Permalänk

Coil whine? Nybygge.

Hej,

Har precis byggt ihop två likadana datorer bestående av:

Ryzen 5 7600X
Sapphire Nitro+ RX 7900 XT GAMING OC VAPOR-X
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
Team Group T-Force Delta RGB DDR5-6000
Kingston NV3 M.2 1TB
Phanteks AMP GH 850W Gold
Phanteks Glacier One 360D30 DRGB Kylare

Allt fungerar perfekt vid uppstart och när datorn är idle.
Kör igång Euro Truck Simulator 2 och får coil whine direkt. Cappar till 80 fps och då är det nästan tyst.
Provar Snowrunner och likadant. Tjutet varierar när jag snurrar runt i omgivningen och på 60 fps är det tyst.
Kan inte ens köra på 100 fps.

Samma problem på båda datorerna men på den ena är det nästan acceptabelt.

Så då tar jag mitt RX 7900 XT HellHound som jag precis köpt till en annan dator som fungerat perfekt och stoppar i den nya.
Då tjuter det mer än vad Nitrokortet gör.
Så då tar jag Nitrokortet och stoppar i den "gamla" datorn och det är helt tyst.
Får ett pyttelitet ljud när jag är i menyn på ETS med 700 fps.

Vad är det som skapar coil whinet? Då korten fungerar perfekt i en annan dator?
Moderkortet?
Blir galen...

Visa signatur

SFF Vardagsrum:
Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Team Group T-Force Delta 32GB RGB DDR5-6000 CL30 | Gigabyte RTX 5090 32GB Gaming OC | Cooler Master NR200P V2 | Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W | Samsung 75" 4K QN90C

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på nätagget då det är gjort av Seasonic vilket alltid gett mig coilwhine.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Skulle gissa på nätagget då det är gjort av Seasonic vilket alltid gett mig coilwhine.

Borde det då inte låta ifrån det?
Eller är det så illa att det skapar coil whine på andra komponenter?

Visa signatur

SFF Vardagsrum:
Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Team Group T-Force Delta 32GB RGB DDR5-6000 CL30 | Gigabyte RTX 5090 32GB Gaming OC | Cooler Master NR200P V2 | Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W | Samsung 75" 4K QN90C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Borde det då inte låta ifrån det?
Eller är det så illa att det skapar coil whine på andra komponenter?

Coilwhine är alltså när ström passerar coils i en elektronisk produkt och magnetfält från dem gör att den börjar vibrera och tjuta.
vilket betyder om strömmen ändras antingen genom höjs/sänks så kan vibrationer minska.

Så är det minsta skillnad från fabrik i anslutningsdon etc eller annan revision på någon del av strömkretsen så kan tjuter ändras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är dock inte tillverkat av Seasonic utan av kinesiska Helly:

Skrivet av Reddit:

As far as i know it’s not made by seasonic but Helly, a chinese OEM who now makes some psus for seasonic in the mid tier range, like B12 or G12 models. Antec Neo Eco GM, DEEPCOOL PF, GALAX HOF GH PLAT, Lian Li SP, Phanteks AMP GH Platimum, all of those are based in the same Helly platform.

Source: https://www.hkepc.com/21425/14cm_超短牛白金當金賣_ANTEC_NeoECO_NE1000...

IMO it’s a good psu, just not an S or A+ tier. This one is like A- tier aprox. Nothing wrong with it, just made by sone lesser known OEM. The Phanteks AMP was made by seasonic based on the GX platform. So by that information AMP should bebetter quality than the AMP GH, but the AMP is not atx3.0 compatible. Conclusion, if you buy it for a good price, it’s a good purchase, nothing wrong with it. There’s low information about that unit because it’s made by a chinese (Helly) OEM, not another bigger OEM like CWT or FSP, that’s all. If you want maximum quality go for hwbusters recommendations or cultistsnetwork tier list for PSUs.

Källa: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/17vqfvg/psu_phante...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det tjuter, det var jag som rekommenderade Hellhound-kortet i din andra tråd, så det här vill man ju lösa.

Kan du testa nätagget från den "tysta" datorn, i den andra datorn? Det suger väl lite att dra ur allt och så, men det kan utesluta mycket direkt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Tråkigt att det tjuter, det var jag som rekommenderade Hellhound-kortet i din andra tråd, så det här vill man ju lösa.

Kan du testa nätagget från den "tysta" datorn, i den andra datorn? Det suger väl lite att dra ur allt och så, men det kan utesluta mycket direkt.

Fast det behöver han inte om det är samma psu, enbart själva "psun" behöver byta kontakter med varandra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Personligen stör jag mig som satan på tjutet. Har dock haft tur och sluppit i mina byggen. Sonens 2060super som vi har på landet hade coilwine men en lättare undervolt på den fick bort det till 99%, kan uppstå kortare stunder i nån meny el dylikt.
Orkar du så testa på keffemode förslag.
Hoppas du får bort det!

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Trevligt! Väldigt nöjd med Hellhound-kortet. Tyst och fint 🙂

Jo, jag hade också den idén tills jag upptäckte att jag saknar en strömkabel till CPUn.
Behöver bara en till den "tysta" datorn.
Vågar man använda en från Phanteks nätagget?
Annars får jag bara beställa en ny.

Otroligt frustrerande med två nya byggen som har olika nivåer av högfrekvent oväsen.
Sen riva ur allt när kabeldragningen är perfekt 😅

Edit: Du menade kanske den andra nya datorn. Tänkte prova psun från datorn med Hellhound-kortet.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det behöver han inte om det är samma psu, enbart själva "psun" behöver byta kontakter med varandra

Hon om jag får be 😅

Problemet är ju att båda datorerna har samma oväsen bara lite mindre på den andra.
Kan ju vara värt att byta om på psuerna ändå och se om det blir omvänt.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Trevligt! Väldigt nöjd med Hellhound-kortet. Tyst och fint 🙂

Jo, jag hade också den idén tills jag upptäckte att jag saknar en strömkabel till CPUn.
Behöver bara en till den "tysta" datorn.
Vågar man använda en från Phanteks nätagget?
Annars får jag bara beställa en ny.

Otroligt frustrerande med två nya byggen som har olika nivåer av högfrekvent oväsen.
Sen riva ur allt när kabeldragningen är perfekt 😅

Edit: Du menade kanske den andra nya datorn. Tänkte prova psun från datorn med Hellhound-kortet.

Du behöver inte sätta i 2st CPU-kablar för att det ska fungera, 1 8-pin räcker.

Kul att du verkar nöjd med kortet! Det verkar ju som att det är något annat som spökar än grafikkorten, som du säger.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Hon om jag får be 😅

Problemet är ju att båda datorerna har samma oväsen bara lite mindre på den andra.
Kan ju vara värt att byta om på psuerna ändå och se om det blir omvänt.

Ursäkta självklart hon!
det enda du behöver göra, om det är samma psu modell, är att placera den andra psun bredvid den andra datorn och föra över kablaget till den psu som är utanför.

Sen kan coilwhine minska med tid, byte av psu kan minska whine också.
Precis som byte av gpu... Verkar som coilwhine beror på tur snarare än vilket märke....

Edit
Testa att undervolta
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695230-guide-sankt-sp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coilwhine på GPU är oerhört enerverande, har själv haft det i en burk. I det fallet blev det dels något bättre med tiden men sedan försvann det helt med byte av PSU. I mitt fall gick jag från ett Corsair RM750x till ett EVGA nätagg.
Med tanke på hur problemen tycks specifikt i just de nya burkarna och GPU inte tjuter i ett annat system så känns det ganska säkert att nätaggen är bovarna i dramat. Enda som hjälper helt är nog dessvärre att byta nätaggregat, alternativt kan du testa att låta datorn stå på något dygn med load som ger tjut och se om det minskar med tiden.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Du behöver inte sätta i 2st CPU-kablar för att det ska fungera, 1 8-pin räcker.

Kul att du verkar nöjd med kortet! Det verkar ju som att det är något annat som spökar än grafikkorten, som du säger.

Aha! Synd jag inte visste det tidigare. Hade tagit ur PSUn för att testa men satte ihop den "gamla" datorn igen 🤦‍♀️
Då har jag något att göra i morgon med 😅

Ursäkta självklart hon!
det enda du behöver göra, om det är samma psu modell, är att placera den andra psun bredvid den andra datorn och föra över kablaget till den psu som är utanför.

Sen kan coilwhine minska med tid, byte av psu kan minska whine också.
Precis som byte av gpu... Verkar som coilwhine beror på tur snarare än vilket märke....

Edit
Testa att undervolta
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695230-guide-sankt-sp...

Ja, jag ska också testa med mitt Corsair RM750x som sitter i en annan dator och se.
I den datorn är korten tysta och behagliga.
Testade undervolta igår men det gjorde ingen skillnad alls.

Skrivet av meanh:

Coilwhine på GPU är oerhört enerverande, har själv haft det i en burk. I det fallet blev det dels något bättre med tiden men sedan försvann det helt med byte av PSU. I mitt fall gick jag från ett Corsair RM750x till ett EVGA nätagg.
Med tanke på hur problemen tycks specifikt i just de nya burkarna och GPU inte tjuter i ett annat system så känns det ganska säkert att nätaggen är bovarna i dramat. Enda som hjälper helt är nog dessvärre att byta nätaggregat, alternativt kan du testa att låta datorn stå på något dygn med load som ger tjut och se om det minskar med tiden.

Fruktansvärt enerverande 😫 Har aldrig upplevt det innan. Har det även på en ny 34" ultrawide skärm som köptes samtidigt.
Ska prova byta på nätaggen och se om det blir skillnad.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk

En liten uppdatering nu.

Har kopplat in ett Corsair RM750x nu och provat lite olika scenarion.

ETS 1440p och 400 fps hörs lite men mest från PSUn, 900 fps i menyn så gnälls det lite grann.
Snowrunner 1140p och 230 fps hörs ett svagt bzzzzz som inte kommer höras alls om jag sätter på sidopanelen.

Körde FurMark på 1080p med 3100 fps utan den fluffiga bollen och då skriker det lite men ändå mindre än vad ETS gjorde innan på 100 fps.

Så men andra ord är Phanteks PSUn roten till allt ont 🙄

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

En liten uppdatering nu.

Har kopplat in ett Corsair RM750x nu och provat lite olika scenarion.

ETS 1440p och 400 fps hörs lite men mest från PSUn, 900 fps i menyn så gnälls det lite grann.
Snowrunner 1140p och 230 fps hörs ett svagt bzzzzz som inte kommer höras alls om jag sätter på sidopanelen.

Körde FurMark på 1080p med 3100 fps utan den fluffiga bollen och då skriker det lite men ändå mindre än vad ETS gjorde innan på 100 fps.

Så men andra ord är Phanteks PSUn roten till allt ont 🙄

Snygg felsökning, tråkigt med strul med psu

Visa signatur

Permalänk

Snygg felsökning, tråkigt med strul med psu

Otroligt tröttsamt. Tveksam på om jag vill få nya PSUs att testa med eller om man helt enkelt ska byta märke.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Otroligt tröttsamt. Tveksam på om jag vill få nya PSUs att testa med eller om man helt enkelt ska byta märke.

Med tanke på du har två PSU med samma märke med hyfsat mycket coil-whine så skulle jag försöka byta.
...
Bra felsökt förresten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Med tanke på du har två PSU med samma märke med hyfsat mycket coil-whine så skulle jag försöka byta.
...
Bra felsökt förresten

Tack! Man har hållit sig sysselsatt några timmar 😅
Höll på att bli helt galen här.
Funderar på Corsair RM850X ATX 3.1 850W då mitt gamla 750x 2021 fungerat hur bra som helst.
Ser bara ut att vara väldigt tråkiga kablar på det 🙄
Men man får väl tänka funktion före design i detta fall.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem

Avråder starkt från Corsair RM, mitt har extremt coil whine. Kommer aldrig köpa den modellen igen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har upplevt coilwhine på grafikkort med det du beskriver. Sätter man en cap / vsync på grafikkortet så låter det inte alls eller mindre, medans ocappat blir det betydligt högre.

Är det på bägge gpu’erna skulle jag vilja påstå att det är så med de korten, är det bara på ett utav dem (om de är likadana) så skulle du ju ev kunna reklamera för det eller nyttja öppet köp och hoppas på bättre lycka i silikonlotteriet…

… för det är ofta vad det handlar om, ett lotteri. Vissa kort låter, andra inte.

Tänk dig för bara då det kan vara en snårig stig att vandra… inte säkert det blir bättre bara för att du byter !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Intressant vet inte om detta gäller generellt men lådor med mycket glaspartier och metallbotten (Låda) för PSU ger mer ljud ifrån sig vid CV och verkar få andra komponenter att följa på och det kan skilja från samma märke hur mycket resonansen ökar, en polare hade samma problem och vi provade med att sätta en gummibussning av cykelslang innan vi skruvade fast PSU och det löste hans problem till en godkänd nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Avråder starkt från Corsair RM, mitt har extremt coil whine. Kommer aldrig köpa den modellen igen.

Och min RMx har inget coilwhine 😂 lotteri med andra ord

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har upplevt coilwhine på grafikkort med det du beskriver. Sätter man en cap / vsync på grafikkortet så låter det inte alls eller mindre, medans ocappat blir det betydligt högre.

Är det på bägge gpu’erna skulle jag vilja påstå att det är så med de korten, är det bara på ett utav dem (om de är likadana) så skulle du ju ev kunna reklamera för det eller nyttja öppet köp och hoppas på bättre lycka i silikonlotteriet…

… för det är ofta vad det handlar om, ett lotteri. Vissa kort låter, andra inte.

Tänk dig för bara då det kan vara en snårig stig att vandra… inte säkert det blir bättre bara för att du byter !

Det hjälpte ju att byta nätagg dock - se längre ner i tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Som jag skrev längre upp så har jag provat med en annan PSU och det är stor skillnad.
Så i detta fall är det inte GPUerna som är problemet då jag testat de i en annan dator.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Intressant vet inte om detta gäller generellt men lådor med mycket glaspartier och metallbotten (Låda) för PSU ger mer ljud ifrån sig vid CV och verkar få andra komponenter att följa på och det kan skilja från samma märke hur mycket resonansen ökar, en polare hade samma problem och vi provade med att sätta en gummibussning av cykelslang innan vi skruvade fast PSU och det löste hans problem till en godkänd nivå.

Det kan ju vara en lösning om problem skulle uppstå efter byte av PSU.
Det blir att returnera dessa och prova ett annat märke och se.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem

Tråkigt med coil wine! Verkar som de där Phanteks är Tier B enligt https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Rekommenderar att inte snåla på nätagg utan köra Tier A i listan. Finns nätagget ej i listan så verkar 10 års garanti verkar betyda att det är bra grejer. Finns prisvärda nätagg också i A-tier.

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Tråkigt med coil wine! Verkar som de där Phanteks är Tier B enligt https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Rekommenderar att inte snåla på nätagg utan köra Tier A i listan. Finns nätagget ej i listan så verkar 10 års garanti verkar betyda att det är bra grejer. Finns prisvärda nätagg också i A-tier.

Funderar på ett Seasonic Focus GX 850W ATX 3.0.
Coil whine är ju ett lotteri men man vill ju köpa bra grejer så pengarna spelar mindre roll.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Funderar på ett Seasonic Focus GX 850W ATX 3.0.
Coil whine är ju ett lotteri men man vill ju köpa bra grejer så pengarna spelar mindre roll.

Har köpt Focus GX till många datorer genom åren och det har alltid varit klockrent.

Skulle säga om problemet kvarstår efter det så är det nog grafikkorten som har sitt coilwhine, då det blivit mycket vanligare med åren. Har det på mitt med, men inget som hörs genom lådan.

Jag har t.o.m. gjort en tråd om coilwhine där jag i veckor letade efter ett coilwhine som lät som en hundvisselpipa. Efter att ha köpt nytt moderkort & nätagg (för att testa med) så visade det sig att det var mitt tangentbord som hade coilwhine. T.o.m. tangentborden har coilwhine nu, vilken tid vi lever i.

Hoppas verkligen det löser sig!!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Har köpt Focus GX till många datorer genom åren och det har alltid varit klockrent.

Skulle säga om problemet kvarstår efter det så är det nog grafikkorten som har sitt coilwhine, då det blivit mycket vanligare med åren. Har det på mitt med, men inget som hörs genom lådan.

Jag har t.o.m. gjort en tråd om coilwhine där jag i veckor letade efter ett coilwhine som lät som en hundvisselpipa. Efter att ha köpt nytt moderkort & nätagg (för att testa med) så visade det sig att det var mitt tangentbord som hade coilwhine. T.o.m. tangentborden har coilwhine nu, vilken tid vi lever i.

Hoppas verkligen det löser sig!!

Det blir Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 istället för 3.0.
Håller tummarna för att jag ska slippa bli galen när jag fått de nya på plats.
Sen att det är lite coil whine från GPUn kan jag leva med men inte på nivån att det tar över helt.

Att få det på tangentbordet är ju lite otippat och sen att lägga ner så mycket jobb i onödan 😅

Visa signatur

SFF Vardagsrum: