SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Tog ut ljudkortet - nu startar inte datorn!

Permalänk

Tog ut ljudkortet - nu startar inte datorn!

För att göra lite rent i mitt chassi tog jag idag ut mitt ljudkort. När jag satte tillbaka det så fick jag av någon konstig anledning inte igång datorn igen!

När jag försöker starta datorn så går den igång i ungefär en tredjedels sekund innan den stängs av automatiskt. Denna process upprepas ca var femte sekund tills det att jag drar ut sladden till nätaggregatet.

Förvirrad som jag var började jag kolla ifall jag kommit åt någon sladd och eventuellt råkat ryckt ur något, men allt satt som det skulle. Till slut började jag testa lite allt möjligt, det slutade med att jag drog ur en av de två strömsladdar som går från nätaggregatet till moderkortet (mitt moderkort är ett Gigabyte p35-ds4 och försörjs av en stor kabel och en mindre kabel).

Då går datorn igång utan problem, fast jag får ingen bild på skärmen. Av denna anledning misstänker att den strömsladd jag drog ut har att göra med strömförsörjningen av PCI-slotarna.

Jag är ingen expert på datorer och hårdvara men jag har varit inne och meckat en del i datorer förut, jag var inte hårdhänt på något vis och märkte inte av att något tog några stötar. Själva rengöringen bestod bara av att jag plockade lite dammtussar.

Så vad i hela friden har jag lyckats med?
Varför går inte datorn igång när den andra strömsladden sitter i?
Kan jag lösa detta på något sätt eller är mitt moderkort rökt?

Tack på förhand

MVH Truls

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur gjorde du rent den och vad rörde du när du tog ur kortet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur gjorde du rent den och vad rörde du när du tog ur kortet?

Plockade bort damm med fingrarna och blåste litegrann för att få bort det sista, typ.

När jag tog ut kortet rörde jag såvitt jag vet bara själva ljudkortet. Trodde först att jag kommit åt sladdarna från strömknappen till moderkortet eftersom de går in i moderkortet precis bredvid ljudkortet, men de har jag kollat och som sagt så funkar det klockrent så fort jag tar ut den andra strömsladden till moderkortet.