Permalänk
Medlem

Raid + Raptor

Hej!

kort och enkel fråga, jag gör det som en poll då det är JA eller NEJ.

Går det att RAID 0: a två st raptor diskar?

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk

ja? Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Det går alldeles utmärkt att raida raptor-diskar, ingen skillnad mot andra diskar.
Dock så har jag för mig att man tappar en del prestanda när det gäller söktiden när man raidar, och just söktiden är raptorns stora styrka och det som gör den stora skillnaden när man pratar systemdisk (gissar att du ska ha den/dom som systemdisk).

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Går att RAIDa? Javisst, som sagt. Meningsfullt att köra RAID0 på dem? Knappast.

Vad är meningen med tråden? Det är självklart att man kan köra diskar i RAID..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

tack för infon, ja jag skulle ha den som systemdisk.

Mening med tråden var att få svar på frågan om man kunde raida två raptor diskar, då dom är dyra så är det inte så att jag vill springa och köpa två och bli missnöjd när det inte fungerar som jag ville, nu har jag ju dock ändrat mig men det visste jag ju inte föräns nu.

Sen kan jag ju bara lägga till att forumet är väll till för att fråga/diskutera saker och förhoppningsvis få ett tillfredställande svar så jag förstår inte varför man ska få tråkiga/idiotförklaringar till svar? jag skulle inte frågat här om jag redan visste svaret. så varför?

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är väl att du frågar något självklart och dessutom gör en omröstning av det. RAID är något man kan köra på hårddiskar. Raptorn är en hårddisk. Kan man köra RAID med ett par Raptors? Självklart kan man det.

Om man bör göra det är en annan, mer intressant fråga. Något man kan diskutera och kanske ha en omröstning om.

Som frågeställningen ser ut är tråden lite underlig och inte speciellt intressant.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Röstar gör man om saker där människor kan ha delade meningar.
Om hårddiskar kan raidas - finns inget sådant, då svaret endast är Ja.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag röstar på att det inte går, för att jag tycker det låter onödigt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Tänka om 10st n00bisar röstat 7 Nej och 3 Ja - skulle det då betyda att majoriteten har rätt?

Tro och tycka gör man i kyrkan eller i politiska val - fakta röstas inte fram.