Vad innebär "reallocated sectors count" på en SMART-disk?

Permalänk
Medlem

Vad innebär "reallocated sectors count" på en SMART-disk?

I förrgår tog jag mig äntligen i kragen och installerade Vista på min dator, då Windows 7 Ultimate inte behövde mer än fyra dagar på sig för att göra slut på mitt tålamod. Då jag tvingades sno en DVD-brännare från en av mina andra datorer, eftersom det finns USB-minnen i dagens läge som gör att man slipper det, innebar det att Windows-installationen och alla mina personliga mappar och multimediafiler fick flyttas till en ny partition på hårddisken då DVD-brännaren skulle i den andra datorn direkt efteråt. Därefter formaterades den primära partitionen om, och Vista installerades på den nyformaterade partitionen C:.

Problemet var att jag därefter inte kunde ta bort partitionen med Windowsinstallationen, dvs D:, vilket gjorde att jag fimpade den med en XP-skiva, med resultatet att några bootfiler till Vista strök med. Antar att jag inte borde ha gjort det, eftersom D: var markerad som en systemenhet i Diskhantering, men inget annat speciellt. Trodde det var W7-instansen som låg och hindrade systemet från att ta bort enheten.

Hursomhelst installerade jag XP och bestämde mig för att köpa mig en mysig film därefter. Det slutade inte bättre än med att uTorrent visade "CRC-fel" efter ca 15 %. Det roliga var att det bara var att klicka på "Starta nedladdning" så fortsatte filmen laddas en stund till. Fick också upp "Kunde inte hitta den begärda sektorn" emellanåt.

Laddade då hem CrystalDiskInfo 4.6.0 som gav mig en varning på "Reallocated Sectors Count", "Current Pending Sector Count" och "Uncorrectable Sector Count". Något jag inte tidigare vetat om. Slängde då lite snabbt in HDD Regenerator och lyckades efter två timmar få bort varningarna på de två sistnämnda problemen. Har startat om programmet flera gånger och värdet 100 på de båda förändras inte, vilket känns bra. Men det förstnämnda kvarstår fortfarande, och värdet där minskade från 92 till 89 efter andra scanningen. Eftersom gränsvärdet ligger på 36 så är disken närmre nu, vilket jag inte vet om jag ska tolka som bra eller dåligt. I HDD Regenerator finns det ett alternativ som heter "Regenerate all sectors in a range, even if not bad", vilket jag provade, men fick upp felmeddelandet "This mode requires exclusive access to the drive". Vilket innebär att jag måste boota upp datorn med Hdd Regenerator, eller?

Hursomhelst, så fortsatte uTorrent ca 20 % på den 2.2 gig stora filmen efter scanningen, helt utan problem. Därefter vändes steken igen. Felen började dyka upp på löpande band och det var åter bara att sitta och klicka på "Starta" tills allt har varit klart. Dock har hela filmen fungerat problemfritt, helt utan hack. Har ingen aning om vad det är frågan om, men nu ligger alla viktiga filer på ett flashminne och hårddisken ska lågnivåformateras. Datorn har inte vart utsatt för någonhelst yttre åverkan, och det är inga missljud eller något liknande från hårddisken.

Så min fråga är nu: Värdet för "Reallocated Sectors Count", vad innebär det och hur ska det vara? Är 89 bättre än 92, om tröskelvärdet är 36? Logiken säger mig naturligtvis att det inte är så, eftersom 89 är närmre tröskelvärdet 36 än vad 92 är. Programmet säger också "Sämsta värde: 89". Däremot var det någon på nåt forum som nämnde att det hade med antalet omallokerade sektorer att göra? Det borde isf innebära att 0 är det bästa värdet, inte sant?

Grymt tacksam för hjälp om detta!

Visa signatur

63 datorer, 20 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Rekordmedlem

Det betyder att disken har fysiska skador, du bör byta ut den eller se till att du inte har nått viktigt på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla diskar spar ett litet utrymme så att sektorer som markeras som skadade kan mappas om utan att du förlorar utrymme.
Det är nånting som sker automatiskt under diskens livslängd.
Men om sifftan börjar stiga dramatiskt som det ju verkar göra i din disk så är nånting galet.
Som mrqaffe säger, backup och sen använder du inte disken till nånting viktigt.

Permalänk

Svar på varför HDD Regenerator behöver exclusive access.

"Unfortunately, the repair mode directly under Windows will not be effective, if you have only one hard drive on your system. The reason is that the repair mode requires exclusive access to a hard drive (except Windows XP). For obvious reasons, the exclusive access cannot be obtained to the hard drive on which Windows OS is installed. This is related to repair mode only. Scan mode does not require exclusive access to a drive. To obtain exclusive access to any hard drive on any system, please use the Bootable Regenerating Flash or CD/DVD option"
Källa
http://tinyurl.com/bqu5jal

Sen att disken har låga värden för både read och write, men högre för flyttade är lite kuriosa.
Du kan läsa på lite om s.m.a.r.t från länken nedan.
http://tinyurl.com/3vu7b3

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det betyder att disken har fysiska skador, du bör byta ut den eller se till att du inte har nått viktigt på den.

Det är som sagt gjort. Jag har flyttat över allt viktigt till ett externt minneskort.

Skrivet av Svensktiger:

Alla diskar spar ett litet utrymme så att sektorer som markeras som skadade kan mappas om utan att du förlorar utrymme.
Det är nånting som sker automatiskt under diskens livslängd.
Men om sifftan börjar stiga dramatiskt som det ju verkar göra i din disk så är nånting galet.
Som mrqaffe säger, backup och sen använder du inte disken till nånting viktigt.

Om siffran börjar stiga? Den har väl snarare sjunkit i mitt fall? Igår så var siffran på 92 - och idag på 89. Men som sagt, så länge hdd'n fungerar ordentligt finns det ingen anledning för mig att byta ut den. 160 gig räcker mer än väl för mig, har ju hittills aldrig lyckats använda upp mer än 110 av dessa.

Dock hände det, för ett par månader sedan, att jag startade datorn och ingen bootbar enhet hittades på ett par starter. Då var hårddisken inkopplad. Efter tredje eller fjärde försöket funkade det dock utomordentligt - och sedan har det inte vart något mer problem med det. Hade då en misstanke om glapp i sata-kabeln, men eftersom jag inte ens öppnade chassiet då så verkade det ändå smått otroligt.

Skrivet av MojoStorage:

Svar på varför HDD Regenerator behöver exclusive access.

"Unfortunately, the repair mode directly under Windows will not be effective, if you have only one hard drive on your system. The reason is that the repair mode requires exclusive access to a hard drive (except Windows XP). For obvious reasons, the exclusive access cannot be obtained to the hard drive on which Windows OS is installed. This is related to repair mode only. Scan mode does not require exclusive access to a drive. To obtain exclusive access to any hard drive on any system, please use the Bootable Regenerating Flash or CD/DVD option"
Källa
http://tinyurl.com/bqu5jal

Sen att disken har låga värden för både read och write, men högre för flyttade är lite kuriosa.
Du kan läsa på lite om s.m.a.r.t från länken nedan.
http://tinyurl.com/3vu7b3

Tack för tipset. Kollade Wikipedia tidigare om det, men jag orkade inte riktigt läsa igenom allt. Dock så hittade jag följande utdrag ur "Reallocated Sectors Count": "Thus, the higher the attribute value, the more sectors the drive has had to reallocate.", "As the count of reallocated sectors increases, the read/write speed tends to become worse because the drive head is forced to seek to the reserved area whenever a remap is accessed." Att värdet då har sjunkit från 92 till 89 kan med andra ord inte vara annat än positivt, eller? Dock förstår jag er, eftersom 89 är ett katastrofalt högt värde gentemot det rekommenderade maxvärdet 36.

Dock misstänker jag att det är den nya C: partitionen som är problemet. Satte C: till 35 gigabyte, och av detta ville Windows ha ca 6 GB. Och det var inte förrän vid 135 (av 149) genomskannade GB som jag fick upp något meddelande för sektorfel. Så jag kanske ska behålla 20 gig av C:, och helt enkelt inaktivera den så Windows inte kommer åt den?

"The reason is that the repair mode requires exclusive access to a hard drive (except Windows XP)"
Roligt är att jag faktiskt kör Windows XP, som på bilden - ändå funkar det inte.

Visa signatur

63 datorer, 20 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Nu har fem dagar gått sedan första inlägget, och inget nytt problem har uppstått. Vista Ultimate är inslängt med Service Pack 2, och alla de berörda värdena ligger helt oförändrade. Körde SeaTools på hdd:n nyss och passade alla test felfritt, utom det sista i menyn, "Long Generic" som jag aldrig orkade testa då de andra tog ett par minuter på sig.

Det enda jag har lagt märke till är att saker har börjat gå långsammare. Test Drive Unlimited laggar, Startmenyn kan ta en liten stund att öppna mapparna etc. Dock öppnade jag Tune-Up som talade om att fragmenteringen låg på 15.2 %, vilket troligtvis är orsaken till problemet. Defragmenterar nu, återkommer med uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle dragit öronen åt mig och börjat migrera till en ny disk, kanske en SSD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nyfiken

Hej! Är lite nyfiken, vad hände efter defragmenteringen? Värdet är förresten inte 89 eller 92 tror jag, det är väl ett normerat värde? Skulle tippa på att det riktiga värdet är det längst till höger, t.ex. 1Bf=447.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte orka lägga någon energi alls på disken.
Slit ur den. Köp ny. Använd den strulande disken i en testburk alternativt använd den att kasta varpa med.
Slet själv ut två diskar ur servern i helgen med lite för mycket reallokerade sektorer för att få vara kvar.
Bort med dem. In med nytt.
Lägg ingen energi på den.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.