Tips på Radio sladd till Förstärkare?

Permalänk
Medlem

Tips på Radio sladd till Förstärkare?

Tja folket, jag vill börja lyssna på radio igen mer och mer men mina "lösningar" fungerar inte speciellt bra tyvärr :/

Det är en gammal förstärkare som inte har port för TV Antenn sladd!

jag har tagit en normal elsladd, skarvat den och skruvat in den under den där snurr saken på min gamla förstärkare, men det fungerar sis så där, just nu kör jag en normal högtalarsladd som jag skarvat fast bara de starkaste kanalerna hörs och de är max 2-3 st.

när jag menar snurr sak menar jag om som finns längst ner till vänster, vet inte vad de kallas:
http://audio-vintage.pl/img/p/46-296-thickbox.jpg

jag undrar vilken SLADD som jag kan sätta där för att få BÄST mottagning?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska ansluta en normal radioantenn, tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161761838 klipp bort kontakten skala en 1cm och anslut den på skruvplinten, en pol på jorden och en på fm antenn in

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mrqaffe aha! en sådan har jag
så ska jag skarva sladden där uppe, eller ska jag skarva där nere vid honan?
skulle jag kunna koppla honan till mitt uttag eller skulle något förstöras?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte vad du trodde att du skulle göra med antennen...

Vad du ska göra är att klippa bort kontakten, skala ledarna och skruva fast under plinten, och fästa antennen på väggen.

Edit: Ville du veta vad för sladd du ska använda för att ansluta till antennuttaget i väggen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nico.v:

mrqaffe aha! en sådan har jag
så ska jag skarva sladden där uppe, eller ska jag skarva där nere vid honan?
skulle jag kunna koppla honan till mitt uttag eller skulle något förstöras?

Menar du att du vill ansluta dig till centralantennens uttag som kommer ut ur väggen? i så fall ska du ha en antenntransformator, nått i den här stilen http://www.arrisistore.com/product.php?pid=048666 det är en impedansanpassningstransformator.
Men troligen får du bättre ljud med en egen antenn och det är definitivt billigare, 40 kr på classe eller den du redan hade är väl enklast, du ska bara ta bort kontakten och sedan skala änden som blir på bandkabeln, de skalade ändarna ska du sedan skruva fast på plinten på receivern, en pol på jord och den andra på fm in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-lead om du kollar på bilden där:

Tänk dig att skruvarna på den kontakten är plinten på din receiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nu förstår jag inte vad du trodde att du skulle göra med antennen...

Vad du ska göra är att klippa bort kontakten, skala ledarna och skruva fast under plinten, och fästa antennen på väggen.

Edit: Ville du veta vad för sladd du ska använda för att ansluta till antennuttaget i väggen?

om du menar: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161761838 så är det ju bara en sladd, som blir min antenn. jag kan tyvärr inte stoppa den i väggen (där jag får min TV Bild för det är en stor vägg emellan :/)
Jag vet ju vad för sladd jag ska ha, alla sladdar fungerar som antenner när de är skarvade fast vissa fungerar bättre än andra.
Men jag visste inte att jag kan köpa en Antenn sladd och köra in den i väggen me denna förstärkare.
eller hur menar du att sätta antennen på väggen? sladden tejpad på väggen då ? x)

Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du vill ansluta dig till centralantennens uttag som kommer ut ur väggen? i så fall ska du ha en antenntransformator, nått i den här stilen http://www.arrisistore.com/product.php?pid=048666 det är en impedansanpassningstransformator.
Men troligen får du bättre ljud med en egen antenn och det är definitivt billigare, 40 kr på classe eller den du redan hade är väl enklast, du ska bara ta bort kontakten och sedan skala änden som blir på bandkabeln, de skalade ändarna ska du sedan skruva fast på plinten på receivern, en pol på jord och den andra på fm in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-lead om du kollar på bilden där:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Tvbalun.jp...

Tänk dig att skruvarna på den kontakten är plinten på din receiver.

nja om jag kan så vill jag det, då får jag nog kanaler från världen runt ^^ min kompis har kopplat sin förstärkare till stället där han får ut sin TV antenn och ALLA radiokanaler låter som om de vore en cd skiva som spelas upp!
Vad har du för tips på "antenn" isådana fall?
jag förstår hur du menar med bilden, andra är jordning och andra är då "FM/AM" eller vad det nu står där bak, dock är frågan, ska sladden in i väggen är jag får mina TV Kanaler (kan va svårt att dra kabel dit) eller ska ja ha något annat i slutändan av min sladd?
Menar du/ni med denna sladda tt göra så här?

eller istället för vägguttaget så koppla till något annat?

edit:
Så här har jag just nu, kopplat till inget och bara en sladd som är kopplad dit som "förstärker" en aning min signal. går nog dra till ett element eller så men då blir de skit fult

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

om du menar: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161761838 så är det ju bara en sladd, som blir min antenn. jag kan tyvärr inte stoppa den i väggen (där jag får min TV Bild för det är en stor vägg emellan :/)
Jag vet ju vad för sladd jag ska ha, alla sladdar fungerar som antenner när de är skarvade fast vissa fungerar bättre än andra.
Men jag visste inte att jag kan köpa en Antenn sladd och köra in den i väggen me denna förstärkare.
eller hur menar du att sätta antennen på väggen? sladden tejpad på väggen då ? x)

nja om jag kan så vill jag det, då får jag nog kanaler från världen runt ^^ min kompis har kopplat sin förstärkare till stället där han får ut sin TV antenn och ALLA radiokanaler låter som om de vore en cd skiva som spelas upp!
Vad har du för tips på "antenn" isådana fall?
jag förstår hur du menar med bilden, andra är jordning och andra är då "FM/AM" eller vad det nu står där bak, dock är frågan, ska sladden in i väggen är jag får mina TV Kanaler (kan va svårt att dra kabel dit) eller ska ja ha något annat i slutändan av min sladd?
Menar du/ni med denna sladda tt göra så här?
http://www.n0.se/f/f/30ba5_46-296-thickbox1.jpg

eller istället för vägguttaget så koppla till något annat?

edit:
Så här har jag just nu, kopplat till inget och bara en sladd som är kopplad dit som "förstärker" en aning min signal. går nog dra till ett element eller så men då blir de skit fult

http://www.n0.se/f/f/c4d1d_justnu.jpg

T-antennen på bilden ska du ju koppla till receivern och inte i tv/radio-uttaget och då är det en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/f... du ska ha eller nån annan som är aktiv ifall du är i behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

om du menar: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161761838 så är det ju bara en sladd, som blir min antenn. jag kan tyvärr inte stoppa den i väggen (där jag får min TV Bild för det är en stor vägg emellan :/)
Jag vet ju vad för sladd jag ska ha, alla sladdar fungerar som antenner när de är skarvade fast vissa fungerar bättre än andra.
Men jag visste inte att jag kan köpa en Antenn sladd och köra in den i väggen me denna förstärkare.
eller hur menar du att sätta antennen på väggen? sladden tejpad på väggen då ? x)

nja om jag kan så vill jag det, då får jag nog kanaler från världen runt ^^ min kompis har kopplat sin förstärkare till stället där han får ut sin TV antenn och ALLA radiokanaler låter som om de vore en cd skiva som spelas upp!
Vad har du för tips på "antenn" isådana fall?
jag förstår hur du menar med bilden, andra är jordning och andra är då "FM/AM" eller vad det nu står där bak, dock är frågan, ska sladden in i väggen är jag får mina TV Kanaler (kan va svårt att dra kabel dit) eller ska ja ha något annat i slutändan av min sladd?
Menar du/ni med denna sladda tt göra så här?
http://www.n0.se/f/f/30ba5_46-296-thickbox1.jpg

eller istället för vägguttaget så koppla till något annat?

edit:
Så här har jag just nu, kopplat till inget och bara en sladd som är kopplad dit som "förstärker" en aning min signal. går nog dra till ett element eller så men då blir de skit fult
http://www.n0.se/f/f/c4d1d_justnu.jpg

Din inkoppling är väldigt udda och förklarar varför du inte får någon mottagning.
Att det skulle vara så svårt att ansluta en antenn kunde jag aldrig tänka mig.

Centralantenn ger dig bara tillgång vad som finns i luften hos dig.
Det går att tejpa upp dipolantennen på väggen, men den riskerar att trilla ner. Står radion i en bokhylla är det smidigt att fästa den i bokhyllans bakkant.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

T-antennen på bilden ska du ju koppla till receivern och inte i tv/radio-uttaget och då är det en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/f... du ska ha eller nån annan som är aktiv ifall du är i behov av det.

ja men om du läst där uppe så har inte min förstärkare en normal antenn utgång jag har äldre modell där man ska ha sådan sladd du länkade till nu

Skrivet av Hardware guy:

Din inkoppling är väldigt udda och förklarar varför du inte får någon mottagning.
Att det skulle vara så svårt att ansluta en antenn kunde jag aldrig tänka mig.

Centralantenn ger dig bara tillgång vad som finns i luften hos dig.
Det går att tejpa upp dipolantennen på väggen, men den riskerar att trilla ner. Står radion i en bokhylla är det smidigt att fästa den i bokhyllans bakkant.

den är inte udda, får olika bra ljud beroende vad för sladd jag har kopplat likadant
när du (eller någonannan) nämnde detta med centralantenn tänkte jag där jag får ut mina tvkanaler, min polare har ju kopplat en normal TV Antenn sladd ill sin förstärkare som går sedan till väggen och fungerar skit fint! men tillskillnad från mig så har han ju antenn ingång på sin förstärkare, inte jag, utan jag har ju skruvsaken.
men om du nu tänker logiskt så har jag exakt samma koppling som jag ska fixa nu, fast med en normal skarvad högtalar sladd. dock verkar sladden från kjell ha kraftigare mottagning eller något enligt er.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem

Du har självklart en antenningång, det är kontakten och impedansen som skiljer, ska du ansluta till ett centralantennuttag så ska du ha en anpassningstransformator emellan.
Troligen får du bättre ljud om du anluter en egen antenn i stället för centralantenen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har självklart en antenningång, det är kontakten och impedansen som skiljer, ska du ansluta till ett centralantennuttag så ska du ha en anpassningstransformator emellan.
Troligen får du bättre ljud om du anluter en egen antenn i stället för centralantenen.

att säga antenningång är fel tycker jag just nu för om jag ska koppla något till min förstärkare med antenn blir det en sådan här lösning: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/f...
eller som jag själv gjort hemma, ghetto mod och tagit en normal elsladd som jag skarvat lösningen är exakt desamma som sladden för 50kr men ser fulare ut.
aha för annars brinner väl något upp? utan transformator

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fantastiskt att man kan lägga så mycket tid och energi på en tråd som TS kunde löst på några minuter med hjälp av google, nu tog det fem dagar istället!! Och då är jag inte helt säker på att TS verkligen har förstått vad mrqaffe med fler har försökt förklara med tanke på sista posten:-)

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag tycker det är fantastiskt att man kan lägga så mycket tid och energi på en tråd som TS kunde löst på några minuter med hjälp av google, nu tog det fem dagar istället!! Och då är jag inte helt säker på att TS verkligen har förstått vad mrqaffe med fler har försökt förklara med tanke på sista posten:-)

inte helt ordentligt nej tyvärr :[
alltså jag frågade bara om en sladd som jag kan få bättre mottagning med, den sladden jag länkade till nyss fungerar väl bäst, dock fortfarande samma lösning som jag har just nu
sen att koppla den till vägguttaget är en annan femma, fick jag fint svar att man måste ha transformator emellan
så problemet är löst egentligen.

sen så om jag får mycket bättre ljud med Kjells 50krs sladd eller min egenskarvade högtalarsladd/elsladd, det återstår att se? någon som kan säga hur de kommer bli?

sedan att jag har inte direkt bråttom med detta känner jag därför jag kan dra ut månader om jag så känner för de och folk bara orkar svara på mina dumma frågor. haha!
men jag måste erkänna att jag blir förvirrad med meningar som "ansluta till ett centralantennuttag" för jag inte vet vad centralantennuttag är, gissar på vägguttaget där mina tvkanaler kommer ut från

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

att säga antenningång är fel tycker jag just nu för om jag ska koppla något till min förstärkare med antenn blir det en sådan här lösning: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/f...
eller som jag själv gjort hemma, ghetto mod och tagit en normal elsladd som jag skarvat lösningen är exakt desamma som sladden för 50kr men ser fulare ut.
aha för annars brinner väl något upp? utan transformator

Klart det heter antenningång,signalen går ju IN i receivern till radiomottagaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nico.v:

sen så om jag får mycket bättre ljud med Kjells 50krs sladd eller min egenskarvade högtalarsladd/elsladd, det återstår att se? någon som kan säga hur de kommer bli?

Om du gör antennen noggrant för den frekvens du tänker ta emot kan den bli bättre än en köpt antenn för de är lite kompromisser för att vara allround, det finns många guider till hur du ska göra det praktisk så om du söker på "t antenn" så får du se varianter på det, storleken skall vara en halv våglängd, dvs 150cm om vi avser frekvensen 100Mhz, men den kan vikas ihop eller förstoras och blir i så fall multipler av våglängden.
Det finns bättre antenner om du är ute efter det, men de blir samtidigt större om du ska ha något med bättre mottagning, de blir även riktade så du måste peka dem mot sändaren. nästa steg uppåt i antennprestanda ovanför t antennen är yagin, det är i princip en t antenn som du adderar direktorer och reflektorer till, nått sånt här:
http://radio.meteor.free.fr/us/yagi_fm.html

Du kan få bättre mottagning om du gör en helt anpassad antenn, men ljudkvalitén i radio, speciellt om du lyssnar på de kommersiella kanalerna är begränsad av vad som sänds ut, rix & bandit o liknande kan aldrig låta bra eftersom de processar sönder signalen redan innan den sänds ut i etern, men sr kan ibland ha mycket bra teknisk kvalitet, speciellt när de sänder sina egna liveinspelningar. Det kan även finnas närradiostationer som har bra kvalitet, de piskar oftast de kommersiella stationerna vad gäller tekniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du gör antennen noggrant för den frekvens du tänker ta emot kan den bli bättre än en köpt antenn för de är lite kompromisser för att vara allround, det finns många guider till hur du ska göra det praktisk så om du söker på "t antenn" så får du se varianter på det, storleken skall vara en halv våglängd, dvs 150cm om vi avser frekvensen 100Mhz, men den kan vikas ihop eller förstoras och blir i så fall multipler av våglängden.
Det finns bättre antenner om du är ute efter det, men de blir samtidigt större om du ska ha något med bättre mottagning, de blir även riktade så du måste peka dem mot sändaren. nästa steg uppåt i antennprestanda ovanför t antennen är yagin, det är i princip en t antenn som du adderar direktorer och reflektorer till, nått sånt här:
http://radio.meteor.free.fr/us/yagi_fm.html

Du kan få bättre mottagning om du gör en helt anpassad antenn, men ljudkvalitén i radio, speciellt om du lyssnar på de kommersiella kanalerna är begränsad av vad som sänds ut, rix & bandit o liknande kan aldrig låta bra eftersom de processar sönder signalen redan innan den sänds ut i etern, men sr kan ibland ha mycket bra teknisk kvalitet, speciellt när de sänder sina egna liveinspelningar. Det kan även finnas närradiostationer som har bra kvalitet, de piskar oftast de kommersiella stationerna vad gäller tekniken.

Now I see!
dock har jag ingen utrymme för att börja göra egen antenn eller att sätta upp den någonstans
jag kan ta de som ett projekt när jag har tid, eller så skaffar jag en sådan där transformator som du sa tidigare och kör in den i väggen, vad min polare fick för mottagning så blev den ju som CD Kvalité på b.la Bandit, Studio 107.5, Rix etc. alla lät bra.
Men av att bedöma hur det är nu så blir det väl att skaffa sladden från kjell för 49kr och få en allround antenn för tillfället.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem

Om de kommersiella kanalerna lät bra och du tycker att det blev cd kvalitet så har du i så fall en trasig cd eller har aldrig hört hur bra det kan låta.
De låter bedrövligt illa och är generellt helt sönderkomprimerade, de komprimerar tom den redan komprimerade musiken de spelar ytterligare, så att påstå att det låter bra är helt fel, det kanske låter bättre nu än med dålig mottagning, men steget till att låta bra är oerhört stort men det beror på loudneswar och inte din radio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om de kommersiella kanalerna lät bra och du tycker att det blev cd kvalitet så har du i så fall en trasig cd eller har aldrig hört hur bra det kan låta.
De låter bedrövligt illa och är generellt helt sönderkomprimerade, de komprimerar tom den redan komprimerade musiken de spelar ytterligare, så att påstå att det låter bra är helt fel, det kanske låter bättre nu än med dålig mottagning, men steget till att låta bra är oerhört stort men det beror på loudneswar och inte din radio.

okej att jämföra med cd är dåligt men jag har inte hört så bra radiomottagning någonsin, som kom ut ur väggen
men ljudet var absolut inget att klaga över om man ska jämföra med min förstärkare hemma.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7