Permalänk
Medlem

Raid 1

Jag har data på en disk. Den andra disken är formaterad. Måste jag kopiera data från första disken till en tredje disk först eller kan man göra det utan att förlora data som redan finns på disken?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vill svara ja, men som jookeer antyder så är din fråga inte helt klar.

Jag tolkar din situation såhär:

1) Du har en disk med diverse information på. Den här informationen vill du behålla och disken skall bli del av en raid1-konfiguration.

2) Du har en annan disk som du tillsammans med disk 1 vill göra till en raid1-konfiguration.

3) Du har en tredje disk som inte skall vara med i raid1-konfigurationen. Disken kan användas efter behag.

Om dessa tre punkter är det du menar så är svaret ja. Du måste först överföra informationen på disk 1 till disk 3. Därefter kan du göra en raid1 med diskarna 1 och 2. Du kommer då att tappa all information på dessa två diskar. Därefter kan du kopiera över informationen från disk 3 till din raid1-konfiguration.

Ifall du har operativsystemet på disk 1 skulle jag rekommendera en ominstallation av OS, men viktiga dokument osv. skall du naturligtvis ta till vara först.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Ja, men jag har ingen tredje disk. Jag vill skapa RAID 1 och behålla data som finns på disk 1 utan att använda en tredje disk.

Permalänk
Medlem

Om du har 2 diskar, den ena, disk1, med data på som skall speglas till disk2 så anger man i RAID-BIOS vilken disk, disk1, som är källdisk och vilken, disk2, som skall bli överskriven med datat från disk1.

OS behöver ej ominstalleras, installare först adminprogget till RAID-funktionerna.

Är man det minsta osäker rekommenderas backup innan!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra att jookeer korrigerade där. Jag har alltid gjort det på annat sätt.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|