Köp inte Dell XPS M1330!!
Jag tror att jag var en av de första i Sverige som fick tag på en xps m1330 i början av september, och då ett antal veckor försenad.
Märkte direkt ett problem. Datorn börjar pipa ibland när man laddar den. Kontaktade tekniska supporten på Irland och de skickade en reparatör som bytte ut moderkortet. Problemet kvarstod och uppstod till och med under tiden reparatören var hos mig. Senare byttes även laddare och batteri utan resultat.
Kontaktade då igen supporten på Irland som gav mig beskedet att jag kunde få en ny dator men eftersom de inte kunde garantera att den skulle vara felfri så kunde jag även få en "full refund", pengarna tillbaka om jag ville. Detta var redan i höstas. Allt jag skulle göra vara att kontakta kundtjänst i Sverige.
Det var ju bra tänkte jag och avsåg att lämna tillbaka datorn nu till sommaren då jag inte är beroende av den. Eftersom jag visste att det skulle ta lite tid med Dell i Sverige så kontaktade jag dem redan den 7e maj med ett mail där jag frågade hur detta skulle kunna arrangeras. Efter att jag inte fått svar på några dagar ringde jag upp och fick beskedet att jag inte alls kunde få pengarna tillbaka. XPS support på Irland hade ljugit och kundtjänst sa att jag skulle prata med dem på Irland om det. Jag upplyste då dem om att det inte var mitt jobb att reda ut det och tjejstackaren i luren höll väl med. Fick tillslut beskedet om att teknisk support skulle ringa upp mig.
De har fortfarande, två veckor efter mitt första mail, inte gjort det. Jag har ringt dem ytterligare 3 gånger och frågat varför, men får bara svaret från kundtjänst att "de ska kontakta dig".
Kommer de hålla på såhär tills garantin går ut?
Okej att man kanske kan leva med att datorn piper lite då och då. Ett fel som jag dock inte kan leva med är att grafikkortet antagligen blir överhettat så fort jag slår på högprestandaläge vilket gör att bilden fryser. Det är inte speciellt kul att behöva använda energisparläge på en dator för 15 000. Detta har jag dock inte kunnat framföra till teknisk support eftersom de inte ringer upp mig.
Någon med liknande erfarenheter eller tips om hur man handskas med Dell?
//Fredrik
badzmeg