Filåterställning på raid 0 från NAS

Permalänk
Medlem

Filåterställning på raid 0 från NAS

Jag mixtrade lite med utdelningar i min nas för att kunna komma åt den från internet, men när jag fann att det inte behövders för denna nas tog jag bort utdelningen och tänkte inte mer på det då jag kom åt disken som jag ville över nätet. Problemet var bara att den hade raderat allt innhåll i den utdelade mappen vilket gör att jag nu har en tom mapp på denna nas i raid 0.

Jag har hittat några fria filåterställningsprogram som sägs hantera raid 0 men då diskarna är tomma verkar de inte hitta att dessa diskar hör ihop. Kan man kör dem på en filåterställning ändå utan att eventuell data förstörs om de inte hittar något eller vad bör man göra om man vill ha tillbaka innehållet(var inget viktigt så finns ej backup).

Permalänk
Inaktiv

RAID 0

Citat:

Den enklaste formen av RAID, som endast går ut på att öka åtkomsthastigheten och lagringsutrymmet utan att öka feltoleransen. Den ingick inte i de ursprungliga nivåerna. En sammanslagning av ett antal, vanligen två, lika stora diskar till en logisk enhet. Alla data som skrivs till enheten sprids ut jämnt över alla diskarna. På det här sättet vinner man prestanda, eftersom flera diskar kan arbeta samtidigt. Det totala utrymmet blir summan av diskarnas individuella storlek, men om en disk går sönder förloras alla data på alla diskar. Ju fler diskar man använder, desto större är risken att data går förlorade.

RAID 1

Citat:

Ett antal, vanligen två, lika stora diskar speglas så att alla innehåller en exakt kopia av samma data. Det tillgängliga utrymmet blir aldrig mer än vad en disk skulle rymma själv, men i gengäld kan alla utom en disk gå sönder utan att data förloras. Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning. Denna variant är vanligast i bättre kontorsdatorer.

Alltså är inte RAID 0 till för spegling(säkerhet).
Tror nog att du är ganska körd också då jag inte lyckades få tillbaka data från en disk, visserligen var den fysiskt skadad menmen..
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

RAID 0

RAID 1

Alltså är inte RAID 0 till för spegling(säkerhet).
Tror nog att du är ganska körd också då jag inte lyckades få tillbaka data från en disk, visserligen var den fysiskt skadad menmen..
Lycka till!

Läs FAQ'n och lär dig skilja på de olika RAID-typer som finns!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jookeer:

Läs FAQ'n och lär dig skilja på de olika RAID-typer som finns!

Du kan ju förklara på vilken punkt jag har tolkat fel och rätta mig.
Du kanske inte läste det "citerade"?!?!?
Där det stod en förklaring på vad dom olika raid-nivårna gör som är intressant till denna person(Informationen är tagen från wikipedia.).