Vad innebär "reallocated sectors count" på en SMART-disk?
I förrgår tog jag mig äntligen i kragen och installerade Vista på min dator, då Windows 7 Ultimate inte behövde mer än fyra dagar på sig för att göra slut på mitt tålamod. Då jag tvingades sno en DVD-brännare från en av mina andra datorer, eftersom det finns USB-minnen i dagens läge som gör att man slipper det, innebar det att Windows-installationen och alla mina personliga mappar och multimediafiler fick flyttas till en ny partition på hårddisken då DVD-brännaren skulle i den andra datorn direkt efteråt. Därefter formaterades den primära partitionen om, och Vista installerades på den nyformaterade partitionen C:.
Problemet var att jag därefter inte kunde ta bort partitionen med Windowsinstallationen, dvs D:, vilket gjorde att jag fimpade den med en XP-skiva, med resultatet att några bootfiler till Vista strök med. Antar att jag inte borde ha gjort det, eftersom D: var markerad som en systemenhet i Diskhantering, men inget annat speciellt. Trodde det var W7-instansen som låg och hindrade systemet från att ta bort enheten.
Hursomhelst installerade jag XP och bestämde mig för att köpa mig en mysig film därefter. Det slutade inte bättre än med att uTorrent visade "CRC-fel" efter ca 15 %. Det roliga var att det bara var att klicka på "Starta nedladdning" så fortsatte filmen laddas en stund till. Fick också upp "Kunde inte hitta den begärda sektorn" emellanåt.
Laddade då hem CrystalDiskInfo 4.6.0 som gav mig en varning på "Reallocated Sectors Count", "Current Pending Sector Count" och "Uncorrectable Sector Count". Något jag inte tidigare vetat om. Slängde då lite snabbt in HDD Regenerator och lyckades efter två timmar få bort varningarna på de två sistnämnda problemen. Har startat om programmet flera gånger och värdet 100 på de båda förändras inte, vilket känns bra. Men det förstnämnda kvarstår fortfarande, och värdet där minskade från 92 till 89 efter andra scanningen. Eftersom gränsvärdet ligger på 36 så är disken närmre nu, vilket jag inte vet om jag ska tolka som bra eller dåligt. I HDD Regenerator finns det ett alternativ som heter "Regenerate all sectors in a range, even if not bad", vilket jag provade, men fick upp felmeddelandet "This mode requires exclusive access to the drive". Vilket innebär att jag måste boota upp datorn med Hdd Regenerator, eller?
Hursomhelst, så fortsatte uTorrent ca 20 % på den 2.2 gig stora filmen efter scanningen, helt utan problem. Därefter vändes steken igen. Felen började dyka upp på löpande band och det var åter bara att sitta och klicka på "Starta" tills allt har varit klart. Dock har hela filmen fungerat problemfritt, helt utan hack. Har ingen aning om vad det är frågan om, men nu ligger alla viktiga filer på ett flashminne och hårddisken ska lågnivåformateras. Datorn har inte vart utsatt för någonhelst yttre åverkan, och det är inga missljud eller något liknande från hårddisken.
Så min fråga är nu: Värdet för "Reallocated Sectors Count", vad innebär det och hur ska det vara? Är 89 bättre än 92, om tröskelvärdet är 36? Logiken säger mig naturligtvis att det inte är så, eftersom 89 är närmre tröskelvärdet 36 än vad 92 är. Programmet säger också "Sämsta värde: 89". Däremot var det någon på nåt forum som nämnde att det hade med antalet omallokerade sektorer att göra? Det borde isf innebära att 0 är det bästa värdet, inte sant?
Grymt tacksam för hjälp om detta!
63 datorer, 20 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊