Permalänk
Medlem

Nikon d5100 batterier?

Sitter och funderar lite om att skaffa något till batteri till min d5100. Undrar om någon vet var man kan få tag i batterier till ett bra pris?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

ebay. jag köpte till min D90 från nån säljare i Hong Kong .. de går inte att skilja från orginalet, och tar lika många bilder ... för typ en fjärdedel av "härpriset" ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ebay. jag köpte till min D90 från nån säljare i Hong Kong .. de går inte att skilja från orginalet, och tar lika många bilder ... för typ en fjärdedel av "härpriset" ..

Har hört om "pirat" batteri och är lite intresserad av dem....men vad betalade du för dem?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Har hört om "pirat" batteri och är lite intresserad av dem....men vad betalade du för dem?

Det jag köpte var dyrare än de billigaste som fanns, kan kolla lite.. Vad heter batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Annars finns original för 599 kr på http://www.netonnet.se/art/foto/batteri-och-laddare/batteri-s..., 599 kr är 599 kr, men om man ställer det i förhållande till vad kamerakitet kostar så.

Det går säkert att tjäna några hundra på piratbatterier men personligen är jag försiktigt med det. Just battericeller som ska laddas bör vara tillverkade på rätt sätt så att det inte blir överhettade. Jag resonerade så att kamerautrustninge i sig är så pass dyr att jag inte skulle vilja sätta i några halvskumma batterier och riskera vare sig läckage eller felspänningar i kameran, eller att batterier blir överhettad och puffar under laddning. Kanske om det är nogorlunda seriösa batterier från någon erkänd tillverkare, bara det inte är några konstiga noname batterier som man knappt vet var det kommer ifrån.

Annars tycker jag 2 st batterier är rätt lagom till D5100. I studio/hem miljö kan man då alltid knäppa konstant, och bara swappa och ladda det andra under tiden. Är man ute över dagen verkar det lagom med två batterier, det bör räcka om man inte tar överdrivet med bilder. Ett har jag konstaterat är lite i underkant.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Annars finns original för 599 kr på http://www.netonnet.se/art/foto/batteri-och-laddare/batteri-s..., 599 kr är 599 kr, men om man ställer det i förhållande till vad kamerakitet kostar så.

Det går säkert att tjäna några hundra på piratbatterier men personligen är jag försiktigt med det. Just battericeller som ska laddas bör vara tillverkade på rätt sätt så att det inte blir överhettade. Jag resonerade så att kamerautrustninge i sig är så pass dyr att jag inte skulle vilja sätta i några halvskumma batterier och riskera vare sig läckage eller felspänningar i kameran, eller att batterier blir överhettad och puffar under laddning. Kanske om det är nogorlunda seriösa batterier från någon erkänd tillverkare, bara det inte är några konstiga noname batterier som man knappt vet var det kommer ifrån.

Annars tycker jag 2 st batterier är rätt lagom till D5100. I studio/hem miljö kan man då alltid knäppa konstant, och bara swappa och ladda det andra under tiden. Är man ute över dagen verkar det lagom med två batterier, det bör räcka om man inte tar överdrivet med bilder. Ett har jag konstaterat är lite i underkant.

/Fredrik

jag håller med till viss del .. därför valde jag att köpa batterier som säljs som orginal, men som sagt, mkt billigare ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Annars tycker jag 2 st batterier är rätt lagom till D5100. I studio/hem miljö kan man då alltid knäppa konstant, och bara swappa och ladda det andra under tiden. Är man ute över dagen verkar det lagom med två batterier, det bör räcka om man inte tar överdrivet med bilder. Ett har jag konstaterat är lite i underkant.

/Fredrik

Ska man ge sig ut när det blir riktigt kallt, och kanske dessutom får för sig att använda filmläget då, kan batterierna dras rätt fort.
Förra helgen var jag ute i -5, och tömde en tredjedel på ca en kvarts filmande och ett femtiotal bilder. Visserligen med ett piratbatteri, men jag tror inte att det är så mycket sämre än originalet. (dom flesta görs nog av samma komponenter, i samma fabrik, när beställaren inte ser)

Och tja, det finns ju tillfällen då man har med sig kameran bortom civilisationen flera dagar. Skulle jag vara ute och tex fjällvandra, så skulle jag vilja ha minst 2 batterier/dag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det jag köpte var dyrare än de billigaste som fanns, kan kolla lite.. Vad heter batteriet?

Batteriet heter EN-EL14. Har dock sett att folk har haft lite problem med piratbatterier till de nya kamerorna (d3100, D5100, D7000) Dom får upp något felmeddelande att det ska vara fel batteri typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aristotele:

Annars finns original för 599 kr på http://www.netonnet.se/art/foto/batteri-och-laddare/batteri-s..., 599 kr är 599 kr, men om man ställer det i förhållande till vad kamerakitet kostar så.

Det går säkert att tjäna några hundra på piratbatterier men personligen är jag försiktigt med det. Just battericeller som ska laddas bör vara tillverkade på rätt sätt så att det inte blir överhettade. Jag resonerade så att kamerautrustninge i sig är så pass dyr att jag inte skulle vilja sätta i några halvskumma batterier och riskera vare sig läckage eller felspänningar i kameran, eller att batterier blir överhettad och puffar under laddning. Kanske om det är nogorlunda seriösa batterier från någon erkänd tillverkare, bara det inte är några konstiga noname batterier som man knappt vet var det kommer ifrån.

Annars tycker jag 2 st batterier är rätt lagom till D5100. I studio/hem miljö kan man då alltid knäppa konstant, och bara swappa och ladda det andra under tiden. Är man ute över dagen verkar det lagom med två batterier, det bör räcka om man inte tar överdrivet med bilder. Ett har jag konstaterat är lite i underkant.

/Fredrik

A håller med. Tycker dock att batterierna är lite dyra till dem, är nog bara min snål tarm som talar då. Sedan så har jag sätt runt lite och pirat batterierna ska vara lika bra. Dom tog upp detta i någon fototidning i somras om jag inte minns helt fel. Men två batterier är lagom. känns bra att ha med sig ett extra batteri när man är ute på skogsvandringarna. ( brukar då vara ute i några timmar då)

Skrivet av n_sandstrom:

Ska man ge sig ut när det blir riktigt kallt, och kanske dessutom får för sig att använda filmläget då, kan batterierna dras rätt fort.
Förra helgen var jag ute i -5, och tömde en tredjedel på ca en kvarts filmande och ett femtiotal bilder. Visserligen med ett piratbatteri, men jag tror inte att det är så mycket sämre än originalet. (dom flesta görs nog av samma komponenter, i samma fabrik, när beställaren inte ser)

Och tja, det finns ju tillfällen då man har med sig kameran bortom civilisationen flera dagar. Skulle jag vara ute och tex fjällvandra, så skulle jag vilja ha minst 2 batterier/dag.

Jo batterierna töms fort nu när det är kallt. var ute i -15 för någon helg sedan, och det blev inte så värst mycket fotande. Jo så som jag har förståt så ska det vara mer lr mindra samma batterier. Ska försöka hitta artikeln som dom gick igenom batterier och om det var värt att köpa pirat lr inte.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Skrivet av fnikanor:

Sitter och funderar lite om att skaffa något till batteri till min d5100. Undrar om någon vet var man kan få tag i batterier till ett bra pris?

Orar inte läsa igenom alla diskussioner här nu, men http://www.fotokungen.com/ och http://www.cyberphoto.se/ är erkänt bra när det gäller likväl kameror som tillbehör, och jag har själv fått väldigt bra kundsupport utav de båda.

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och tja, det finns ju tillfällen då man har med sig kameran bortom civilisationen flera dagar. Skulle jag vara ute och tex fjällvandra, så skulle jag vilja ha minst 2 batterier/dag.

Då måste du filma mycket eller mena i minusgrader?
Jag skulle inte ha några problem att klara en vecka på ett batteri om temperaturen håller över nollan. Men då tar jag ju bara stillbilder. (Fast ofta med upp till ett par minuters slutartid.)
Sen varierar det ju såklart från kamera till kamera, men...

Edit:
Sen chimpar jag ju iofs minimalt åxå...

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Då måste du filma mycket eller mena i minusgrader?
Jag skulle inte ha några problem att klara en vecka på ett batteri om temperaturen håller över nollan. Men då tar jag ju bara stillbilder. (Fast ofta med upp till ett par minuters slutartid.)
Sen varierar det ju såklart från kamera till kamera, men...

Edit:
Sen chimpar jag ju iofs minimalt åxå...

Nu vet jag inte vad ni kallar "kallt" i Götet, men jag syftar på 10-15 minus eller kallare
Det är dock "som tur är", en temperatur som man chimpar minimalt i.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter nån billig batteri...
ebay hittar jag inget till denna "konstig nog"
o i Sv billigaste går på 590!`vilket är onödig för en "ikke pro" fotograf som fotar några gr per år...
men igår t.ex så var vi i kolmården, och batteriet dog i slutet av dagen....o missade en del foto
Så bra och ha en backup ...

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Är också på jakt efter nån billig batteri...
ebay hittar jag inget till denna "konstig nog"
o i Sv billigaste går på 590!`vilket är onödig för en "ikke pro" fotograf som fotar några gr per år...
men igår t.ex så var vi i kolmården, och batteriet dog i slutet av dagen....o missade en del foto
Så bra och ha en backup ...

Har en D5100 och har förvisso ett extra orignalbatteri också men två tips som gör att batteriet håller längre.

1. Kör du mycket upplättningsblixt på sommaren (vilket jag gör) så suger blixten en hel del. En liten extern blixt, med egna batterier, tex SB-400 gör att kamerabatteriet håller mycket längre.

2. Använda inte liveview, och ställ in automatiskt timeout och ev bildvisning på kortaste tiderna, ha inte högre ljusstyrka än nödvändigt på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär hur många bilder får ni ut på ett batteri med en D5100. Går i funderingar på att köpa en som film/backupkamera/resekamera nämligen.. Trots allt finns det tillfällen där smidighet är högre prio än att få ut de där sista pixlarna ur bilderna.

Är van vid att kunna klämma ut cirka 2000 bilder från ett EN-el3e i mina kameror och uppåt 6000 bilder från ett EN-el4a som sitter i batterigreppet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har egentligen aldrig mätt så exakt så jag vet inte riktigt, men det beror så klart på alla inställningar.
Som referens kan jag väl säga detta:

batteriet var fullt för 3 dagar sedan, och indikatorn i kameran visar fortfarande att det är "fullt", dvs jag kan inte ser hur mycket som gått... och då har jag sedan dess producerat ca 1500 bildfiler. Dvs 750 bilder i JPEG(fine) + RAW. Då har jag också använt displayen i 3 sekunder efter varje bild för autovisning.

Då har jag också extern blixt så för upplättningsblixt som jag använta på många av bilderna behöver jag inte nöta på kamerabatteriet.

Jag har alltid ett extra batteri i fickan eller i väskan, men aftast behöver jag inte byta utan ett batteri räcker faktiskt rätt länge.

Permalänk

Egentligen har jag insett att man inte "behöver" något extra batteri efter ett batteir med råger räcker en del dag även om man fotar mycket (och normalt har man ju laddningsmöjligheter en gång per dygn såvida man inte campar i skogen), men jag har ändå ett extra batteri då den dagen kommer när man måste byta.. och ifall det händer mitt under en fotorunda.

Permalänk

Fotade en hel del igår med samma batteri och nu först har batterindikatorn hoppat ned ett pinnhåll vad det nu betyder i % vet jag inte. Så om du är van vid 2000 bilder per batteri lär du säkert få ut det ialllafall om itne mer med vettiga inställningar

Permalänk

Ok nu är battriet slut under dagens tur.... efter flera dagars fotande
facit på 1 orignalbatteri =
2500 filer producerade = 1250 bilder x (JPEGfine + RAW)

Tror att skrivningen till minne tar en hel del batteri, så om man inte kör jpeg fine + RAW som jag, kan man sannolikt få inte många fler bilder. Men jag tycker kapaciteten är mer än tillräckligt och har inte ens testat i detalj hur mycket mer batteri man sprar genom att inte spara bästa kvalitet samt raw samtidigt

Permalänk
Hedersmedlem

Allt över 1000 bilder per laddning får ses som okej. Klarade mig bra på D70-tiden när det gick att klämma ut runt 700-800 bilder på en laddning med lite tur.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Den stora grejen för mig när man kör mycket motljusblixt är blixtens förbrukning. Jag har en liten SB-400 och jag får byta batterier ett flertal gånger i blixten under en laddning av kamerabatteriet, men jag har alltid några i fickan. En av anledningen också till att jag köpte en liten extern blixt, för att spara på kamerabatteriet.

Permalänk
Medlem

Har köpt piratbatterier på ebay från Kina för typ 70 kr inkls. frakt. Har aldrig varit något problem och håller typ lika länge.

Visa signatur
Permalänk

Personligen tycker jag även originalbatterier är småpengar jämfört med vad kameran kostar och ser inte den lilla vinsten på några hundringar värt risken att stoppa i batterier som man inte vet var de kommer ifrån. Då sparar jag hellre pengar på något annat än på fulbatterier.

Jag tror säkert att i många fall går det utmärkt, frågan är om värderar risken för ett läckande eller exploderande batteri högre eller lägra en den lilla slant man tjänar på att inte köpa original.

Sen är det fortfarande garanti på min kamera och det är ännu en anledning till att köra original. Sen så gynnar jag mer än gärna nikon, genom att köpa nikon produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Allt över 1000 bilder per laddning får ses som okej. Klarade mig bra på D70-tiden när det gick att klämma ut runt 700-800 bilder på en laddning med lite tur.

Vad gjorde du med din D70 eg? Jag kunde utan problem klämma ut 2000 bilder med D70, även med en del användande av blixt (interna). Det var inga problem att vara iväg en vecka och lämna laddaren hemma. Den lyxen har man inte precis med D300:n.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Vad gjorde du med din D70 eg? Jag kunde utan problem klämma ut 2000 bilder med D70, även med en del användande av blixt (interna). Det var inga problem att vara iväg en vecka och lämna laddaren hemma. Den lyxen har man inte precis med D300:n.

Det kan vara mitt minne som sviker alternativt jag som räknat bilder på ett dåligt piratbatteri. Men fick jag ut över 1000 bilder på en laddning så var det ovanligt. Hade en tidig D70 (ej s).

Med D300 upplever jag det tvärtom mot vad du gör. Sen senaste laddningen har jag tagit sisådär 2250 bilder varav största delen med ganska tunga objektiv och en kamera + batteri som gått 50k bilder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||