Är du med i facket/A-kassan ?

Permalänk
Medlem

Är du med i facket/A-kassan ?

Tänkte starta en omröstning för att se hur många som är fackligt anslutna/med i a-kassan. Skriv gärna en kommentar oxå.
Själv är jag inte med i vare sig fack eller a-kassa, dels pga att jag inte är nöjd med lokala fackets indelning och löneupplägg, dels pga facket i stort. Gillar inte en del av deras metoder. A-kassan är jag inte heller med i. Känner ingen panik heller, har sagt nej till flera jobb och har en hyfsat säker anställning nu. Men man får väl gå med tids nog i a-kassan.

Permalänk
Medlem

Räknas Hells-Angels som facket?

Permalänk
Medlem

Är med i båda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Med i båda...
Det trillar nog in en sissådär 20k från a-kassan imorrn t.o.m.

Permalänk
Medlem

Är med i A-kassan. Viktigt om man skulle bli arbetslös en tid tycker jag.

Är inte med i facket. De verkar mest ägna sig åt att dra in en massa pengar från medlemmarna åt sig själva. När man hamnar i någon utsatt situation på arbetsplatsen sk-ter de i en iallfall och man får klara sig själv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag är studerandemedlem i Sveriges Ingenjörer eftersom jag läser till civilingenjör, så jag är med i facket.

Sedan att jag i princip endast är medlem p.g.a. att det ger mig en i stort sett gratis prenumeration på NyTeknik behöver kanske inte nämnas (....vilket jag iofs just gjorde )

Visa signatur
Permalänk

Har varit med i fack och a-kassa, de lovade guld och gröna skogar och höll inget av det, de höjde avgiften med 730 % efter nyår och skyllde på moderaterna då sa jag upp mitt medlemskap. De ville alltså påföra en höjning som var mycket större än effekten av lagförändringen.

Så jag är inte med nu och kommer sannolik aldrig att gå med igen facket = maffian fast med stöd av lagen

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Bara haft dålig erfarenhet av både facket å a-kassan så dom kan dra åt helvete.

Permalänk
Medlem

Lite överraskad faktiskt att ganska många står utanför facket, mer än jag trodde. Är det nån av er som märkt något på jobbet? Beroende på arbetsplats kan man tänkas få nåt argt öga på sig misstänker jag. Har själv inte märkt nåt än i alla fall...

Permalänk
Avstängd

Naturligtvis är man medlem i facket och betalar både medlemsavgift och A-kasseavgift.
Har haft nytta av det både vid tillfällig arbetslöshet och vid tjaffs med arbetsgivare.
Har även varit förtroendevald i lokala industriarbetarklubben vid olika poster under många år.
Facket är ju den enda möjlighet arbetaren har att påverka och förbättra såväl löner som arbetsmiljö.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag är med i båda och är det för att jag vill ha en trygghet vid eventuell arbetslöshet eller ifall det skulle bli strejk då man blir helt utan betalning om man inte är med. Fast nog känns det lite surt att man ska betala 700:- dit varje månad.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag är med i båda och är det för att jag vill ha en trygghet vid eventuell arbetslöshet eller ifall det skulle bli strejk då man blir helt utan betalning om man inte är med. Fast nog känns det lite surt att man ska betala 700:- dit varje månad.

Blir det strejk kan man ju gå till jobbet i alla fall, om man inte vill vara utan ersättning då

Permalänk
Medlem

A-kassan, sen 4-5 år ungefär.

Facket har jag inget förtroende för, har heller inte haft något behov av facket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Blir det strejk kan man ju gå till jobbet i alla fall, om man inte vill vara utan ersättning då

Pffht, agera svartfot borde det fan vara lynchning på.

Permalänk
Medlem

Ingendera, facket vägrade låta mig anställas i somras och det är väl min färskaste erfarenhet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Har varit med i fack och a-kassa, de lovade guld och gröna skogar och höll inget av det, de höjde avgiften med 730 % efter nyår och skyllde på moderaterna då sa jag upp mitt medlemskap. De ville alltså påföra en höjning som var mycket större än effekten av lagförändringen.

Så jag är inte med nu och kommer sannolik aldrig att gå med igen facket = maffian fast med stöd av lagen

Det kan inte vara så att ditt förbund subventionerat din a-kassa lite innan plus att dom har rätt att ta ut administartionsavgiften som tillkom för den extraavgiften som den "nya" a-kassan innebar... men 730% höjning totalt det låter mycket.. vad hade du innan & vad fick du efter & det skedde ingen ändring i din "status"?

Företagen är rätt så glada för systemet vi har här i sverige faktiskt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Pffht, agera svartfot borde det fan vara lynchning på.

Beror väl för sjutton på om man stödjer facket och anledningen till att dom strejkar. Varför avstå från lön för att "hjälpa" nåt man inte själv tror på?
Ser jag ingen anledning till. Visst, är det för en sak man själv tycker känns bra är det väl upp till en själv om man är hemma och blir utan lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Beror väl för sjutton på om man stödjer facket och anledningen till att dom strejkar. Varför avstå från lön för att "hjälpa" nåt man inte själv tror på?
Ser jag ingen anledning till. Visst, är det för en sak man själv tycker känns bra är det väl upp till en själv om man är hemma och blir utan lön.

Du menar att du aldrig dragit/har fördel av fackens avtal/arbete?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Har varit med i fack och a-kassa, de lovade guld och gröna skogar och höll inget av det, de höjde avgiften med 730 % efter nyår och skyllde på moderaterna då sa jag upp mitt medlemskap. De ville alltså påföra en höjning som var mycket större än effekten av lagförändringen.

Så jag är inte med nu och kommer sannolik aldrig att gå med igen facket = maffian fast med stöd av lagen

Och vilken a-kassa var det?
FÖr du vet att lagändringen drabbar olika akassor olika hårt?
Och att procentuella skillnaden kan vara mycket större inom vissa akassor?

Men det är smart, högern sabbar arbetarklassens skyddsnät, arbetaren blir arg och skyller på a-kassan, och därmed deras förespråkare som är partier med lite mer känsla för den sociala välfärden. Resultatet är att arbetaren tycker bättre om högern eftersom a-kassan bara stjäl.

Permalänk
Medlem

Varken eller eftersom jag bara jobbar under en begränsad tid nu eftersom jag har studieuppehåll. Sparar hellre dom pengarna varje månad då jag slutar på jobbet i början av juli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att du aldrig dragit/har fördel av fackens avtal/arbete?

Vet inte, men har jag sagt det nånstans här? Klart det finns bra saker, men även dåliga. Förstår inte vad det har med saken att göra IFALL jag skulle gå till jobbet pga jag inte stödjer anledningen till en strejk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Vet inte, men har jag sagt det nånstans här? Klart det finns bra saker, men även dåliga. Förstår inte vad det har med saken att göra IFALL jag skulle gå till jobbet pga jag inte stödjer anledningen till en strejk.

jag uppfattade det såsom att du inte var fackligt ansluten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
jag uppfattade det såsom att du inte var fackligt ansluten.

Jag är ju inte ansluten heller, varken fack eller a-kassa. Men för den delen behöver det inte betyda att jag tycker allt med det fackliga är skit. Absolut inte, tror nog egentligen att det behövs på ett eller annat vis, men i dagsläget känner jag inte för att vara fackligt ansluten, pga bland annat de anledningarna jag skrev i inledningen.
Vad är din vision om facket skulle "försvinna", kommer det bli kaos med polska löner och inga semestrar, eller vad tror du ? Tell me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll2
Bara haft dålig erfarenhet av både facket å a-kassan så dom kan dra åt helvete.

Var med i livs fack i över tre år. Blev uppsagd pga arbetsbrist under tiden jag var tjänstledig när jag läste in gymnasiebetyg på komvux. Hade även sökt till högskola så det klassificerades som att jag var mellan studier vilket resulterade i att jag blev utan ersättning.

Hade jag istället sparat de cirka 450kr varje månad i egen ficka hade jag kunnat leva på de pengarna tills studiemedel kom. Som tur var kom jag in på utbildningen.

Därför är en av mina fantasier att få pissa på en representant ut livs fack som skrivit reglerna. Eller så kan ni se över era förbannat konstiga regler så slipper jag ödsla mitt piss på er.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Jag är ju inte ansluten heller, varken fack eller a-kassa. Men för den delen behöver det inte betyda att jag tycker allt med det fackliga är skit. Absolut inte, tror nog egentligen att det behövs på ett eller annat vis, men i dagsläget känner jag inte för att vara fackligt ansluten, pga bland annat de anledningarna jag skrev i inledningen.
Vad är din vision om facket skulle "försvinna", kommer det bli kaos med polska löner och inga semestrar, eller vad tror du ? Tell me

Då drar du nytta av andras avtal som du inte är med & betalar för.. Du rider mao. på andras ryggar.

Facket komer inte att försvinna eftersom vi har detta med kollektivavtalen istället för att lägsta lönen lagstiftas av regeringen som i andra länder...

Där jag jobbar skall semesterersättningen ligga på ~5300:- mitt lokala fack har förhandlat fram ~19100:- istället.. men nu drar svartfötterna nytta av det avtalet för du tror väl inte att dessa svartfötter betalar tillbaka mellanskillnaden till företaget med motiveringen att jag är inte med i facket så jag ska inte ha dessa pengar? Likaså klämdagar som facket förhandlat fram att vi ska vara lediga mot att vi jobbar 8min längre/dag, svartfötterna drar nytta av det med inte f*n går dom & jobbar då.. rider på andras ryggar som sagt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Där jag jobbar skall semesterersättningen ligga på ~5300:- mitt lokala fack har förhandlat fram ~19100:- istället.. men nu drar svartfötterna nytta av det avtalet för du tror väl inte att dessa svartfötter betalar tillbaka mellanskillnaden till företaget med motiveringen att jag är inte med i facket så jag ska inte ha dessa pengar? Likaså klämdagar som facket förhandlat fram att vi ska vara lediga mot att vi jobbar 8min längre/dag, svartfötterna drar nytta av det med inte f*n går dom & jobbar då.. rider på andras ryggar som sagt.

Eftersom "svartfötterna" inte får utnyttja deras företagsvänliga inställning vid anställning, så är det inte mer än rätt att de då får samma förmåner som de andra. Med utnyttja vid anställning så menar jag t.ex. att de skriver på ett kontakt där det står att de inte kommer gå med i något fack så länge som de jobbar där. Mot detta får de arbetet före andra arbetssökare och kanske bättre lön eller varför inte bättre position på arbetet?

På ett stort företag som jag arbetade på så sa den fackliga representanten vid vävningen, att icke fackmedlemar fick samma lönehöjningar,eftersom de var så få och det skulle bara ställa till mer problem än nytta. Så enligt honom behövde de inte ha samma lönehöjningar, kan hända han hade fel dock.

En själv är med i både fack och a-kassa, jag tänker inte gå ur där så länge som jag tjänar på att vara med. Jag tycker fackens metoder är råa, men jag är inget som offrar mig och spelar ett rent spel om andra inte gör det. -Varför skall jag exempelvis låta mig bli sparkad före andra? Först sparka icke fackmedlemar, därefter sist in först ut är vad de flesta fackförbund står för eller?

En annan komiskt sak är att de flesta fackmedlemarna inte tycker om när företag har priskarteller, samtidigt som de själva har lönekarteller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då drar du nytta av andras avtal som du inte är med & betalar för.. Du rider mao. på andras ryggar.

Facket komer inte att försvinna eftersom vi har detta med kollektivavtalen istället för att lägsta lönen lagstiftas av regeringen som i andra länder...

Där jag jobbar skall semesterersättningen ligga på ~5300:- mitt lokala fack har förhandlat fram ~19100:- istället.. men nu drar svartfötterna nytta av det avtalet för du tror väl inte att dessa svartfötter betalar tillbaka mellanskillnaden till företaget med motiveringen att jag är inte med i facket så jag ska inte ha dessa pengar? Likaså klämdagar som facket förhandlat fram att vi ska vara lediga mot att vi jobbar 8min längre/dag, svartfötterna drar nytta av det med inte f*n går dom & jobbar då.. rider på andras ryggar som sagt.

Kalla mig svartfot du om du vill och tycker det känns bra. Men säg så här, har jag nåt VAL ? Om jag inte vill vara med i nåt fack, så får jag inte löneförhandla själv om jag vill det, jag får vare sig jag vill eller inte göra som du uttrycker det "åka på andras ryggar".
Tänk att det ska vara så känsligt detta med facket, värre än att svära i kyrkan om man säger att man inte är med. Fatta och förstå att det finns folk som inte vill. Du är ju fackligt aktiv så du är väl maffioso då som sätter företag i blockad eller ?

Ang din saga om semesterersättningen, är det dina "svartfötters" fel att dom får åka "snålskjuts" ? Är väl för sjutton upp till arbetsgivaren att ta ställning till om de som inte är fackmedlemmar ska få den oxå. Skuldbelägg inte andra för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Kalla mig svartfot du om du vill och tycker det känns bra. Men säg så här, har jag nåt VAL ? Om jag inte vill vara med i nåt fack, så får jag inte löneförhandla själv om jag vill det, jag får vare sig jag vill eller inte göra som du uttrycker det "åka på andras ryggar".
Tänk att det ska vara så känsligt detta med facket, värre än att svära i kyrkan om man säger att man inte är med. Fatta och förstå att det finns folk som inte vill. Du är ju fackligt aktiv så du är väl maffioso då som sätter företag i blockad eller ?

Ang din saga om semesterersättningen, är det dina "svartfötters" fel att dom får åka "snålskjuts" ? Är väl för sjutton upp till arbetsgivaren att ta ställning till om de som inte är fackmedlemmar ska få den oxå. Skuldbelägg inte andra för det.

Nej, jag är inte fackligt aktiv... skuldbelägg? Varför skall man kunna generalisera fackligt aktiva som maffiosos men inte icke fakligt anslutna som svartfötter?

Skyll inte på facket att företaget inte vill löneförhandla med dig.

Men jag vet inte, är det bättre att låta regeringen lagstifta lägsta lönen & kanske få scenarion som i Frankrige kanske? För det som många missar är att i kollektiv avtalet ingår fredsplikt som inte får brytas om den bryts så kan företaget vidta lagliga åtgärder..

Edit. Sagan om semesterersättningen är ingen saga utan reell, vi har så hög semesterersättning utöver månadslönen.. jag har knegat på företaget i 22år nu & aldrig strejkat..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Är med som studerandemedlem. Mest för försäkringarna och att man kan få hjälp om arbetsgivarna bråkar.

Gillar dock inte vad facket blivit - en organisation till nytta mest för lågutbildade grovarbetare inom gruv, bygg och papperssindustrin.

De som har mest behov av facken - kvinnor, invandrare och arbetslösa, har inte mycket att hämta där.

Skulle vilja ha minimilöner och lagstadgade förmåner och en arbetsdomstol där man kunde föra sin egen talan, men som det ser ut idag så är man nästan chanslös i en tvist om inte facken är på ens sida.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Är inte med i något.

Mest för att jag alltid har avskytt dom fackliga representanter som har funnits på de arbetsplatser jag har haft.
Det har alltid varit gnälliga kärringar utan eget liv som givit sig fan på att få så mkt som möjligt gratis (på arbetsgivarens bekostnad) utan att behöva göra något för det själv.

En annan viktig poäng är att jag skulle vägra att jobba med de ansvarsområden jag har för den lön som facket anser vara skälig. Detta pga att mitt jobb är inte ett ordinarie jobb som lätt faller in i någon kategori utan det kräver betydligt mer ansvar och deltagande jämfört med ett 8-17 arbete.

Dessutom så lever jag i den fasta övertygelsen att jag aldrig kommer att stå utan jobb i mer än max 3 månader, och det klarar jag utan facket.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home