Välja grafikkort - pris/prestanda
Jag har inte varit särskilt insatt i GPU-marknaden sedan jag köpte mitt GTX 1080Ti, men det börjar bli dags igen Har en nybyggd dator med en 9800X3D i som gärna tar sällskap av nyare GPU. Det jag har snappat upp är att Nvidia är dyrare än någonsin och att folk är upprörda över att priserna på senaste AMD-korten höjdes strax efter lanseringen.
Jag skiter fullständigt i vilket märke det är på kortet - jag bryr mig bara om hur det presterar och vad det kostar. Så för mig verkar det lagom enkelt att bara titta på SweClockers prestandaindex för min upplösning, identifiera vilket segment av kort som är intressanta och köpa det billigaste.
Jag har förstått att Nvidia går hårdare på ray tracing än AMD? Jag har nog aldrig ens sett ett spel med ray tracing med mina egna ögon så jag bryr mig inte nämnvärt om den funktionen just nu (byggde egen ray tracer i C++ när jag pluggade så vet ändå vad det handlar om).
Har även förstått att dagens kort tycker om att hitta på lite egna bildrutor för att höja frame raten. Det kanske kan vara trevligt så länge det inte stör? Jag stänger av den typen av funktioner på TV:n just för att det stör. Jag är annars nöjd så länge jag kan spela på 2560x1440 och ha åtminstone 60 bilder per sekund med relativt höga inställningar de kommande åren.
Jag tycker att de som har 150-160 poäng ser lagom ut för mig. Har kikat på deras prestanda i den typen av spel jag spelar och det ser bra ut. Hade gärna köpt topp-kortet som jag gjorde när 1080Ti köptes, men priset är lite för högt för att motivera det Då tittar jag snabbt på Prisjakt och får följande prisbild (sorterat enligt prestandaindex):
RTX 5080: 17 - 20 000 kr
RX 7900 XTX: 12 - 13 000 kr
RX 9070 XT: 10 - 11 000 kr
RTX 4080: Säljs inte längre?
RTX 5070 Ti: 11 - 13 000 kr
Alla kort utom RTX 5080 ligger i nära varandra prismässigt. RX 9070 XT är billigast trots att det var ännu billigare vid lansering. RTX 4080 tycks inte gå att köpa längre och RTX 5070 Ti är snäppet sämre i prestanda. Så det enkla valet sett till pris/prestanda är något av AMD-korten. Eller missar jag något fundamentalt i mitt resonnemang?
RX 7900 XTX har avsevärt mer minne - men som jag har förstått det spelar det ingen avgörande roll i 2560x1440? RX 9700 XT är billigast av alla och verkar inte ha någon uppenbar nackdel. Gissar att det är bättre på ray tracing och bildrutegenerering än 7900 XTX bara för att det är nyare? Är 9700 XT därmed det bästa kortet för mig sett till pris/prestanda?
Är det några funktioner jag bör överväga att vara intresserad av som kanske motiverar ett högre pris?