Dator till bildbehandling, budget 12-15K
Edit: Har nu med lite (mycket) hjälp från en kompis satt ihop det här, några synpunkter?
Från datorbutiken alltså.
Vore mycket tacksam om någon kunde sätta ihop en dator för bildbehandling.
Den behöver klara av multitasking, att jag har adobe lightroom öppet med ett antal tusen bilder i biblioteket, samt photsohop öppet med några (ca 5) bilder är inget ovanligt, min nuvarande dator (eller dåvarande, den gick sönder, iallfall) klarar/de inte av det tillräckligt bra, det måste den nya göra för att jag inte ska bli totalt vansinnig. Antar att 4gb ram är nödvändigt/skönt för detta, och rimligt för min budget?
Har redan hårddiskar så det men ingen dedikerad systemdisk så en till på kanske 250gb räcker, är också intresserad av RAID1 (backup för fotografier) men vet inte om budgeten tillåter detta, vore bra om någon kollade upp det med.
Den ska gärna vara så tyst som möjligt med eftersom jag bor i en etta på 32kvm, blir lite jobbigt att höra datorn vart man än är, och slå av den orkar man ju inte.
Var otroligt länge sedan jag hade någonting att göra med PC-delar så jag har ingen lust att bygga ihop den själv, jag klarar av det mesta men montering av kylning och CPU-fläkt på mobot och mobot i chassit har jag gjort en gång och jag är ganska nervöst lagd människa och jag skakade som ett asplöv (inteslintamedskruvmejseln inteslintamedskruvmejseln!) och har verkligen ingen lust alls att göra det igen.
Såg att datorbutiken har den här tjänsten
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MONTCPU
Som jag uppfattar det så innebär de att de monterar just det som jag inte har någon lust att göra, nätaggregat, hårddiskar, grafikkort osv är inga problem för mig att göra själv. Beskrivningen är aningen luddig, stämmer min uppfattning?
Det vore iaf skönt om datorn kunde köpas från en hemsida med någon slags montering, utan att den som t.ex datorbutikens datorbyggare har ett sjukt överpris. Om det inte finns något sådant, eller om de sidor som har det har mycket högre pris på komponenterna; vad kostar det att lämna in delar till en datoraffär så de bygger ihop den på ett ungefär?
Behöver inte heller någon skärm då jag redan har en, operativsystem, dvd-brännare behöver ni inte heller tänka på.
Har en macbook och trivs väldigt bra med OS X och var därför inne på en imac ett tag men kom fram till att jag inte ska ha en stationär mac pga att iMac är för lite prestanda för priset och alldeles för krångliga att sätta ny hårdvara i, mac mini är för svag och mac pro är för dyr.
Tack i förväg!
Fan vad långt inlägget blev.
*sprak* www.flickr.com/photos/hampusen*sprak*