Starcraft och Windows 7

Permalänk
Medlem

Starcraft och Windows 7

Windows sju är det nyaste, och enligt mig, det bästa operativsystem som Microsoft har gjort. En mycket värdig efterföljare inte bara till Vista, utan även till trotjänaren XP.

Kompatibiliteten är superb, alla program fungerar, vissa kräver lite pill, men inget omöjligt eller svårt.

Utom ett...

Starcraft.

Starcraft rullar knappt på mitt Windows 7 RC build 7127. Jag har installerat de senaste grafikrutinerna, chipset och diverse annan hårdvaras rutiner.

När jag skall avnjuta ett game (ursäkta swengelskan) med mina vänner över både skype och garena så fryser spelet. Musen fryser fast, fönstret fryser (i helskärm) och min andra skärm visar inga tecken på liv. Varken c + a + d eller alt+tab (och dess variationer) fungerar.

Men den verkliga kickern är att skype fungerar på som vanligt, jag hör mina vänner, och de hör mig.

Den enda lösningen är en hard-reboot.

Vad tror ni är fel? Vad kan jag göra för att lösa det?

Jag uppskattar all hjälp, speciellt nu när abstinensen är som störst.

Tack.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Kör igenom Broodwar atm och det fungerar helt utan problem. Kör RC iof men lär ju inte vara nån skillnad inte för SC iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jaså? Har du gjort något speciellt? Lider du inte ens av de ökända missfärgningarna?

Även jag kör RC, men som du läser ovan fungerar det inte för mig.

Är det din spec du har i siggen som du kör på?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk

Fungerar för mig, jag har inte ens missfärgningarna längre. Hade dem förut men nu spelar jag i windowed mode med 'chaoslauncher' och de existerar alltså inte längre för mig.

Har inte gjort något speciellt förutom att jag laddade ned det från blizzards hemsida genom att skriva in cd-keyn, då mina cds inte fungerade.

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Avstängd

Fullscreen broodwar har jag haft konstiga färger i startmeny osv i broodwar i alla W7 betor + RC och även senaste builden utav RC. Det försvinner när man spelar med undantag på vissa banor då vattnet har regnbågsfärgade streck.

Lite halvstörigt och verkar inte gå att få bort.

Gör ingen skillnad om du installerar ifrån battle.net eller skivor.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, missfärgning, och fryser fast.

En väldigt dum fråga kanske, men det där "chaoslauncher" hur är det över battle.net? lirar enbart där så vill helst inte bli bannad.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Nej jag kör inte datorn i siggen hehe...

Men jag har inte gjort något speciellt, kör på en gammal installation med orginalskivorna, installerat nyaste nvidia-drivers.

Allt funkar fint helt enkelt =>

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som TS. Har dock spelat SC BroodWar under betan utan några som helst problem.

Kanske något man borde feedbacka microsoft om?

Permalänk

Om du inte lyckas lösa problemet så kan du ju tanka hem Sun VirtualBox, lägga in Windows XP på en virtuell maskin i det och köra Starcraft under det.

Missfärgningarna i Starcraft är lätta att fixa, men jag förstår fortfarande inte hur det kan fungera. Det enda man behöver göra är att ha uppe Windows dialogruta för ändring av upplösning på skärmen när man kör Starcraft. Högerklicka på skrivbordet och välj Skärmupplösning/Screen Resolution (eller vad det nu heter på svenska versionen). Klart!

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.