Följ Black Week på SweClockers

Flera diskar - bör man sprida ut %programfiles%, swapfilen, %users% & nedladdningarna

Permalänk
Medlem

Flera diskar - bör man sprida ut %programfiles%, swapfilen, %users% & nedladdningarna

Jag sitter här med en äldre dator och skall just till att installera Windows 7 på den. Har hört om att man sprider ut de olika katalogerna och swapfilen över flera diskar så får man en liten prestandaboost.

De två diskarna är på 40gig och 220 gig. De har 2 respektive 8 megs cache och snurrar i 7200rpm. IDE.

Datorn är 5 år gammal, med allt vad det innebär. 1 gig ram, och skall användas till dagliga aktiviteter. Spela, se filmer, tanka saker och arbeta i Office.

Hur bör jag distribuera de olika katalogerna, och vad kan man vänta sig för prestandaboost?

Om jag nu slänger in en tredje disk, som är en snabb liten fan på 20 gig och 10000 rpm, hur påverkas då ekvationen?

(Det rör sig om XPC:n i min signatur)

Permalänk
Medlem

Det blir ingen gigantisk skillnad, men lite.

Lägg systemet på den snabbaste (10k rpm). Sprid sedan swapen på de andra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB