8400 endast 2 gånger snabbare än AMD64 3000+ i Winrar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Jodå tycker det gör skillnad men inte för det priset :),
Dollar gick ner gentemot kronan idag hela 40 öre, hoppas det fortsätter så får vi se grymt billigare priser inom 2 månader

Detta är väl ett hårdvaruforum inget spel forum, gud vad alla bara pratar om spel. Dator kan användas mer än till att spela, ålder på allihopa egentligen? geez..

Om ni läst igenom forumet så kanske ni har märkt mina replies angående winrar

haha men seriöst.. du tycker det gör skillnad, men inte för det priset? typ 1000 kronor för en 2-3 gånger snabbare processor är det inte värt det?

klocka ner din lilla AMD så ska vi nog allt se... eller klocka upp den nyare

jaja du får tycka vad du vill

dedär med att priserna går ner vetifan.. absolut inte säkert asså :S det ligger mer åt andra hållet faktiskt men man vet ju aldrig!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Min processor är som en 3800, om du hade läst så hade du fattat , att jag jämnför den med en 3800 oklockad.

Priserna går ju såklart ner, det är ju bombsäkert, oavsett krisen så kommer företag vara tvungna att sälja billigare då ingen har råd och köpa.
Se på LCD apparater som fallit ännu mer än någonsin, 3000 kr kan du hitta en lcd för 32 tum nu.
Företagen kan annars inte överleva.
Jag köpte min processor för 1500 kr ca, tycker inte det är värt att lägga ut mer än så oavsett prestandan.
Och 8400 trodde jag var bättre efter jag testat den i butiken, det är min åsikt.
Så länge allt rullar på när ni spelar era tramsiga spel så tycker ni att processorn är kung, ska ni spela kan ni lika gärna köpa 5200, spela roll liksom så länge man har en bra GPU.

Därför välkommnar jag Nehalem och Deneb som förhoppningsvis kommer fylla många datoranvändares efterfrågan om starkare processorer än 8400.
3000+ funkar bra som jag jobbar nu, men för att jobba i Cubase med alla plugins på samma gång avstar jag ifrån för tillfället

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Min processor är som en 3800, om du hade läst så hade du fattat , att jag jämnför den med en 3800 oklockad.

Priserna går ju såklart ner, det är ju bombsäkert, oavsett krisen så kommer företag vara tvungna att sälja billigare då ingen har råd och köpa.
Se på LCD apparater som fallit ännu mer än någonsin, 3000 kr kan du hitta en lcd för 32 tum nu.
Företagen kan annars inte överleva.
Jag köpte min processor för 1500 kr ca, tycker inte det är värt att lägga ut mer än så oavsett prestandan.
Och 8400 trodde jag var bättre efter jag testat den i butiken, det är min åsikt.
Så länge allt rullar på när ni spelar era tramsiga spel så tycker ni att processorn är kung, ska ni spela kan ni lika gärna köpa 5200, spela roll liksom så länge man har en bra GPU.

Därför välkommnar jag Nehalem och Deneb som förhoppningsvis kommer fylla många datoranvändares efterfrågan om starkare processorer än 8400.
3000+ funkar bra som jag jobbar nu, men för att jobba i Cubase med alla plugins på samma gång avstar jag ifrån för tillfället

nu är jag ingen sån som köper nyaste processorerna och tycker dom är "kungar" i sin pc, själv har jag i mina dar köpt Amd 3800+ x2 samt en E7200 för ca 3 veckor sedan då jag inte tyckte att t.ex 8500 var tillräckligt prisväd.

nu ska jag dessutom köpa en Dual core E5200 också som presterar tillräckligt bra som klockad till ett bra pris. så nej man behöver inte vara en sån som spelar o tror att ens prolle e kung bara för att tycka lite annorlunda än dig.

jag förstår vad du menar, men inte att du jämnförde med en 3800 oklockad för rubriken tyder på nått annat?
fattar att du menar något annat men då får du förklara lite mer så att man förstår

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Jo ja vet, rubriken är lite missvisande :(, förresten... hur stor är skillnaden mellan E5200 och 7200?

Känner du av den?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det spelar extremt stor roll i de nyare spelen som använder CPUn väldigt mycket. Jag vet, eftersom jag kort innan jag uppgraderade min dator körde med en AMD X2 6000+ och HD4870X2. Jag bytte alltså upp CPUn till en Q9550 och kan säga att jag fick en jävla mycket bättre prestanda. Från en burk som inte kunde maxa Crysis Warhead i DX9 till en som klarade det perfa maxat i DX10.

Även i program är ju 100% en enorm skillnad. Tänk att du ska komprimera filer som tar 5min på en 8400. Kul att sitta 10 på en 3000... 1500kr är faktiskt inte så mycket.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Va ju care-o-meter här inne, köp en celeron och va nöjd

E8400 Smeker för spel och det är ju en av anledningarna varför man köper den....

Permalänk

Hmm, Winrar benchen är som tidigare nämnts främst begränsad av minneshanteringen. Med inbyggd minneskontroller, så snabbas prestandan upp rejält. (vilket AMD har, men inte Intel ännu). I det verkliga programmet är det ofta diskprestandan som bestämmer som sagt.

Winrar bench och lite andra syntetiska tester för minnesprestanda, är faktiskt de enda fall då du kan få så lite som 2ggr skillnad mellan E8400 och din 3200+ (@3800+). I mer verklighetsanpassade applikationer märker du större skillnad. Du märker även skillnaden vid multitasking.

När det sedan gäller nedlastning, så om du skall mäta hur mycket processorn klarar av utan att sega ned, så bör du välja tester som accessar hårddisk så lite som möjligt, eftersom den annars kommer vara den begränsande faktorn (ju långsammare hårddisk, desto större problem).

En ny processor löser inte automagiskt alla övriga begränsningar i systemet, även om du skulle vilja det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Förstår, tack WrongTarget

Visa signatur