Välja grafikkort - pris/prestanda

Permalänk
Medlem

Välja grafikkort - pris/prestanda

Jag har inte varit särskilt insatt i GPU-marknaden sedan jag köpte mitt GTX 1080Ti, men det börjar bli dags igen Har en nybyggd dator med en 9800X3D i som gärna tar sällskap av nyare GPU. Det jag har snappat upp är att Nvidia är dyrare än någonsin och att folk är upprörda över att priserna på senaste AMD-korten höjdes strax efter lanseringen.

Jag skiter fullständigt i vilket märke det är på kortet - jag bryr mig bara om hur det presterar och vad det kostar. Så för mig verkar det lagom enkelt att bara titta på SweClockers prestandaindex för min upplösning, identifiera vilket segment av kort som är intressanta och köpa det billigaste.

Jag har förstått att Nvidia går hårdare på ray tracing än AMD? Jag har nog aldrig ens sett ett spel med ray tracing med mina egna ögon så jag bryr mig inte nämnvärt om den funktionen just nu (byggde egen ray tracer i C++ när jag pluggade så vet ändå vad det handlar om).
Har även förstått att dagens kort tycker om att hitta på lite egna bildrutor för att höja frame raten. Det kanske kan vara trevligt så länge det inte stör? Jag stänger av den typen av funktioner på TV:n just för att det stör. Jag är annars nöjd så länge jag kan spela på 2560x1440 och ha åtminstone 60 bilder per sekund med relativt höga inställningar de kommande åren.

Jag tycker att de som har 150-160 poäng ser lagom ut för mig. Har kikat på deras prestanda i den typen av spel jag spelar och det ser bra ut. Hade gärna köpt topp-kortet som jag gjorde när 1080Ti köptes, men priset är lite för högt för att motivera det Då tittar jag snabbt på Prisjakt och får följande prisbild (sorterat enligt prestandaindex):

• RTX 5080: 17 - 20 000 kr

• RX 7900 XTX: 12 - 13 000 kr

• RX 9070 XT: 10 - 11 000 kr

• RTX 4080: Säljs inte längre?

• RTX 5070 Ti: 11 - 13 000 kr

Alla kort utom RTX 5080 ligger i nära varandra prismässigt. RX 9070 XT är billigast trots att det var ännu billigare vid lansering. RTX 4080 tycks inte gå att köpa längre och RTX 5070 Ti är snäppet sämre i prestanda. Så det enkla valet sett till pris/prestanda är något av AMD-korten. Eller missar jag något fundamentalt i mitt resonnemang?

RX 7900 XTX har avsevärt mer minne - men som jag har förstått det spelar det ingen avgörande roll i 2560x1440? RX 9700 XT är billigast av alla och verkar inte ha någon uppenbar nackdel. Gissar att det är bättre på ray tracing och bildrutegenerering än 7900 XTX bara för att det är nyare? Är 9700 XT därmed det bästa kortet för mig sett till pris/prestanda?

Är det några funktioner jag bör överväga att vara intresserad av som kanske motiverar ett högre pris?

Permalänk
Medlem

16gb minne räcker till 99% av spel i 1440p, något får man sänka till "high" texturer istället för "ultra" eller "max", i princip ingen skillnad visuellt. Vad som annars tar extra vram är just raytracing och skapandet av extra bilder (som dlss). Inget jag hade oroat mig för i ditt fall.

Mm, utav dem valen är nog 9700xt bäst, men usch så dyrt :/

Förutom det nämnda (RT & Dlss) kan Nvidia också vara bättre val ifall man är intresserad av andra saker som VR, videoredigering, modellering, AI etc.

Permalänk
Medlem

@rwkk: Tack för svar! Men varför säger du (och många andra) att 9700 XT är dyrt? Från min synvinkel är det ju det billigaste kortet i det här prestandasegmentet. RTX 5070 Ti verkar ju prestera sämre men kosta mer - är inte det jämförelsevis dyrt?

Eller ligger inte prestandaindex i linje med hur folk uppfattar kortens prestanda? När jag kollar recensionerna för ex. RTX 5080-korten ser man att AMD-korten ligger i botten på de flesta speltesterna där de haft ray tracing aktiverat. Vill man ha ray tracing kan jag föreställa mig att man tycker att AMD-korten är dyra.

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt beggat 4080 för 10k än nytt 9070 XT. Alt. 5070 Ti på forumet som finns för 10-11k ibland. Hade jag valt mellan 5070 Ti vs. 9070 XT för samma pris eller max +500kr dyrare för Nvidia hade jag gått grönt alla dagar i veckan pga det mycket bredare tillgängliga DLSS-stödet samt mjukvara. Hade inte köpt 9070 XT om jag inte fått det till MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@rwkk: Tack för svar! Men varför säger du (och många andra) att 9700 XT är dyrt? Från min synvinkel är det ju det billigaste kortet i det här prestandasegmentet. RTX 5070 Ti verkar ju prestera sämre men kosta mer - är inte det jämförelsevis dyrt?

Eller ligger inte prestandaindex i linje med hur folk uppfattar kortens prestanda? När jag kollar recensionerna för ex. RTX 5080-korten ser man att AMD-korten ligger i botten på de flesta speltesterna där de haft ray tracing aktiverat. Vill man ha ray tracing kan jag föreställa mig att man tycker att AMD-korten är dyra.

MSRP för 9070 XT är runt 8 000 kr, men de billigaste korten som går att beställa just nu ligger runt 10 000 kr, det är nog därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hade hellre köpt beggat 4080 för 10k än nytt 9070 XT. Alt. 5070 Ti på forumet som finns för 10-11k ibland. Hade jag valt mellan 5070 Ti vs. 9070 XT för samma pris eller max +500kr dyrare för Nvidia hade jag gått grönt alla dagar i veckan pga det mycket bredare tillgängliga DLSS-stödet samt mjukvara. Hade inte köpt 9070 XT om jag inte fått det till MSRP.

Ett begagnat RTX 4080 kan vara 2-3 år gammalt. Varför vill du hellre ha det än ett nytt 9070 XT för samma pris? Jag undrar just därför att jag är dåligt insatt och framförallt använder prestandaindex som referens. Är Nvidias DLSS så mycket bättre än AMD:s motsvarighet att det är värt att ha ett begagnat kort där garantin snart går ut?

Det verkar som att folk värdesätter Nvidia-korten avsevärt högre än vad prestandaindex anger och jag begriper inte riktigt varför Men det kanske är så att prestandindexet inte är ett bra verktyg för att hitta bäst kort sett till pris/prestanda.

Skrivet av Alastor Moody:

MSRP för 9070 XT är runt 8 000 kr, men de billigaste korten som går att beställa just nu ligger runt 10 000 kr, det är nog därför.

Jo, så mycket har jag snappat upp. Men som jag skrev i mitt första inlägg är ju ändå kortet billigast i det prestandasegmentet enligt indexet - så varför nästintill kräver folk att AMD ska sälja det ännu billigare för att det ska vara prisvärt? Jag som inte är insatt tycker ju att 10 000 kr låter som ett fullt rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Kör man 1440p finns ett flertal grafikkort att välja på, billigast är kanske att köpa ett beg. 3080 för ca 4000 kr som är helt ok fortfarande i 1440.

Vill man ha lite bättre prestanda med nuvarande tillgång, så hade jag kört på 5070ti asus prime 10990 kr, men kommer inte in förrän om 3 veckor https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Hade det funnits 9070xt till riktpris eller nära riktpris hade det väl varit ett bättre köp på bekostnad av lite prestandaförsämring mot 5070ti.

Ett 5080 till riktpris (14129 kr) är också ett hyfsat köp, men väldigt svårt att få tag i och de 5080-kort som verkligen säljs ligger flera tusen kr över och inte värda sina priser tycker jag. Det är ju värt att notera att Nvidia har sänkt priset på sina FE-kort häromdagen, så ett 5080 för 12890 kr från dem hade varit det bästa köpet ifall de nu hade sålt några, vilket de inte verkar ha gjort på flera veckor. https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ett begagnat RTX 4080 kan vara 2-3 år gammalt. Varför vill du hellre ha det än ett nytt 9070 XT för samma pris? Jag undrar just därför att jag är dåligt insatt och framförallt använder prestandaindex som referens. Är Nvidias DLSS så mycket bättre än AMD:s motsvarighet att det är värt att ha ett begagnat kort där garantin snart går ut?

Det verkar som att folk värdesätter Nvidia-korten avsevärt högre än vad prestandaindex anger och jag begriper inte riktigt varför Men det kanske är så att prestandindexet inte är ett bra verktyg för att hitta bäst kort sett till pris/prestanda. .

I mina ögon är ett välskött 2-3 år gammalt GFX inte "gammalt", även om 4-serien tyvärr nästan ökade i värde iom. 5-seriens värdelösa prestandaökningar. Så det är väl upp till var och en, jag hade fortf. hellre lagt 10k på beg 4080 vs. 9070 XT pga bättre RT-prestanda men också ofta bättre raster-prestanda.

DLSS4 är inte per see bättre än FSR4 (dock en gnutta mer "effektivt" av det jag läst), men avsevärt mkt bättre än FSR3. DLSS4 har stöd i oerhört många fler titlar än FSR 4 (3.1), det är främst därför det anses som en stor fördel! FSR 3.1/4-stödet kommer aldrig (?) komma ikapp, men man kan ju hoppas nya titlar som släpps har stöd för båda, såklart. Sen är Nvidias mjukvara oerhört mycket bättre/stabilare imho än AMDs Adrenaline efter att ha testat det nu i 2v med mitt 9070 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jo som sagt, 9070xt är bäst nytt i den pris/prestandaklassen.

Men den är dyr både gentemot msrp som åvan sagt samt också inget bättre pris/prestanda än 4070super & 7900xtx var förra året. Även nu ganska stort prishopp från eg. 7800xt i förhållande till prestandaökningen, 10.000kr är inte lite för ett grafikkort, man hade hoppats på lite mer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jo, så mycket har jag snappat upp. Men som jag skrev i mitt första inlägg är ju ändå kortet billigast i det prestandasegmentet enligt indexet - så varför nästintill kräver folk att AMD ska sälja det ännu billigare för att det ska vara prisvärt? Jag som inte är insatt tycker ju att 10 000 kr låter som ett fullt rimligt pris.

Det är ett mycket mindre chip än 7900 XTX som ofta gick att köpa för runt eller strax under 11 000 kr, det kortet har dessutom 24 GB VRAM. Så jag tycker 10 000 kr är för dyrt för 9070 XT även om prestandan per krona är klart bättre än NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kör man 1440p finns ett flertal grafikkort att välja på, billigast är kanske att köpa ett beg. 3080 för ca 4000 kr som är helt ok fortfarande i 1440.

Vill man ha lite bättre prestanda med nuvarande tillgång, så hade jag kört på 5070ti asus prime 10990 kr, men kommer inte in förrän om 3 veckor https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Hade det funnits 9070xt till riktpris eller nära riktpris hade det väl varit ett bättre köp på bekostnad av lite prestandaförsämring mot 5070ti.

Ett 5080 till riktpris (14129 kr) är också ett hyfsat köp, men väldigt svårt att få tag i och de 5080-kort som verkligen säljs ligger flera tusen kr över och inte värda sina priser tycker jag. Det är ju värt att notera att Nvidia har sänkt priset på sina FE-kort häromdagen, så ett 5080 för 12890 kr från dem hade varit det bästa köpet ifall de nu hade sålt några, vilket de inte verkar ha gjort på flera veckor. https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Jättebra tips! De där RTX-priserna ser helt klart mer rimliga ut tycker jag.

Skrivet av Kimball:

I mina ögon är ett välskött 2-3 år gammalt GFX inte "gammalt", även om 4-serien tyvärr nästan ökade i värde iom. 5-seriens värdelösa prestandaökningar. Så det är väl upp till var och en, jag hade fortf. hellre lagt 10k på beg 4080 vs. 9070 XT pga bättre RT-prestanda men också ofta bättre raster-prestanda.

DLSS4 är inte per see bättre än FSR4 (dock en gnutta mer "effektivt" av det jag läst), men avsevärt mkt bättre än FSR3. DLSS4 har stöd i oerhört många fler titlar än FSR 4 (3.1), det är främst därför det anses som en stor fördel! FSR 3.1/4-stödet kommer aldrig (?) komma ikapp, men man kan ju hoppas nya titlar som släpps har stöd för båda, såklart. Sen är Nvidias mjukvara oerhört mycket bättre/stabilare imho än AMDs Adrenaline efter att ha testat det nu i 2v med mitt 9070 XT.

Fattar Ur mitt perspektiv blir det att jag ser RTX 4080 och RX 9070 XT på samma prestandaindex-poäng och då verkar det enklare och bättre att köpa den av dem som är ny och inte begagnad. Jag har sett att det är många som nämner det här med att Nvidia är bättre på att skapa bildrutor och ray tracing. Även om det inte berör mig så mycket så hjälper det ju till att förklara varför folk är benägna att betala mer för de korten!

Skrivet av rwkk:

Jo som sagt, 9070xt är bäst nytt i den pris/prestandaklassen.

Men den är dyr både gentemot msrp som åvan sagt samt också inget bättre pris/prestanda än 4070super & 7900xtx var förra året. Även nu ganska stort prishopp från eg. 7800xt i förhållande till prestandaökningen, 10.000kr är inte lite för ett grafikkort, man hade hoppats på lite mer för det.

Fast tidigare pris kan man väl ändå strunta i? Jag kollar ju på vad korten kostar nu och finner ju då att enligt prestandaindex så är kortet fortfarande bäst i pris/prestanda. Det hade givitvis varit ännu bättre om det varit billigare. 7900 XTX och RTX-korten är ju fortfarande dyrare än 9700 XT menar jag.

Det är ett mycket mindre chip än 7900 XTX som ofta gick att köpa för runt eller strax under 11 000 kr, det kortet har dessutom 24 GB VRAM. Så jag tycker 10 000 kr är för dyrt för 9070 XT även om prestandan per krona är klart bättre än NVIDIA.

Men chippets storlek spelar väl ändå ingen roll - det måste ju vara den faktiska prestandan som gör det? De har nästintill samma poäng i prestandaindex och tittar man på testresultaten i spel så turas de om att slå varandra. Så om korten är nästintill lika bra och det ena är någon tusenlapp billigare, hur kan det då vara för dyrt? Det nyare kortet ser dessutom ut att vara bättre på att generera bildtutor och att spåra strålar än det äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Men chippets storlek spelar väl ändå ingen roll - det måste ju vara den faktiska prestandan som gör det? De har nästintill samma poäng i prestandaindex och tittar man på testresultaten i spel så turas de om att slå varandra. Så om korten är nästintill lika bra och det ena är någon tusenlapp billigare, hur kan det då vara för dyrt? Det nyare kortet ser dessutom ut att vara bättre på att generera bildtutor och att spåra strålar än det äldre.

Ett mindre chip är billigare att tillverka så vinstmarginalen lär vara högre på 9070 XT.

7900 XTX släpptes för mer än två år och tre månader sedan så att man får ungefär samma prestanda per krona så här långt senare är väl inte jätteupphetsande kanske.

Med det sagt är 9070 XT inget dåligt kort men jag tror folk hade hoppats på mer prestanda för pengarna vilket kanske är lite naivt i dessa tider dock.

Permalänk
Medlem

7900 xtx är en chiplet och 9070xt är mono krets. Att jämföra dem är som att jämföra potatis och päron.

Chiplets kommer ha en större yta oavsett.
Vad man kan jämföra 9070 mot är nvidia som också är mono kretsar.

9070 xt är 357mm med density 151.0M / mm² med transistorer.
Vs
5070ti på 378mm och 120.6M / mm² density.

Edit
Med det sagt så beror valet av gpu helt på dina spel.
Kör du cs, köp nvidia
Kör du cod, köp amd
Kör du spel med mycket texturer? Skaffa mycket vram

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fast tidigare pris kan man väl ändå strunta i? Jag kollar ju på vad korten kostar nu och finner ju då att enligt prestandaindex så är kortet fortfarande bäst i pris/prestanda. Det hade givitvis varit ännu bättre om det varit billigare. 7900 XTX och RTX-korten är ju fortfarande dyrare än 9700 XT menar jag.

Absolut, du har rätt och jag borde inte ens ha nämnt det. Jag menade mest att klaga, fel ställe för det :/

Förutom då pris/prestanda jämfört med rx 7800xt under 6000kr, eller begagnad rtx 3080 för c.a 4000kr, men de är som sagt inte riktigt i samma klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Absolut, du har rätt och jag borde inte ens ha nämnt det. Jag menade mest att klaga, fel ställe för det :/

Å andra sidan kanske det ger ett bra perspektiv på frågeställningen? Du bär ett baggage av det tidigare utlovade priset och tycker att det nya priset är dyrt, oavsett hur priset står jämfört med de andra. Det är sannolikt fler som tänker som du och har med det resonnemanget i bakgrunden när de hävdar att RX 7900 XT är ett dyrt kort. Vilket det kanske fortfarande är - det är bara att jag inte ser hur det kan vara det när jag kollar prestandaindex samt testresultaten.