Permalänk
Medlem

Musmattor för lasermöss.

Det har varit en del frågetecken runt vilka musmattor som är bra för lasermöss. Jag har hittat lite info som kan vara intressant.

Och en liten diskussion om det:

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en på clas ohlsons, som det stog "Opti Love" på. Fungerade inte alls till optisk mus... Gick inte att använda helt enkelt, muspekaren rörde sig inte.. Så köp inte den iaf

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Har en Icemat (vit) till min MX1000 funkar jätte bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
Jag köpte en på clas ohlsons, som det stog "Opti Love" på. Fungerade inte alls till optisk mus... Gick inte att använda helt enkelt, muspekaren rörde sig inte.. Så köp inte den iaf

optiska möss funkar la på nästan vad som helst? funkar ju på min hand t. ex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Har en Icemat (vit) till min MX1000 funkar jätte bra.

Sensorn i MX1000 är inte lika känslig. Har inte läst om folk som har haft problem med sin MX1000 på det viset. En G5 fungerar inte på alla ytor MX1000 fungerar på verkar det som.

G5 & Copperhead har nästan samma sensor. Enligt tråden jag länkade till är det främst G5 som har problem med ytorna pg.a lägre effekt och till Copperhead kan man uppdatera firmwaren med.

Det jag tycker är ganska intressant är att Logitech inte rekommenderar någon musmatta utan istället "we recommend that gamers use the G5 and G7 on light, semi-reflective surfaces that have an irregular pattern. Gamers should avoid surfaces with matte or very high gloss finishes".

Dom säger innan det att dom musmattor som finns idag inte är anpassade för G5 & G7. Man kan inte säga att det är något fel på mössen, men det vore ju trevligt om det fanns musmattor anpassade för dom.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelar
optiska möss funkar la på nästan vad som helst? funkar ju på min hand t. ex

Ja, precis. Det va därför de va så jävla konstigt.. Men det fungerar verkligen inte ett piss!

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

nä, optiska råttor behöver ett mönster som är lätt att tolka riktningen det rör sig i. glasskivor tex funkar inte alls även om de inte är transparenta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nä, optiska råttor behöver ett mönster som är lätt att tolka riktningen det rör sig i. glasskivor tex funkar inte alls även om de inte är transparenta.

ja du har rätt så rätt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad alla skriver om optiska möss? Frågan är angående lasermöss!

Visa signatur

/Fragge

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

Fick min icemat(svart) häromdagen och den går alldeles utmärkt ihop med min optiska intelimouse explorer 3.0,så det du skriver är rent ljug tyvärr:-(

Skaffa bättre mus och matta istället då:-))

MvH albanen....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Transparenta glasskivor och speglar fungerar utmärkt med lasermöss. En lasermus skiljer sig helt från de optiska mössen som alla i den här tråden av någon anledning tjatar om :c)

Visa signatur

/Fragge

Permalänk
Medlem

fUnc funkar utmärkt med G5:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
fUnc funkar utmärkt med G5:an

Bra det ju, men sen kan man läsa det här som brynte länkade till i en annan tråd: http://www.maxfps.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=394

Citat:"Efter att läst i diverse forum verkar det som det är ganska slumpmässigt vilka musmattor G5 fungerar på och inte. Har hört folk säga att den fungerar på mattor där den inte fungerade för oss, och tvärt om."

Och det faktum att Logitec inte rekommenderar en enda matta som finns idag är intressant.
Fungerar fUnc för dig är det ju skitbra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet andra som också kör fUnc med bra resultat med G5an så det är ingen slump

Permalänk
Medlem

Här är en som haft problem iallafall: http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=30&threadid...

På ena sidan iallafall, den släta verkade funka för honom med. Har du testat båda? Logitech rekommenderar ljusa ytor iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en g5 igår och så hade jag en s&s hemma funkar hur bra som helt musen bara flyger över musmattan hehe hel nöjd

Visa signatur

//Jens

Permalänk

Jag har en gammal sliten Ratpadz till min MX1000, funkar asbra

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

kör bara med den släta, skönare glid
men jag testade den skrovliga ytan nu, och den verkade inte funka så bra, så gillar man den ytan så är det ju synd om en...

Permalänk

Jag tycker min MX1000 missar på fUncen.
Bytte till en Qpad Gamer Midsense och då känns den MYCKET bättre.

Permalänk
Medlem

omni har dessutom liten matta och troligtvis ganska hög sens så hon/han drar nog inte musen så hastigt allt för ofta.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Avstängd

SOM VANLIGT ATT ALLA SKRIVER OM MATTOR SOM INTE FUNGERAR TILLSAMMANS MED OPTISKA MÖSS. NI BEHÖVER INTE ENS SKRIVA OM OPTISKA MÖSS! DET ÄR SKILLNAD PÅ EN OPTISK MUS OCH EN LASER MUS. EN LASERMUS KAN MAN ANVÄNDA PÅ T.EX EN SPEGEL ELLER EN GLASSKIVA DÄR EN OPTISK MUS INTE RÖR SIG!

Visa signatur

/Fragge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gisson
SOM VANLIGT ATT ALLA SKRIVER OM MATTOR SOM INTE FUNGERAR TILLSAMMANS MED OPTISKA MÖSS. NI BEHÖVER INTE ENS SKRIVA OM OPTISKA MÖSS! DET ÄR SKILLNAD PÅ EN OPTISK MUS OCH EN LASER MUS. EN LASERMUS KAN MAN ANVÄNDA PÅ T.EX EN SPEGEL ELLER EN GLASSKIVA DÄR EN OPTISK MUS INTE RÖR SIG!

Caps off!

Logitech MX1000 och G5 är lasermöss, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gisson

Kan man? Det var en nyhet för mig. Har två musmattor till min G5a. Qpaden fungerar typ inte bra alls. Kanske om man lirar typ MSröj. När vi byter till min Icemat kan man typ lira tetris muspekar inte ens rör sig. Finner att skrivbordet fungerar överlägset bäst. (Lite lätt knottrig yta som är matt i björkfaner)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det brukar vara så att ju mörkare yta desto bättre för optiska möss. Dessutom ska ytan vara så ojämn som möjligt i mönster och struktur.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det brukar vara så att ju mörkare yta desto bättre för optiska möss. Dessutom ska ytan vara så ojämn som möjligt i mönster och struktur.

Man skulle ju kunna tycka att en moderator på ett datorforum borde veta att en lasermus och en optisk mus inte är samma sak.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har en MX610 som för övrigt är en riktig skön mus. Den har Laser och används till min bärbara. Den är helt otroligt. Funkar överallt, vilket underlag som helst. Golvet, sängen, byxorna/benet, väggen, handen. Använder den på olika underlag då jag förflyttar mig hela tiden. Hemma så har jag vanlig sten/marmor skiva i vardagsrummet och där funkar det utmärkt. Har även en en vanlig plastig musmatta med AMD64 logo som jag fick på Optihack från Datorbutiken och även den funkar utmärkt. Bäst glid får man väl säga.

Sen så har jag även en Razor Diamonback Plasma och till den använde jag bara skrivbordet men har sen ½ år tillbaka så har jag skaffat mig en sån glasskiva IceMat och den är helt suverän.

Så min rek. är att ta nåt som den kan glida mot väldigt lätt så att du inte sliter på dina glids. Både optisk och Laster har inte haft problem med nåt underlag som jag har testat.
Laser är nog mindre känslig mot underlag enligt mig då den funkar mjukt och fint på vilket underlag som helst. (Ej testat på grus )

Så en fin glasskiva t.ex IceMat som jag personligen har bra erfarenhet från är kanske att föredra.

Permalänk
Medlem

QPad funkar fint med min Copperhead (lasermus) iaf

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lasermus men tänker dock köpa en om det kommer en matta som garanterat passar för lasermössen.
Men jag är allt sugen på att testa Steelpad 5L. Den sägs ju vara "special gjord" för laser möss.
"Steelpad 5L is the first gaming surface which has developed especially for laser mice, while still being perfectly suited for optical and ball mice." saxat direkt från www.stealpad.com
Kanske kan vara något att satsa för dom som har problem om dom är beredda att ge ut dom ca 300kr maxfps tar för den.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h4mstr
Jag har ingen lasermus men tänker dock köpa en om det kommer en matta som garanterat passar för lasermössen.
Men jag är allt sugen på att testa Steelpad 5L. Den sägs ju vara "special gjord" för laser möss.
"Steelpad 5L is the first gaming surface which has developed especially for laser mice, while still being perfectly suited for optical and ball mice." saxat direkt från www.stealpad.com
Kanske kan vara något att satsa för dom som har problem om dom är beredda att ge ut dom ca 300kr maxfps tar för den.

Du får vara beredd på att den kommer att falla i bitar. Lagren är limmade och kommer att släppa ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Du får vara beredd på att den kommer att falla i bitar. Lagren är limmade och kommer att släppa ganska snabbt.

Jasså? Nämmen då är det ju ingen tvekan om att man inte ska köpa den. Tack för förvarningen