Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Whatabout alla som kör lyxiga BMW i orten som har 0kr i deklarerad årsinkomst?

Det borde vara ett löst problem. Beslagta och sälj bilen för att betala böterna?

Permalänk
Medlem

Inget om Infotainment 10" skärm i bilar? Finns oändliga med inställningar att pilla på i en EV.

https://etsc.eu/new-warning-on-infotainment-screen-distraction/#:~:text=In%2Dcar%20touch%20screens%20are,Safety)%2C%20an%20ETSC%20member.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Risken att åka fast för det måste vara väldigt nära 0%, så i princip irrelevant vad lagen säger eller hur högt straffet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Skrivet av pine-orange:

Det borde vara ett löst problem. Beslagta och sälj bilen för att betala böterna?

Ja är ju redan så. Behöver inte ens vara pga. böter, räcker med att föraren eller ägaren har skulder eller inte kan bevisa att bilen är köpt med lagligt skattade pengar så tar polisen den i beslag.

Det grannladet Danmark dock också gör är att ta bilen i beslag även ifall man bara bryter mot trafikregler. Dvs. kör man fort eller rattsurfar kan polisen ta bilen i från dig och sälja den på auktion istället för att bara ge böter.

Permalänk
Medlem

Ser hellre hårdare krav mot touch knappar och touchskärm i bilar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Taxichaufförer som pipplar på sin display är värst,vinglar över hela vägen, borde vara spöstraff på Stortorget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Sen såg kag att det kommenterades om att folk inte vill släppa telefonen om de behöver?! Vafan då är det ju inte telefonen som är problemet utan att personen har helt fel prioritering och inte ens skall sitta i en bil!

Det var ju precis det som var poängen med mitt inlägg om du hade läst vidare efter "släppa telefonen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej precis det är ju jävligt konstigt!
Byta rutt på bilens gps är ok, men att byta rutt på telefonen som sitter i en hållare på ungefär samma plats som bilens skärm är inte ok?

Det är inte mer eller mindre förbjudet att byta rutt i telefonen om den sitter i en hållare. Det explicita förbudet gäller att hålla den i handen, även om förbudet inte enbart gäller just telefoner.

"10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och den fokusen/tiden har dom flesta inte med eller utan mobilsurf, värdelös lag. Folk kör i diket och det är helt uppenbart att dom haft en sån fart att dom inte ens kan hålla bilen på vägen men det blir ingenting av det, medans förlorar någon stackare lotteriet och blir random bötfälld 1500kr av en jätteduktig polis.

Så du menar på fullaste allvar att inget händer om du tittar ned i mobilen när du kör. Även om ingen har den reaktions tiden så kanske man hinner bromsa och eller väja så skadan blir mindre?
Tittar du i mobilen kan barnet vara flera sekunder på gatan utan att du märker något, då hinner de flesta bromsa i god tid, eller som mitt eget exempel med refugen, han hade definitivt inte slagit i refugen så hela bilen hoppade om han haft ögonen på vägen.

Du måste vara ett troll om du på fullaste allvar tror att det inte blir någon skillnad när någon tittar på något helt annat medan man kör?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

En bot baserat på bilens kostnad som ny i procent.
Typ 1-2%.

En bil som kostar 1 mille skulle kunna ge en bot på 10-20 tusen kronor. Känns rimligt.

Kostar bilen 2 mil, då blir det 20-40 tusen kronor. Känns rimligt.

Permalänk

Hur gör vi med de lastbilschaufförer som läser tidningen eller tittar på video medans de kör? Har själv sett detta med tidning då jag satt i en buss som körde om en lastbil där en tidning låg på ratten. Angående se på video så har det skett och kom fram i och med att lastbilen orsakade en olycka, där polisen som kollade hytten såg filmen spelades upp.

GPS är ett annat sattyg som borde spärras när bilen rullar. Känner en pensionerad polis som har kört radiobil och som inte kan hålla fingrarna borta från Gps:en under färd. Är alltså inne i menyer och håller på under förd.

Så med andra ord, det är inte enbart en telefon som borde orsaka ett straff. Gör som så att allt som distraherar en förare under färd och som alltså är den verkliga orsaken till att en olycka har skett orsakar att personen får betala allt själv. Ingen självrisk eller liknande. Det är dags att folk lär sig köra bil istället för att åka bil som förare.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande hur många som kollar telefonen när de kör. Ser det i princip varje dag, och då kör jag inte ens bil till jobbet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Kan vi inte bara förbjuda människor att köra bil, borde vara det effektivaste sättet att minska olyckor. Då skulle det bli lite fart på regelverket runt självkörande bilar också.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tag en som aldrig blinkar. Polisen ser ut att skita i de flesta då bötes beloppet inte biter, det är inte värt deras tid. Men lägg på dimensionen med poäng...
Utebliven blinker, ett poäng. Tre sådana och försäkringspremien går upp. Ytterligare tre poäng och man tar bussen i tre månader.

Bara att åka runt med varningsblinkers på då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så du menar på fullaste allvar att inget händer om du tittar ned i mobilen när du kör. Även om ingen har den reaktions tiden så kanske man hinner bromsa och eller väja så skadan blir mindre?
Tittar du i mobilen kan barnet vara flera sekunder på gatan utan att du märker något, då hinner de flesta bromsa i god tid, eller som mitt eget exempel med refugen, han hade definitivt inte slagit i refugen så hela bilen hoppade om han haft ögonen på vägen.

Du måste vara ett troll om du på fullaste allvar tror att det inte blir någon skillnad när någon tittar på något helt annat medan man kör?

Trollet är du som lägger ord i munnen på mig och rör upp en storm i ett vattenglas. Jag menar naturligtvis inte att man i precis alla situationer kan köra säkert medans man kollar ner i mobiltelefonen. När det är säkert eller inte har du som förare ansvar för precis som allt annat relaterat till körandet. Åker man runt ett skymt hörn i ett villaområde t.ex. så kollar en vettig person INTE ner i mobilen. Är man på en öppen landsväg med 3km sikt åt alla håll i 60km/h så kan man ta en titt. Extremexempel i båda fallen naturligtvis (men allt måste tydligen förklaras).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hmmm, undrar varför... Vad är snittlönen i riksdagen nu igen?

Eexakt min tanke, dom vill väl kunna rejsa på hur dom vill utan att behöva oroa sig att det ska svida så mycket. Felparkerar gör dom säkert också utan att bry sig nämnvärt.

Skrivet av Miindz:

Bör väl finnas en miniminivå på boten såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En bot baserat på bilens kostnad som ny i procent.
Typ 1-2%.

En bil som kostar 1 mille skulle kunna ge en bot på 10-20 tusen kronor. Känns rimligt.

Kostar bilen 2 mil, då blir det 20-40 tusen kronor. Känns rimligt.

Ny priset bör det ju inte baseras på. När en barnfamilj köper en begagnad volvo för 140 000kr om 7 år blir de ju straffade pga bilen kostade 600 000kr ny? Men visst det är ju ett bra sätt att få bilpriserna att sjunka på blocket så för min del är det inte så dumt jag får aldrig böter.
Bättre böterna är baserad på inkomst de behöver höjas rejält. Sen att det finns folk som åker runt i svindyra bilar men de inte har "Vit" inkomst är ju ett annat problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äta käka en Big Mac medans man navigerar inställningarna i dom enorm surfplattorn som ersatt bilens knappar går dock bra.

TRAMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Trollet är du som lägger ord i munnen på mig och rör upp en storm i ett vattenglas. Jag menar naturligtvis inte att man i precis alla situationer kan köra säkert medans man kollar ner i mobiltelefonen. När det är säkert eller inte har du som förare ansvar för precis som allt annat relaterat till körandet. Åker man runt ett skymt hörn i ett villaområde t.ex. så kollar en vettig person INTE ner i mobilen. Är man på en öppen landsväg med 3km sikt åt alla håll i 60km/h så kan man ta en titt. Extremexempel i båda fallen naturligtvis (men allt måste tydligen förklaras).

Det är du som ger den bilden då du inte ger tillräcklig information och säger att lagen är skit utan vidare förklaring än att inget ont händer utan den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det var ju precis det som var poängen med mitt inlägg om du hade läst vidare efter "släppa telefonen"

Jag ber om ursäkt! Missförstod dig då, fan fick skumma igenom texten för det höll på bli grönt 😂🤣 (skojar!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte mer eller mindre förbjudet att byta rutt i telefonen om den sitter i en hållare. Det explicita förbudet gäller att hålla den i handen, även om förbudet inte enbart gäller just telefoner.

"10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."

Nej jag vet men det är en dåligt formulering av reglementet så att säga.
Man kan ju ha en hållare till telefonen som sitter nere vid växelspaken, under ratten eller tejpat fast mobilen på låret. Nu syftar jag inte på dig/ditt svar som sådant utan met att det lämnar utrymme för tolkning.

Min poäng är att de borde fokusera på att "uppfostra" folk mer generellt i traffiken än att försöka trycka på vissa punkter. Det fanns ju siffror på hur många som blev tagna för att ja surfat när de körde och det finns ju garanterat siffor på vårdslöshet i traffik. Men det hade varit intressant att se statistik över fall där folk blivit tagna för just "bilens framförande" och där det finns någon slags paritet med det vanliga "sitter och surfar samtidigt som du kör"-mönstret.

Dvs hur många blir tagna för att polisen avgör att mobilen är framme (lättare att bevisa kanske) kontra folk som blir tagna för att de kör på ett liknande sätt utan mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är du som ger den bilden då du inte ger tillräcklig information och säger att lagen är skit utan vidare förklaring än att inget ont händer utan den.

Inget ont stoppas av den var min vinkling, det andra är din historia.
När folk som helt uppenbart kört osäkert inte utreds alls är det bara ett skämt med poliser som på lotteribasis går runt och ger folk 1500kr boter.

Nån skrev "jag ser dagligen folk som har telefonen uppe när dom kör" och visst kan det vara så. Jag ser dagligen folk som kör runt i tät bebyggelse med broms och reaktionssträcka långt längre än vad dom har sikt men det är tydligen inget problem för trafikpolisen.

Permalänk
Medlem

Om polisen skulle ha tid att ens kolla detta så kanske det hade varit effektivt. Största syndarna är alla EPA tonåringar. Antar att det är astråkigt att köra i 30. Varje gång jag kört om en EPA (vilket är typ varje dag) så sitter dom med armarna över ratten och telefonen i händerna.

Och taxiförare som konstant svarar i telefon och pillar på sitt taxi system skärm va de nu heter

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

10-dubbla bötern och dra körkortet. Jag är ute mycket i trafiken och de som jag har mest problem med är busschaufförer, epor och förare som fipplar med telefonen. De är livsfarliga.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med! Man ser ju dagligen bilförare med näsan nere i telefonen istf på omgivningarna. De flesta någorlunda moderna bilar har ju handsfree så jag förstår inte riktigt varför dom inte använder det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur gör vi med de lastbilschaufförer som läser tidningen eller tittar på video medans de kör?

Är vårdslöshet i trafik, men som du skriver, de behöver tas för det oxå så det får konsekvens.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Klipp kortet.
Ska så klart även gälla poliser som rattsurfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kan bara hålla med! Man ser ju dagligen bilförare med näsan nere i telefonen istf på omgivningarna. De flesta någorlunda moderna bilar har ju handsfree så jag förstår inte riktigt varför dom inte använder det.

Helt idiotiskt. Aldrig varit lättare att använda telefonen med vaga röst än nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

For sure, Nollvision med att hålla på med mobiler i bilen medans man kör. Handsfree eller Android auto/apple carplay

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Äta käka en Big Mac medans man navigerar inställningarna i dom enorm surfplattorn som ersatt bilens knappar går dock bra.

TRAMS

Vet inte om du trollar, men allt som äventyrar trafiksäkerheten är såklart inte tillåtet.