Kan inte skicka SMS med Nokia 2730

Permalänk

Kan inte skicka SMS med Nokia 2730

Hej!

En vän till mig har en Nokia 2730 Classic och han kan inte skicka SMS med den sedan ungefär två dagar sedan. Han har inte gjort några ändringar av inställningar. Han har ett Comviq kontantkort. Det finns pengar på kortet.

Efter att man har komponerat meddelandet och valt att sända det så kan man se längst upp på skärmen en animering som visar en vit pil som blinkar och pekar uppåt ovanför vad som ser ut som en korg. Den säger alltså typ att meddelandet håller på och lämnar utkorgen. Men problemet är att pilen aldrig slutar blinka, pilen ska lysa med fast sken när meddelandet är sänt tror jag. Går man in i Utkorgen så ser man att det finns ett tiotal meddelanden, alltså har de alla fastnat i utkorgen och har alltså inte skickats.

Vad kan man göra själv för att försöka lösa problemet?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Kolla så att han inte sparar alla skickade meddelanden och att den plats där dom sparas på nu är full.

Permalänk

Tack!

Meny, Medd., Val, Minnesstatus:
Telefon: 10,2 MB
Minneskort: 277 MB

Meny, Medd., Utkast: (tom)
Meny, Medd., Sparade medd., Sparade medd.: (tom)
Meny, Medd., Sparade medd., Mallar: 11

Som du ser så finns det inga meddelanden i utkasten eller under sparade meddelanden. Det som finns är väl mallar, men det är ju sånt som följer med telefonen. Minnesstatus visar också att det finns gott om utrymme för SMS.

Det fanns många fler meddelanden i t.ex. utkasten och utkorgen (meddelanden som inte skickades), men de har raderats i samband med att jag återställde telefonen till fabriksinställningar med valet att även radera personlig data. Men det har kommit upp ett meddelande om fel som gäller textmeddelanden under återställningen. Jag minns inte exakt vad som stod men det gällde textmeddelanden. Jag kan prova att göra en ny återställning så kan jag notera det.

Något mer som man kan kolla annars?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu har jag noterat hela processen och meddelanden som uppkommer. Mina egna val och inmatning har jag markerat med "val" och "inmatning".

Val: Meny, Inställn., Återst. fabr. inst., Återställ alla

Citat:

Låter dig återställa inställningar och radera personliga data. Du kan inte använda eller stänga av telefonen då den återställs, inte ens för nödsamtal. Det kan ta flera minuter att återställa. Sedan startas telefonen om.

Val: Fortsätt

Citat:

Säkerhetskod:

Inmatning: 12345

Val: OK

Citat:

Återställer inställningar. Vänta.

Citat:

Startar om telefonen nu [Info!]

(NOKIA splash screen visas)

Inmatning: Datum
Inmatning: Tid
Inmatning: Tidszon
Inmatning: Sommartid

Val: Spara

Citat:

Återställning klar

Citat:

Öppnar My Nokia

Citat:

Din enhet har lätthanterad e-post och Ovi-tjänster från Nokia.

Citat:

Välkommen

Du får gratis supportmeddelanden och nyttiga tips från Nokia för att få ut mesta möjliga av din enhet.
Genom att börja använda enheten accepterar du villkoren i paketet.

Val: OK

Citat:

Skickar registreringsmeddelande

Citat:

Det gick inte registrera. Kontrollera dina textmeddelandeinställningar. [Fel!]

Val: Avvisa

Citat:

Återställning klar

Val: OK

Det ser ut som att själva telefonen försöker skicka ut ett SMS automatiskt första gången man aktiverar den, den ser ut att skicka ut ett SMS för att registrera ett eller flera Ovi tjänster. Men den lyckas inte skicka så den meddelar om att något är fel med textmeddelandeinställningar. Vad skulle kunna vara fel där?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det här verkar vara relaterat till tjänsten från Tele2/Comviq. Bara för att kontrollera, ska det verkligen stå +467079900 som meddelandecentral?

För det är vad som står om jag går in på Meny, Medd., Meddelandeinst., Textmeddelanden, Meddelandecentraler, SIM-medd.central1 (som är +467079900).

Är det möjligt att stänga av eller inaktivera SMS funktionen i nätet?... verkar ju inte troligt men jag vet inte...

Notera att det går bra att ringa och ta emot samtal, så SIM kortet verkar ju vara aktiverat...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111