Microsoft-forskare: AI gör oss dummare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Intressant. Själv tycker jag AI hjälper mitt kritiska tänkande.
Tror det handlar mer om hur man använder AI.
Jag använder den som en personlig lärare. Senast var det när jag ville lära mig mer om konsumentdriven kontrakstestning.
Det blev många frågor till AIn för att säkerställa att jag förstått detaljerna rätt. Samt en hel del frågeställningar kring svagheter jag ser med metoden och vad man kan göra för att motverka dessa svagheter.

Hur vet du att AIn hade rätt då?

Följde du upp det med riktiga böcker?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

AI blir tydligen även mer korkad av att lyssna på användarna. Så det hela jämnar nog ut sig i längden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja blir precis tvärtom, så fort någon "fakta" kommer från AI blir jag superkritisk.
Finns ju en hel del inlägg här på forumet där folk har tagit "hjälp" av AI och svaren de fått är helt uppåt väggarna.
Är nog bra på att snygga till ett brev men nån fakta kunskap skall man inte räkna med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Haha det finns redan nästan inget intresse bland vanligt folk att tänka kritiskt utan de flesta bara sväljer statssponsrad propaganda med hull och hår utan eftertanke.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag testar det jag implementerar.
Sen är det ju bra att läsa från andra källor också.
Det tycker jag är en bra kompromiss.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Inte alltid böcker går att lita på heller, inte ens om samma refererat har använts i hundra år.

En liten övning i källkritik, där även "vedertagna" saker bör ifrågasättas emellertid också.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte alltid böcker går att lita på heller, inte ens om samma refererat har använts i hundra år.

https://youtu.be/bgo7rm5Maqg

En liten övning i källkritik, där även "vedertagna" saker bör ifrågasättas emellertid också.

Je,.sett den. Min poäng var att man ska vara kritisk ändå. Fastän man ställer många frågor till modellen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det har alltid funnits människor som blint litar på vad andra säger utan källkritik.
Nu finns också AI som dessa kan tro på.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

De flesta har inte något kritisk tänkande till att börja med
De litar blint på allt som står på nyheterna och olika bloggar, reddit, facebook etc

Jag vill hålla med men jag vet inte.

Själv lägger jag olika energi på att verifiera, beroende på hur mkt roll det spelar. Skit som jag ändå bara drar vid fikabordet är sak samma om det är sant eller inte. Sådant som kanske skulle användas till affärsstrategier synas i alla sömmar. Är det inte så för de flesta? Dvs de som "tror på allt" är kanske inte mer godtrogna utan de skiter bara i vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Intressant. Själv tycker jag AI hjälper mitt kritiska tänkande.
Tror det handlar mer om hur man använder AI.
Jag använder den som en personlig lärare. Senast var det när jag ville lära mig mer om konsumentdriven kontrakstestning.
Det blev många frågor till AIn för att säkerställa att jag förstått detaljerna rätt. Samt en hel del frågeställningar kring svagheter jag ser med metoden och vad man kan göra för att motverka dessa svagheter.

Låter farligt att använda som en lärare då de AIn jag sett är väldigt "självsäkra" trots att det är uppenbart felaktigheter den spottar ur sig, om man då inte kan ämnet kanske man lär sig helt fel saker, hur säkerställer du att infomartionen du får är korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De litar blint på allt som står på nyheterna och olika bloggar, reddit, facebook etc

Det här tror jag inte stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och så har AI tränats på samma skit, så att den kan hallucinera kring saker som skrivits i meme-trådar Reddit och presentera det som fakta

(Med det sagt är AI jättepraktiskt, men bara där det går att validera svaret.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Låter farligt att använda som en lärare då de AIn jag sett är väldigt "självsäkra" trots att det är uppenbart felaktigheter den spottar ur sig, om man då inte kan ämnet kanske man lär sig helt fel saker, hur säkerställer du att infomartionen du får är korrekt?

Jag testar implementationen och skumläser från direkta källor.
Som i fallet med kontraktstestning där jag också tog del av information från pact själva.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Idiocracy på ingång....

Skrivet av KplSteiner:

Och back-sensorer gör mig sämre på att backa, eftersom jag inte längre behöver kunna det.

Vääääldigt få som kan backa bra idag så du e inte ensam 😁

Skrivet av kelthar:

....vem fan läser böcker idag..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem