Permalänk
Medlem

Oregelbundna frysningar?

Tjena!
De senaste dagarna / veckan har min dator lite då och då bara tvärhängt sig. Musen går inte att röra och allt stannar upp, så man får trycka på strömknappen. Eventuellt ljud som man har på upprepar den sista tiondelen om och om igen, en typiskt "hängning" dvs.
Jag undrar bara om ni har några tips på vad som kan vara fel? Har gått in i bios direkt efter den hängt sig för att kolla CPU-tempen och den har sagt allt mellan 35°C och 50°C (borde inte vara att CPU'n blir för varm mao). Det enda jag kan tänka mig är att jag installerade Chronicles of Riddick för ett par dagar sen och vid den allra första starten så startades datorn bara om. Sen dess (tror jag iaf, det började hända ungefär samtidigt) har det hänt lite då och då, även i windows.
Datorns specs är:

MSI 865PE Neo2
P4 3.0
512MB 400MHz Kingston PC3200
Club3D Radeon 9800PRO

Tacksam för svar
Erik

Edit: Laddade ner SpeedFan för att kolla temps;
Temp3: [ELDIKON HÄR] 63°C
Temp2: 36°C
Temp1: 31°C
HD0: 27°C

Men tycker att det låter konstigt att något i datorn är 63 grader då luft-temperaturen i lådan är runt 25° atm och i bios säger den att CPU'n ligger långt ifrån 63°C. Plus att P4 klockar väl ner sig själv istället för att stänga av datorn?
Har dammsugit CPU-flänsen osv också.

Edit2:
Kollade temps i SiSoft Sandra och där stod det
Power / Aux temperature: 63,5°C. Dvs nätagget som är så varmt?

Permalänk
Medlem

har för mig att temp3 är graffik kortet

Permalänk

öhhhm...jag har samma problem...har också ett MSI 865PE neo2-Pfisr

känns som att det beror på moderkortet!!

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Ja, något skumt är det i varje fall. Ingen som har någon aning om vad som kan vara fel? Är 63°C normal nätagg-temp?

Permalänk
Medlem

Det kan också vara grafikkortet som är boven i dramat, prova med att tillfälligt byta grafikkort ifall du har nåt gammalt liggande. Fungerar det då bör du fundera på att skaffa bättre kylning till grafikkortet. Installera även de nyaste drivrutinerna till all hårdvara i datorn.

Visa signatur

hihi xD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wempiii
Det kan också vara grafikkortet som är boven i dramat, prova med att tillfälligt byta grafikkort ifall du har nåt gammalt liggande. Fungerar det då bör du fundera på att skaffa bättre kylning till grafikkortet. Installera även de nyaste drivrutinerna till all hårdvara i datorn.

tror faktiskt jag har samma problem och ja tror de är grafikkortet som är fel hos mig.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med min burk & det vissade sig att det var en av hårddiskarna . Troligtvis hade ett virus/mask tagit sig in i systemet för när datorbutiken jag köpte disken ifrån kollade på den så hittade dom massa skumma filer som påminde om det . Jag hade detta problem i 1-2 månader . Jag har instalerat om XP ett antal ggr & efter varje ny instalation har burken rullat på i ett par dagar innan den har låst sig för att sedan låsa sig oftare & oftare tills man inte har fått igång burken . Jag har både Router & F-secure anti virus så jag tyckar att jag har ett bra skydd men det var tydligen ingen garanti . Så nu har jag blåst alla diskar & börjat om från början & burken snurrar på utan problem .

Permalänk
Medlem

Jag har även ett MSI 865PE Neo2 och lider av samma fel, även kollat tempen men inte funnit något ovanligt med den.

Permalänk
Medlem

Fick samma grej igår efter dator funkat utan problem. Verkar vara något virus etc. Vet fan hur man ska fixa det

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

norton 2005 hittar inget iaf.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag drar upp tråden igen, men har varit bortrest den senaste veckan.
Jag har fortfarande samma problem, och det enda jag kan tänka mig är att grafikkortet har pajat, för har haft datorn i 1 år drygt och aldrig haft minsta problem. Men som sagt, är 63°C en normal nätagg-temp?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett gammalt GF4 4200 med en fläkt som dog. Datorn hängde sig och pep och hade sig så fort man försökte spela på den osv osv.

Snurrar fläkten på grafikkortet som den ska vid drift? Känn på flänsen om den är glödhet (antar att den är det om det står att den har 63 grader).
Om fläkten snurrar ok så kan det hända att ni är i behov av att byta kylpasta, vilket kan göra underverk, eller sätt dit en zalman gpu kylare.

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Jo, fläkten snurrar på och flänsen känns inte allt för varm så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Har aldrig bytt fläkt på ett grafikkort förut, men å andra sidan ska ju någon gång vara den första
Sätter man på samma sorts kylpasta där som på CPU'n?

Permalänk
Medlem

Är inte kylflänsen märkvärdigt varmt kanske inte det är problemet, men jo du använder samma kylpasta som på CPU. Jag använder Arctic Ceramique på gpu och cpu i min dator.

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Medlem

Ok. Den är ju givetvis lite varm men jag bränner mig absolut inte om jag tar försiktigt på flänsen... Fan, tror ni en formatering kan hjälpa? Låter som ett hårdvarufel imo men man vet ju aldrig...?

Permalänk

min hänger sig ex vid wc3 , hinner knappt ens komma in på spelet innan skärmen fastnar , men ex om man spelar mp3 samtidigt fortsätter det bara att spela men man måste "tvångsavstänga" datorn ..

Visa signatur

AMD Athlon "Winchester" 3500+ | Asus A8N-SLI nForce4 | Corsair Value Select 2x512MB + 2x1024MB | Hitachi 250GB SATA + 3xwdc 250 gb + WD 160GB IDE | Leadtek Winfast 6800GT PCI-e | NEC 3520 | Aspire 520W | Antec Super Lanboy | Floppy | Viewsonic 21" |

Permalänk

Hade liknande problem eller datorn hängde sig i ett par sekunder. Men det var endast i spel. Fösvann när jag formaterade.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

jag har samma problem och sitter på det i sign inga klockningar gjorda ännu och inga temps är höga men det känns som om det är hårdvarufel

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Nätagget är för klent..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Det roliga är att detta har slutat nu :confused:.
Höll på så nån gång i timmen i dryga månaden, men nu har inget hänt på ett par veckor..

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dina MOSFET-kretsar som är 63,5°C och det är en helt normal temperatur.
Sedan tycker jag absolut att du inte ska stoppa in dammsugaren i datorn igen, med den kan du förstöra många komponenter i datorn.
Sedan som nästan alla får som svar så testa om datorn är stabil i torture test i prime95 och i memtest86.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Tack, äntligen ett svar från någon som verkligen vet var den pratar om
Ska köra memtest och prime95.

Vad är MOSFET-kretsar, förresten?

Permalänk
Medlem

MOSFET är en förkortning för Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor.. det är alltså en slags Transistor

Jag har ett MSI 865PE Neo2-V och lider av samma problem:
Datorn fryser helt plötsligt.. Sen har jag även ett till väldigt skumt problem, när jag drar ett fönster över skärmen med musen så brummar det i hörlurarna. När jag kör något spel så brummar det hela tiden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cMa
// när jag drar ett fönster över skärmen med musen så brummar det i hörlurarna. När jag kör något spel så brummar det hela tiden...

är dator och skärm kollade till ett jordat uttag? annars är jordningsfel den enklaste förklaringen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig inget jordat uttag i mitt rum (gammalt hus) men jag har dragit en FK-kabel från chassit till radiator, fungerar perfekt som jord

Jag testade att köra i ett gammalt Soundblaster ljudkort nu.. fungerar prima. Den intregerade AC97-kretsen är ju inte känd för att vara speciellt bra :). Nu återstår bara att datorn fryser... kanske hjälpte att man bytte ljudkort, lär jag märka

*edit* Den fryser fortfarande :

*edit2* Drog in senaste bios och drog upp volten på grafikkortet från 1.5V til 1.7V samt ändrade AGP apture size, som av någon skum anledning satt sig till 64Mb, till 256Mb... nu verkar allt fungera