Återförsäljare varnar för Geforce RTX 5070-brist vid lansering

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Börjar nästa tro på senaste snacket om att det inte är en medveten strategi utan någon from av problem i kombination med för tidig release.

Well med tanke på att för varje grafikkort i 5000 serien som dom säljer så går dom måste på ett kort dom kunnat sälja för säkert 6-20 gånger mer i form av ett ai kort.

Liksom nvidia har juuh sagt lååååångt innan lanseringen att 5000 korten kommer bli få, vilket är ganska självklart med tanke på hur mycket ai kort säljer för

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmpa83:

Blir la amd istället då. 9070xt beror på benchmark. 👍

Pris*. Prestanda vet vi redan.
Varför ens intresserad i 5070? 4070super presterar lika.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sen finns ju massor med annat man kan använda PC:n till. Om det var 90% till spelandet förut så är det väl 10% till spelande och 90% till annat nuförtiden för min del.

"annat" kan göras på en billig dator. Det är väldigt sällan man behöver starkare dator/komponenter än det. Skaffa motorcykelkörkort istället för en 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Att folk orkar med svindyr PC-spelande. Skaffa en billig PS5a, spela hundratals jättesnygga och bra spel. Spara mellanskillnaden till mat, boende och transport-kostnader.

Ska man ha en konsol så är ju Switch bäst.

Kostar mindre, sinnessjukt stort spelbibliotek, Nintendos spel.

Playstation och Xbox känns utdöende i jämförelse. Switch har sålt mer än dem tillsammans.

Och för samma pris som en ps5 kan du få en steam deck.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

"annat" kan göras på en billig dator. Det är väldigt sällan man behöver starkare dator/komponenter än det. Skaffa motorcykelkörkort istället för en 5070.

Man kan få en fet raspberry pi för 1000kr i stället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Playstation och Xbox känns utdöende i jämförelse. Switch har sålt mer än dem tillsammans.

Switch är en bra konsol med bra spel men jag skulle ändå säga en PS5a för att den är så pass mycket mer kapabel. Speciellt för grafiknördar som människor som tittar på en 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Delvis är det så att Nvidia medvetet skapar en brist på grafikkort. Papperslanseringar för grafikkort är dock inget nytt fenomen. Det har varit standard de senaste 20 åren, men Nvidia har valt att ta det här med papperslanseringar till en helt ny nivå, och de har råd att göra det då gaming bara utgör en bråkdel av deras intäkter idag.

Sprang på denna bild så sent som igår, och den visar tydligt vilka Nvidias viktigaste målgrupper är. Det är inte gamers, utan företag som driver stora datacenter, och då har man råd att höja priserna och skapa brist för att skapa hype bland en, för dem, väldigt nischad målgrupp.

<Uppladdad bildlänk>

Det handlar inte om att "skapa brist". Nvidia är helt beroende av TMSC som så många andra stora aktörer. Det är såklart mer lukrativt med företagskunderna för dem och den är därför högre prioriterad än gaming sektorn.

Tldr: Mer chip till företagen, mindre chip till gamers.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Switch är en bra konsol med bra spel men jag skulle ändå säga en PS5a för att den är så pass mycket mer kapabel. Speciellt för grafiknördar som människor som tittar på en 5070.

Det är ju som att rekommendera ett 3060 till någon som vill ha ett 5070.

Om man ändå ska köra uppskalning som konsolerna och låga FPS så kan man lika bra köra DLSS som är den bästa tekniken för det just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Delvis är det så att Nvidia medvetet skapar en brist på grafikkort. Papperslanseringar för grafikkort är dock inget nytt fenomen. Det har varit standard de senaste 20 åren, men Nvidia har valt att ta det här med papperslanseringar till en helt ny nivå, och de har råd att göra det då gaming bara utgör en bråkdel av deras intäkter idag.

Sprang på denna bild så sent som igår, och den visar tydligt vilka Nvidias viktigaste målgrupper är. Det är inte gamers, utan företag som driver stora datacenter, och då har man råd att höja priserna och skapa brist för att skapa hype bland en, för dem, väldigt nischad målgrupp.

<Uppladdad bildlänk>

Trist attityd av Nvidia att inte visa mer tacksamhet mot sitt ursprung vilket väl var när dom slog sig in på grafikkortsmarknaden med Riva/TNT/Gforce etc. Visst dom är ett bolag i ett kapitalistiskt samhälle som vill göra aktieägarna nöjda men med tanke på pengarna dom gör kunde det ändå visas lite mer jävlar anamma på GPU-fronten främst prismässigt kan en annan tycka^^

Permalänk
Skrivet av brannare303:

Att folk orkar med svindyr PC-spelande. Skaffa en billig PS5a, spela hundratals jättesnygga och bra spel. Spara mellanskillnaden till mat, boende och transport-kostnader.

Tänkte lite så jag med förut och nu har jag 2-3st modeller av Playstation som är så gott som flångnya pga att dom inte används...

Permalänk
Medlem

Scalpers spetsar öronen och finslipar shopbottarna...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skrivet av brannare303:

Switch (nuvarande generation) är i stort sett en portabel Wii U.
Jag har redan Wii U så tyckte Switch var måttligt intressant.
Även om det var någon gång jag var nära att köpa en Switch Lite på rea.

Beroende på hur stor bostad man har, dess layout, vad man har för väggar, etc.
Så går Wii U, med Wii U Gamepad redan att spela 'portabelt' inom bostaden.

Såg t.o.m. någon video när någon lade sin Wii U konsol + större batteribank i en ryggsäck och på så sätt kunde bli överallt portabel.
Men visst där blir det klart en klumpigare lösning.
Är man mer än en förlängningssladd/sladdvinda iväg från närmaste eluttag så vinner Switchen helt klart i portabilitet.

Men om man inte har nytta av att spela på tåget, bussen, nattklubben eller crossbanan och nöjer sig med att spela hemma så funkar Wii U.

Däremot ska kommande Switch 2 ha markant högre prestanda än Wii U / Switch (gen 1).
Jag tänker inte rusa ut och köpa någon vid lansering.
Men kanske köper en Switch 2 senare.

Permalänk
Medlem

Något som är mycket tråkigt är alla de som köpt RTX-kort i 5000-serien och nu säljer dem till överpriser på Blocket och Tradera.
Skall någon skämmas är det väl i första hand de som gör sig en hacka på "bristen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Så brist är nya ordet för att skapa hype så folk får FOMO, got it.

Det är precis likadant som när flygbolagen (i USA) överbokar fast med dessa kort "under" säljer man för att skapa "brist" och hype efter korten...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Skulle vara bättre med en shockvarning om det skulle mot förmodan finnas grafikkort att köpa

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ackwell:

Jag är helt övertygad på att det fungerar. Har väl körts med länge i e-butiker, "bara ett fåtal kvar!" eller "endast 1 kvar i lager!" för att stressa fram ett köp från kund.

Ja, det fungerar - men det är inte särskilt relevant på nya och eftertraktade modeller. Det ger resultat för den delen av sortimentet som inte säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Skrivet av kelthar:

Beror ju helt på vilka spel man vill l spela. Du lär inte spela CS2 på någon konsol, och remaster av demons souls gällde PS5 för. En gång i tiden var det xbox för halo och gears of war. Ingen plattform ger dig tillgång till allt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

You don't say.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är det verkligen något att nämna? Det har varit så sedan 30-serien. Alltså tre generationer i rad, snarare mer värt att nämna om det inte är brist.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Är detta för att fixa till tillverkningen så kommande kort ska fungera utan problem?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Värst vad mycket tjat det är om att Nvidia gör si och så för att de inte bryr sig osv osv…
Köp inte korten för de höga priserna bara så kommer de sänka priserna. Även om ”gaming” står för en bråkdel av deras försäljning för tillfället så är det inte direkt obetydande siffror. Deras omsättning är på över 1200 miljarder, varav gaming står för ca 10 %. Dvs högre omsättning än de flesta svenska bolag har. Tror inte att de ”obrytt” höjer priser och ser vad som händer. Finns givetvis oändligt mycket faktorer bakom, bl a att ett chip inte är lika billigt att tillverka med dagens teknologi och material/arbetskostnader som det var för 10 år sen. Dessutom är dollarn skyhög så allt är dyrt hos oss…

Men hoppas precis som ni på att AMD tar igen lite marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Är för gammal att lära mig spela på en gimppad, äger ändå en SteamDeck och det är en omöjlighet att spela fps-spel på en konsol.
En Ps5 för 7k är inte direkt billig heller, plus att mitt Steam-bibliotek på 250 spel skulle nog kosta mer än ett 5090 att ersätta.
Plus att PS5an saknar många gener och spel jag spelar..
Men visst hade jag varit en pojkspoling idag så hade man nog köpt en gaystation lol..

Permalänk
Medlem

hela 50 serien är ju ett skämt.. sämsta lanseringen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

hela 50 serien är ju ett skämt.. sämsta lanseringen någonsin

Noll tillgång förutom alla scalpers och bots som snor och priset är ett ännu större skämt... härliga gpu tider idag xD