Permalänk
Hedersmedlem

Överklocka Nintendo NES 8-bit konsol

Sådärja, nu var min första Nintendokonsol överklockad, ett gammalt NES 8-bit.

Enheten är modifierad på sådant sätt att den är utrustad med en switch på baksidan där du kan välja mellan originalfrekvens (1,79 MHz) samt överklockat läge (2,5 MHz). Samtidigt som du väljer klockfrekvens lyser också motsvarande LED på framsidan (grönt för original och rött för överklockat läge). Överklockat läge förbättrar situationer i spel med mycket figurer, eftersläpningar och situationer där skott eller sprites försvinner. Den stora lysdioden i fronten är också utbytt mot en blå.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt.

Har du en guide för själva ingreppet?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Helsike! Det var duktigt gjort, måste jag säga. Som sagt så skulle det vara trevligt med en liten guide.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Vill väldigt gärna veta hur du gjort detta. Antar att du fått göra fysiska ingrepp för att lyckas?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Älskar bara den spel konsollen helt klart mer underhållning i en gammal nes än i mitt xbox 360

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

snyggt !

Förövrigt ingen som kommer ihåg när någon drog upp en till 8mhz då speler började flippa ur det va lite skojj att se.

Som sagt fint gjort.

Permalänk

Snyggt jobbat!
Gjorde själv en modd med ett NES samt klockade upp den till 4.0Mhz för något år sedan.

Vad använde du för oscillator?

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

coolt!

Ni känner väl till http://www.wayfar.net/0xf00000_overview.php Jag väntar på Region 2 verren... Orkar inte skaffa ett Am. Nes.

Sådana här grejer hittar ni mer på www.micromusic.net där det finns många som prioriterar sina gamla 8bitars chip (av olika slag) framför sin hund, flickvän och hälsa

kolla även in: http://www.cybernetic-broadcasting.net/home/ Använd med fördel VLC som ger bäst ljudkvalitet.

CBS är mitt heroin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FotoBullen
Snyggt jobbat!
Gjorde själv en modd med ett NES samt klockade upp den till 4.0Mhz för något år sedan.

Vad använde du för oscillator?

Jo, uppåt 4 MHz innebär för mycket krångel i vissa spel, samt att ljudets pitch blir allt för högt Jag köpte från ELFA, 30 MHz (Nintento delar med 12), som blir 2,5 MHz. Artikelnummer: 74-559-42.

Permalänk
Medlem

Finns det någon guide hur man ska löda och så?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk

Fan jag har letat efter en guide länge nog!

Ska också överklocka!

Kan du ge en beskrivning på klockknappen funkar?

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns det en guide.

http://www.epicgaming.us/nes_oc/howto.php

Min switch är en vanlig 2-pol, ON-ON som skiftar klockgenerator samt LED att lysa upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Coolt, Nintendo 8-bitars är såååå grymt Har dock aldrig ägt något själv. Det coolaste är warp-ställena i Super Mario (1). Komma till sista bossen snabbt som attan. Det var tider det...

Snyggt gjort! Skulle dock aldrig göra ett ingrepp på något så "antikt" och fint

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

jag har två lådor här hemma, funderar på att sälja ena. Hur mkt kan man ta för en konsol med en handkontroll? 300 spänn?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Coolt, Nintendo 8-bitars är såååå grymt Har dock aldrig ägt något själv. Det coolaste är warp-ställena i Super Mario (1). Komma till sista bossen snabbt som attan. Det var tider det...

Snyggt gjort! Skulle dock aldrig göra ett ingrepp på något så "antikt" och fint

Jag har typ 10 basenheter, så några kan jag modda sönder med gott samvete

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjO
Jag har typ 10 basenheter, så några kan jag modda sönder med gott samvete

Shiiiiddi, resurser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick jag modd tankar is skallen...

Jag kom på att jag har ett gammalt nintento 8 bitars på vinden

Jag ska måla det svart och sätta ett plexiglas fönster så man kan se vilken spel man har i. Sen ska den överklockas och byta lite dioder och så. ska måla om handkontrollerna också till svart.

vad tror ni om det?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjO
Jo, uppåt 4 MHz innebär för mycket krångel i vissa spel, samt att ljudets pitch blir allt för högt Jag köpte från ELFA, 30 MHz (Nintento delar med 12), som blir 2,5 MHz. Artikelnummer: 74-559-42.

Jag hade inga problem med 4.0Mhz, allting flöt fint men har hört och läst mycket om att det kan krångla ordentligt. Jag kan f.ö rekomendera att du gör den regionsfri, ett mycket enkelt ingrepp.
http://www.playright.dk/artikeltekst.php?id=1

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fan blev så jävla sugen på att pilla med mitt gamla nintendo så hela kvällen har gått åt till att modda det hehe, Har fixat den där connectorn som spelen trycks in i, gjort den regionsfri, tatt bort all onödig skit så som plåt och tryckt in den feta jävla el klumpen i nintendot funkar fin fint får bara inte hoppas den blir för varm ;)..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Väldigt inponerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
tankar is skallen...

isskalle ? Min åsikt är att är det din enda NES ska du INTE göra det. Det du skrev är definitivt inget jag uppskattar men vad gör det. Det är ju du som ska modda den så... Du väljer! Har du bara kul så visst. Jag skulle dock behålla minst 1 original NES om jag själv hade ett, vilket jag inte har. Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill också ha ett 8-bitars Nintendo, att man skulle göra sig av med det =/ Inte speciellt klokt val

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Men Nes basenheter är så dyra ju. Är bara studerande dessutom. Sen vill man ha Zapper, Mario/duk hunt, mario 2, mario 3, robin hood, bubble bobble, ninja gaiden/Shadow warriors och då börjar allt dra iväg i kostnad =/