Komplett skickade mina delar i låda utan någon kryptonit?

Permalänk
Inaktiv

Komplett skickade mina delar i låda utan någon kryptonit?

Hej

Först och främst så blev jag orolig när jag fick datorerna(gjorde 2 st) från komplett. Fick 4 lådor, 2 med chassi och 2 med delar.
Har dokumenterat allt med bild och film. Den ena förpackningen var skadad med en 15 cm riva i radie. Inte nog med de så hade de ingen frigolit i!?
Eller har de inget i som skyddar produkterna från att studsa runt där inne?

Eftersom jag jobbat som bud vet jag hur dåligt man hanterar paketen så jag blev förskräckt att de hänt något. Men de kanske är så att "skyddet" i alla förpackningar ska skydda nog, eller? Känns väldigt konstigt när datordelar är ömtåliga.

Skrivet av Datorn:

2 ST 640704 MSI Z68A-GD65 (Gen3), Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI,
HDMI, EFI
2 ST 632657 Western Digital Caviar® Green™ 2TB
SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB
2 ST 630675 Crucial m4 SSD 2,5" 128GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s read/write
2 ST 619272 Intel® Core™ i7-2600K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
2 ST 641124 Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low Vengeance
Heatspreader, 240 pin
2 ST 512803 Noctua NH-D14 CPU Kylare
Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8
dBA
4 ST 622053 MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX
PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, HDCP,
CUDA
2 ST 497261 Cooler Master Silent Pro M1000 1000W
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 6x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm
2 ST 639484 Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-7280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW, DVD-RAM, Bulk, BLACK
2 ST 629550 Microsoft Windows 7 Home Premium SE
OEM, 64bit, SP1
2 ST 489882 Corsair Obsidian 800D Big Tower Svart
Fläktar: 1x 140mm Front, 1x 140mm Botten, 1x 140mm Bak, 4x SATA
Hot-swap

Efter att byggt ihop detta djävulskap så ska de så klart strula. Sista jävla gången jag bygger något.
Fått blåskärm 1 gång, hann inte se felkod men sett till att den inte startar om nästa gång. Ibland fryser spelet på BF3 eller stängs de bara ner.

Jag får detta felmeddelande om och om igen när jag spelar BF3:

Skrivet av Fel i grafikmaskinvara:

Beskrivning
Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Filer som bidrar till att beskriva problemet
WD-20111104-1307.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml

Visa en tillfällig kopia av dessa filer
Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.

Extra information om problemet
BCCode: 117
BCP1: FFFFFA80070CF3E0
BCP2: FFFFF8800F3B39C8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Jag har senaste drivrutinen för grafikkortet ja.

Kortens värme ligger på 45 celcius och 85 celcius i bf3

Läste någonstans att man inte ska ha sin hårddisk inkopplad när man installerar windows på sin dator?
Är det ofarligt att sänka core voltage på gtxen?

Permalänk
Hedersmedlem

Att dem inte packar ordentligt är inte ovanligt men också sällan ett problem grejerna är bra packade i sina egna kartonger. Min spontana gissning är att du inte installerat dina ssd er som du skall. Kör du dem i ahci, har du tweakat dem något, vilken firmware har dem ?

Vidare så om det bara är i BF3 så kan du få en rad andra råd kring det. framförallt orgin är fortfarande skitbuggat

Btw lite off topic, är bara nyfiken Om du köper delare till 2 såna monster burkar (why 2 btw) och inte helt gillar att bygga dem själv så varför inte pröjsa nån som är duktig en slant för att sätta ihop dem Jag brukar ta en semi symbolisk femhundring för att bygga installera och tweaka system åt folk tex, är nog inte ensam

Kortens värme är helt ok med tanke på att dem är i sli

Disken är ju en förutsättning frö att ha något att installera windows på men antar att du menar att du inet skall ha i lagringsdisken när du installerar windows på ssd disken? I så fall ja det är inget måste men det är bra för att undvika eventuellt strul.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Skumt, jag har alltid fått rejäla paket från komplett.

Permalänk
Inaktiv

ahci? Prata svenska!! inge tweak och ingen firmware här inte, så det kanske är på sin plats, tack!

Sedan har jag noterat att något är fel på HD. "Marvell 91xx config ATA Device driver inte är installerad". Fast då skrev någon:
"Simple solution is disconnect the HD-ROM Driver from White Port of the motherboard and connect it to other color (I connected it to green). Then my problem solved."

Å då kollade jag vilken port ja hade den i och de var den vita. Jag har en massa portar med dubbelvåning. Spelar de roll om jag har SSDn och HDn i svart eller vit uttag på MBt?

Men som du säger så verkar BF väldigt buggat och det är ju bara där jag kraschar faktiskt. Men blev lite orolig med blåskärm på såpass ny dator..! Men kollade upp meddelandet och det kan bero på hårddisken också, så det verkar som det är nå skit där.

Ang datorerna köpte jag åt en kompis samt att jag bad en kompis hjälpa mig, vi är båda tyvärr inte speciellt duktiga byggandet. Och detta chassi behövde man ju bygglov för att bygga i...

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Har haft strul med marwel drivisen till sata 3 finns att hämta en nyare på nätet som passar till 64bit, är på jobbet och hinner inte länka men det kan vara en felkälla för dig.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon140864:

ahci? Prata svenska!! inge tweak och ingen firmware här inte, så det kanske är på sin plats, tack!

Sedan har jag noterat att något är fel på HD. "Marvell 91xx config ATA Device driver inte är installerad". Fast då skrev någon:
"Simple solution is disconnect the HD-ROM Driver from White Port of the motherboard and connect it to other color (I connected it to green). Then my problem solved."

Å då kollade jag vilken port ja hade den i och de var den vita. Jag har en massa portar med dubbelvåning. Spelar de roll om jag har SSDn och HDn i svart eller vit uttag på MBt?

Men som du säger så verkar BF väldigt buggat och det är ju bara där jag kraschar faktiskt. Men blev lite orolig med blåskärm på såpass ny dator..! Men kollade upp meddelandet och det kan bero på hårddisken också, så det verkar som det är nå skit där.

Ang datorerna köpte jag åt en kompis samt att jag bad en kompis hjälpa mig, vi är båda tyvärr inte speciellt duktiga byggandet. Och detta chassi behövde man ju bygglov för att bygga i...

Tack för ditt svar!

Det enklaste är att du fullständigt skiter i Marwell drivisen apropå föregående talare. Synd att du bor i Stockholm lite irl support hade nog gjort susen
Tycker personligen att det chassit är ett avd e lättare att bygga i men det är ju naturligtvis mycket en vane sak

Nu får det alltså bli den långa support vägen innan vi ger os in i detalj behöver jag veta följande:

Dubbelkoll är detta ditt moderkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640704 och detta din SSD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Så försvann allt jag skrev, trött jag blir!

BF3 har funkat perfekt sen jag gjort dessa saker igår:

-Tog bort min BF3 folder där grafikinställningarna finns
-Sänkt "överclockningen" av korten i msi afterburner (fabriksclocken alltså)
-Ökat fläktarna
-Uppdaterat punkbuster
-Kopplat ur min stora hårddisk, kör bara på SSDn

Men nu när jag kollade i CPUID Hardware monitor märkte jag detta:
Hmm, den verkar skifta varje gång jag kollar

Grafikkort1: Value|Min|Max
Voltage:0.96v(stod 1.00V nyss)|0.96v|1.00v
*edit* nu står de 1.00V på value igen på första kortet
Grafikkort2: 0.96v rakt igenom

Är det bra att de står olika där?
I msi afterburner har jag sett till att de ska köra på samma settings.

Permalänk
Medlem

"Komplett skickade mina delar i låda utan någon kryptonit?"
Pröva ange Metropolis i leveransadressen nästa gång du beställer... Då kanske dom skickar med lite kryptonit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3 | CPU: I5 2500K | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 1,65V | GPU: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC | Nätagg: PSU Fractal Design 550W Tesla 80+ | HDD: SSD 120GB Intel 510 2.5"/6Gbps, HD1TB Hitachi Jupiter SATA2, 7200rpm |

Permalänk
Medlem

Frigolit? Nja de brukar alltid plasta in allting så det sitter åt som satan det är knappt som man får upp det i kartongen, tycker deras förpackningar är underbara

Jag tror du hänger upp dig lite på förpackningen det kan vara ett hårdvarufel du ska inte behöva klocka ner ditt kort från fabriks då är något på tok. Speciellt med det kortet du har.

Det jag rekommenderar är att du först och främst uppdaterar din BIOS, se även så att det inte sitter kvar nån plastfilm kortet (många gör det misstaget).

Se även så att du kör AHCI i EUFI (BIOSEN).

Permalänk
Hedersmedlem

Well i och med att jag inte fick något svar så utgår jag från att det är delarna du har. Du kan sluta labba med dina grafikkort tills du kollat att ssd n är installerad som den ska. Om det inte funkar sedan så kan vi gå vidare men om ssd inte är ordentligt installerad kan du leka hur mycket du vill med resten utan att det funkar överdrivet optimalt.

1. Stäng av datorn, sätt i din SSD i en av intel kontrollerns sata 3 6gbit portar och din optiska läsare i en av intel kontrolerns sata2 portar. Din lagrings disk skall du inte koppla i just nu. (När alt är klart sätter du i den i en annan av intel kontrollerns portar).

2. Gå in i Bios ändra din Intel sata kontroller till ahci (om den inte redan är det) stäng av den extra sata 3 kontrollern du behöver inte den. Sry men rtfm det stå väldigt tydlig i samtliga moderkortsmanualer om hur och vart man gör detta. Hade du bekräftat vilket mobo och disk du har hade jag kunna referera till sidan i manualen åt dig.

3. Gör om formatera ssdn och gör om windows installationen.

4. Installera alla drivisar och windows uppdateringar.

5. kör följande steg i denna guiden http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ss...
1 2 3 5 7 12 15 16 de andra behöver du inte/bör du ge fan i.

6. Installera alla dina program igen.

7. Starta alltid BF3 genom webbläsaren och inte genom orgin.

8. Se till att alla portar är öppna för BF3 http://portforward.com/cports.htm

Om du nu har kvar samma problem så kan vi börja felsöka hårdvara osv tex hur bra du lyckats med luftflödet runt dina gpu det är en rätt varm lösning du har, kolla så allt sitter som det skall etc etc. Men som sagt first things first, det är ingen idé att labba med massa annat innan man vet att systemdisken funkar som den ska.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Tack som fan, problem har kommit tillbaka så gör jag detta nu!

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte in i BIOS..den fryser efter att jag tryckt på en tangent för att komma dit. Testat flera olika knappar och det kommer upp en liten "_" i vänstra hörnet och sedan står det "B2" i det nedre högra hörnet, sen händer inget. Bah börjar bli lagom trött på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon140864:

Kommer inte in i BIOS..den fryser efter att jag tryckt på en tangent för att komma dit. Testat flera olika knappar och det kommer upp en liten "_" i vänstra hörnet och sedan står det "B2" i det nedre högra hörnet, sen händer inget. Bah börjar bli lagom trött på detta.

Du skall bara trycka på DEL (delete) för att komma in i bios inget annat. Du kan behöva hamra rätt flitigt på delete knappen direkt när datorn startar för den bootar rätt kvickt från ssd. Hamra lite på den tills du hamnar i bios typ

Om detta inte funkar gör följande:

Testa att göra det med minimalt antal komponenter inkopplade. Ta ut det undre grafikkortet, Ha bara ssdn och den optiska läsaren inkopplad enligt det jag skrev innan. ha enbart ram minnen i slot 1-3 (manualen 2-7)

Testa sedan igen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Sådär nu har det blivit en ominstallation och fixat Achi MEN, det är alltid ett men. Det som verkar vara fel är min Marvell skit grej. Det står att de var den som slutade funka efter att jag spelat i en timme ungefär. Men jag har inte satt in kabeljäven i Marvell SATA hålet!?

Datorer är för folk som gillar att lösa problem Tack för den hjälp jag fått i alla fall!

Ska tilläggas att jag har satt in SSDn i Sata port 1, cd romen i sata port 3 och inte satt i den stora HDDn än

Permalänk
Hedersmedlem

Låter skumt asså stäng av Marvell helt och hållet kolla på sidan 3-17 i manualen:

== SATA Configuration ==

SATA Mode
This item is used to specify RAID/ IDE/ AHCI mode for SATA1~6 port.
Denna skall vara AHCI

== External SATA 6GB/s Configuration ==

External SATA 6GB/s Controller Mode (for Z68A-GD65 only)
This item is used to specify RAID/ IDE/ AHCI mode for SATA7~8 port.
Denna skall vara disabled

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Tack, hade satt den på Achi där.

Nu har jag äntligen fått den i ordning! 4 windows installationen gillt säger jag. Dina steg är följda och de hjälpte grymt mycket.
Kan äntligen njuta av PCn nu istället för att strula.

En sista grej dock, om jag nu ska sätta in stora HDDn, ska jag bara koppla in den? Något mer jag behöver göra sen?

Om de fanns nå rep system här hade jag gett dig så mycket de gick, verkligen jätte tack.

*edit*

Ska tilläggas att jag lyckats installera nvidia drivrutiner för mitt gamla 8800 GTX (vet inte hur länge jag haft de) Kom på sen, fan, jag har inte 8 serien längre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon140864:

Tack, hade satt den på Achi där.

Nu har jag äntligen fått den i ordning! 4 windows installationen gillt säger jag. Dina steg är följda och de hjälpte grymt mycket.
Kan äntligen njuta av PCn nu istället för att strula.

En sista grej dock, om jag nu ska sätta in stora HDDn, ska jag bara koppla in den? Något mer jag behöver göra sen?

Om de fanns nå rep system här hade jag gett dig så mycket de gick, verkligen jätte tack.

*edit*

Ska tilläggas att jag lyckats installera nvidia drivrutiner för mitt gamla 8800 GTX (vet inte hur länge jag haft de) Kom på sen, fan, jag har inte 8 serien längre...

Np Din lagrings disk sätter du på någon av de tomma SATA2 portarna (nummer 3-6) Kolla i manualen sidan 2-12 ifall du är osäker vilka jag menar

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming