Dator till bildbehandling, budget 12-15K

Permalänk
Medlem

Dator till bildbehandling, budget 12-15K

Edit: Har nu med lite (mycket) hjälp från en kompis satt ihop det här, några synpunkter?

Från datorbutiken alltså.

Vore mycket tacksam om någon kunde sätta ihop en dator för bildbehandling.

Den behöver klara av multitasking, att jag har adobe lightroom öppet med ett antal tusen bilder i biblioteket, samt photsohop öppet med några (ca 5) bilder är inget ovanligt, min nuvarande dator (eller dåvarande, den gick sönder, iallfall) klarar/de inte av det tillräckligt bra, det måste den nya göra för att jag inte ska bli totalt vansinnig. Antar att 4gb ram är nödvändigt/skönt för detta, och rimligt för min budget?

Har redan hårddiskar så det men ingen dedikerad systemdisk så en till på kanske 250gb räcker, är också intresserad av RAID1 (backup för fotografier) men vet inte om budgeten tillåter detta, vore bra om någon kollade upp det med.

Den ska gärna vara så tyst som möjligt med eftersom jag bor i en etta på 32kvm, blir lite jobbigt att höra datorn vart man än är, och slå av den orkar man ju inte.

Var otroligt länge sedan jag hade någonting att göra med PC-delar så jag har ingen lust att bygga ihop den själv, jag klarar av det mesta men montering av kylning och CPU-fläkt på mobot och mobot i chassit har jag gjort en gång och jag är ganska nervöst lagd människa och jag skakade som ett asplöv (inteslintamedskruvmejseln inteslintamedskruvmejseln!) och har verkligen ingen lust alls att göra det igen.

Såg att datorbutiken har den här tjänsten

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MONTCPU

Som jag uppfattar det så innebär de att de monterar just det som jag inte har någon lust att göra, nätaggregat, hårddiskar, grafikkort osv är inga problem för mig att göra själv. Beskrivningen är aningen luddig, stämmer min uppfattning?

Det vore iaf skönt om datorn kunde köpas från en hemsida med någon slags montering, utan att den som t.ex datorbutikens datorbyggare har ett sjukt överpris. Om det inte finns något sådant, eller om de sidor som har det har mycket högre pris på komponenterna; vad kostar det att lämna in delar till en datoraffär så de bygger ihop den på ett ungefär?

Behöver inte heller någon skärm då jag redan har en, operativsystem, dvd-brännare behöver ni inte heller tänka på.

Har en macbook och trivs väldigt bra med OS X och var därför inne på en imac ett tag men kom fram till att jag inte ska ha en stationär mac pga att iMac är för lite prestanda för priset och alldeles för krångliga att sätta ny hårdvara i, mac mini är för svag och mac pro är för dyr.

Tack i förväg!

Fan vad långt inlägget blev.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

orkade inte kolla butiker, men detta brukar vara bra:

chassi - antec p180(eller ngn variant av denna)
nätagg - corsair 520w (tyst)
processor - intel q6600
minne - 2x2GB kit(så du sedan kan uppgradera till 8 GB)
grafikkort - beroende på om du spelar ngt eller inte så blir det lite olika (billigaste du kan hitta som stödjer din skärm om du inte skall spela)
hårdiskar - kör på minst två diskar tycker jag, en för system och program och en för photoshop cache och en för lagring. vad är det för hårdiskar du har nu?
sedan om du vill ha den riktigt tyst så köper du en annan processorkylare och lite andra fläktar i chassit.
moderkort vet jag inte, ngt med firewire kanske? runt en tusing för det.

OCH ifall du inte har en riktigt bra skärm så köp en ny bra och gå ner lite på datorn, skärmen är 80% för oss grafiker (sitter själv på halvdanna skärmar, vioket inte gör mig direkt lycklig).

det bästa är om du kan sätta ihop allt själ, det har blivit enklare med åren, allt är väldigt enkelt att kopla ihop nu för tiden, det enda jobbiga skulle jag säga är processorfläkten (varenda gång blir jag livrädd för att krossa core:n när man spänner så det knakar, vilket jag vet är en väldigt liten chans endå).

EDIT

2X TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB CL5, 128M*8/16chip, 667MHz, 240pin
1798.00

Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)
1399.00

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
999.00

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
2595.00

Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16
1165.00

Gainward GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX
499.00

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM
595.00

/9050:- på komplett, du kan nog få det billigare på annan affär t.ex. datorbutiken.
sedan kollar du sweclockers processorkylar-test och väljer en bra där, orginalfläkten kan låta lite.

EDIT IGEN

kollade på din kompis förslag.
tycker grafikkortet är att ta i, eftersom det aldrig kommer arbeta ngt
hört att corsairs nätagg skall vara de tystaste.
valde en quadcore till dig för att du multitaskar mkt, photoshop har stöd för fler än 2 kärnor i vissa funktioner oxå.
has val av processorfläkt är lite dumt dock, den är inte särskilt tyst om du inte kör den på minimum, skulle hellre ta ngn bättre lösning där

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
vad är det för hårdiskar du har nu?

Ah, du uppdaterade ditt inlägg medan jag skrev ett nytt, ska läsa nu.

Jag vill kunna spela på den btw, lite.

Vad rekommenderar du för CPU-kylare?

Sitter och petar ihop en hybrid av båda setupsen på datorbutiken nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dumt att köpa den processorkylaren bara tycker jag.
samt med grafikkort, det är väldigt dumt grafikkort att köpa d det inte är prisvärt någonstans.
om du skall spela köp ett 8800gts för 2500:- annars ett 8600gt för runt 1000:- (tar inte med x1950gt etc eftersom det kan vara lite högljutt).
köp det billigaste ramet du hittar, vet inte hur billigt det där var men under 2300:- för 4gb borde du kunna hitta enkelt.
nätagget är lite överdimensionerat egentligen, du skulle klara dig på en corsair 450w och det blir över till massa hårdiskar till.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det här då?

Chassi: Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg.

Nätagg: Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Mobo: Gigabyte GA-965P-DS3 iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

CPU: Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Cpu-kylare: Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe 5000 cm2 WITH NOCTUAFAN 8 dB(A) Socket 775 / AMD-socket (tyst)?

RAM: OCZ Gold XTC 4GB Kit (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (onödigt?)

Hdd: 2st Western Digital Caviar WD3200YS 320GB 7200rpm 16MB "RAID Edition" S-ATA2

GF: MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Spelar nästan bara bf1942 så det är sant det du säger om grafikortet ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har ett sådant grafikkort i min (förlåt ett gainward är det jag har), och det går till och med spela nya spel ganska bra, som bioshock etc.
noctuan är tyst som döden tror jag, deras fläktar är grymt tystgående, har lyssnat på en själv och kunde knappt höra den(120mm lägsta hastigheten).
nu kommer säkert massor säga att du skall skaffa scythe eller thermaltake, men tror de är såpass likvärdiga för dig så det inte spelar ngn roll, du vill ju inte överklocka antar jag.
tror det moderkortet som din kompis föreslog är lika bra och lite billigare, men kan inte så mkt om moderkort, finns så jäklans många nu för tiden
de var ungefär lika billiga som corsair minnerna va? spelar nog inte så stor roll båda är av bra märke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh, trevligt, känns som jag nästan är framme vid en bra lösning, vet inte riktigt hur mycket pengar jag kommer kunna lägga ut, kan bli lite mer än det vi är uppe i nu (10-10.5k för sista listan)

Vad kan man uppgradera till något bättre om jag slår på 3 tusen till? Är det värt pengarna isof?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanonbra!

Edit: Sent svar. Jag menar att din senaste lista är kanonbra. Slå inte på mer pengar, om du inte vill byta ut alla fläktar för att få den tyst. Köp hellre en riktigt bra 24-tumsskärm istället, t ex Benq FP241Wz.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

håller helt med xJom, spara till en skärm för de 3000 du har, en bra skärm går på runt 7000-10 000. därför jag brukar säga till grafiker att det är nästan viktigast vilken skärm du har, bättre att lägga pengar på en skärm som man trivs med än en snabb dator.
skall själv spara till en 24' för runt 10 000:- , frilansar som illustratör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak till slog mig, du behöver inte FireWire mot t ex videokamera på moderkortet?

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
En sak till slog mig, du behöver inte FireWire mot t ex videokamera på moderkortet?

Nope, är stillbildsfotograf, usb all the way.

Sen har jag ett audigy 2-ljudkort liggandes som jag antagligen kommer peta in med och i det finns det 2 st fw-portar om det krisar.

Men om det finns något bra mobo i samma prisklass som har allt det + fw så klagar jag inte om någon länkar till det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns ett riktigt bra och billigt moderkort som funkar bra, om du inte ska klocka, och dessutom har eget ljudkort:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=214578

Se recensionen här:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=6&artpage=...

/xJom

Visa signatur