[Ubuntu, nätverk] dhcp utan default gateway

Permalänk
Medlem

[Ubuntu, nätverk] dhcp utan default gateway

Hejsan,

Försöker få till lite virtuella interface i Ubuntu men får inte riktigt till det. Är ovan Linuxanvändare så har inte så stor koll och min tid på google gav inte så stora resultat.

Hittade en liten förklaring som dock var till gentoo och som jag förstår så används olika metoder för dhcp dem emellan så om någon kanske kan "översätta" för att göra liknande i Ubuntu?

Nedan är hur man gör för Gentoo.

ifconfig eth0 up dhcpcd -k eth0

Gör alltså att man sätter upp eth0 (som i detta fall är det fysiska kortet) men inte tilldelar det en IP-adress.

ip link add link eth0 address 00:1A:D0:10:10:10 NAMN1 type macvlan

Lägger till ett mac-vlan baserat på eth0

dhcpcd -G NAMN1

Sätter att NAMN1 inte skall använda sig av default gateway.

Det är just steg 1 och 3 som jag inte förstår hur jag skall göra fast i Ubuntu. Hur sätter man igång interfacet utan att aktivera dhcp? Samt hittar lite hur man skall göra för att sätta statiskt utan gateway men nu skall jag ha dhcp, men utan gateway

Idéer?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Editera /etc/network/interfaces

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.25
netmask 255.255.255.0

/etc/init.d/networking restart

Vad menar du med virtuella interface?

http://wiki.debian.org/NetworkConfiguration

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Nedan är hur man gör för Gentoo.

ifconfig eth0 up dhcpcd -k eth0

Gör alltså att man sätter upp eth0 (som i detta fall är det fysiska kortet) men inte tilldelar det en IP-adress.

--

Citat:

To create a network interface without an IP address at all use the manual method and use pre-up and post-down commands to bring the interface up and down.

iface eth0 inet manual pre-up ifconfig $IFACE up post-down ifconfig $IFACE down

Borde ju vara rätt kanske?

Skrivet av maniak:

Editera /etc/network/interfaces

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.25
netmask 255.255.255.0

/etc/init.d/networking restart

Vad menar du med virtuella interface?

http://wiki.debian.org/NetworkConfiguration

Vad jag menar med det är att jag skapar några "virtuella interface" på eth0 med macvlan. Dessa skall sedan plocka upp varsin IP med hjälp utav DHCP, och de skall inte använda sig av sin defualt gateway.

Det där är hur man konfigurerar statiskt, men hur går man till väga för att köra dhcp men exkludera gateway? För kör man iface eth0 inet dhcp så plockas ju default gateway upp..

Motsvarigheten till "dhcpcd -G *iface*" är det jag är ute efter!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10