Permalänk
Medlem

Spänningar i psu.

Hur många procent bör spänningen på psu:en skilja?

+2.5V ligger på 1.46 V
+3.3V ligger på 3.27 V
+5V ligger på 5.04 V
+12V ligger på 11.81 V

(obs detta gäller volt, inte ampere!)

Verkar dessa spänningar bra? Finns det någon programvara som kan visa ifall agget ger ut alla 450 watt som ska finnas?

Tack på förhand

Permalänk

mjukvaran ljuger.. fattar inte mkt av ditt på hitt.. mät med en multimeter o sen så din 12v+ ska ju ligga på en del A

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
mjukvaran ljuger.. fattar inte mkt av ditt på hitt.. mät med en multimeter o sen så din 12v+ ska ju ligga på en del A

Skulle du kunna åtminstone försöka att minska antalet faktafel i dina inlägg? Om du inte har full koll på vad du skriver, skriv inte då.

Som svar på frågan i tråden så är det mjukvaran som läser av fel. Den är inte ett dugg pålitlig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Men jag har inte mätt volten med mjukvara, jag hade två olika frågor. Jag undra på om dessa spänningar verkade bra, alltås inte i ampere men i volt. Sedan så frågade jag om det fanns någon mjukvara som kunde kolla, på ett ungefär, hur många watt som agget ger ut. Alltså två olika frågor.

Permalänk
Medlem

du har alltså mätt dom där värdena med voltmeter eller vad de heter?

jag kollade i speefan, där ser de ut såhär:
+3.3v 3.36v
+5v 5.11v
+12v 11.07v

och de stämmer inte för 5 öre. mäter jag så står +12v på minst 12.05v så de e lugnt

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Enligt mig så bör du inte lita på mjukvara då speedfan för mig visar +5V är på 0.00V och min +12V är på 3.13V

Permalänk
Medlem

thunderinternet hur i h**vete ska man kunna mäta amperen med en multimeter?? min har iaf ingen sån funktion
men att mjukvaran ljuger har du helt rätt i !

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

tror det blir svårt för dig att räkna ut effekten som förbrukas. det bästa sättet måste ju nästan vara att skaffa en såndära mätare som du sätter in i väggen och sedan kopplar in nätsladden från datorn i. den kommer då visa hur många watt (eller kanske ampere, men då betydligt enklare att räkna fram watt eftersom spänningen är konstant). sedan får du naturligtvis dra av några % efter som det inte finns en enda nätdel som arbetar utan effektförlust(försvinner ju massa effekt i värmeutveckling m.m).

sen borde du nog ha ett riktvärde på vad agget i sin tur "lämnar vidare" till hårdvaran i datorn

EDIT: skulle också svara på din första fråga. alla dina spänningar förutom den första tycker jag verkar alldeles PERFEKTA. jag vet att när det gäller övrig elektrisk utrustning såsom tv,video,dvd m.m så skall dom klara minst 10% i spännings variation.. Men hurvida mjukvaran ljuger eller inte låter jag vara osagt

Visa signatur

Dator?

Permalänk

alla dagen multimetrar har den funktionen att visa hur mkt ström något drar.. sen så står det oftast på agget vad det har för A och Watt..

nästan alla mjukvaro program läser av fel värden..

så längde dator funkar fint så skit i spänningarna .. när den börjar att jävlas kolla det då isf...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
thunderinternet hur i h**vete ska man kunna mäta amperen med en multimeter?? min har iaf ingen sån funktion
men att mjukvaran ljuger har du helt rätt i !

Hur i helvete kan man mäta spänning? Ohm?

Givetvis kan man mäta ström med de flesta multimetrar. Vad man inte ska/kan göra dock, är att plugga in instrumentet mellan polerna på ett nätagg och förvänta sig mer än att nätagget slår ifrån/går sönder, och säkringen i instrumentet likaså.

Ström mäter man genom att mäta spänningsfallet över ett lågt och effekttåligt motstånd vars värde man väl känner till.

Trådskaparen verkar ha mätt med instrument (vilket tydligen har undgått majoriteten). Det framgår inte med vad för typ av instrument, men spänningarna - undantaget 2,5 volt - är iaf inte orimliga. Bättre upp, de är faktiskt väl innanför ATX-specifikationerna. 3,27 volt, t.ex. är en knapp procent fel. Fem volt är ännu bättre och okritiska 12 volt är endast 2% fel. Vad "2,5" beträffar så är det ingen standardspänning, och du kan ha mätt på fel mätpunkt.

Slutsats: Allt är ok eller rent av bra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."