Permalänk

Bygge utav Digitala Trummor

Nu vet jag inte alls om detta passar i denna forumsdel, men det är väl bara för någon mod. att flytta om så behövs.

Först måste man väl förklara vad Digitala Trummor (ddrums) är.
Digitala Trummor är precis vad det låter som: Trummor som är digitala. Istället för att man slår trummstocken mot en "trumma" så slår man den mot en "pad" som är kopplad till en "dator". Datorn matar sedan ut valt ljud. Fördelen med dessa trummor är att man kan spela med hörlurar, samt sänka höja volymen. En annan fördel är att trummorna är "triggade", dvs att dom låter likadant varje gång man slår.

Okej, det var förklaringen. Vad är det nu jag pratar om att jag ska bygga? Jag vill helt enkelt på något lämpligt sätt bygga ett eget sånt här trummset. Jag har funderat lite och kommit fram till följande:

1. Man slaktar ett tagentbord och kopplar switchar på valfria knappar.

2. Man bygger på något lämpligt sätt en "trumma" med något sorts skinn på och sätter switchen under. Den måste såklart vara återfjädrande.

3. Man kopplar in "tagentbordet" till en dator, och sedan med något lämpligt program så spelar man ett visst ljud med en viss knapptryckning.

Mina frågor blir då:
1: Någon som vet något lämpligt sätt att bygga själva "trummorna" på? Bastrumman blir lättast, där behöver man bara skaffa en pedal och rigga upp en switch där klubban slår an.

2: Vilket program blir lämpligt? Eller ska man skriva eget?

3: Hur stor chans tror du/ni att jag ens lyckas?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

Du kommer nog att lyckas men se till att skaffa oömtåliga strömbrytare

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag expert på sånt här, men om jag inte har helt fel så vill man när man spelar trummor kunna slå olika hårt för att få olika volym, om ddrums använder midi precis som syntar (stavning?) så brukar det finnas 256 olika lägen på volymen, (1 tyst och 255 med ljud) det kan bli svårt att fixa den tryckkänsligheten som då behövs så om du tänker anvnda ett vanligt tangentbord

Visa signatur

Godis är gott, Gud är godare, fast på ett annat sätt...

Permalänk

Jo det har du rätt i.
Men är det budget så är det väl?
Annars kan man väl kanske ta tagenterna från ett midi keyboard. Alltså synth. Eller så får jag väl spara ihop till dom där 30.000 som ddrums kostar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Finns digitala för 5000 också men dom låter nog skit (som alla digitala trummor), fast säkert bättre än att bygga om ett tangentbord ;P

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk

Men själva byggandet är väl lite utav det roliga.
Hur tycker du att alla digitala trummor låter skit? Varför?

Visa signatur

Argaste

Permalänk

borde man inte kunna tillverka en trumma av nån slags "burk" som har ca 1cm höga kanter, och sen ett skinn av gummi eller nåt på och så ska det vara lufttätt där i, och sen en lufttryckssensor. Ju hårdare man slår ju högre tryck blir det, och sen skickas datan till parallellporten

Annars finns ju piezo-elektriska element att köpa lösa, som genererar en puls med högre spänning ju hårdare man trycker. problemet är att överföra slagkraften till dem, då de är så små som 2cm i diameter, eller mindre.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

lite OT kanske men jag skulle vilja säga att det faktum att de låter likadant varje gång är en nackdel...
ibland kanske man vill spela lite på kanten av skinnet så att ljudet blir lite annorlunda eller komma åt kanten så att man får ett metallsikt ljud eller så...

det är ivarjefall det jag saknar mest när jag sitter och hobbyprogrammerar trummaskiner...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

Ah.
Bra ideér där MadModder.

Jag har kommit fram till att det bästa är nog att köpa sånna "trännings-skinn" som finns i handeln. Det är helt enkelt överdelen av en trumma.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
lite OT kanske men jag skulle vilja säga att det faktum att de låter likadant varje gång är en nackdel...
ibland kanske man vill spela lite på kanten av skinnet så att ljudet blir lite annorlunda eller komma åt kanten så att man får ett metallsikt ljud eller så...

det är ivarjefall det jag saknar mest när jag sitter och hobbyprogrammerar trummaskiner...

Tycker jag med. Mycket av dynamiken i en låt försvinner då allt ljud låter exakt likadant hela tiden. Märker man ju lätt på trance och så. Blir ganska trött i huvet efter ett tag, medans gamla låtar med "manuella" instrument där bl.a trummor låter lite olika hela tiden, och inte har exakt samma hastighet (+- några milliskunder) är lättare/skönare att lyssna till.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Så kanske det är, men faktum kvarstår ju att man brukar "trigga" trummor vid inspelning av album och så.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Men själva byggandet är väl lite utav det roliga.
Hur tycker du att alla digitala trummor låter skit? Varför?

Det blir så fult när det låter likadant helatiden och vart man än slår på trumman, sen finns det säkert digitala som låter bra, fast aldrig lika bra som "vanliga" (beror på musikstilen förstås)
Sen känslan att spela på dom *rysa*

OnTopic: Jag tror jag har sett någonstans att det fanns sensorer som man kunde sätta på vanliga tränings-plattor (som du nämde), fast då blir det ju inte mycket att bygga själv förstås

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk

Jo, sånna man sätter på vanliga trummor har jag sett. Men då måste man iaf köpa "hjärnan". Och den kostar massor

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Vore grymt bra Mottroz
edit: du menar inte www.vendolin.se ?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Otroligt offtopic, jag vet, men...
Ouranus... http://www.toshiba-europe.com/computers/products/notebooks/t3...
En sådan har jag stående här bredvid mig, funkar perfekt, mycket nätt sak som förtjänar namnet släptop...

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wufflon
En sådan har jag stående här bredvid mig, funkar perfekt, mycket nätt sak som förtjänar namnet släptop...

haha ja det var ju inte lite off topic, du kunde ha skickat ett PM
Men det var ju trevligt min behöver dock inte släpas, väger bara 2.7 kilo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att göra padsen stabila och ha på en stabil ställning, inte roligt på mitt senaste trummsolo på ett "dansbands trumset" då hela skiten rasa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wufflon

HAHA! så där såg min första dator ut!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Jo det har du rätt i.
Men är det budget så är det väl?
Annars kan man väl kanske ta tagenterna från ett midi keyboard. Alltså synth. Eller så får jag väl spara ihop till dom där 30.000 som ddrums kostar.

Trummor behöver inte kosta 30.000. Bara om du ska ha "proffs-trummor". tex Mapex Q-series
Komplett 5 trumset inkl. Zildjian cymbaler
OBS!!! Ett special tillfälle
Pris endast 4995:-
Instruktionsvideo på DVD ingår dessutom
OBS! Begränsat antal

på MUG. Säkert ett helt OK trummset för nybörjare.

Permalänk
Medlem

Om du nu skulle byggt eget, hur hade du tänkt dig att kunna släppa upp highHaten tex?
Eller det kanske man inte kan ens på sånna som Mottros
länkade till?
Eller hur funkar det, har alldrig spelat på digitrummor

EDIT: Såg nu att det behövdes bara en extra pedal för att få den effekten hähä

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Trummor behöver inte kosta 30.000. Bara om du ska ha "proffs-trummor". tex Mapex Q-series
Komplett 5 trumset inkl. Zildjian cymbaler
OBS!!! Ett special tillfälle
Pris endast 4995:-
Instruktionsvideo på DVD ingår dessutom
OBS! Begränsat antal

på MUG. Säkert ett helt OK trummset för nybörjare.

Alltså, jag vet att inte TRUMMOR kostar 30.000, eller behöver.
Men nu är saken att jag behöver ett par digitala trummor pga das facist father
Han uppskattar tystnad. Sen ska jag flytta till lägenhet snart, tror inte man får spela trummor i en lägenhet(?)
edit: Dom där som du visa mottroz kosta: $ 219.99 , det är helt klart värt att tänka på. Tack för länken

Visa signatur

Argaste

Permalänk

låter fett jag vill också bygga

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk

Det verkar inte svårt att bygga, frågan är om det är värt det.
Det där kittet för drygt 2000 får man bara en pedal med, fast det verkar iaf vara känsligt för hur hårt man slår?
Jag vill helst ha två pedaler.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Köp triggmickar... Små svarta plattor som ger en impuls när de får ett slag... Inte särskillt dyra... Sen tejpar du den på skinnet på en vanlig trumma och trycker trumman full med skummgummi... Nu har du budget ddrums...

EDIT: Man skall inte slå direkt på triggmicken... Vibrationerna i skinnet räcker för att den skall ge signal...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Köp "lägenhets-skinn". Dom låter inte mer en dig trummor
EDIT: Hittade en länk som kan vara intressant http://www.afriend.nu/trummor/

Permalänk

Nice där WaR, jag var alltså inte den enda med sånna här tankar.
Pelle76: Jo, men vad driver man dom med?

edit: Dom där trummorna till USB:N, undra om dom är slagkänsliga? Och undra vart man ska köpa dom. Ingen av deras återförsäljare verkar shippa till sverige. Förutom dom själva då. 199$ utan tax och shipping, kan ju bli hur mycket som helst.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tja!

Här har du en billig färdig variant: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-148301.html

Annars kan du söka lite på www.clubcubase.net (forumet) om hur man bygger ett grymt dtrumset me pingisrack..

/jeppe

Visa signatur

Antec SONATA - Asus P4P800 - P4 2.4GHz - ASUS V9560TD GeForce FX5600 - Hyundai Q910S 19" - Zalman CNPS 7000 ALCu - TwinMOS 256Mb * 2 - Seagate Barracuda 7200

Permalänk

Såg den där pingisgrejen
Men då får man bara en trumma, vill gärna ha kick + hihat + snare iaf
Edit: Nice Yamaha kit, kostar dock 2.200. Lite mer än jag har råd med.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

eller så kan du plocka fram lite grytor och kastrulllock
Men testa du! Bygg på! Spelar ju inte så stor roll omdet misslyckas.