Kan du lösa detta krypto?

Permalänk
Medlem

Kan du lösa detta krypto?

Tjena har ett litet kryptogram här som jag har väldigt svårt att lösa, någon av er kanske har svaret

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag får det till:

varför var gregor mendels genetiska försök så bra? försök sammanfatta hans vetenskapliga metod.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag får det till:

varför var gregor mendels genetiska försök så bra? försök sammanfatta hans vetenskapliga metod.

Hur lista du ut det om man får fråga?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Först körde jag en frekvensanalys på bokstäverna i texten och jämförde den frekvensen med standardfrekvensen för Svenska. Sedan provade jag att byta ut de vanligast förekommande kryptobokstäverna mot de vanligaste bokstäverna i standardfrekvensen. Då fick jag fram tillräckligt för att kunna giss de två första orden i texten, som dessutom passade bra in i en mening med ett frågetecken. Jag upptäckte sedan att delar av alfabetet var förskjutet ett steg framåt. Det stämmde för några bokstäver till och jag hittade också samma sak på ett annat ställe i alfabetet. Sedan gick det bra att gissa sig till bokstäverna utifrån halvfärdiga ord.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!