Snabbaste sätt att överföra data mellan två datorer som står bredvid varandra?

Permalänk
Medlem

Snabbaste sätt att överföra data mellan två datorer som står bredvid varandra?

Vilket är det snabbaste sättet att överföra data mellan två datorer som står bredvid varandra?

Båda datorerna har nätverkskort, usb och en router finns att tillgå (samt 8/1 uppkoppling).

Permalänk
Medlem

Är det enorma mängder som skall kopieras kan det vara idé att koppla över diskarna direkt i andra maskinen och kopiera.

I övrigt är nätverket smidigast.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

en korsad nätverkskabel är snabbast mig veterligen.

Permalänk
Medlem

han kanske menade vilket program som var bäst?

jag skulle tagit dc

Permalänk
Gäst

Internt nätverk med FTP server/program använder jag och det går duktigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Dela ut mappar eller köra upp en FTP-server på den ena och FTP:a upp från den andra...

Eller mecka ut disken å peta in den i den andra eller använda DVD-RW skivor och bränna ut data.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Ja det finns otaliga sätt att gå tillväga. Ska du föra över saker ofta så skaffa gigabit nätverkskort.

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10286

där har du en hel hög.

Permalänk

vill du inte köpa gigabit-kort är usb2 rätt snabbt...
USB 1.1 - 12 Mbit/s
USB 2.0 - 480 Mbit/s

Visa signatur
Permalänk

Om man ska koppla ihop två datorer via nätverkskorten så är det alltså korsad nätverkskabel som gäller?

Edit: Och vilken sorts kabel ska man ha i ett nätverk, den som heter Cat 5e, eller den som heter Cat 6?

Permalänk
Medlem

FireWire.. helt klatr

Permalänk
Medlem

Upp med en raiden ftp server och sen tanka över via flash fxp på den andra burken. Kommer upp i 11.84mb/s på mitt nätverk med den combon. Då sitter jag med dlink stuffs så ja

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Ok, så jag ska först koppla ihop nätverskorten direkt med en korsad kabel. Sedan öppnar jag upp en ftp-server hos den ena datorn (vilket program är lämpligt?) och öppnar upp flash-fxp (eller liknande) i andra.

Hur får jag reda på vilket IP jag ska söka efter m.h.a. Flash-FXP?

PS: Det var någon som undrade hur stora mängder det rör sig om; det är väl ca 20 gig som ska över.

Permalänk
Gäst

Om du nu förmodar att köra BulletProof som FTP Server så startar igång programmet.I mainloggen så får du fram ditt IP nummer.

Permalänk
Medlem

Om det är ett stort antal mindre filer är FTP värdelöst eftersom en ny TCP session måste upprättas för varje fil och det tar lång tid. Är det hyggligt stora och få filer lär inget slå FTP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiitgenstein
Om man ska koppla ihop två datorer via nätverkskorten så är det alltså korsad nätverkskabel som gäller?

För 10 eller 100 Mb/s: Korsad kabel
För 1000 Mb/s: Rak kabel annars blir det bara 100.

[QUOTE]Edit: Och vilken sorts kabel ska man ha i ett nätverk, den som heter Cat 5e, eller den som heter Cat 6? [/QUOTE]
Det spelar ingen roll mellan dessa bägge, men gå inte lägre än Cat5.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

koppla in er i en router, gå in på MSN.. skicka där.. går skit fort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
koppla in er i en router, gå in på MSN.. skicka där.. går skit fort!

Jäkligt pratkiskt att sitta och ta fil för fil måste jag säga...

eller du va ironisk?

Permalänk
Medlem

FireWire 800

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
FireWire 800

Tänkte precisera till detta jag med

Snabbare finns ju inte med direktkablage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jäkligt pratkiskt att sitta och ta fil för fil måste jag säga...

eller du va ironisk?

beror ju på om det är en eller många filer, är det några kan man ju bara dra och släppa till chattfönstret..

går jäkligt snabbt över msn om man sitter i ett nätverk..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Flatkabel. Klart snabbast.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

snabbast skulle det gå om de delade på diskar i ett fibre channel-nätverk men det är inte direkt ett normalt alternativ. Snabbast som inte kräver inverstering är nog att flytta över en disk ur en dator till en annan. Annars är det gigabit LAN som gäller.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE