Tele2 kräver tillbaka router 2,5 år efter avslutad tjänst.

Permalänk
Medlem

Tele2 kräver tillbaka router 2,5 år efter avslutad tjänst.

Jag sitter här och kokar. Fick för en timme sedan ett SMS från Tele2 med påminnelse om obetald faktura + påminnelseavgift. Loggar in på deras hemsida funderandes över vad det kan handla om då jag inte har någon tjänst från dem. Där ligger en faktura på nästan 1000 kr för en router jag inte skickat tillbaka som jag tydligen fått när jag bodde i en annan stad för ca tre år sedan.

De har garanterat skickat pappersfaktura (+59 kr) till en lägenhet jag flyttade från för 2,5 år sedan. Kan de ens komma och kräva tillbaka routern så här långt senare? Jag visste inte ens att jag fått en router från dem då jag alltid använder min egna.

Det går heller inte att ringa dem med fakturafrågor. De hänvisar bara till en sketen chattbot som säger att det är för många som kontaktar dem. Jag försökte prata med en avdelning och be dem slussa vidare mig men de lade bara på.

Har någon varit i en liknande situation? Hur kan jag nå dem? Sjukt om det här är lagligt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Jag sitter här och kokar. Fick för en timme sedan ett SMS från Tele2 med påminnelse om obetald faktura + påminnelseavgift. Loggar in på deras hemsida funderandes över vad det kan handla om då jag inte har någon tjänst från dem. Där ligger en faktura på nästan 1000 kr för en router jag inte skickat tillbaka som jag tydligen fått när jag bodde i en annan stad för ca tre år sedan.

De har garanterat skickat pappersfaktura (+59 kr) till en lägenhet jag flyttade från för 2,5 år sedan. Kan de ens komma och kräva tillbaka routern så här långt senare? Jag är 99% säker på att jag aldrig hämtade ut deras skräp, utan lät den skickas tillbaka. Det är inte likt mig att slarva bort saker.

Det går heller inte att ringa dem med fakturafrågor. De hänvisar bara till en sketen chattbot som säger att det är för många som kontaktar dem. Jag försökte prata med en avdelning och be dem slussa vidare mig men de lade bara på.

Har någon varit i en liknande situation? Hur kan jag nå dem? Sjukt om det här är lagligt.

Om de nu har skickat en router som du låtit gå tillbaka utan att hämta ut den så får de väl bevisa att du tagit emott den också innan de kan kräva betalt för den.

Tele 2 är inte ensamma om att göra såhär.

Telia krävde att brorsan skulle skicka tillbaka en tvbox efter typ 5år.

När han ringde dem och sa att han slängt den efter ca 3år utan att ha fått returembalage eller de äns hört av sig om det ville de också ha betalt för den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om de nu har skickat en router som du låtit gå tillbaka utan att hämta ut den så får de väl bevisa att du tagit emott den också innan de kan kräva betalt för den.

Upptäckte tyvärr att jag hämtat ut den. Måste ha gjort det av misstag men jag har inte sett skymten av den sedan dess. Tycker dock att de kunde kontaktat mig när jag sa upp bredbandet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Upptäckte tyvärr att jag hämtat ut den. Måste ha gjort det av misstag men jag har inte sett skymten av den sedan dess. Tycker dock att de kunde kontaktat mig när jag sa upp bredbandet.

Då är det nog bara att betala och se det som läropeng att läsa avtalet ordentligt angående vad de förseer dig med.

Möjligen ett ARN ärende för de borde hört av sig i samband med att den skulle returerats inte flera år senare.... Men samtidigt tror jag de ev kommer gå på tele2 som vinnare för att du inte följt avtalet och skickat tillbaka den.

Alla isp har idag jäkla massa olika maffiafasoner för sig idag som gör att de kan fakturera dig extra till höger och vänster i deras avtal tyvärr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Murvar:

De har garanterat skickat pappersfaktura (+59 kr) till en lägenhet jag flyttade från för 2,5 år sedan. Kan de ens komma och kräva tillbaka routern så här långt senare? Jag visste inte ens att jag fått en router från dem då jag alltid använder min egna.

Jag fick exakt samma sms kl 16.26 idag. Trodde att det var en scam tills jag loggade in på mitt konto.

Är ganska lik dig, jag flyttade från bostaden för ca 2 år sedan. Pappersfaktura till GAMLA adressen (+59kr för den också). Dem har uppenbarligen mitt telefonnummer, även mailadress. Hur kan en påminnelse komma så sent och till fel adress?!
Ska dock tilläggas att jag sett i bekräftelsemailet när jag avslutade min tjänst hos dem, att de vill ha tillbaka routern. Står fiiiinstilt längst ned i mailet. Ruggigt fult.

missad info
Permalänk
Medlem

Om du anser att du inte ska betala fakturan så får du bestrida fakturan.
Avvakta sedan tills de hör av sig.

Permalänk
Medlem

Jag sa att jag redan hade lämnat in den när de var på mig. Hörde inget mer efter det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om du inte vill testa att ringa till Tele2 igen så kan du försöka kontakta dom genom att logga in och använda deras kontaktformulär.

Som @Snubb1 skriver så kan du också bestrida fakturan om du anser att den är felaktigt: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/bestrida...

Tele2 skriver på sin hemsida:

Ska jag skicka tillbaka utrustningen om jag sagt upp abonnemanget?

• Lånar du din utrustning ska denna skickas tillbaka till oss när ditt abonnemang upphör. Vi kommer skicka en returfraktsedel så att du utan kostnad kan skicka tillbaka utrustningen. Fraktsedeln klistrar du fast på paketet och sedan är det bara att skicka tillbaka utrustningen till oss. Kontakta oss på kundservice om du saknar returfraktsedel.

Om det inte går att lösa så skulle du kunna kontakta konsumentverkets vägledare https://www.konsumentverket.se/kontakta-oss/kontakta-konsumen... Du kan skicka in ett fråga, chatta eller ringa dom.

Kom ihåg att om du skickar in en fråga så gäller detta:

Allmänna handlingar
Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter
Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murvar:

Det är lagligt.

Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att hävda att man inte tagit emot den. Bara att betala och gå vidare till gå.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med dem (via chatt). Bredbandet var kopplat till ett studentboende där det ingick i hyran. Jag hade då inte avslutat tjänsten trots att jag inte längre betalade eller bodde på adressen. De hade själva ingen koll på om jag skickat tillbaka routern så de makulerade fakturan utan krångel. Tydligen har de upptäckt massor av liknande zombieabbonemang som varken var aktiva eller avslutade som de nu skickat ut fakturor för. Jag kan tänka mig att samma adresser fått flertalet fakturor trots att studenterna bara bodde där en kort tid och sen länge flyttat.

Slutet gott, allting gott.

Visa signatur