att slippa hålla telefonen i handen är inte svårt. Det finns telefonhållare att köpa som kan monteras i bilen för en billig penning, som man t.ex. sätter fast i bilens fläktgaller, eller på rutan.

Om du har en sådan kan du absolut sitta och lajka allt du scrollar förbi på Instagram medan du kör, så länge det inte påverkar hur du kör (enligt polisman som ev ser dig).

Sedan kan man ju ha synpunkter på om lagstiftningen är vettig eller ej, men att undvika att hålla telefonen i handen är inte särskilt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Men det är "tillåtet" att ha mobilen på låret och pillar. Det är förbjudet att hålla i mobilen och pilla. Men hur blir det med alla "smarta" bilar med all justering sker på skärmen? Det har ju gjort tester där bilen färdas några kilometer istället för några hundra meter för att ändra volym, justera temperaturen samt av/på ac.

Eller hur. Allt annat än knappar och vred som ger feedback utan att man behöver ta blicken från vägen borde vara förbjudet. Låt skärmarna vara till passagerarna. Det borde till och med vara sensorer som släcker skärmarna så fort föraren tittar på dem.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja, ge tusan i det. Ha handsfree i bilen om du är så oumbärlig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jo tack, möter folk VARJE dag som sitter och glor neråt när de kör bil... ibland är de också på fel sida vägen.

Finns 3e parts lösningar för bluetooth handsfree för nästan ingenting idag som kan monteras i äldre bilar, har för fan fullt bluetooth system i min 2009 Mazda 3 (pendelbil)och kan lyssna på musik och prata i telefon med rattkontroller, fungerar lite sådär men det finns iallafall, i min nya bil Mazda CX-30 stänger touchpanelen av sig när man kör så man ej kan sitta och trycka på den under körning, bra säkerhetstänk tycker jag då allt måste göras på knappar på "gammalt" vis.

https://www.amazon.se/UGREEN-multifunktionsknapp-handsfree-sa...

här är en som min kompis kör på, tror han betalade under 200kr under black friday och fungerar galant, brukar snacka med han när han åker hem från jobbet genom den och han har en gammal golf 4 som han betalade 10.000kr för för typ 5 år sen som hade en 3e parts 500krs stereo installerad med en AUX port och en liten 12v USB i cigaretttändaruttaget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Håller 100% med, det är för låga straff för de individer som antingen kör påverkade, har uppmärksamheten på annat än trafiken, samt kört för hetsigt/dåligt.

Höj minimibelopp + inför böter baserat på inkomst samt ryck kortet direkt för de som kör påverkat och låt dem ta bussen i tio år minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på samtidigt helt lagligt.)

Det handlar inte om distraherande, det handlar om att du inte har båda händerna fria att styra bilen med. Rattar du på ACn t.ex. så kan du när som hälst avbryta det och ge full fokus till körningen medans om du håller i en mobiltelefon så lär du isf. släppa den vilket dels de flesta inte vill och dels så kan den fara in i ratten eller ner till pedalerna och vara ivägen.

Om nu telefon är förbjudet så borde äta, dricka och allt annat också vara förbjudet. Löjlig lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Högst sannolikt även minst dagsböter med beskrivet förfarande, inte ordningsbot.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det blir med alla skärmar numera då? Finns ju allt från Spotify till navigation, YouTube, webbläsare etc.

Skulle säga att det är samma risk när folk sitter och fipplar med infotainment systemen.

Inte minst då vissa system verkar behöva ett antal klick för att bara göra saker som man tidigare hade fysiska knappar till…

Permalänk
Medlem

Använd alltid headset när jag kör och rör inte min telefon. Kan hända mycket på den lilla tid det tar för en att ta upp telefonen för att göra x. Om man bara kör 50kmh hinner bilen rulla 14m på en sekund

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Ja. Att hålla telefonen i handen är straffbart. Anledningen är att det är mycket lättare att fälla någon för rattsurfning. Om polisen säger att du hållt telefonen i handen, och det är straffbart att hålla telefonen i handen, så finns det liksom inget tvivel om vad gränsen går. Ungefär som reglerna för fortkörning t.ex. Det är klart att det kanske går att framföra en bil snabbare än hastighetsgränsen om det är ingen trafik, god sikt och gott väderlag. Men det blir ju väldigt krångligt om man ska behöva bevisa och någon ska behöva bedöma om man kört vårdslöst eller ej.

Sedan är det ju straffbart att använda en telefon på ett sätt som påverkar sin körning negativt, även om man inte håller den i handen, men det är ju mycket svårare att "bevisa".