Använder ni er konsumentmakt?

Permalänk
Medlem

Använder ni er konsumentmakt?

När ni köper produkter och tjänster, väljer ni då de som ni anser vara mest moraliska eller väljer ni det som är bäst eller billigast?

Jag undrar om hur ni tänker. Väljer ni bort saker från vissa företag, från vissa länder eller kanske undviker ni en hel bransch?

Jag försöker själv välja närproducerat i första hand - från min kommun, Sverige, eller Europa. Jag väljer oftast bort sådant som är dåligt för miljön eller företag som har dåliga villkor för deras anställda.

Kinesiska företag undviker jag i allmänhet och även amerikanska företag på sistone. Speciellt för stora inköp som bilar, datorer och mobiler. Ibland fuskar jag då det är opraktiskt eller väldigt dyrt att välja något annat men då handlar det oftast bara om hundralappar.

Permalänk
Medlem

I princip inte. Jag har oftast inte råd att välja, men å andra sidan konsumerar jag rätt lite totalt sett, så mitt avtryck är litet. Klädkontot är kanske en dryg tusenlapp på ett år, mestadels för kalsonger och strumpor. Närproducerat, tja, det är väl maten det kan handla om. Inte så mycket man kan göra där. Riset lär inte vara odlat i Sverige. Pastan är nog inte gjord på svenskodlat durumvete. Potatisen är sannolikt svensk, liksom brödet, mjölet, smöret, rapsoljan och mjölken.
Bensinen och dieseln vet jag inte var den kommer från, men jag tror inte jag kan påverka det nåt särskilt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Elektronik: amazon, bäst kundservice. Finns inget som slår de.

Skräp/krimskrams: temu

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ja, i viss mån. Men jag är samtidigt prismedveten och lat, så det händer mycket regelbundet att jag syndar.

För närvarande försöker jag migrera från amerikanska tjänster, lite som ett finger åt den orange mannen och hans sätt att hota allierade.

Försöker också att köpa spel som verkar gjorda med spelglädje snarare än microtransactions som ledstjärna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

När ni köper produkter och tjänster, väljer ni då de som ni anser vara mest moraliska eller väljer ni det som är bäst eller billigast?

Jag undrar om hur ni tänker. Väljer ni bort saker från vissa företag, från vissa länder eller kanske undviker ni en hel bransch?

Jag försöker själv välja närproducerat i första hand - från min kommun, Sverige, eller Europa. Jag väljer oftast bort sådant som är dåligt för miljön eller företag som har dåliga villkor för deras anställda.

Kinesiska företag undviker jag i allmänhet och även amerikanska företag på sistone. Speciellt för stora inköp som bilar, datorer och mobiler. Ibland fuskar jag då det är opraktiskt eller väldigt dyrt att välja något annat men då handlar det oftast bara om hundralappar.

En blandning. T.ex. Amazon köper jag billiga saker ifrån, men vågar inte köpa produkter som kostar tusenlappar därifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

I 9 fall av 10 så är det faktiskt plånboken som bestämmer.

Även om jag nu egentligen har råd med de dyraste alternativen så är de i regel inte de bästa alternativen.

Ska man blanda in politik, moral, etik och miljö så blir det bara oerhört jobbigt.

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Elektronik: amazon, bäst kundservice. Finns inget som slår de.

Skräp/krimskrams: temu

Vad gör dom som inte Inet gör? Jag har reklamerat en sak till Amazon, tre dagar innan dom svarade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

9/10 gånger är det plånkan som bestämmer men det är också utifrån butiker jag uppskattar. Liksom elektronik är i princip bara inet, komplett, dustinhome, webbis, netonnet och sist storvaruhusen.
Kläder är det oftast i butik, enda gången jag köper hem är dressmann för där har jag koll på storlekarna, de tycker jag har bäst kvalitet, iaf för priset.
Kan jag välja är det mer lokalt, speciellt att hittar jag något jag gillar i lokala butiken är köp gränsen lägre än på xxl eller liknande för jag gillar köpa från lokalbutiker.
Har aktivt valt bort produkter från speciellt kina vid tillfällen (även om det är från svensk dist) och köpt andra dyrare produkter (även om just moza lockar väldigt just nu).

Köper man utomlands för allt så kommer våra butiker försvinna och då kommer man alldrig få kunna köpa lokalt igen. Prisskillnaden är ofta ganska liten....om man inte köper wish skräp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Mat är väl det jag lägger störst aktiv vikt vid. Lokalproducerat om möjligt, väljer bort etiskt problematiska produkter såsom kyckling och sådär.
Sedan handlar jag om möjligt alltid i lokala butiker, dels för att det är lättare om något strular och dels för att stödja den lokala handeln (även om det är jätteföretag) så att jag nästa gång jag behöver en <valfri vara här> inte behöver sponsra någon maktgalen mångmiljardär utan kan åka och köpa det och ha det hemlevererat av mig själv på under en timme.

Gör det någon som helst skillnad egentligen? Nej, inte min lilla insats i sig i ett stort perspektiv, men då kan jag sova gott i vetskapen att jag gjort mitt och att jag har rätten att gnälla när vårat beroende av omvärlden oundvikligen blottas och när butiker går i konken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad gör dom som inte Inet gör? Jag har reklamerat en sak till Amazon, tre dagar innan dom svarade.

Mejlar aldrig, chattar med amazon kundservice och de löser det på en gång.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jag försöker så gott jag kan men med sjukersättning så kan jag inte alltid göra det ”rätta” valet utan får gå på det billigare alternativet. Sidor som Temu och Shein undviker jag dock helt.

Det området som jag och frugan tänker mest på är definitivt mat och försöker köpa svenskt så mycket vi kan.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar det som att jag jobbar heltid och tjänar helt OK. Så då har jag möjligheten att värna om det lokala och betala en slant extra. Skulle jag bara gå efter det billigaste så vet jag ju att det lokala näringslivet kommer att påverkas ännu mer negativt och den kommunala ekonomin blir sämre. Vilket då kommer påverka oss invånare.

Sen så bor jag i mindre stad så utbudet är ju därefter. Så visst blir det en hel del köp på nätet och i princip bara från svenska e-handlare. För då hamnar jag ju åter i frågan vart jag vill jobben ska finnas, ska det vara i Sverige eller utomlands?

Ibland känner jag mig smutsig då jag syndar och jag köper från Amazon, då jag inte gillar företaget. Men dom har ett bra utbud på fotorelaterade prylar som inte andra har så jag kan leva med den synden. Men målet är att köpa så lite som möjligt från dom. Definitivt aldrig några datorkomponenter.

Några aktörer som är helt bannlysta är shein, temu, wish, aliexpress och övriga aktörer som är nischade på billigt skit och skapar osund konkurrens.

Tycker det är nice att refurbished produkter blir också allt vanligare. Mobiltelefon är nog något jag har svårt att tänka mig att köpa nytt igen. 2011 köpte jag Sony Xperia Arc när den lanserades och sen dess har det bara blivit begagnade/refurbished iPhones. Om än jag jobbar inom IT så inte tusan behöver jag en iPhone 16 för att skriva i Teamschatten eller kolla mejlen.

Permalänk
Medlem

Jag köper inget från Amazon pga vilket svineriföretag det är. Jag har dock full förståelse för att folk gör det då deras utbud och service är riktigt bra. Jag kan dock inte stödja ett företag som behandlar sina anställda som slavar fast det faktiskt inte behövs. Det finns pengar som kunde användas till att göra detta bättre men man använder dom inte till det bara. Ett väldigt vanligt problem idag tyvärr som existerar hos många större företagskedjor. Man lägger hellre 20 miljoner på att motverka fackförbund än att lägga 10 miljoner på att åtgärda det som fackförbundet klagar på. Det är så urbota dumt alltihop.

Temu, wish, aliexpress, schein och alibaba använder jag inte. Jag använder dock Ebay och tyvärr kommer en del produkter därifrån. Det är dock ganska tydligt när det är så så det går att välja bort. Och jag köper mest bil & mcdelar och då är det oftast lokalt från tyskland eller uk.

När jag shoppar i stan där jag bor så ska jag erkänna att jag tycker att det är synd att det mest blir samma stora lågpriskedjor man handlar hos. Jag gillar dem inte ens då jag jobbat i flera av dem men det blir så ändå. Man blir oftast besviken när man går till en mindre handlare, tycker jag. mest på priset. Jag skulle köpa mig en cykelpump i somras så jag gick in på min lokala cykelaffär. 495:- skulle de ha. Jag bara gapade och åkte sen bort till Biltema och köpte en bättre för 149:-. Senare hittade jag en ÄNNU bättre på rea på XXL för 99:-

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Undviker Ryssland och Palestina, men annars är det nog inget jag tänker på.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Jag köper ingenting från Israel.

Men jag ska erkänna att jag tidigare lät mig luras av SodaStream som i sin reklam framställde sig som vänner till det palestinska folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man blir oftast besviken när man går till en mindre handlare, tycker jag. mest på priset. Jag skulle köpa mig en cykelpump i somras så jag gick in på min lokala cykelaffär. 495:- skulle de ha. Jag bara gapade och åkte sen bort till Biltema och köpte en bättre för 149:-. Senare hittade jag en ÄNNU bättre på rea på XXL för 99:-

Problemet där är att cykelhandlarna har en extrem prispress på själva cyklarna, så de räknar med att det är på extrautrustning, tillbehör och hjälmar/kläder som de ska få ihop budgeten. Pumparna tillhör den kategorin.

Biltema säljer produkterna "direkt", så att säga, så där fördelas marginalen jämnare över alla varor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper från svenska företag i sverige även om det blir dyrare, jag tänker lite så här om vi köper allt från utlandet kommer vi tillslut inte ha några inhemska företag kvar.

Köpte senast 2st 160Ah Lifepo4 batterier med tillbehör och det vart mer än det dubbla i pris...
Men blir det nu mot förmodan fel så vet jag att jag inte behöver skicka pryttlarna till andra sidan klotet
Med bilarna tänker jag att kvaliten och service är viktigare för mig än priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Köper från svenska företag i sverige även om det blir dyrare, jag tänker lite så här om vi köper allt från utlandet kommer vi tillslut inte ha några inhemska företag kvar.

Köpte senast 2st 160Ah Lifepo4 batterier med tillbehör och det vart mer än det dubbla i pris...

Vilket företag i Sverige tillverkar LiFePO4 batterier? Du köper nog kinesiska batterier med en svensk mellanhand som mest troligt bara har en brevlåda i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vilket företag i Sverige tillverkar LiFePO4 batterier? Du köper nog kinesiska batterier med en svensk mellanhand som mest troligt bara har en brevlåda i det här landet.

Läs igen vad jag skrev Skrev inget om att det svenska företaget ska ha tillverkning i landet, med just pryttlar från Kina så kollar jag även upp om företaget har "egen tillverkning " eller köper in från random Kinesisk då kvaliten är milslång på vad man väljer.
Finns det ingen fysisk butik handlar jag givetvis inte.

Permalänk
Medlem

Jag gör som alla icke ekonomiskt oberoende med handen på hjärtat, röstar/konsumerar med plånboken i åtanke.

Tycker det är intressant att diskussioner och "skamantydan" alltid riktas på privatperson när det kommer till billiga alternativ. 'Fina svenska företag'/svenska filialer som hach, abb (delvis kina), ahlsell (polen) m.fl köper in allt från billigt land istället för tillverkning i Sverige. Hittade en reservbit till en äldre turb-mätare från alibaba på 10min, 79;- utan logga då leverantören inte hade dessa längre. När jag nämnde att jag själv hittat en bit, hade de den tillgänglig efter någon vecka för endast ~700;-. Bara en grej att tänka på, speciellt i sektorer där upphandlingar styr mycket och bidrar till en form av korruption att låsa ned sig och 'stödja' lokala aktörer.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig bojkotta ett land eller företag om de har produkter jag köper normalt sett. Sociala media tramset klarar jag mig utan (Typ försöket till bojkott av Marabou och Avocados )

Jag sköter mig själv helt enkelt, jag köper det jag själv vill och undviker det jag själv vill.

För mig handlar det mer att jag inte vill betala extra taxa för produkter bara för de är ifrån X land eller liknande. Köper det som är billigast om det är samma produkt / kvalitet typ.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag kanske köpt allt ekologiskt, närodlat, närproducerat osv. Men så är inte verkligheten

Permalänk
Medlem

I viss mån, försöker undvika att handla från diktaturer och apartheidländer. Men när det gäller handlare som exempelvis LokalaFöretaget vs PostOrderFöretaget så väljer jag oftast det som är bäst och billigast för mig. Ska jag, som tjänar långt under svensk genomsnittslön, betala 50% mer för en sak bara för att gynna lokala handlaren? Tjae. Får allt vara en butik av stort värde då, lanthandel ute i obygden kanske.

Försöker klaga när något är fel istället för att knyta näven i fickorna. Ibland är det dock inte riktigt värt besväret.

Sedan tipsar jag gärna om bra företag som jag haft bra erfarenheter av (Inet, Amazon etc), och andra företag som jag haft konstiga eller dåliga erfarenheter av (Tefal, Webhallen, Trademax etc) och hoppas det kan hjälpa någon.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit kritisk till USAs orättvisa makt i och med deras petrodollar och väljer alltid att handla i euro där alternativet ges, vilket är på många ställen. Vet nu att det inte gör någon praktisk skillnad för maktbalansen, men det känns bättre. I och med rysslands krig så undviker jag de företag (som jag känner till) som fortfarande handlar med ryssen.
Har även på senare tid börjat undvika Amazon så mycket som möjligt till förmån för svenska sajter så länge de sajterna har det jag vill ha. Visst kan det vara några tior eller hundringar dyrare, men jag är lite priviligerad och behöver inte vända på slantarna.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig till svenska företag så som inet och maxgaming om inte prisskillnaden blir för stor (10%). Då kan jag även handla av webhallen, komplett, Netonnet. Handlar lite på Amazon men det händer. Har även handlat från Temu och AliExpress - då mest produkter som inte går få tag på här eller att de är typ 500% för dyra pga att nån tycker att lagerhållningen är så dyr?! Bil tänker jag Europa och mat Sverige så gott det går sen Europa och sedan övriga världen. Sedan USA fick ny diktator så har jag dragit ner på konsumtionen så gott det går från dem.
Det är lite enkelt så jag handlar och tycker 🤩