Permalänk
Medlem

Enkel databas?

Jag vill göra en hemsida där folk kan lägga upp länkar åt varandra. Dvs om jag hittar nåt intressant som jag vill att andra ska titta på, så vill jag kunna lägga upp en länk med beskrivning + lite info om den.
När man sen klickar på Beskrivningen ska man komma till en kommentarsida där man kan skriva vad man tycker om länken.

Det ska väl funka som ett forum nästan,, men det är bara själva trådarna man kommer att se,, och när man klickar på tråden så kommer man se all info + kommentarer, och kunna skriva ytterligare kommentarer.

Jag vill inte ha en massa "forum-funktionalitet" , tex namn med avatarer på användare o så,, utan det är bara admins som kommer att använda sidan och det räcker att det syns namn på vem som har skrivit en kommentar.

Så.. Det kommer vara en huvudsida,, och sen en kommentarsida för varje tråd.
Hur gör man detta bäst/enklast? Min första tanke är nån slags enkel databas, men jag vill göra detta utan alltför mycket programmering. Sidan kommer att vara på min egen server (freebsd).

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir nog Apache + PHP + MySQL som gäller. Tror att det är någon form av ett länkarkiv du söker?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det blir nog Apache + PHP + MySQL som gäller. Tror att det är någon form av ett länkarkiv du söker?

Länkarkiv är en ganska bra beskrivning på vad jag vill ha, men jag vill inte programmera det helt själv,, då jag inte kan =).

Jag har redan Apache, php och MySQL på servern då det kändes vettigt med dessa, men jag vill hitta nån färdig lösning som jag kan modifiera,, eller förslag på nåt enkelt sätt att göra det på.

Finns det färdiga länkarkiv?

Permalänk

Använd ett bloggnings cms. Exempelvis WP(mycket bra...)

www.wordPress.org

Fråga bara inte hur man gör osv, den informationen ligger ett klick iväg om du är villig att lära dig : )

Permalänk
Medlem

du skulle kunna lösa det enkelt i php utan databas

en index som listar dina kategorier och en länk till "mata in ny url"
en fil "mata in" som är skyddad med lösen/pass
en fil per kategori som visar resp länkar (inkluderar nedanstående)
en fil per kategori som innehåller länkarna (inkluderas i ovanstående)

klart

jag har ett script (i xhtml / för wap) som nästan gör detta, men en smärre modifikation så är det fixat

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
du skulle kunna lösa det enkelt i php utan databas

en index som listar dina kategorier och en länk till "mata in ny url"
en fil "mata in" som är skyddad med lösen/pass
en fil per kategori som visar resp länkar (inkluderar nedanstående)
en fil per kategori som innehåller länkarna (inkluderas i ovanstående)

klart

jag har ett script (i xhtml / för wap) som nästan gör detta, men en smärre modifikation så är det fixat

Utan databas ? Vart ska länkarna då lagras ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Utan databas ? Vart ska länkarna då lagras ?

I filer sa han väl?

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

I filer sa han väl?

I filerna, då får ni nog ta och förklara lite mer..

Permalänk
Medlem

ja alltså

den input du ger (url+kategori) sparas i en .php fil (eller.txt)

beroende på vilken kategori du väljer så sparas din url ner i en fil som enbart har länkar till den kategorin, på så sätt kan du separera dessa senare

på din länksida har du ett antal kategorier, klickar man på en av dessa så hämtas bara de länkar som hör till den kategorin

kan inte förklara mer utan att visa scriptet

kolla här:
http://www.undcon.com/wap/

överst ser du en test

(det är en kommentar man kan skriva in som admin)

sedan kommer JA= och NEJ= samt en siffra
(denna siffran kommer från antalet namn(rader) i en phpfil

klickar du på JA= får du se de namnen som finns i filen

busenkelt

ingen databas, ja sparas i ja.php - nej sparas i nej.php och detta presenteras på startsidan

en inloggning finns för admin som kan skriva en kort kommentar (nu TEST) samt rensa/arkivera filerna ja och nej

Detta kan med lätthet anpassas för att spara ner dina url:er istället för antal ja och nej

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det där är ju betyligt svårare än att lära sig sql.. Desutom extream onödigt om man ända har en databas installerad...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!! Fortsätt gärna !

Jag håller på o utvärderar en grej justnu,, har helt enkelt skaffat phpBB och satt upp ett forum som bara moderatorer kommer åt,, har all funktionalitet jag vill ha egentligen,, vi ska testa det ett tag o se hur det känns.

Permalänk
Medlem

Annars kan du göra fint med PHP så att du lagrar all information i .txt filer :>