Fetaste skärmen? LCD 26? vad rekommenderar ni?

Permalänk

Fetaste skärmen? LCD 26? vad rekommenderar ni?

Jag har fått för mig att köpa en fetingskärm för optimal gaming-upplevelse. Så, varför inte en 26" 'are då?
lite tankar kring dessa:

DiBoss 26"
<http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=89316...

Skantic 32" *erbjudande*
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=63156&sid=1003048&SpaceCo...

Techwood 32"
http://www.misco.se/?413133

Andersson 27"
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=64255&sid=1003048&SpaceCo...

Visst, det ska ju självklart vara acceptabel MS samt HD upplösning. Jag räknar med HDupplösning och minst 16ms, sämre lär jag faktiskt märka skillnaden på.

Vilken av dessa (eller om ni kan andra) rekommenderas montro?

/E

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så överdrivet mycket om skärmar, men är det inte jävligt svårt att få tag på en vettig spelskärm med låg MS när man vill ha såna stora skärmar?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Apple 30" Cinema HD

Permalänk

Vintervilan: 16ms skall väll fungera iaf? jag är inte van med några superskärmar, jag sitter på en gamal 19" CRT samt nån LG 19" TFT hos farsan. men 16ms borde väll inte vara så fyskamm?

_2fst_: hehe, lite för dyrt tror jag vill hålla mig runt 8000kr helst:)

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Ingen av skärmare är något att ha till spel.
Hur roligt är det att spela på en 26-32" i samma upplösning som en 17" skärm(oftast lägre tom).

Ne satsa på en 23 eller 24" med en upplösning på 1920x1200 eller som _2FST_ rekommenderar Apple´s 30" skärm med 2560x1600

edit: jag har en 23" hp-skärm med 1920x1200 16ms som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk

Tänk nu också på att spelen du skall spela "måste" vara i samma upplösning som din skärm har rekomenderat.

Så t ex om du skulle köpa Apples 30" så får du vara berädd att spela t ex Quake 4 i 2560x1600 upplösning, vilket lär ge lagom med fps drops : )

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer_AB
Tänk nu också på att spelen du skall spela "måste" vara i samma upplösning som din skärm har rekomenderat.

Så t ex om du skulle köpa Apples 30" så får du vara berädd att spela t ex Quake 4 i 2560x1600 upplösning, vilket lär ge lagom med fps drops : )

Varför måste dom det då? Har själv 1280x960 som upplösning men i spel kan jag köra 800x600 eller 1024x768 utan problem

Permalänk

Undrar detsamma jag, min skärm är 1600x1200 och jag spelar spel i 800x600 och 1024x768 utan problem.
Har aldrig fattat det där riktigt.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Självklart kan man spela i lägre upplösningar men då blir skärmen tvugen att skala om(vi pratar tft) och då kan resultatet skifta väldigt mycket.

Man ska alltid sträva efter att använa native upplösningen på tft-skärmar.

Permalänk

men det är ju HDupplösning, och en "vanlig" TFTskärm har inte någon vidare upplösning heller. jag är ute efter en FET stor skärm! såg att DiBoss har en 23" men den kostar lixom 8500kr. Vi hade ett erbjudande via NicatorHemPC via morsans jobb att ta en sån tillsammans med en halvbra dator, dock dyr medtanke på vad som var i burken (fujitsu-siemens, inte att rekommendera) men då gick skärmen typ på 5000kr om vi hade kört den på avbetalning :/
Så en 26 DiBoss är inget att rekommendera? jag kör inte ens full upplösning på min andra dator (p4, 3,2ghz. R9800Pro mm.) visst, den kanske inte presterar super i nyare spel, men inte ens när den var dyr så var jag så kräsen. vill att spelen skall rinna på bra, vilket dom lär göra med en sådan skärm som inte har sånna feta upplösningar?

/E

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du är alltså ute efter en "FET stor skärm!" med "HDupplösning" isf välj vilken skärm du vill hur som helst kommer det se förjävligt ut.

Det går ju inte komma ifrån att din 37" tv har 5x så stort yta som en 19" men ändå ska "nästan" samma antal pixlar användas.
=======
Gjorde en jämnförelse mellan 19" LG och 37" LG

19" = 888 pixlar / cm2
37" = 136 pixlar / cm2

ps: detta test är inte gjort ventenskapligt utan jag använde mig utav dimensioner jag hittade på nätet. Därför är "sidorna" på skärmarna inräknade

Permalänk

hmm frågan är väl om man står ut med en lcd-tv i windows eller inte, när man spelar upp film eller spelar spel spelar det väl ingen roll ändå eftersom man måste ha ett monstersystem för den upplösningen. dessutom slipper tv'n förhoppningsvis att interpolera i spel då ens dator kanske klarar av att köra spelen i den upplösningen. man sitter nog lite närmare en 19" än en 37" så att jämföra antalet pixlar per cm2 är väl inte helt rättvist...

här är en fet tv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=37511

Permalänk

Vad ska ni göra härnäst? Koppla in er på biografen och spela cs? Jag har suttit vid en 21tums, och det är stort och tycker inte att den ska vara störe än så (om man ska spela).

Permalänk

alltså, jag vill ha en "spelduglig" stor skärm. 22" kostar ju förbannat mycke, det jag fattat allt som är att man får mer för pengarna om man köper en stor LCDTV istället, men som sagt, 23DiBoss e väll det optimalaste ändå, grymm upplösning å allt. skall ta och överväga det hela.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InferNoll
Vad ska ni göra härnäst? Koppla in er på biografen och spela cs? Jag har suttit vid en 21tums, och det är stort och tycker inte att den ska vara störe än så (om man ska spela).

WORD, att lira på projektor vore sjukt fett... *dregel*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
WORD, att lira på projektor vore sjukt fett... *dregel*

Håller med.

Tänk att få sitta och skriv i WORD som är kopplad till en projektor...

Permalänk

Faktum är att vi redan har en Plasma & en Projektor, tröttnat på dem jag vill ha någonting eget..
P.S det är inte "så" ballt å lira på en projektor;)

Visa signatur

Permalänk

hmmm funderade på att ställa datorn i vardagsrummet och pröva nån dag... kanske väntar med det lite då... det är inte så kul heller när resten av familjen ser vad man håller på med (skall inte misstolkas!!)... längtar tills jag får min 20" dell widescreen skärm... dell sålde även ut deras 24" med sjukt hög upplösning för 8,5k drygt för några dagar sedan.. du kanske borde hålla utkik efter nästa erbjudande, om 24" nu är tillräckligt stort för din smak?

Permalänk

24" låter alldeless utmärkt, som sagt, skall bara hosta upp de stålarna ska hålla utkik, du eller nån får gärna skicka PM till mig om personen i fråga hittar något hett erbjudande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orka inte läsa tråden då det är säker många som har olika tankar om detta.

Själv äger jag en Diboss 26" som jag tog med Nicators hempc.

Jag är stört nöjd och skärmen uppför sig otroligt bra i spel. Jag spelar Battlefield 2, world of warcraft, final fantasy 7 m.fl utan problem.

Skärmen har bra skärpa, och bra inställningsmöjligheter.

Det som är nackdelen är att den tar lite mer stöm än "vanliga" tft-skärmar, pga av sin storlek.
Upplösningen 1280x768 i windows. Dock klarar jag mig med denna men ett steg till skulle varit super!
Dock är upplösningen perfekt i spel.

Jag rek. Dibossen i alla fall för jag är stört nöjd.

Permalänk
Medlem

Själv är jag stolt ägare av en 27" widescreen LCD; otrevligt nog av märket SABA. Trodde först att detta skulle vara i samma klass som United's elektronik, men icke.

Jag har faktiskt inga specifikationer på den, och har inte hittat den NÅGONSTANS på hela nätet. Skumt tyckte jag, men jag tog chansen, och åkte i somras 8 mil för att komma till Elgiganten i Borås. Det var en annonsvara, men hade inte ens något demo-ex uppe.

Tog dock chansen, och köpte den ändå. Är den crap, kan jag använda ångerrätten, tänkte jag, och blev också tillsagd detta av deras personal. Endast 6000:- + 700:- drulleförsäkring gav jag, och åkte hem igen.

Kopplade in härligheten till datorn mha D-SUBen, ingen DVI tyvärr, och drog igång windows. Tre bokstäver sammanfattar jag det hela med: "Wow"

Trots att det inte stod HD ready någonstans, går den finfint i 1024x768, och faktiskt 1280x768 också. I windows alltså. Vissa spel detektar och kör 1280x1024, vissa spel kraschar när jag kör det, och vissa indikerar 1024x768 som max.

Responstiden vet jag som sagt inte, men har aldrig varit med om några "svansar" i spel, bara den första minuten av TV'ns uppstart. Sen blir den förmodligen varm, och inga som helst latency's vad jag ser.

Bilden är ljusstark och skarp. Har jag tittat på tv'n en stund, och drar igång min laptop, en HP dv1067, dvs en ganska färsk sak, känns det nästan som om jag måste kisa med ögonen, eftersom dess TFT-skärm känns så mörk.

Jag spelar alla spel jag vill spela alldeles utmärkt på TV'n, har inte känt av någon nackdel alls med den än så länge.

För de som orkat läsa min text, så är det inte svårt att lista ut mitt budskap. Stor LCD-tv ÄR FETT!

För dem som oroar sig över att man har lika många pixlar, fast mångdubbelt så stor skärm resonerar de ganska ologiskt. Man sitter väl knappast på samma avstånd som en vanlig skärm?

Permalänk
Medlem

äh det räcker väll med en 19tums skärm
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=51150856

sen smaska på med ett surround system:p

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

dyyyyyyyyyyyyyr skärm!! (ska jag säga som just beställde en för 5k, men wtf det är ju bara 19")

Permalänk
Medlem

om du vill ha en bra skärm så köp en Dell 24 tums wide 12ms, mycket värd sinna pengar(8500sek) och har uppläsningen 1920x1200 och det går fint fint att spela spel på den.
Har kört Quake 4 hela kvällen och man blir rädd nästan när alla monster kommer emot en:P

http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=3...

Såg att de har höjt priset lite:/ men den är värd pengarna.

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med. Har haft min dell 2405FPW i 2 dagar nu men guud vilken skärm alltså. Satt på en 22" crt innan som ändå var ganska stort, men upplevelsen på den här skärmen är bra mycket grymmare. Alla spel blir som nya. Ghosting har jag inte sätt någonting av heller i spel.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | ASUS 7800GTX & Zalman Fatal1ty FS-V7 | Asus A8N-E | Corsair TWINX 2048MB | Raptor 74GB | Samsung 250GB | Tagan 530W Easyconnect | AcoustiCase AC C6607B | X-Fi Xtreme Music | Dell 2405FPW

Permalänk
Hedersmedlem

projektor, ratt, pedaler, racingstol.....ÄR imponerande, och den som vågar säga något annat ombedes installera Richard Burns Rally.

Tycker det förresten känns dumt att titta på TV-LCDer när du ska ha något till datorn.

2405FPW ska väl vara ok om du bestämt ska ha något stort. Annars finns ju 19" -uppföljaren till vp191

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

DELL 2405 regerar...

Kolla in denna recensionen --> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50235...

Mycket bra recension av forumsnubbe här på swec. Rekommenderas skarpt, den skärmen aeger.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²