Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Veckans fråga: Hur mycket mobildata använder du?

Permalänk
Citat:Skrivet av CrispVanDahl:

Mindre än vanligt så runt 250 GB förra månaden. Bör noteras att detta enbart är på mobilen, har fiber hemma.

Vad gör man då för att komma upp i den mängden på mobilen? Tänker att man har nästan alltid tillgång till sitt Wifi på jobbet eller hemma.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Strax under 5 GB per månad.
ca 3 GB Spotify.
Resten är blandat, Reddit/nyheter/Instagram/surfande.

Enbart när det pendlas till/från jobbet som mobilen inte är uppkopplad till wifi.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Simeh:

Strax under 5 GB per månad.
ca 3 GB Spotify.
Resten är blandat, Reddit/nyheter/Instagram/surfande.

Enbart när det pendlas till/från jobbet som mobilen inte är uppkopplad till wifi.

Har du övervägt offlinelistor i Spotify?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av uberpwnage:

Vad gör man då för att komma upp i den mängden på mobilen? Tänker att man har nästan alltid tillgång till sitt Wifi på jobbet eller hemma.

Fattar inte heller.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Sammanlagt med alla extra användare 140gb. Varav min äldsta dotter använder runt 125gb.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Betalar 329kr/mån för 60GB hos Halebop, kanske dyrare än många andra här men haft samma abonnemang sen för alltid och tycker Halebop är toppen så eh.
Använder väl runt 30gb i snitt på en månad, blir mycket att man vill lyssna på annan musik på resande fot så spellistorna inte räcker till, slöscrolla på resande fot eller bara inte hemma.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Undantaget sommarmånaderna kanske 15GB, sommarmånaderna kan lätt bli 100GB/mån. Har ett 100GB Comviq-abb med mobil "på köpet", har svårt att hitta ett billigare abb om man ändå ska skaffa en bra mobil.

Annars är nog Fello 135kr/mån + byta abb till något annat med mycket data "på prov" över sommaren det som vore billigast för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Cirka 3.

Permalänk
Medlem

Runt 100 GB i månaden brukar det bli.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av uberpwnage:

Har typ YouTube rullande nästan dygnets alla vakna timmar. Men jag tror en anledning är att hemma hoppar luren över till 5G ibland. Jag kör Wifi7 med gigabit-lina men når typ 1300 mbps över 5G så mobilen slår över till det ibland.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag använder mobiltelefonen för nästan bara en sak: att logga in med Freja e-ID hos myndigheter och på 1177 Vårdguiden (för att hitta fel som läkare skrivit i min journal, och för att se tider när PostMord slarvat bort mina kallelser)
Då sätter jag på mobildata. När jag loggat in stänger jag av.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Sturgis:

Jag bor i hyresrätt och lider som många andra av Tele2s ensamrätt på fibernätet i vår fastighet.

När Huawei släppte en 5G router för 6kkr så såg jag chansen att slå mig fri från Tele2 Maffian och hoppa på 5G nätet.
Jag pungade ut 6kkr för en kinarouter och tecknade obegränsat 5g nät med Telia som sen inte visade sig vara obegränsat efter 1tb surf då de började strypa uppkopplingen.

Nu har jag gått tillbaka till Tele2 maffian igen, dom vann, men jag tog iaf chansen att göra lite motstånd.

Telias ”obegränsad nedladdning” är en scam.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

<1 GB i normalfallet. I huvudsak lite mail och webb.

Lite ljudstreaming under bilkörning, men det är sällan.

Enda gången det kan bli "mycket" är om jag är bortrest och glor på YouTube, men det är ännu mer sällan.

Visa signatur

5950X, 3090

Citera flera Citera
Permalänk

Använder mellan 50 och 100GB i månaden på mobilen, lyssnar på musik i lastbilen på dagarna. Har även 5g router hemma som tar mycket data 300GB+ i månaden. Bra deal hos telenor betalar 935kr för 2 mobiler och 4 datakort med obegränsad surf

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

90% av mobiltrafiken är på tjänsteresor när jag sitter på tåg...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

20-50 GB. Kör med obegränsat, och det är ofta när jag är ute på jobb där WIFI är riktigt uselt och jag då behöver använda mobildata i stället. Ofta går 5G snabbare än de nätverken också.

Permalänk
Testpilot
Citat:Skrivet av Nyhet:

I takt med bättre mobilnät ökar mängden data vi använder. Hur mycket använder du varje månad?

Läs hela artikeln här

Använder i snitt 0,8 GB surf per månad när jag kollar appen, tydligen. Vissa månader ser jag dock spikar på norr om 5 GB, vilket är i samband med resor utanför närort. Är kopplad mot diverse WiFi 99% av tiden annars.

Känns tämligen onödigt att sitta på ett 80 GB-abonnemang som jag i dagsläget gör, där jag dessutom kan spara en pott upp till och med 160 GB (vilket är mer eller mindre konstant maxad). Samt 20 GB surf inom EU/ESS-området varje månad. Samtidigt skulle jag knappt spara 30 kronor i månaden om jag gick ned till säg ett 20 GB-abonnemang. Då kan jag lika gärna betala en halv kopp kaffe för 60GB-buffert — utifall fibern hemma skulle gå ned en längre period.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Ca 500-700GB / Mån

Reser mycket i tjänsten, ca 100 övernattningar / år samt 6000-7000 mil i bil i Norra Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av viller2:

Har du övervägt offlinelistor i Spotify?

Känns inte direkt aktuellt. Kollar ofta runt efter nytt att lyssna på, samt podcasts. Men tack för tipset i alla fall!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

565MB förra månaden. Mycket för att vara mig.
Har 461GB fritt att använda vid behov. 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

2,24TB sen januari 2021, så i genomsnitt 44GB per månad verkar det bli 🤔

Permalänk
Medlem

0 bytes.

Permalänk
Medlem

1,5 GB slösurf brukar det bli ganska jämt i en vanlig månad. +1 GB om man gjort en resa över dagen och kollat en serie eller film. Annars är man uppkopplad hemma, jobb, kompisar. Tror jag har 5 GB, slog i det taket en gång när ungarna norpade telefonen på en resa.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

1-3 GB per månad. När man är ute har man ju nästan alltid någonting annat för sig än att stirra på skärmen och hemma finns wifi. Det hjälper att podcasts laddar jag ner i förväg och musik ligger lokalt på telefonen.

Permalänk
Medlem

Röstade 1-2 men är säkert mindre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

85 MB hittills i mars. Använder i princip bara Wi-Fi under vinterhalvåret medan det under sommaren lätt kan gå ett par hundra GB mobildata när jag är i sommarstugan och jag använder mobilen som modem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Runt 1-3 GB en "medium månad"
Kan ibland bli under 1GB.

Har 10GB/mån i abonnemanget.
Har hänt att jag behövt köpa till extra trafik.
Men var nog 2-3 år sen sist jag behövde det.

Men då har jag ofta tillgång till Wifi.
Hade blivit mer annars.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av kotz:

75% ligger på upp till 10GB är väntat.
Väldigt mycket overhead för konsumenterna. Dvs konsumenterna ligger ligger långt under vad de betalar för.

Hade alla satt sig ner och tittat på sina siffror och vad de betalar för. Och sedan ända på abonnemanget så det passar bättre hade vi nog sett en del KK eller stora nedskärningar?

De lever på våran FOMO

Jag tror att det mer handlar om att folk är lata och inte orkar bry sig att se över relativt låga månadskostnader.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Nu åker jag inte längre kollektivt så det blir lite surfande på jobbet eller ute på lunchen, kanske 1-3GB i månaden plus lite musikstreaming i bilen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Runt 8, ibland +- 1-2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650