Citat:
Ursprungligen inskrivet av Xylion
För 9k får man ju 2st Fina 22" o då kan man få plats med massa fönster
Ne det är dyrt som föregående talare påpekar.
Hade gärna sett lite bilder på Skärmen "in action" särskilt med 2 st webläsarfönster öppe samtidigt eftersom författaren talar för det så mkt.
Finns inget som heter fin 22" LCD skärm ... I alla fall inte om man är mån om bildkvalite. Man kan inte jämföra olika LCD tekniker rakt av som folk gör.
Att ha två fönster bredvid varandra "maximerade" är inte lyckat alls i min mening men det är förstås en mycket subjektiv åsikt.
Citat:
L245WP-BN får helt klart godkänt för sin skärpa, men definitivt inte mer. Problemet är att det är svårt att få en helt perfekt skärpa över hela bildytan även om man försöker finjustera den så mycket som möjligt. Ser man på film eller spelar spel med skärmen är det knappast något som märks, men om man däremot sitter och läser stora textstycken som breder ut sig över hela skärmen kan det bli problem. Det ska dock understrykas att problemen inte är av alltför allvarlig karaktär.
Jag vill gärna ha en lite bättre förklaring här. Vad menas egentligen?
En LCD har fasta pixlar, dvs. rent tekniskt kan själva skärmen i sig inte ha något annat än perfekt skärpa utifrån de fysiska förutsättningarna. Eller tänker jag fel?
Visst kan dot-pitchen osv. störa men känns inte som det är det ni menar.
Det som kan spöka till det är en risig signal eller något så att bildinformationen läcks över till fler pixlar än vad som var tänkt. Detta bör verkligen inte skärmen ha några problem med. Däremot om man använder ett gammalt grafikkort så kan det vara boven.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det finns inte speciellt många TFT-skärmar som kan visa svart. Eller snarare, det finns inga som kan visa svart. Man får fortfarande spilljus från CCFL-röret bakom även om pixeln är stängd. Mörkt + ljus = grått. Ska man ha svart får man ha en annan sorts skärm. Plasma fungerar bättre på den fronten.
LCD (LED) skärmar kan ju i teorin visa helt svart. Sen hur dagens LED skärmar fungerar vet jag inte, de är inte särskilt vanliga heller. Men de har väl varigt på ingång i ett par år nu så borde dyka upp i handeln när som helst för oss dödliga
Hoppas jag...
Och alla som klagar på priset.
Även studenter kan lägga 9 papp på en skärm, inga problem. Handlar om prioriteringar. Och skärmar prioriterar inte folk alls i normalfallet. Vilket är tråkigt (tycker jag).
Det är skärmen du använder datorn med och att den är bra rent ergonomiskt är viktigt. Sen så är det så mycket roligare att sitta med en bra skärm. Jag själv, som student, skulle lätt lägga 10 papp på en skärm om jag fick en bra skärm, jag tycker inte att dagens 24" skärmar (som jag suktat efter länge) är bra nog - men då de blir det så blir det riktigt intressant.
Vad betalade du för datorn? (exkl. skärm)
Lägg minst hälften på skärmen!
Anser jag ...
Wow, en 26" skärm för mycket mindre än en 24" skärm, den måste vara skitbra!
Suck säger jag bara. Men visst, de flesta tittar bara på priset och i vissa fall även på de extremt missvisande specifikationerna. Men som datorintresserad som hänger på sweclockers borde man veta bättre!