Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Det är lätt att bli imponerad av filmen, men börjar man skärskåda den lite närmare så märker man trots allt att det inte är helt perfekt. Det är lätt att tappa bort sig i den professionella produktionen och missa tekniska brister, som torde vara det viktigaste för oss som är intresserade av kameran. Jag noterar t.ex. att kvällshimlen ser ganska brusig ut efter helikopter-flygningen. Hur mycket som beror på dålig komprimering och hur mycket som är kamerans fel är svårt att säga, men det ser rätt så digitalkamera-aktigt ut om än man ser komprimeringsartefakter också. Sen noterar jag att skarpa röda färger ger pixlighet. Se t.ex. lampa under helikopterflygningen. Även klänningen på tjejen har lite såna problem. Hur mycket som beror på komprimeringen och kameran är svårt att säga, men det är ett typiskt digitalkamera-filmklipps-problem.

Jag vet inte vad du har filmat med för superavancerade digitalkameror, jag har lekt med en stor HDV-kamera för över 20000 och jag kan lätt jämföra filmen från 5D II med den kameran.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

Jag har en Canon SD. Har precis köpt den i går och jag vill veta om detta kommer att fungera sista. Vilka är de säkerhetstips för detta?

__________________

spara på behandlar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Titta klipp direkt ur kameran så blir det lättare att bedöma: länk

Nice. Bruset i himlen var uppenbarligen kameran och inte komprimeringen. Den röda pixligheten å andra sidan verkar mest vara komprimeringen, fast det finns liten tendens till det också i orginalet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag vet inte vad du har filmat med för superavancerade digitalkameror, jag har lekt med en stor HDV-kamera för över 20000 och jag kan lätt jämföra filmen från 5D II med den kameran.

Nu sa jag inte att någon annan kamera var bättre. Påpekade mest att kameran kanske inte var fullt så perfekt som man lätt får intrycket av när man först kollar filmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amber725
Jag har en Canon SD. Har precis köpt den i går och jag vill veta om detta kommer att fungera sista. Vilka är de säkerhetstips för detta?

__________________

spara på behandlar

vad pratar du om?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amber725
Jag har en Canon SD. Har precis köpt den i går och jag vill veta om detta kommer att fungera sista. Vilka är de säkerhetstips för detta?

__________________

spara på behandlar

Kan du svenska överhuvudtaget, har sett flera av dina inlägg tidigare och inget av dem makes any sense.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Han kanske använder nån slags översättare
Allt blir ju helt knas hihi
"Plats: Philippines"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Nu sa jag inte att någon annan kamera var bättre. Påpekade mest att kameran kanske inte var fullt så perfekt som man lätt får intrycket av när man först kollar filmen.

Nä men inget är perfekt

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Så nu har jag bestämt mig. Min footer säger allt.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Så nu har jag bestämt mig. Min footer säger allt.

Du är galen vad hade du förut?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

en nikon ser du väll på hans avatar

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

"Foto: Sålt rubbet. Ska köpa 5D Mark II." haha värt. go for it BurningHeretic

Permalänk
Hedersmedlem

Ska jag behöva lägga in "D3 så fort samvetet tillåter" i min signatur då?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Du är galen vad hade du förut?

D300 + X antal gluggar

Oskar: Klart du ska

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag betalt för 5D Mark II hos den lokale handlaren här. Allt för att få ifrån den första batchen dom får in. Jag frågade om de hade någon kö,

"Ja, men den är lång, vill du ha god chans att få från den första sändningen vi får in så rekommenderar jag dig att betala redan nu, det är det bara en handfull personer som gjort".

Vincent Laforet (han som gjort Reverie filmen) tror att 5D Mark II kommer vara backordered i minst ett år, känn på den.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Tror att Vincent Laforet är ute och cyklar på den punkten faktiskt. Canon är MYCKET medvetna om vilken framgångsrik kamera 5D var och man är full medveten om den extrema längtan som funnits i branschen på en uppföljare. Canon räknar nog med att MkII kommer bli en lika stor succé om inte större och detta har man nog räknat på.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Tror att Vincent Laforet är ute och cyklar på den punkten faktiskt. Canon är MYCKET medvetna om vilken framgångsrik kamera 5D var och man är full medveten om den extrema längtan som funnits i branschen på en uppföljare. Canon räknar nog med att MkII kommer bli en lika stor succé om inte större och detta har man nog räknat på.

När jag insåg vilka köer det är här i sverige så bestämde jag mig för att ta en 5D mk1 igen, tills jag vet att jag åtminstone får kameran samma vecka som jag beställer, orkar inte vara utan vettig kamera i flera månader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Vincent Laforet (han som gjort Reverie filmen) tror att 5D Mark II kommer vara backordered i minst ett år, känn på den.

Om det stämmer så har ju Canon gjort en dundermiss, antingen i produktionen eller i prissättningen.

Permalänk

någon som vet när den börjar ramla ner i butiker?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Dom senaste ryktena gör gällande den 29:e november i butik! Hoppas stenhårt att jag har kameran i min hand om en vecka!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni tänker köpa en 5D MKII, jobbar ni som fotografer? Är ju inte direkt standard att pynta 25 000 pix för ett hus och gud vet vad på optik och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Ni som säger att ni tänker köpa en 5D MKII, jobbar ni som fotografer? Är ju inte direkt standard att pynta 25 000 pix för ett hus och gud vet vad på optik och tillbehör.

Tror inte det är någon här som jobbar som fotograf, inte mer än att någon gång kanske ställer upp på något fotouppdrag då och då. Snarare är det en passionerad hobby som till slut blir en del av ens liv, finns folk här som har utrustning för betydligt mer än 25k. 25k kanske låter ganska mycket, men i jämförelse mot en ny bil för kanske 400k är det inte särskilt mycket. Och bilen är ju egentligen också en hobby i sig.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Ska man prata om hobbier som kostar så är ju hästar inte så himla billigt. Har en kollega som rider och för mat och stallplats och... JA, allt som ingår så betalar hon mer än 4000kr i månaden, och det är bara de löpande kostnaderna och inte nya stövlar och sånt som man sliter ut efter hand.
För samma pengar skulle man alltså kunna köpa ett kamerahus för 25kkr och ett snajsigt objektiv till det varje år.
Om vi nu förutsätter att man inte köper nytt kamerahus varje år (själv uppgraderade jag från D70 till D300 efter ca 4 år) så ter sig fotografi, även om man köper rätt dyra saker, ändå hyfsat "billigt".
Många som kör motorcykel betalar kanske ett par tusen varje månad i försäkring och därtill kommer nya däck, service, byte av drivpaket, amortering bensin osv osv. Det är inte heller billigt.

Till syvende och sist handlar det om prioriteringar. Min kollega som rider har tex nästan alltid mat med sig till jobbet, istället för att köpa mat i restaurangen (som ändå är relativt billig), hon har en väldigt bensinsnål bil osv osv.
Själv kör jag MC OCH håller på med foto. Då måste jag sprida kostnaderna lite över båda intressena, så jag har en lite biligare hoj (både inköpspris och försäkring) och jag har inte värsta värsta objektiven till kameran osv. Om/när jag och min sambo skaffar barn får jag kanske omprioritera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Ni som säger att ni tänker köpa en 5D MKII, jobbar ni som fotografer? Är ju inte direkt standard att pynta 25 000 pix för ett hus och gud vet vad på optik och tillbehör.

Nej, jag jobbar inte som fotograf. 25K är väl inga stora pengar att lägga på en hobby? Folk köper fritidsbåtar mm för flera miljoner. Dessutom så är ju kostnaden för kameran endast skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Se Boo:s tråd ang begagnathandel.

Nu kan jag väl erkänna att min 5D (mkI) duger utmärkt egentligen, men möjligheten att filma högkvalitetsfilm sålde mig direkt på den nya eftersom jag och min fru precis har fått vårt första barn och jag vill gärna ha möjlighet att filma det!

Tycker det är mycket man får för pengarna!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Ni som säger att ni tänker köpa en 5D MKII, jobbar ni som fotografer? Är ju inte direkt standard att pynta 25 000 pix för ett hus och gud vet vad på optik och tillbehör.

Nu är det visserligen ingen 5D jag dreglar efter, utan en D3 för sisådär 10k till.

Nej, jag jobbar inte alls som fotograf och jag tror inte att jag skulle vilja göra det heller. Däremot så är det väldigt roligt att ha det som hobby och det är en hobby som i alla fall för mig får kosta en del pengar. Köper man vettiga grejer (läs: gammal proffsoptik) så får man igen det mesta när man säljer dem igen efter 1-2 år. 25-30k om året på en hobby tycker jag inte är så orimligt, jämför med driftskostnaderna för en bil under samma tid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har också börjat titta på D3 Oskar. Existerar ingen skönare kamera. Blir dock intressant att se om Nikon drar fram en högupplöst D3 ur hatten nu när det vankas presskonferens och produktlansering den 1:e December.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

D3X:

- Samma kamerahus som D3
- 24,5 megapixels småbildssensor (FX)
- 5 bilder per sekund
- ISO 100-1600, går att utöka till ner till ISO 50 och up till ISO 6400
- 16-bitars processor
- Skärmsökare

http://www.kamerabild.se/artikel/nikon_d3x_officiell__har_ar_...

Permalänk
Medlem

5D MkII, ISO 6400

http://farm4.static.flickr.com/3189/3070274736_ddd556e5b0_b.j...

Ser ju helt otroligt bra ut. Om jag inte hade bestämt mig innan så har jag det nu. Det blir en 5D MkII i julklapp till mig själv med batterigrepp, 24-70/2.8, 70-200/2.8 IS och 85/1.8.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
D3X:

- Samma kamerahus som D3
- 24,5 megapixels småbildssensor (FX)
- 5 bilder per sekund
- ISO 100-1600, går att utöka till ner till ISO 50 och up till ISO 6400
- 16-bitars processor
- Skärmsökare

http://www.kamerabild.se/artikel/nikon_d3x_officiell__har_ar_...

Hmm,endast 70,000:-,som hittat....

Permalänk
Medlem

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/C...(appareil1)/265|0/(appareil2)/205|0/(appareil3)/279|0/(onglet)/0/(brand)/Sony/(brand2)/Nikon/(brand3)/Canon

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fick äntligen min 5D2 igår, bilder kommer snart.

Visa signatur

5D MkII