Realtek HD Audio vs ATi HDMI

Permalänk

Realtek HD Audio vs ATi HDMI

Vilken ger bäst kvalité? Såhär ser alternativen ut:

Realtek:
3,5mm>RCA (analog)->förstärkare (RCA)

ATI:
HDMI->TV->Förstärkare (RCA)

Förstärkaren är för övrigt en Trends Audio TA 10.1. Liten sak på 8x6x15 cm. Love it.

edit: Jag har ändrat nu och jag tycker det låter mycket mycket bättre, så jag är helnöjd!

Permalänk
Medlem

Vad ändrade du till?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Med tanke på din hårdvara och kopplingar är det väl mest en fråga om pest eller kolera...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Vad ändrade du till?

Jag började använda 5770-kortet som ljudkort. Ljudkvalitén blev mycket bättre men det var nåt annat fel med det. Ljudet hängde sig när GPUn belastades. Jag bytte precis tillbaka.

Citat:

Med tanke på din hårdvara och kopplingar är det väl mest en fråga om pest eller kolera...

puss

Permalänk
Medlem

Knepigt, jag har kört med mitt ATi 4850 via hdmi in i min förstärkare och det har fungerat klockrent. Både med spel och vanligt surfande samt musik.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Knepigt, jag har kört med mitt ATi 4850 via hdmi in i min förstärkare och det har fungerat klockrent. Både med spel och vanligt surfande samt musik.

Det är möjligt att knastret och hängningen beror på att jag kör mitt 850/1200mhz 5770 kort i 950/1440mhz.

Nej förresten. Det måste bero på drivrutinerna. Det hänger sig aldrig när jag spelar ett spel. Det gäller endast när jag spelar upp grejer i iTunes eller MPlayer.

Vad tror du är svagaste länken i ljudkedjan? Ser ut som såhär:

VIA High Definition Audio (moderkortskrets) -> Trends Audio 10.1 (förstärkare) -> Dynavoice Challenger M-65.

Funderar på att införskaffa ett Xonar D2 så småningom. Om det kommer göra nån skillnad, vill säga.

Permalänk
Medlem

Trends Audio 10.1 orkar ju inte ens få ut 10% av dina Dynavoice Challenger M-65

Så hur du än gör så får du inte bättre ljud innan du kör med en ordentlig reciver.

Dynavoice Challenger M-65 har ju 250 Watt Peak och vill alltså ha en Reciver som levererar minst 125watt RMS i 4ohm ( typ 85-90 watt RMS i 8ohm* )

*Snabbt räknat i huvudet så är inte säker på om de blev exakt

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Trends Audio 10.1 orkar ju inte ens få ut 10% av dina Dynavoice Challenger M-65

Så hur du än gör så får du inte bättre ljud innan du kör med en ordentlig reciver.

Dynavoice Challenger M-65 har ju 250 Watt Peak och vill alltså ha en Reciver som levererar minst 125watt RMS i 4ohm ( typ 85-90 watt RMS i 8ohm* )

*Snabbt räknat i huvudet så är inte säker på om de blev exakt

Känns som att du inte pratar om volym när du säger 10%. Så, vad är det för 10% du menar? Jag har inte bra koll på sånt här. Volymen är det definitivt inget fel på kan jag lova.

Provade förresten att köra kortet ATIkortet på originalklock och det löste inte problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vesper
Känns som att du inte pratar om volym när du säger 10%. Så, vad är det för 10% du menar? Jag har inte bra koll på sånt här. Volymen är det definitivt inget fel på kan jag lova.

Provade förresten att köra kortet ATIkortet på originalklock och det löste inte problemet.

Effekten som skrivs på en reciver/förstärkare markerar hur många watt den ger i från sig vid MAX volym.

dina högtalare klarar 250Watt i 4-8ohm och din lilla "förstärkare" levererar max 10-15 om jag inte mins fel.

Alltså så får du bara ut 10-15 watts muxik effekt ur högtalarna.

och om du inte kan höja till max utan att de låter skit så är de för att "förstärkaren" inte orkar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Effekten som skrivs på en reciver/förstärkare markerar hur många watt den ger i från sig vid MAX volym.

dina högtalare klarar 250Watt i 4-8ohm och din lilla "förstärkare" levererar max 10-15 om jag inte mins fel.

och om du inte kan höja till max utan att de låter skit så är de för att "förstärkaren" inte orkar.

Jag kollade precis upp det och du har helt rätt, den kör 2x15W. Helt galet att det låter så bra som det gör haha. Den är min lilla drivhäst...eller drivåsna. När jag skaffar en ny receiver har jag tänkt stoppa in den lilla saken i bilen och koppla den där istället. Kommer bli nice.

Så du tror inte att ett bättre ljudkort kommer ge bättre ljud? Jag tvivlar nämligen inte på förstärkarens kraft, den är mer än duktig på att spela Master Of Puppets på hög volym just nu.

Jag har bara V0 musik på datorn från what så källan är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kollade precis upp det och du har helt rätt, den kör 2x15W. Helt galet att det låter så bra som det gör haha. Den är min lilla drivhäst...eller drivåsna. När jag skaffar en ny receiver har jag tänkt stoppa in den lilla saken i bilen och koppla den där istället. Kommer bli nice.

Så du tror inte att ett bättre ljudkort kommer ge bättre ljud? Jag tvivlar nämligen inte på förstärkarens kraft, den är mer än duktig på att spela Master Of Puppets på hög volym just nu.

Jag har bara V0 musik på datorn från what så källan är det inget fel på.

Visst du kommer märka skillnad om du köper ljud kort men de kommer inte bli bra förän du skaffar en ordentlig reciver.

Sen så ska de inte mycke till för att man ska kunna njuta av Master Of Puppets heller.

Mycket vackert stycke musik.:up:

Föresten är de en Stereo förstärkare du ska ha eller hemmabio reciver?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Visst du kommer märka skillnad om du köper ljud kort men de kommer inte bli bra förän du skaffar en ordentlig reciver.

Sen så ska de inte mycke till för att man ska kunna njuta av Master Of Puppets heller.

Mycket vackert stycke musik.:up:

Föresten är de en Stereo förstärkare du ska ha eller hemmabio reciver?

En riktigt bra receiver kostar så satans mycket pengar bara. Jag får se hur jag gör. Tack för hjälpen! End of passion play...

Permalänk
Medlem
Citat:

En riktigt bra receiver kostar så satans mycket pengar bara. Jag får se hur jag gör. Tack för hjälpen! End of passion play...

Beror helt på.

Jag rekommenderar denna åt dej då de är en ruskigt bra reciver.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom ATi kortet skickar losless om du kör HD ljud så är det självklart att föredra.
Det spelar alltså upp materialet precis som det är inspelat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Beror helt på.

Jag rekommenderar denna åt dej då de är en ruskigt bra reciver.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Vet inget om receivers så ska höra med Hembio om det.
Himla snygg var den. Jag är bara 19 år så hifi kommer inte direkt på toplistan över vad jag prioriterar pengar på. Jag ska kika på den

Citat:

Eftersom ATi kortet skickar losless om du kör HD ljud så är det självklart att föredra.
Det spelar alltså upp materialet precis som det är inspelat.

Är digitalt alltid att föredra framför analogt? Även om det är ett riktigt bra analogt ljudkort, som t.ex Asus Xonar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inget om receivers så ska höra med Hembio om det.
Himla snygg var den. Jag är bara 19 år så hifi kommer inte direkt på toplistan över vad jag prioriterar pengar på. Jag ska kika på den

Är digitalt alltid att föredra framför analogt? Även om det är ett riktigt bra analogt ljudkort, som t.ex Asus Xonar?

Ja köper du en sån så kör du ju ljudet och bilden direkt in i recivern via HDMI och från reciver till tv via HDMI så då förlorar du inget nån stans.

Sen så är de inte ofta man får en DENON för under 3.ooo:- heller så de kändes som ett bra läge för dej som e ung och förmodligen inte har så fet ekonomi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska själv satsa på denon avr-1610, verkar riktigt bra, galet att få uppskalning, trueHD MTA-HD MA och allt man kan tänka sig i den prisklassen! Kan ju inte bli bättre med lossless digitalt ljud via hdmi sladden till en hyffsad reciever.

Ska köpa Dynavoice M-65EX till det sen och utöka till 5.1 när man får råd så det kan nog vara något att satsa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
ska själv satsa på denon avr-1610, verkar riktigt bra, galet att få uppskalning, trueHD MTA-HD MA och allt man kan tänka sig i den prisklassen! Kan ju inte bli bättre med lossless digitalt ljud via hdmi sladden till en hyffsad reciever.

Ska köpa Dynavoice M-65EX till det sen och utöka till 5.1 när man får råd så det kan nog vara något att satsa på.

Recivern är ett bra köp.

Men Dynavoice M-65EX är inget jag rekommenderar.

Skicka ett PM till mej och beskriv vad för typ av musik och storlek på rum och sånt så ska jag leta fram lite alternativ till dej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en intressant tråd om just den förstärkaren: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=256326

Själv funderar jag på att köpa storebror 1910

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej förresten. Det måste bero på drivrutinerna. Det hänger sig aldrig när jag spelar ett spel. Det gäller endast när jag spelar upp grejer i iTunes eller MPlayer.

Om någon annan skulle ha samma problem som jag själv med hackande ljud i iTunes eller MPlayer och att ljud inte börjar spelas upp förrän efter en halv sekund så kan jag berätta vad jag själv gjorde för att lösa det. Jag har Win7 64bit.

1. Använd inte ATI drivern utan senaste drivern från Realtek (Realtek ATI HDMI Audio Device). Detta löser problemet med att ljudet inte kommer förrän efter en halv sekund.

2. Inaktivera moderkortets ljudkort i Enhetshanteraren. Löser hackande iTunes.

3. i MPlayer: Byt från renderaren VMV9 renderlös till EVR. Inställningar under Uppspelning->Utmatning.

Kör nu digitalt till TVn som växlar om till analogt som skickar till förstärkaren. En del dåliga omvägar men det låter mycket bättre än moderkortets ljudkrets! Helnöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Recivern är ett bra köp.

Men Dynavoice M-65EX är inget jag rekommenderar.

Skicka ett PM till mej och beskriv vad för typ av musik och storlek på rum och sånt så ska jag leta fram lite alternativ till dej.

Dynavoice M-65 EX ät jättebra köp. Du kanske missat alla hundratals människor som gillar den, och tester den varit med i?
Speciellt om man inte vill eller kan lägga ut massvis med pengar så är det klockrent val.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dynavoice M-65 EX ät jättebra köp. Du kanske missat alla hundratals människor som gillar den, och tester den varit med i?
Speciellt om man inte vill eller kan lägga ut massvis med pengar så är det klockrent val.

Jo visst är den bra men dom passar inte till ALLT.

Man ska köpa högtalare som passar musiken man spelar inte för att dom har vunnit tester.

Eller?

Jag personligen Skulle köpt dessa fast i 5.0 paketet.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3773

Plus Deras matchande sub.

Dynavoice Definition SW-10

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4059

De skulle bli ett bra ljud för film och musik.

Sen hade jag ju fått köpa till två Dynavoice Definition DM-5 lådor så jag får mitt kompletta 7.1 alternativt en sub till så jag får 7.2

För visst jag är nöjd med mina nuvarande front lådor som har två 10" basar i sig men dom tar en sån jävla plats.

Hade de inte vart för att dom har ett sånt bas tryck så man faktiskt känner explosioner i hela kroppen när man kollar på film så hade dom åkt ut för länge sen.

( Har fått spärra min DENON reciver så den inte går högre än -20 på volym skalan för att inte grannarna ska bli allt för störda )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3 Dynavoice Challenger M-65 har ju 250 Watt Peak och vill alltså ha en Reciver som levererar minst 125watt RMS i 4ohm ( typ 85-90 watt RMS i 8ohm* )[/B]

RMS-algoritmen bygger på 8 ohms motstånd.

Du kanske tänker på DIN-algoritmen? Där anges effekt med 4 ohms motstånd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Watt_RMS

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Tat lugnt nu!! Jag tror ni får läsa på lite i din fysikbok igen, 10-15 w ut ur högtalarna? då är det inte lämpligt att vistas i rummet utan hörselskydd, det är ett rätt rejält ljudtryck om du har 15W akustisk uteffekt, får du ut 0.1W så ska du va nöjd! det finns en massa konstiga ideer om det här med effekt i ljudsammanhang, och jag rekomenderar att läsa på för att inte bli vilseledd eller vilseleda andra.högtalare är nog en av de maskiner som har lägst verkningsgrad av allt som människan konstruerat, en effektiv högtalare har runt 1% verkningsgrad. de flesta ligger runt 0.1-0.5%
Att högtalarna klarar 250 w är också helt fel, de kan tåla 1KW utan problem samtidigt som de går att få till att brinna upp med 10w, allt hänger på signalen som matas in i dem.
Här är lite fakta http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
Db skalan är logaritmisk och förstår man det inser man att det krävs stora förstärkare för höga ljudtryck, men att man oftast inte använder mer än 1w normalt.
"Max volym" på en förstärkare är jaaa vadå ?? Maximalt spänningssving på utgången får man normalt med "volymen" i mitten, ökar man volymen mera har spänningen fortfarande samma maximala sving men distorsionen ökar. (ofta kan faktiskt spänningen sjunka något när man ökar volymen pga att nätdelen inte är stabil)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.