Äkta surround headset eller simulerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Nu får du väl läsa på lite, först och främst har han rätt. Våra öron uppfattat ljuds position genom dess avstånd dvs fasskillnaden mellan 2 ljud. Så det är ingen teori det är fakta.

mvh Johny Grenander

Vilket? Han skrev att man inte kan höra det och sen skrev han att man kan det. Bestäm dig för vilket.

Skrivet av Hardware guy:

Vilket lär vara vad personer utan ytteröron inte kan uppfatta.

Lyssna på barber shop videon ovan, med vanligt stereoheadset.

Jag har vanligt stereoheadset och vad är det du försöker bevisa med det här?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Kul att man lyckades starta en diskussion.

Det finns inspelningar som görs med hjälp av mikrofoner som sitter i ett huvud liknande Dummies och om jag inte minns fel har man i vissa fall använt kranium och byggt upp ett huvud med vax. Mikrofonerna sitter där trumhinnorna sitter och sen placeras det ut för inspelning. Det plir stereo ljud utan extra lull lull och sätter man på sig urar kan man få riktigt kusliga effekter. Jag kommer ihåg att SR sände liknande inspelningar i nattradion för 10 år sedan och man skulle lyssna med lurar. Släckte man och lyssnade kunde man höra personer gå runt en och jag kommer ihåg en där de gick ifrån en för att plötsligt klappa händerna nära och det luktade nästan illa efter det...
Det är fakta att vi positionerar ljud med hjälp av tidsskillnader med itensitetsskillnader mellan öronen. Starka ljud tror vi är närmare och svagare längre bort. Tiden avgör riktning. Lägger man sen till att vi ser en skärm framför oss och vi hör ett ljud men där är inget som skulle skapa det så kommer vi att instinktivt tro att det är bakom oss. Är det bäck mörkt så vrider man på huvudet för att få 2 riktningar att gå på och då vet man vart det är. Detta ser man mycket tydligt när en soldat står på vakt i mörk skog och en gren knäcks eller något. De vet själva ofta inte om det men huvudet skakar hela tiden lite för att kunna lokalisera ljuden.
Men tror man inte på en sak så gör man inte det. Tror man att man hör skillnad så kommer man att göra det också. Det finns många hifi företag som säljer saker som inte går att mäta förbättringar jämfört med en billigare med instrument som är 1000ggr exaktare än våra öron och hävda att det är framtaget med lyssningstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilket? Han skrev att man inte kan höra det och sen skrev han att man kan det. Bestäm dig för vilket.

Han skrev att surroundLURAR är en myt, inte att surround är en myt, samt att med lurar fungerar det inte att vrida på huvudet för att få bättre pejling, då ljudkällan är fast i förhållande till öronen

Skrivet av Pimpim666:

Jag har vanligt stereoheadset och vad är det du försöker bevisa med det här?

Och du uppfattade inget surround, eftersom du inte har surroundlurar med flera element i varje kåpa?
Jag förmodar att allt ljud låg på en linje som passerar rakt genom ditt huvud.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Han skrev att surroundLURAR är en myt, inte att surround är en myt, samt att med lurar fungerar det inte att vrida på huvudet för att få bättre pejling, då ljudkällan är fast i förhållande till öronen

Och du uppfattade inget surround, eftersom du inte har surroundlurar med flera element i varje kåpa?
Jag förmodar att allt ljud låg på en linje som passerar rakt genom ditt huvud.

Han skrev först att man BARA kan höra ljud från två håll och det betyder att man inte kan höra skillnad på avståndet till ljudkällan.
Sedan skrev han att man KAN höra skillnad på var ljudkällan är vilket betyder att surround sound hörlurar inte är en myt just för att det spelar ingen roll om ljudkällans position är 2 meter eller 2 centimeter emellan.

Klart man uppfattar surround med stereo headset eftersom det kan emulera surround. Det vi diskuterar är skillnaden mellan emulerad surround och riktigt surround och hur man uppfattar det.

Citat:

samt att med lurar fungerar det inte att vrida på huvudet för att få bättre pejling, då ljudkällan är fast i förhållande till öronen

Det kan du inte med ett stereo headset heller så stereoljud är också en myt?

Helt seriöst så tycker jag verkligen diskussionsnivån på Swec har gått ner otroligt mycket. Man börjar få höra otroligt dåliga argument som inte ens är kopplade till ämnet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Han skrev först att man BARA kan höra ljud från två håll och det betyder att man inte kan höra skillnad på avståndet till ljudkällan.
Sedan skrev han att man KAN höra skillnad på var ljudkällan är vilket betyder att surround sound hörlurar inte är en myt just för att det spelar ingen roll om ljudkällans position är 2 meter eller 2 centimeter emellan.

Klart man uppfattar surround med stereo headset eftersom det kan emulera surround. Det vi diskuterar är skillnaden mellan emulerad surround och riktigt surround och hur man uppfattar det.

Det kan du inte med ett stereo headset heller så stereoljud är också en myt?

Helt seriöst så tycker jag verkligen diskussionsnivån på Swec har gått ner otroligt mycket. Man börjar få höra otroligt dåliga argument som inte ens är kopplade till ämnet.

Men jösses vad alla blev irriterade på mina påståenden. Klart man kan höra skillnad på vad ljud kommer ifrån. Men man kan bara avgöra riktning. Hur nära eller långt bort avgör vi med ljudstyrka. Detta har vi med erfarenhet lärt oss så vi tror ett lågt ljud är längre bort än samma ljud spelat högt.
Så "Surround" bygger på ljud i vänster och höger öra samt synintryck. Sitter vi i ett helt mörkt rum utan referenser och hör ett ljud så kan vi inte avgöra om det är framför eller bakom oss. Har vi rörliga ytteröron så kan vi med att röra på dem justera hur ljudet kommer och lära oss mer. Kolla på en hund som ligger på vakt och man närmar sig den. Nu kan inte jag röra speciellt mycket på mina öron så jag kan inte skilja ut det på detta sätt. Men på grund av ytteröron så kommer punkten bakom vara förskjuten lite i jämförelse med framför.

Surround är inte fake. Det jag ville säga från början är att man inte behöver några 8 kanals lurar med center bakhögtalare och subbas för att få surround i hörlurar. Det är bara en massa extra lull lull som kommer att minska upplevelsen. Surround i lurar är fixat av mjukvara men det är egentligen bara en kontrollerad downmix av ett flerkanalsspår. 8 kanals modellen med massor av högtalare är en lösning som inte lär fungera speciellt bra då man får mycket interferens och akustiska effekter som normalt är icke önskvärda. Men visst jag ska inte döma ut dem för de kan ju låta lika bra som en vanlig lur fast ytterst osannolikt.

Svaret på tråden om man skall använda emulerad surround eller ett äkta surround headset är: Ett "äkta" surroundheadset emulerar alltid signalen. Det görs då ofta i ett USB ljudkort tillsammans med mjukvara. De avarter av headset som man kopplar in med 4 sladdar är bara att flytta emuleringen in i datorn till ljudkortet. Jag vet dock inte hur kul det är att justera in tider för analog surround då man ofta inte kan justera under 30cm i drivrutiner och så stort huvud har inte jag. Men sätter man allt på 30cm så borde det teoretiskt funka fint. Men har man samtidigt justerat för rummet i spelaren med avstånd och liknande kommer det att låta skit.

Låg nivå hoppas jag inte mina inlägg har för jag försöker verkligen förklara hur det ligger till och jag bättrar mig gärna om det är otydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Sitter vi i ett helt mörkt rum utan referenser och hör ett ljud så kan vi inte avgöra om det är framför eller bakom oss.

Jag har en liten invändning här. Grundtanken där är bra, men tänk på rumsreflektioner. Jag vågar påstå att jag i ett kolsvart rum kan avgöra ifall ljudet kommer framifrån eller bakifrån utan att röra på huvudet. Hade det varit på en åker mitt i natten så hade det kanske varit svårare.

Det var någon som sade att om surroundlurar inte funkar så funkar inte stereo heller. Men det är lite skillnad där faktiskt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sant reflektioner kan göra att man får fler vägledningar men samtidigt så är det så att de ofta förvirrar mer än hjälper.