Alla fyndtips från mellandagsrean

slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Permalänk
Medlem

slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

sådär. nu när domänerna är så billiga så tänkte jag att jag kunde lika gärna köpa en. det blev astrx.net. Igår blev jag då väldigt sugen på att koda lite html/css/php så jag började spika ihop en sida i UltraEdit.

Iaf så har själv designen blivit klar, men jag har knappt börjat med php:n än, eftersom jag inte har tillgång till någon server med bra uppkoppling och då känns det meningsläst att skapa massa databaser på min skitserver här hemma, som sidan ligger på nu.

Jag vill bara ha lite kommentarer på sidan, hur ni tycker jag löst det hela och vad som är bra och dåligt.
kommer komma till fler funktioner, just nu är det bara själva designen i princip. Kommer förmodligen koda någon form av blogg på start-sidan.

www.astrx.net

om någon förresten har lite serverutrymme på en server med minst 10Mbit uppload, och php och mysql, har lust att skänka några MB till mig, så säg gärna till så vore jag ytters tacksam.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle kolla över koden lite.. saknas lite där.. sen är loggan lite väl stor.. 276.35 kb.. sen så är lite färg aldrig fel..

EDIT: Ser inte rätt ut i IE

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Avstängd

Den är väldigt basic och fungerar säkert till det den är byggd för.
Men en sak du fixat helt uberkasst är filstorleken på bannern, hela 276.35 kB är den, tar ju en evighet att ladda. Ett väldigt enkelt misstag som du fixar på två röda.

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Kanske skulle kolla över koden lite.. saknas lite där.. sen är loggan lite väl stor.. 276.35 kb.. sen så är lite färg aldrig fel..

EDIT: Ser inte rätt ut i IE

Vad saknas i koden exakt?

loggan har jag inte orkat fixa bara. skall göras bums. visste att jag skulle få en kommentar om färg, men det är mitt val. Personlig sak.
Kollade bara i FF när jag gjorde den, så det är mycket möjligt att det blir fel i IE.

EDIT: OH Shit vad illa det såg ut i IE, måste fixas.

EDIT2: Nu funkar den i IE också

EDIT3: Loggan fixad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
Den är väldigt basic och fungerar säkert till det den är byggd för.
Men en sak du fixat helt uberkasst är filstorleken på bannern, hela 276.35 kB är den, tar ju en evighet att ladda. Ett väldigt enkelt misstag som du fixar på två röda.

I know i know.
vad menar du med basic? det är ju inget mega-community, om det är det du menar login-funktionen är bara för mig för att jag skall kunna uppdatera en eventuell blogg.
som ni kan läsa på info-länken så är detta ingen seriös och genomtänkt sida, utan är bara till för att jag skall lära mig mer php och css, som jag alldrig arbetat så mycket med tidigare. så själva planeringen av sidan existerar inte, utan jag slänger in dom funktioner jag kommer på. lite hafsigt, men lärorikt.

Permalänk
Medlem

jag har server med 10mbit.. och några mb att dela med mig men jag kör en egen hemsida därifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Comandor
jag har server med 10mbit.. och några mb att dela med mig men jag kör en egen hemsida därifrån

det gör väl ingenting om du kör en hemsida därifrån?

om du har lust att dela med dig så får du gärna skicka ett pm med MSN-info, så vi kan snacka vidare.

Permalänk
Medlem

Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
sådär. nu när domänerna är så billiga så tänkte jag att jag kunde lika gärna köpa en. det blev astrx.net. Igår blev jag då väldigt sugen på att koda lite html/css/php så jag började spika ihop en sida i UltraEdit.
Eftersom jag gillar snygg kod, och det dessutom är lättare att få det osm man vill, så använder jag inga WYSIWYG-program, typ Dreamweaver.

Iaf så har själv designen blivit klar, men jag har knappt börjat med php:n än, eftersom jag inte har tillgång till någon server med bra uppkoppling och då känns det meningsläst att skapa massa databaser på min skitserver här hemma, som sidan ligger på nu.

Jag vill bara ha lite kommentarer på sidan, hur ni tycker jag löst det hela och vad som är bra och dåligt.
kommer komma till fler funktioner, just nu är det bara själva designen i princip. Kommer förmodligen koda någon form av blogg på start-sidan.

http://81.224.192.19/astrx.net/

om någon förresten har lite serverutrymme på en server med minst 10Mbit uppload, och php och mysql, har lust att skänka några MB till mig, så säg gärna till så vore jag ytters tacksam.

Vad ska du med 10Mbit-lina till? Så mycket trafik lär knappast din sida dra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar

inte troligt nej. my bad.

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar

Har han hollywood i sikte så jo!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jag tyckte sidan var hur bra som helst. Jag hade också föredragit lite mer färg, typ lite orange i loggan eller så, men det är som sagt ditt eget val och jag är ju inte här för att döma

Permalänk
Medlem

funderar på att göra om färgschemat till vitt och rött. men det får bli senare. skall fixa alla funktioner först.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad saknas i koden exakt?

<!DOCTYPE > <html> <head> <title></title> </head> <body> </body> </html>

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Eftersom jag gillar snygg kod, och det dessutom är lättare att få det osm man vill, så använder jag inga WYSIWYG-program, typ Dreamweaver.

Har du helt missat kod delen av dw?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

<!DOCTYPE > <html> <head> <title></title> </head> <body> </body> </html>

det är inget som behövs när det är en php-fil, men vissa saker kan vara bra. dock brukar jag skippa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-zon_net
Har du helt missat kod delen av dw?

nej? men varför använda dreamweavers text-editor om jag ändå bara skall skriva koden själv? då väljer jag hellre en bra editor vars funktioner man kan ha lite nytta av.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

det är inget som behövs när det är en php-fil, men vissa saker kan vara bra. dock brukar jag skippa det.

Va? Kolla i koden, du behöver dem. De saknas.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Va? Kolla i koden, du behöver dem. De saknas.

jag är medveten om att de saknas, och det är avsiktligt. sidan fungerar lika bra utan dom. hade jag skrivit en .html-fil hade jag däremot behövt dom.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

jag är medveten om att de saknas, och det är avsiktligt. sidan fungerar lika bra utan dom. hade jag skrivit en .html-fil hade jag däremot behövt dom.

Du kände inte till att PHP i ditt fall genereral HTML?
Det spelar ingen roll om du skrivit allt i PHP, genereras ett HTML-dokument är det ett HTML-dokument.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Vad spelar det för roll? Du outputar HTML, därmed ska de finnas.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2F81.224.192.19%...

Kolla på den här sidan, min sida eller vilken sida som helst som använder PHP.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: slängde ihop en sida med diverse funktioner, kommentarer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89

Du kände inte till att PHP i ditt fall genereral HTML?
Det spelar ingen roll om du skrivit allt i PHP, genereras ett HTML-dokument är det ett HTML-dokument.

Citat:

Vad spelar det för roll? Du outputar HTML, därmed ska de finnas.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2F81.224.192.19%...

Kolla på den här sidan, min sida eller vilken sida som helst som använder PHP.

tack pojkar, det var jag inte medveten om.
jag vet att sidan generar html, men när jag började med php så berättades det för mig av en som då var mer kunnig än jag, att det inte behövdes, och då litade jag på det.

skall inte lita så mycket på folk i framtiden

EDIT: fixat den saknade koden nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte finnas i de filer som man inkluderar eftersom att det då blir dubbeltaggar av <html><body> osv...

Men på sidan som man inkluderar till så ska de finnas.

EDIT: Vad jag menade med <!DOCTYPE > var att du skulle fylla i en ordentlig DOCTYPE efter tycke.

http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ska inte finnas i de filer som man inkluderar eftersom att det då blir dubbeltaggar av <html><body> osv...

Men på sidan som man inkluderar till så ska de finnas.

EDIT: Vad jag menade med <!DOCTYPE > var att du skulle fylla i en ordentlig DOCTYPE efter tycke.

http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

det med include-filerna insåg jag

ahh, glömde bort doctype, tack för påminnelsen.

EDIT: vilken av alla doctypes på sidan du gav mig skall jag använda mig av?

Permalänk
Medlem

HTML 4.1 eller om du skrivit den i validerad xhtml så senaste xhtml doctypen.

Permalänk
Medlem

nu funkar bloggen också. inget kommentar-system finns än så länge, men får se om det kommer.

dock har jag inte hittat ett sätt att ta bort de "\" vid utskrift som läggs till när jag använder adslashes() på texter, som ni kan se på första blogg-posten. några förslag?

de flesta funktionerna är dolda för er, eftersom dom är admin och username-styrda, så bara jag kan använda dom. men det finns en liten user-kontrollpanel, ett blog-updater, och ett område där jag kan läsa meddelanden som skickats via "contact".

remove-funktion har även lagts till på alla sorts poster. jag har lärt mig lite nytt i och med detta projekt och det är alltid kul.

Permalänk
Medlem

Om du nu gillar fin kod tycker jag du ska använda xhtml/css som det är tänkt och inte en massa tabeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qzio
Om du nu gillar fin kod tycker jag du ska använda xhtml/css som det är tänkt och inte en massa tabeller.

fin kod för mig är läsbar kod, inte det man får av DW. jag menar inte riktigt proffsig kod, utan det jag tycker är läsbart.

jag tycker det är synd att folk skall bedöma en efter sina egna kunskapsnivåer, när man tydligt förklarat vilken nivå man ligger på. jag har inte lärt mig att använda något annat än tabeller än så länge. verkar som att vissa som kan mer, de som man ber om hjälp bara rycker på axlarna och säger "äh, det där är ju busenkelt, är väl inget märvärdigt". om det beror på att man vill hävda sig eller bara är ärlig vet jag inte, men lite kan man anstränga sig tycker jag.

konstruktiv kritik tar jag gärna emot, men neggiga kommentarer klarar jag mig utan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

nu funkar bloggen också. inget kommentar-system finns än så länge, men får se om det kommer.

dock har jag inte hittat ett sätt att ta bort de "\" vid utskrift som läggs till när jag använder adslashes() på texter, som ni kan se på första blogg-posten. några förslag?

de flesta funktionerna är dolda för er, eftersom dom är admin och username-styrda, så bara jag kan använda dom. men det finns en liten user-kontrollpanel, ett blog-updater, och ett område där jag kan läsa meddelanden som skickats via "contact".

remove-funktion har även lagts till på alla sorts poster. jag har lärt mig lite nytt i och med detta projekt och det är alltid kul.

stripslashes($variabel);

Eller se detta: http://punbb.org/articles/php.html#magic_quotes

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

stripslashes($variabel);

Eller se detta: http://punbb.org/articles/php.html#magic_quotes

hittade det 2 min innan du postade, men tack ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kodar i 70% DW och 30% Ultraedit. DW använder jag för att snabbt sätta upp en layout, lägga upp en filstruktur, hantera checkin / checkout osv. Ultraedit åker fram när jag ska göra små förändringar eller pyssla lite med regexpar osv.

DW är helt ovärderligt när det gäller filhantering, och jag använder ofta de inbyggda mini-manualerna för att få rätt syntax, läsa om inkompabilitet, validera mina sidor osv. Men så kanske jag blivit lite av en valideringshitler på gamla dar...

Sidan verkade sjyyst, håller dock med om att det skulle passa med nån accentfärg (orange var en bra idé). Sen äter loggan fortfarande alldeles för mycket skärmutrymme.

Edit: och vad gör logo.psd i din images-mapp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Jag kodar i 70% DW och 30% Ultraedit. DW använder jag för att snabbt sätta upp en layout, lägga upp en filstruktur, hantera checkin / checkout osv. Ultraedit åker fram när jag ska göra små förändringar eller pyssla lite med regexpar osv.

DW är helt ovärderligt när det gäller filhantering, och jag använder ofta de inbyggda mini-manualerna för att få rätt syntax, läsa om inkompabilitet, validera mina sidor osv. Men så kanske jag blivit lite av en valideringshitler på gamla dar...

Sidan verkade sjyyst, håller dock med om att det skulle passa med nån accentfärg (orange var en bra idé). Sen äter loggan fortfarande alldeles för mycket skärmutrymme.

Edit: och vad gör logo.psd i din images-mapp?

det var bra konstruktiv kritik.

ok. jag föredrar ändå ultraedit, men det är kanske något att tänka på i framtiden.
jag vet att loggan är stor, får se om jag gör någonting åt det.

logo.psd åkte över av misstag, har inte orkat ta bort den.

Permalänk
Medlem

Det är ju svårare att få till det med hjälp utav tabeller än xhtml/css som det är tänkt att användas. Det finns massor utav tutorials, guider, howtos och exempel på olika lösningar.

www.alistapart.com är ett exempel.