Folding@SweClockers.com - Bli medlem du också och gör något vettigt med din dator!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nu har inte jag något med hur forumet sköts att göra, men jag är emot en egen forumdel. För det första finns det inte tillräckligt med underlag för ett eget forum, och för det andra skulle det isolera foldarna från resten av siten. Bättre att posta i ÖÄ/Hobby och fritid. (Tycker hela tråden borde flyttas dit)

Om du ser dig omkring på nätet och tittar lite på de andra foldinglagen, framförallt toplagen, så kommer du se att det visst finns underlag för en ny forumdel. Ta till exempel hardocp.com eller overclocking.net. Båda siterna kan jämföras direkt med sweclockers och har framgångsrikt väckt intresse hos sina användare just genom att ge dem plats. Overklocking.net har ett mycket bra forum och hardocp.com har tilldelat sitt foldinglag en egen site, hardfolding.com.
Det går inte att förneka att dom har tagit ett steg längre och lyckats med att få sina användare intresserade och motiverade att donera sin processorkraft.
Ta gärna en titt bland vilka lag som har många användare och vad dom gör för att få nya och för att hålla kvar dom gamla.
Jag tvivlar på att foldarna skulle bli isolerade eller så förstår jag inte vad du menar med det. Jag tror inte att folk som skriver i folding-delen skulle sluta att skriva i andra forumdelar och jag tror absolut inte att folk som skriver i andra forumdelar på något sätt skulle förakta dom som foldar och hålla sig borta från delen av forumet.
Isolerade är dom om något NU! Foldingen är instängd i en tråd under "Microsofts operativsystem".
Att flytta tråden till "Hobby och Fritid" är nästan lika ologiskt som att ha den där den är nu. Har du sett beskrivningen för den forumdelen? "Fordon, övrig teknik, inredning, mat, kläder, musikinstrument, friluftsliv, resor, idrott med mera." Under var lägger du in Folding@Home? Övrig teknik? Njae, jag tror inte det. Det skulle vara under "med mera" i så fall. Men ska vi följa ditt resonemang, om det är så du har tänkt, så kan vi lika gärna flytta hela forumet dit? Allt går ju in under "med mera".

Jag är nog inte ensam om att tycka att Folding@SweClockers.com inte är mån om sina användare. Om det förblir så här så kommer intresset för sweclockers foldinglag att dö ut, det är redan på god väg med bara 177 av 990 aktiva användare.

Tråden som finns nu har svämmat över för länge sedan, men vart ska man annars posta sina frågor, diskutera konfigurationer, klienter, foldingriggar, poäng, optimeringar, rekrytering osv?
Jag får känslan av att du inte är tillräckligt insatt för att se behovet. Jag vill gärna veta hur du tänker och om mitt utlägg har fått dig att inse att det finns ett större behov än en klistrad tråd i en forumdel som knappt har med saken att göra, förutom att det finns klienter som stöds av Microsofts operativsystem.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat consolen på min bärbara, tyvärr under Win XP, fick inte igång det under Xubuntu. Men det är en liten loss, nu jobbar min processor frenetiskt.. Lite för mycket.. man kanske ska sänka så den jobbar med max halva antalet multipel, vad nu det blir.. Lite jobbigt när fläkten går jämt och ständigt, så segar det ner någolunda..

Hur confar jag om i consolen så att jag kan sätta ny prioritet samt tillskansad del av CPUn (<100%)?
Har jag gjort rätt om jag satt ID 2 på min laptop som kommunicerar genom samma router som den stationära, där jag satt ID 1? Kan jag sätta ID 1 på båda om jag skulle känna för det, om det är samma router?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nu har jag installerat consolen på min bärbara, tyvärr under Win XP, fick inte igång det under Xubuntu. Men det är en liten loss, nu jobbar min processor frenetiskt.. Lite för mycket.. man kanske ska sänka så den jobbar med max halva antalet multipel, vad nu det blir.. Lite jobbigt när fläkten går jämt och ständigt, så segar det ner någolunda..

Hur confar jag om i consolen så att jag kan sätta ny prioritet samt tillskansad del av CPUn (<100%)?
Har jag gjort rätt om jag satt ID 2 på min laptop som kommunicerar genom samma router som den stationära, där jag satt ID 1? Kan jag sätta ID 1 på båda om jag skulle känna för det, om det är samma router?

Skapa en genväg för din console och starta den med flaggan -configonly, så kommer du få konfigurera din klient igen och kan ställa in cpu-lasten.
Du behöver inte ha olika machine ID´s inom samma router. du kan ha ID 1 på alla. Machine ID ställer du in om du till exempel kör 2 olika consoles på samma dualcore-dator

Permalänk
Medlem

siterar mig själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
-config ifall man dabbar sig första ggn man upprättar consolen eller ändra nått.

smart kan även vara att göra en genväg till ex skribordet där genvägen redan har -local och -config i "starta i"

-local är ju rätt viktig om man kör mer än 1 klient

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Tack Toxic Crow och Golliwog och sorry för att jag ställer en redan ställd fråga. Jag hittade bara inte efter sök på "console commands", "console config", "konfigurera konsolen" osv.. orkade inte bläddra igenom 40 sidor i tråden heller :/

Jag fixade det däremot den hårda vägen, genom att ta bort och starta upp igen, helt nytt.
Fråga bara, tror ni att informationen som då går förlorad så att säga inte kommer tas upp igen? Jag menar, man höll ju på med ett protein och när det nu är borttaget och informationen inte skickas tillbaka, då borde det ju dröja ett tag innan informationen skickas till en annan användare igen? De borde ha en deadline för sådant här, säg.. ett år. Om informationen inte hunnits bearbetas inom ett år, om de alltså inte fått tillbaka bearbetad information inom den tiden, så skickas den ut till en ny användare?

Just nu kör stationära familjedatorn på 50% med sin P4 @ 3.0 GHz med tillskansat 1 GB RAM och Swap (alltså över 5 MB hämtas), min laptop (sign) på 40% med sin P4 M @ 2.2 GHz med tillskansat 400 MB RAM och Swap (mindre än 5 MB hämtas). Den första arbetar för tillfället på ett 250 000 enheters magnesiumgrejande protein och laptopen arbetar på ett 5 milj enheters globulärt protein (såklart.. :/ ). Första har nu tagit en vecka på sig (80 % klar), latopen har nu klarat av 1 procent på snart två dygn..
Underbart långsamt går det, men frammåt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det finns deadlines och att dom är några veckor långa.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

vad är klenast lämplig dator att köra det på?

det finns några maskiner på jobbet som står på dag ut och dag in som kunde göra lite nytta

Permalänk
Medlem

Sådär, köpte mig en PS3 idag så nu står den och crunchar folding@home

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Om du ser dig omkring på nätet och tittar lite på de andra foldinglagen, framförallt toplagen, så kommer du se att det visst finns underlag för en ny forumdel. Ta till exempel hardocp.com eller overclocking.net. Båda siterna kan jämföras direkt med sweclockers och har framgångsrikt väckt intresse hos sina användare just genom att ge dem plats. Overklocking.net har ett mycket bra forum och hardocp.com har tilldelat sitt foldinglag en egen site, hardfolding.com.
Det går inte att förneka att dom har tagit ett steg längre och lyckats med att få sina användare intresserade och motiverade att donera sin processorkraft.
Ta gärna en titt bland vilka lag som har många användare och vad dom gör för att få nya och för att hålla kvar dom gamla.
Jag tvivlar på att foldarna skulle bli isolerade eller så förstår jag inte vad du menar med det. Jag tror inte att folk som skriver i folding-delen skulle sluta att skriva i andra forumdelar och jag tror absolut inte att folk som skriver i andra forumdelar på något sätt skulle förakta dom som foldar och hålla sig borta från delen av forumet.
Isolerade är dom om något NU! Foldingen är instängd i en tråd under "Microsofts operativsystem".
Att flytta tråden till "Hobby och Fritid" är nästan lika ologiskt som att ha den där den är nu. Har du sett beskrivningen för den forumdelen? "Fordon, övrig teknik, inredning, mat, kläder, musikinstrument, friluftsliv, resor, idrott med mera." Under var lägger du in Folding@Home? Övrig teknik? Njae, jag tror inte det. Det skulle vara under "med mera" i så fall. Men ska vi följa ditt resonemang, om det är så du har tänkt, så kan vi lika gärna flytta hela forumet dit? Allt går ju in under "med mera".

Jag är nog inte ensam om att tycka att Folding@SweClockers.com inte är mån om sina användare. Om det förblir så här så kommer intresset för sweclockers foldinglag att dö ut, det är redan på god väg med bara 177 av 990 aktiva användare.

Tråden som finns nu har svämmat över för länge sedan, men vart ska man annars posta sina frågor, diskutera konfigurationer, klienter, foldingriggar, poäng, optimeringar, rekrytering osv?
Jag får känslan av att du inte är tillräckligt insatt för att se behovet. Jag vill gärna veta hur du tänker och om mitt utlägg har fått dig att inse att det finns ett större behov än en klistrad tråd i en forumdel som knappt har med saken att göra, förutom att det finns klienter som stöds av Microsofts operativsystem.

Du behöver inte gå på defensiven, jag menar inget illa med mitt inlägg utan vill precis som du att foldinglaget lyckas. Eftersom vi för närvarande inte har mer än 150-200 aktiva foldare ser jag ingen mening med en egen forumdel. Det skulle bara resultera i att "gömma undan" foldarna från besökare som inte har en aning om vad folding@home egentligen är.

Hobby & fritid är en av våra mest välbesökta forumdelar. Folding@Home är en hobby man sysslar med på fritiden, så varför inte? Sen är foldarna inte begränsade till en enda tråd, utan kan posta hur mycket som helst i den forumdelen. Det viktiga är ju att foldinglaget syns och på så sätt kan få nya medlemmar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fan kom igen nu grabbar, min maskin har gjort 1 WU och är redan upp med 300 platser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Fan kom igen nu grabbar, min maskin har gjort 1 WU och är redan upp med 300 platser.

haha, då är det fan illa märker att grabbarna som ligger före mig har somnat till lite, jag gick upp två platser denhär veckan

Permalänk
Medlem

För mig går det bara åt helvete hela tiden... Har fått säkert 6 WUs som har fått något fel så att den inte kan fortsätta och ladda hem en ny. Många har återgått til 0 steps efter diverse blåskärmar jag fått när jag hållit på och överklockat och klockat för högt.

Sen så fungerar inte SMP klienten på bärbara längre så jag kan bara köra på 1 kärna :(. När jag startar så säger den att denna beta upphörde den 1 juli 2007. Det blinkar förbi så fort att jag måste gå in via cmd och bläddra fram till filen för att se vad det står.

Permalänk
Medlem

Har samma problem här där jag har överklockat min processor 4300 och varje gång som foldingklienten hade vikt färdigt och skulle skicka resultatet så kraschade den.

Kör nu med bara grafikkortsklienten då jag har ett ATI 1950 Pro och den är inte överklockad så då funkar det hur bra som helst.

Mao så verkar det som att klienten är känslig för överklockning vilket är konstigt för allt annat funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Mjo men då är det bra att köra det på en maskin där programmet är optimerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Att programmet fungerar bättre på vissa maskiner eller optimerar sig när man först kör det?

Permalänk
Medlem

maxad cpu + folding går inte ihop för mig i alla fall man får ha lagom helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hur menar du? Att programmet fungerar bättre på vissa maskiner eller optimerar sig när man först kör det?

Jag menar att jag kör det på en PS3, koden lär ju vara mer optimerad för en hårdvara än en PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man borde kanske införa foldingen som ett stabilitytest istället för att rekomendera prime eller orthos Då tjuvar vi ju in folk på den fronten iallafall ;). "Såhär testar du din dators stabilitet till 100% OCH gör något nyttigt under tiden samtidigt!"

Angående Toxic_crow's och xphaze's diskussion om hur vi ska få foldingen till att synas säger jag bara såhär: Det viktiga just nu är att vi GÖR NÅGOT. Om vi nu börjar med det lite försiktigare steget att bara flytta denna tråd till en annan forumsdel så, fine. Ser vi sedan att det inte ger något så får swelockers redaktion helt enkelt fundera på hur långt dem är beredda att gå för att få ett starkt och framgångsrikt foldinglag och titta på andra lösningar. Vi har redan starka själar här inne som säkerligen blir en bra front till den kommande armén av foldare. That's for sure!

En övrig fråga: Hur konfar man klienten så att den gör färre WU's men som ger mer poäng? Är trött på dem där små 182p wu's. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Man borde kanske införa foldingen som ett stabilitytest istället för att rekomendera prime eller orthos Då tjuvar vi ju in folk på den fronten iallafall ;). "Såhär testar du din dators stabilitet till 100% OCH gör något nyttigt under tiden samtidigt!"

Angående Toxic_crow's och xphaze's diskussion om hur vi ska få foldingen till att synas säger jag bara såhär: Det viktiga just nu är att vi GÖR NÅGOT. Om vi nu börjar med det lite försiktigare steget att bara flytta denna tråd till en annan forumsdel så, fine. Ser vi sedan att det inte ger något så får swelockers redaktion helt enkelt fundera på hur långt dem är beredda att gå för att få ett starkt och framgångsrikt foldinglag och titta på andra lösningar. Vi har redan starka själar här inne som säkerligen blir en bra front till den kommande armén av foldare. That's for sure!

En övrig fråga: Hur konfar man klienten så att den gör färre WU's men som ger mer poäng? Är trött på dem där små 182p wu's. Någon som vet?

Det är ju bara large WU inställningen som finns, det går iförsig också att välja advanced WU:s men då måste du köra grafiska klienten med -advanced om jag kommer ihåg rätt. Detta är också WU:s som är midre stabila än vanliga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja du har ju rätt, det kanske är lite optimistiskt att hoppas på att allt ska hända på en gång. Om tråden flyttas till en mer välbesökt forumdel så blir jag varken arg eller ledsen
Det är som du säger, bara det händer nånting!

Poängen sätter Stanford efter hur värdefullt resultatet är för dom. Man får massor med poäng av de WU´s som SMP-klienten spottar ut och rätt lite för den "vanliga" console-klienten. SMP-klienten klarar av att göra WU´s som man tidigare inte kunde göra med console-klienten. PS3:an gör också speciella WU´s, men den är så snabb på att göra dom så för att hålla lite balans i poängsystemet så ges det lite poäng per WU på den också.
Tanken är väl just poängbalansering från Stanfords sida, därmed inte sagt att arbetet som console-klienten gör inte är viktigt!

Jag vet inte hur du ska konfigurera din klient för att få mer poäng. Men du kan ju testa om stora WU´s ger lite extra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Ja du har ju rätt, det kanske är lite optimistiskt att hoppas på att allt ska hända på en gång. Om tråden flyttas till en mer välbesökt forumdel så blir jag varken arg eller ledsen
Det är som du säger, bara det händer nånting!

Poängen sätter Stanford efter hur värdefullt resultatet är för dom. Man får massor med poäng av de WU´s som SMP-klienten spottar ut och rätt lite för den "vanliga" console-klienten. SMP-klienten klarar av att göra WU´s som man tidigare inte kunde göra med console-klienten. PS3:an gör också speciella WU´s, men den är så snabb på att göra dom så för att hålla lite balans i poängsystemet så ges det lite poäng per WU på den också.
Tanken är väl just poängbalansering från Stanfords sida, därmed inte sagt att arbetet som console-klienten gör inte är viktigt!

Jag vet inte hur du ska konfigurera din klient för att få mer poäng. Men du kan ju testa om stora WU´s ger lite extra.

Hmm, då kanske man skulle ta och testa SMP-klienten... Frågan är om den är lika enkel o göra "osynlig" som konsollklienten är. Vill ju inte att den ska störa eller i övrigt märkas något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, då kanske man skulle ta och testa SMP-klienten... Frågan är om den är lika enkel o göra "osynlig" som konsollklienten är. Vill ju inte att den ska störa eller i övrigt märkas något.

Anledningen varför jag inte orkar ha smp klienten är för att man måste ha lösenord på xp :S Eller är det fortfarande så ? I alla fall, det suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephisto
Anledningen varför jag inte orkar ha smp klienten är för att man måste ha lösenord på xp :S Eller är det fortfarande så ? I alla fall, det suger

Det är väll inget problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som SMP klienten tycks ha gått ut och inte gäller längre? Den säger att den gällde fram till 1 juli 2007.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Är det bara för mig som SMP klienten tycks ha gått ut och inte gäller längre? Den säger att den gällde fram till 1 juli 2007.

Dom skriver i sin FAQ att beta-versioner bara fungerar i 2 månader. Det är för att folk inte ska sitta kvar på gamla ostabila versioner utan tvingas att ladda hem den igen och installera om den. Nu har dom inte släppt någon ny version, men tiden har gått ut för den gamla. Det är bara att ladda ner den igen och börja folda som vanligt.
Om du var mitt uppe i en WU så kanske det hjälper att dra tillbaka klockan så du kan göra klart den. Men jag är inte säker på det.
Ladda hem SMP-klienten igen och folda för kung och fosterland

Permalänk
Medlem

Hmm... Det verkar gå lite bättre för oss nu (enligt livestatistiken). Vi toppade våran produktion i förrgår och ligger nu på plats 138.
Men jag tycker fortfarande att det ser lite dystert ut att mitt mediokra system ligger på 5:e plats i top 20 producers. :/
Vi heter ju ändå SweCLOCKERS, jag tycker att vi borde ha ett bra antal mycket tyngre system på toppen...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Hmm... Det verkar gå lite bättre för oss nu (enligt livestatistiken). Vi toppade våran produktion i förrgår och ligger nu på plats 138.
Men jag tycker fortfarande att det ser lite dystert ut att mitt mediokra system ligger på 5:e plats i top 20 producers. :/
Vi heter ju ändå SweCLOCKERS, jag tycker att vi borde ha ett bra antal mycket tyngre system på toppen...

Ja, fler NightFlash åt folket
Nej, ärligt talat, jag håller med om att det bör finnas några fler C2D klockade över 3GHz som kan bidra med SMP-klienten. Det ger ju ~1700 poäng per dag.

Jag tycker att foldingen får för lite plats, vilket är en åsikt jag framfört några gånger. Jag förstår att man inte kan uppnå allt på en gång utan måste anpassa resurserna efter intresset. Samtidigt måste man få intresset att öka, men det kräver lite arbete från foldarna att sprida ordet på forumet. Eftersom vi inte har någon forumdel för folding så kan man förknippa många forumdelar till folding, vilket gör att det blir lättare att sprida. Inget ont som inte har något gott i sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det är väll inget problem?

Jadu jag tycker det är drygt, kanske bara är jag endå gången jag har lösenord är vel på dh, man ska kunna trycka på knappen för att gå och hämta nåt att dricka sen ska daton vara igång, med lösen så blir det två etapper

Permalänk
Medlem

tjosan, tänkte jag skulle joina er=)

Men hur gör jag? Har tankat ner ,installerat och joinat erat lag. Men hur ska jag gå tillväga för att det ska bli bra..?

Kram

Visa signatur

dator yay

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0ni
tjosan, tänkte jag skulle joina er=)

Men hur gör jag? Har tankat ner ,installerat och joinat erat lag. Men hur ska jag gå tillväga för att det ska bli bra..?

Kram

Först måste man bestämma vilken klient man ska använda. Om du kör på datorn du har i sign, E6600, så föreslår jag SMP-klienten. Sen är det bara att följa de ytterst korta installationsanvisningarna som du hittar i tillhörande FAQ för SMP-klienten. Det finns anvisningar för både Windows och Linux.
Om du känner att det är jobbigt så säg bara till så berättar jag gärna hur man gör. Hjälp finns både här och i #foldingatsweclockers på quakenet.org om du föredrar irc.

Och du,
Välkommen till laget! Folda hårt