Behöver hjälp. GAINWARD 6600 ULTRA/1780 256MB

Permalänk

Behöver hjälp. GAINWARD 6600 ULTRA/1780 256MB

Tjenare!

Jag har skummat igenom lite här på forumet för att hitta lite information och mitt nya grafikkort som jag fick i födelsedags present eftersom jag har fått problem med det när jag spelar.

Drar jag igång till exempel World of Warcraft eller Call of Duty II så blir modellerna och texturerna helt konstiga och jag har sett att flera här har fått samma problem med dessa kort.

Här är en länk till ett screenshot jag tog för att visa problemet.
http://img97.imageshack.us/img97/4291/grafikfel9cl.jpg

Vissa sa att det kan ha med okompatibilitet mellan moderkortet och grafikkortet eller om man har för låg volt i nätaggregatet. Nu är det så att jag har testa lite och mätt temperaturen på GPU:n. Jag ligger på en runt 38-41C och när jag spelar WoW ligger den runt 46-48C.

Mitt nätaggregat är däremot på 250 Volt vilket kanske är för lite eftersom grafikkortet kräver en hel del ström för att funkera korrekt.
Kommer ej ihåg vilken Ampere aggregatet ligger på.

Min dator är från mellan November 2002 och till sommaren 2003 kommer dock inte ihåg när den byggdes ihop men jag antar att det var någon gång då.

Här är en liten lista på min dators specifikationer.

Modell: Fujitsu Siemens Scaleo 800S
Processor: Intel Pentium 4 2.53Ghz
System modell (moderkort): MS-6567V2 (OEM)
Minne: 512MB DDR
Grafikkort: GAINWARD GeForce 6600 Ultra/1780 256MB (8x AGP funkar på 2x och 4x med)
AGP: 2x, 4x

Är det nu så att det kanske är att mitt moderkort är för "gammalt" för mitt nya grafikkort eller kan det vara att den inte får tillräckligt med ström från nätaggregatet som orsakar dem där "spikesen" på 3D modellerna (artefakt?)?

Skulle vara helt ok ifall någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig

/Phrenetic2k4

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att dina minnen haverar. Det är vad jag kan bidra med

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan testa att underklocka och se om det hjälper för då är det nog strömmen som inte räcker till för 6600GT drar en hel del.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Mmm minnen. Har tankarna på investera 512MB till snart men är lite "short on cash atm"

Angående underklockning så vet jag inte hur man gör. Har aldrig klockat nyare datorer bara gamla 233Mhz och 400Mhz.

Det är inte så att jag kanske behöver investera ett nytt moderbord då? Eftersom kortet funkar bäst på 8x AGP så som jag förstod det och mitt moderbord har 4x AGP som max.

Har även ställt in "AGP aperture size" till 256MB och tidigare hade jag 64MB där.

Permalänk
Hedersmedlem

Om felen kommer med en gång så är det nog inte överhettning utan strömmen och kortet klockar upp och ner sig beroende på om du är i Windows eller spelar 3D spel men fick du inte med ett klockningsprogram på CD:n som följde med kortet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om felen kommer med en gång så är det nog inte överhettning utan strömmen och kortet klockar upp och ner sig beroende på om du är i Windows eller spelar 3D spel men fick du inte med ett klockningsprogram på CD:n som följde med kortet?

Jo jag fick med EXPERTool och där finns det någon meny som heter "Performance" med 2 olika klocknings "spakar" man kan dra upp och ner med.

Första är "Core Clock Setting" som står på 300Mhz
Andra är "Memory Clock Setting" som står på 500Mhz

Dem två är dock på 3D clock och det finns 2D clock med man kan välja.

Addar ett screenshot så ni kan se vad jag menar.
http://img85.imageshack.us/img85/3223/clocklevelers8bu.jpg

Permalänk
Medlem

För att testa tesen angående överhettning/strömförbrukning kan du skruva ner MHz´en i både Core och Memory med 10-20Mhz och testa ifall det blir bättre. Det är 3D som gäller.

Om kortet är nytt vilket du verkar antyda här ovan bör du reklamera det. Det ska inte behöva se ut så beroende på att du har ett gammalt moderkort eller för lite Watt i nätagget. Antingen är kortet överhettat eller helt enkelt defekt.

EDIT: Angånde påståendet att det är ett strömtörstande 6600GT, det är ett vanligt 6600:)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
För att testa tesen angående överhettning/strömförbrukning kan du skruva ner MHz´en i både Core och Memory med 10-20Mhz och testa ifall det blir bättre. Det är 3D som gäller.

Om kortet är nytt vilket du verkar antyda här ovan bör du reklamera det. Det ska inte behöva se ut så beroende på att du har ett gammalt moderkort eller för lite Watt i nätagget. Antingen är kortet överhettat eller helt enkelt defekt.

EDIT: Angånde påståendet att det är ett strömtörstande 6600GT, det är ett vanligt 6600:)

Inget annat förslag på något grafikkort som skulle kunna vara ett alternativ? Vill dock helst ha GeForce kort pga att det flesta spel jag spelar funkar bäst med NVIDIA

Har ju garanti på grafikkortet och jag ska kolla upp det där med reklamationen. Det är synd att kortet är som det är eftersom det är nytt

Mitt gamla GeForce4 MX 420 64MB hade jag aldrig några problem med när det kommer till Call of Duty II eller World of Warcraft så det lär väl vara ett fel på GeForce 6600 kortet.

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass ska det ligga inom?

Men shit vad taskigt på ett nytt kort, du skulle nästan testa i en annan maskin för att vara säker. Men det är ju inte lätt om man inte har någon.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Citat:

Vilken prisklass ska det ligga inom?

Men shit vad taskigt på ett nytt kort, du skulle nästan testa i en annan maskin för att vara säker. Men det är ju inte lätt om man inte har någon.

nja det här kortet kostade 1.400~ kr så runt 1.600kr kan jag tänka mig.

Har ingen annan maskin att testa på :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phrenetic2k4
nja det här kortet kostade 1.400~ kr så runt 1.600kr kan jag tänka mig.

Har ingen annan maskin att testa på :/

Efter att ha ögnat igenom kompletts sortiment så förefaller ett 6600GT det naturligaste valet, alltså samma kort du har fast en trimmad version.

Är du lite fingerfärdig i form av att kan använda Rivatuner så skulle jag rekommendera ett 6800LE som säljs på DEMO avdelningen. Ofta kan man låsa upp dem och få mycket bra prestanda upp mot 6800GT. Köpt ett själv.

Visa signatur

[/b]

Permalänk
Citat:

Efter att ha ögnat igenom kompletts sortiment så förefaller ett 6600GT det naturligaste valet, alltså samma kort du har fast en trimmad version.

Är du lite fingerfärdig i form av att kan använda Rivatuner så skulle jag rekommendera ett 6800LE som säljs på DEMO avdelningen. Ofta kan man låsa upp dem och få mycket bra prestanda upp mot 6800GT. Köpt ett själv.

Hmm bara 6600GT kortet funkar som det ska på min burk så det inte blir samma sak som mitt nuvarande kort.

Ska man köpa ett GAINWARD kort igen eller testa något annat som till exempel XFX? Jag har aldrig vart haj på det här med klockning av olika kort. Är rätt försiktig så att man inte bränner nått och massa pengar går åt skogen.

Permalänk
Citat:

Hmm bara 6600GT kortet funkar som det ska på min burk så det inte blir samma sak som mitt nuvarande kort.

Ska man köpa ett GAINWARD kort igen eller testa något annat som till exempel XFX? Jag har aldrig vart haj på det här med klockning av olika kort. Är rätt försiktig så att man inte bränner nått och massa pengar går åt skogen.

'

Gainward är skit bra, så det är inte märket du ska bli arg på. det är helt nekelt nåt annat.

men sen att ditt nätagg är på "250v" är =250w med säker ligen för låg ampere, vilket är för lite för att driva ett sånt kort. tror det är nätagget det är fel på. känns nämligen onödigt att reklamera ett kort som det förmodligen inte är nåt fel på.

ta hem kortet till nån kompis som du har som har pci.ex och testa där, tar max 4minuter. spela lite spel och kolla så allt funkar bra, skulle det funka bra i din kompis dator så är det förmodligen ditt nätagg det är fel på. har du integrerat grafikkort på moderkortet ?, om du har det så ta ut ditt Nvidia kort och aktivera det integrerade grafikkortet och starta wow, se om alla svarta streck m.m försvinner, gör det så så är det inte minnena heller isf.

jag tror på nätagget.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag är blind du...:D

Fast är dom inte fabrikklockade?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Jag drog till Alina Systems idag och köpte ett nytt nätaggregat och jag har satt in den i datorn men ej startat upp för jag var osäker om det är någon inställning i BIOS som behövs göras när man har satt in ett kraftigare nätaggregat.

Detta nätagg köpte jag.
http://www.alina.se/productInfo.aspx?T1=Produkter/Datorkompon...

Någon som vet? Eller är det bara tuta och köra när kablarna är på plats i burken?

/Phrenetic2k4

Permalänk
Medlem

Det är bara att tuta å köra, se till så att du har satt in alla kablar bara.

Edit: Såg att du hade köpt ett Q-tec! Lämna tillbaka det snarast, för det är verkligen skräp, om du har tur så kanske datorn inte brinner upp när du startar den
Q-tec agget lär inte heller klara av att driva ditt 6600 kort, köpt ett av bättre kvalite, kolla i sweclockers nätagg´s faq.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det är bara att tuta å köra, se till så att du har satt in alla kablar bara.

Ok, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Q-Tec! aj aj aj men fungerar det så....

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, tack!

Du har tur om det funkar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem

Vem vet dom kanske blivit bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem vet dom kanske blivit bättre.

Skulle inte tro det

Till trådskaparen: Köp detta istället, mycket bättre, http://www.alina.se/productInfo.aspx?T1=Produkter/Datorkompon...

Visa signatur

Permalänk

Hehe faktiskt så funkar allt som det ska nu Tack för tipset dock om det där nätaggregatet. Ska lägga bokmärke på det om nått skulle gå fel.

EDIT: Har redan öppnat kartongen med nätaggregatet i och satt i den i datorn, tror inte det går att lämna tillbaka då. Är rätt dålig med alla dessa konsumentköpslagar~ Hmm nu vill inte ena DVD spelaren hänga med bara brännaren :/ Drygt med massa krångel >.<

Permalänk
Hedersmedlem

Det som kan hända är att den blir för stressad och bränner, som mitt gjorde efter ett par veckor.

Bra att du vet vad felet var för det är det inte alla som lyckas.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Hmm efter en stunds testande så märkte jag att det blev mycket bättre med det här nätaggregatet MEN det små flickar lite då och då... Kanske man borde ändå fixa en 380W eller högre för att bli av med det helt? Jag vet nu iallafall att det är nätaggregatet som orsakade problemen för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Kortet kan faktisk ligga på gränsen av vad den klarar så kortet kan vara lite defekt, vad går kärnan i för frekvens under 3D?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Kortet kan faktisk ligga på gränsen av vad den klarar så kortet kan vara lite defekt, vad går kärnan i för frekvens under 3D?

Core Clock Setting står på 300Mhz (det lägsta)

Permalänk
Hedersmedlem

Även i 3D? för 300MHz är under Windows men jag har för mig att Gainward klockar sina kort i 3D läget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Även i 3D? för 300MHz är under Windows men jag har för mig att Gainward klockar sina kort i 3D läget.

Ja det var i Windows när jag inte hade något 3D program igång. Ska jag testa köra igång WoW och kolla då vilken Mhz den ligger på?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kolla med Expertool.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Nä det verkar inte funka något vidare för mig nu :/ Spelet hänger sig...

Börjar seriöst bli lite trött på det här och funderar på sätta i mitt uråldriga GeForce4 MX 420 64MB igen... Spenderat en hel del pengar nu och tänker nog inte spendera mer.