ShowCase: eBlaztr gör den stationära datorn bärbar

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: eBlaztr gör den stationära datorn bärbar

Emil demonstrerar ett chassi som vill sudda ut gränsen mellan stationär dator och laptop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Tycker man försöker skapa en nischad produkt som inte tilltalar dom flesta?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tänker något retro över det hela, med de långa benen. Vet inte riktigt vad, men 60-talets smala ben, eller en vedkorg/tidningsställ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

japp, det är så nicshade produkter fungerar.

Permalänk
Medlem

Coolt att dom testar!
En sån där skulle man haft på den gamla goda tiden när man samlades med polarna för att "Lana"! Jädrar vad det var otympligt att bära både låda + tjockskärm + kasse med tillbehör till någon avsides lokal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skrivet av Kapten_Kanel:

Det är dessa som får prislappen 50 000 kr efter 15 år.

Permalänk
Medlem

Smart och fiffigt, men så värst smidigt vet jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Coolt att dom testar!
En sån där skulle man haft på den gamla goda tiden när man samlades med polarna för att "Lana"! Jädrar vad det var otympligt att bära både låda + tjockskärm + kasse med tillbehör till någon avsides lokal.

Men så blev du stark också!

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Lite skrattretande.

Permalänk
Medlem

Segmentet brukar ju kallas "släpbara" datorer

Permalänk
Medlem

Finns ju små chassin likt Midori 5L eller till och med FormD T1 om jag skulle vilja ha en liten och "bärbar" dator. Jag har personligen svårt att se när denna skulle vara bättre än ett litet ITX-bygge och en skärm man tar med sig. .

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

Som resemontör så är det ganska lockande, kanske blir ett när det är dax att pensionera laptopen.
Gillar när det kommer nya idéer och inte bara samma lika hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Orimligt roligt.

Permalänk
Medlem

Skrev i andra nyhetstråden om chassit att det är lite kul att den här "all in one" liknande formfaktorn lyfts igen - tror den kanske har lite outnyttjadpotential som ITX/SFX bygge
Har ingen nytta av just en portabel dator själv dock.

Största kompromissen på den här datorn känns som CPU-kylningen. 57mm är inte mycket
GPU-stödet verkar ju dock helt ok.

Installationen av skärmen känns rätt primitiv och lite begränsat. Som jag förstår så kan man inte skruva loss skärmen när moderkortet är monterat?

Ingen jättegrej, men lite halvtunt på connectivity och ingen USB C alls känns lite snålt.
Med tanke på det borde de kanske tänkt till lite bättre hur man enklare och snyggare skulle kunna komma åt moderkortets egna kontakter?

Småfladdriga fötter kanske?

Och priset är väl tilltaget, även om jag förstår det är en hel del customgrejer med fötter och annat som gör att priset drar iväg lite.

...

Förresten, Der8auer har redan gjort en video om chassit här:
https://www.youtube.com/watch?v=BkQI9eAD3k8
... där han gjorde några lite småroliga missar med monteringen av grafikkortet som han sen lyfter senare i videon. (starkt av honom att visa och förklara allt i samma video utan att täcka över nånting)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Orimligt roligt.

Japp! Skrattar så jag gråter

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är bara ’frågar du om priset så har du inte råd’

Permalänk
Medlem

Som första bärbara ifrån IBM. Datorn bli flyttbar än bärbar. Smart t.ex för grupper som behöver kraftfulla datorer. Man behöver kraftfullar maskiner , som är lätta flytta. Dessutom är laptop hårdvara dyrt plus att det föråldras fort. Kanske skulle sälja med tillbehör en vätska och en pirra, så man lätt kan flytta den..;-)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av klein:

Som första bärbara ifrån IBM. Datorn bli flyttbar än bärbar. Smart t.ex för grupper som behöver kraftfulla datorer. Man behöver kraftfullar maskiner , som är lätta flytta. Dessutom är laptop hårdvara dyrt plus att det föråldras fort. Kanske skulle sälja med tillbehör en vätska och en pirra, så man lätt kan flytta den..;-)

Kolla 2:40 minuter i videon.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

inte en dumm idea men tycker priset passar för mig personligen inte allts. för kanske hälften av det hade jag kunnat tänka mig det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Känns som det är ör bättre att hålla sig till beprövade metoder. Den klassika Attachéväske-modden som var inne i början på typ 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Är dagens gaminglaptops verkligen så dåliga att man måste släpa med sin stationära? Idag kan man dessutom bygga en väldigt kompakt stationär dator, däremot är det ju oftast skärmen som är det mest otympliga att ta med sig. Skulle hellre sett en smidig oled-gamingskärm på "rulle", men det kommer säkert.

Permalänk
Medlem

Jag tar den gärna!

Permalänk
Medlem

Vad är det för bakgrund på skärmen i bild?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Typ min första tanke. När jag var liten grabb hade en av mina kompisars pappa en dator som var som en liten väska där sidan på väskan var en skärm och sedan satte man fast tangentbordet som skydd framför skärmen när man flyttade den. Googlade lite nu och det skulle kunna vara en Compaq Portable III. Allt kommer tillbaka...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Videoproducent
Skrivet av Tauri85:

Vad är det för bakgrund på skärmen i bild?

Det är en "random" bild från Microsoft som cirkulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Typ min första tanke. När jag var liten grabb hade en av mina kompisars pappa en dator som var som en liten väska där sidan på väskan var en skärm och sedan satte man fast tangentbordet som skydd framför skärmen när man flyttade den. Googlade lite nu och det skulle kunna vara en Compaq Portable III. Allt kommer tillbaka...

SX 64, bärbara version av C64..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

SX 64, bärbara version av C64..

Skillnaden är att skärmen var mycket större. Verkar vara 10" på Compaq'en, bara 5" på SX-64. Sedan var dock skärmen bara monokrom orange, så frågan är hur rolig den var. Men vi tyckte den var grymt rolig i alla fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skillnaden är att skärmen var mycket större. Verkar vara 10" på Compaq'en, bara 5" på SX-64. Sedan var dock skärmen bara monokrom orange, så frågan är hur rolig den var. Men vi tyckte den var grymt rolig i alla fall.

Det var CRT bildrör i SX64... Det begränsade storleken.

Permalänk

Perfekt kul pryl som ett roligt bygge och födelsedagspresent till mig själv.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vi hade en kul maskin på en dataförening jag medlem i på 90 talet. Osborne I, den körde CP/M. Den tidens elektronik tog plats :

Så här såg 640 Kb minneskortet ut på IBM PC m/5150 ( Maskinen är inte fullbestyckad ). en viss Mr Gates att ingen dator skulle behöva mer än 640 Kb minne.

Fler bilder finns här
https://www.linux.se/tag/ibm-model-5150/