Alla fyndtips från mellandagsrean

Onåbar partition, åtkomst nekas

Permalänk
Medlem

Onåbar partition, åtkomst nekas

Vill höra om det är nån som stöt på detta eller vet hur man kan lösa det.

Så här ligger det till:

Har nyligen köpt ett nytt moderkort (ASUS P4P800 Delux)som en del av en ny dator.
Till det och dom andra nya delarna, som var ramminne och CPU, så tänkte jag använda min gamla 120 GB IBM Deskstar samt gamla grafikkort och ljudkort.

Men när man hade installerat disken i datorn och startade så ville inte XP ladda. Starta från skiva gick och installera man om XP så funkade det. Prövade med att göra det på min D-partion. Funkade fint. Besöt då att installera om på C: och börja om från början.
Gick bra, XP laddar och funkar och det går att komma åt det mesta på HDD´n från en undantag.

!!Partion E: går inte att komma åt!!

Tydligen har jag ingen behörighet ditt fastän jag är inloggad som Administratör. Det finns heller ingen flik under egenskaper där man kan lägga till behörighet. Man får fel meddelandet:
"E:\ är inte tillgänglig. Åtkomst nekad"

I egenskaper så har den filsystem RAW och har 0 byte ledigt och använt utrymme. I dikhanttering där emot så har den rätt ettiket (MP3), filsystem NTFS och tydligen felfri.

Fick en teori om att det var XP-insatallationerna som gjorde det möjligt att nå partionerna för D funkar som den ska men när man försökte installera XP på E: så gick det inte att kopiera filerna från CD´n.
Jag och en polare har kollat och testat det mesta somman vågar men inget verkar funka. Nu verkar bara formatering återstå, om nu DET funkar...

Vore underbart om någon kunde hjälpa mig för jag har alla min MP3-filer och en massa filmer på den partionen.
Världen går inte under för en om det inte går att rädda dom men det känns väldigt jobbigt att behöva jaga runt efter dom igen.

Väldigt tacksam för hjälp med detta.

Ledsen att det blev så långt!

/// Desperat

Permalänk
Medlem

Kommer du inte åt disken och den är listad som RAW så är det NTFS rättigheterna som är fel. Gör så här.

1. Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
2. Egenskaper på aktuell partion (E:) -> Säkerhet -> Avancerat
-> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administartör)
3. Samma som 2. ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.

Klart.

(Nu har inte jag svenskt Windows, så nån meny eller knapp kanske heter annorlunda)

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

om du inte fått till det än kan du prova med ett program som heter r-studio.

Visa signatur

Amd64/3,0 / AMD 1,8 GHz / bandit1200 / t-bird 1000 / 233mmx / abc 80

Permalänk
Medlem

Det har ordnat sig efter det första tipset.

Men tack ändå.