Permalänk
Medlem

Montera tv på väggen.

Tjena, ska montera en tv och en TV-bänk på väggen imorgon, det är gips och OSB skiva. Borde hålla?

Det är en 75” tv. Väger 31 tror jag det var. Vägg fästet är för 37-70”. Klarar 40 eller 50. Vad är det som gör att jag inte skulle kunna ha den på min 75a då? Bör jag leta ett annat?
Hur långt bör skruvarna sticka in i Tvn? Skruvarna jag fick med är det inte mer än 4 gängor in då man lär schimsa ut dom med de som följde med. Tar jag bort schism så bottnar skruvarna i tvn..

Andra frågan är vad ska jag ha för skruv till tv fäste och TV-bänk?

Att skruvarna bottnar i tvn
Permalänk
Medlem

För infästning i vägg med gips som har underliggande OSB så skall du nog inte gå för något annat än en metallexpander, om du inte har så införskaffa även en tång för montage av expander då det underlättar.

Om jag sen läser rätt, att väggfästet skall klara 40 till 50 kg, då bör ju det hålla för 31 kg.

När jag själv sätter upp på vägg så brukar jag vara väldigt försiktig, det har hänt att jag förstärkt med vinterliggare en OSB utvändigt -> jag kan då få infästningspunkter som sitter längre ut och hjälper till att fördela lasten på större väggyta.
Peppar peppar, har ännu inte råkat ut för att något rasat ner. Vilket ju är lite av en fasa om det skulle hända.

Har även varit noga med att hålen man borrar för expandern inte är för stora, dom skall vara så man får trycka (nästan knacka) expandern igenom.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag har dubbelgips med OSB bakom. På den hänger numera en 98” TV med vanliga plugg och skruv, onödigt att använda expander.
Tidigare hängde där en 75”.

Edit: Vanliga nylonplugg förr att expandera i gipset men långa skruv som även går in i OSB.

Permalänk
Medlem

Min högst lekmannamässiga erfarenhet säger att det kommer duga gott och väl med "vanliga" plugg och skruv, så länge de är tillräckligt långa att greppa OSB-skivan. Ta några extra skruv om du känner dig osäker, men jag tror inte du behöver krångla med expanderbultar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag har dubbelgips med OSB bakom. På den hänger numera en 98” TV med vanliga plugg och skruv, onödigt att använda expander.
Tidigare hängde där en 75”.

Skrivet av lumberjack:

Min högst lekmannamässiga erfarenhet säger att det kommer duga gott och väl med "vanliga" plugg och skruv, så länge de är tillräckligt långa att greppa OSB-skivan. Ta några extra skruv om du känner dig osäker, men jag tror inte du behöver krångla med expanderbultar.

Ni har satt / skulle sätta upp tvn med en sån här plugg i bara gips & OSB?

Well, det kanske håller.

Jag skulle rekommendera nånting annat dock.

Finns skiva bakom gipset, OSB eller plywood osv, så går nog expander utmärkt.
Bara gips? Well. Om tvn bara sitter där? Sure, risken är kanske liten.
Chans att nån hänger i tvn (=barn), eller om man monterar rörligt fäste där man kan dra ut/skicka in tvn och vinkla hit å dit? Då skulle jag fundera på vad som händer med hävstångseffekten på plugg/expander osv när man rör tvn.

Leta reda på två reglar i väggen istället. De sitter oftast på 600mm avstånd från varann. Om två sådan är på "fel" ställe för ens tv, så kan man ju överväga att sätta en egen regel över dessa två och sätta tvn i denna regel sen.
Om man vill vara säker.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ni har satt / skulle sätta upp tvn med en sån här plugg i bara gips & OSB?
https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h83/h17/9523828523038.jpg

Well, det kanske håller.

Jag skulle rekommendera nånting annat dock.

Finns skiva bakom gipset, OSB eller plywood osv, så går nog expander utmärkt.
Bara gips? Well. Om tvn bara sitter där? Sure, risken är kanske liten.
Chans att nån hänger i tvn (=barn), eller om man monterar rörligt fäste där man kan dra ut/skicka in tvn och vinkla hit å dit? Då skulle jag fundera på vad som händer med hävstångseffekten på plugg/expander osv när man rör tvn.

Leta reda på två reglar i väggen istället. De sitter oftast på 600mm avstånd från varann. Om två sådan är på "fel" ställe för ens tv, så kan man ju överväga att sätta en egen regel över dessa två och sätta tvn i denna regel sen.
Om man vill vara säker.

Jag har svårt att tänka att man skulle sätta en 75" tv på en arm som dras ut etc., det har jag aldrig sett men visst jag kan ha fel där. Om man ska "vinkla ut" TV eller har barn som ska klättra i tvn behövs säkert kraftigare fästanordning.

Om det bara hade varit gips hade det ju varit enorm skillnad, men han skrev ju uttryckligen gips+OSB. OSB är ju typ gjort för att man ska kunna hänga upp grejer. Ju mer jag tänker på det är jag helt övertygad om att det kommer funka, det skulle säkert gå bra även utan plugg så länge man skruvar in i OSB:n. Men enkelt att sätta in en plugg och blir ju bra med gipset.

Jag håller dock med om att det är en schysst ide att försöka hitta reglarna, det är ju relativt enkelt och blir väldigt mycket säkrare. Men 31kg är ju typ "ingenting" eller vad man ska säga, förutsatt att den inte ska vinklas ut då och det inte blir någon hävstång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag har svårt att tänka att man skulle sätta en 75" tv på en arm som dras ut etc., det har jag aldrig sett men visst jag kan ha fel där. Om man ska "vinkla ut" TV eller har barn som ska klättra i tvn behövs säkert kraftigare fästanordning.

Om det bara hade varit gips hade det ju varit enorm skillnad, men han skrev ju uttryckligen gips+OSB. OSB är ju typ gjort för att man ska kunna hänga upp grejer. Ju mer jag tänker på det är jag helt övertygad om att det kommer funka, det skulle säkert gå bra även utan plugg så länge man skruvar in i OSB:n. Men enkelt att sätta in en plugg och blir ju bra med gipset.

Jag håller dock med om att det är en schysst ide att försöka hitta reglarna, det är ju relativt enkelt och blir väldigt mycket säkrare. Men 31kg är ju typ "ingenting" eller vad man ska säga, förutsatt att den inte ska vinklas ut då och det inte blir någon hävstång.

Utdragsenheter: Well. Säg inte det, att nån inte skulle. "Folk" är kapabla till det mesta...
Och vad händer om 10 år och nästa hyresgäst som återanvänder hålen i väggen?

Mja, min poäng är att pluggen i bilden jag klistrade in ovan, är gjord för mer massivt material än en skiva. Snarare betong, lättbetong, tegel osv. Men, det kanske funkar, jag har inte provat... Lekman här också.
Personligen skulle jag välja skruv i regel i första hand, expander i andra hand.
Betong-plugg i OSB-skiva? Mja, inte för mig, men låt inte det hindra nån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Finns det träskiva bakom gipset så behövs väl ingen plugg eller linkande överhuvudtaget, bara att sätta skruvar rakt igenom.

Om någon är intresserad så finns det ett intressant test på "den moderne hantverkaren" angående fästen i gips: https://dmh.nu/wp-content/uploads/DMH-testar-gipsinfastningar...

Dubbelgips blir starkare och träskiva bakom så ännu bättre. Visst skulle man ha en lång arm eller liknande så bör man nog leta upp reglar. Angående barn så finns det något som heter uppfostran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Utdragsenheter: Well. Säg inte det, att nån inte skulle. "Folk" är kapabla till det mesta...
Och vad händer om 10 år och nästa hyresgäst som återanvänder hålen i väggen?

Mja, min poäng är att pluggen i bilden jag klistrade in ovan, är gjord för mer massivt material än en skiva. Snarare betong, lättbetong, tegel osv. Men, det kanske funkar, jag har inte provat... Lekman här också.
Personligen skulle jag välja skruv i regel i första hand, expander i andra hand.
Betong-plugg i OSB-skiva? Mja, inte för mig, men låt inte det hindra nån.

Jag hade nog faktiskt tagit typ 60mm träskruv och skitit i plugg öht, försökt hitta reglarna men inte stressat över det. Beroende på hur fästet ser ut hade jag tagit kanske 3-4 skruvar och sovit gott om natten eller vad man ska säga.

Vad nästa hyresgäst eventuellt gör hade jag inte brytt mig om alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd träskruv och skippa plugg. I OSB + gips kan du hänga upp dig själv med en skruv, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Använd träskruv och skippa plugg. I OSB + gips 1+kan du hänga upp dig själv med en skruv, utan problem.

https://i.imgur.com/dWY4qGh.jpeg

Som sagt, har ingen erfarenhet av OSB, hur skruv greppar osv, därav att jag skulle använda molly (men skruv i regel i första hand).
En plugg använder man ju för att det i t.ex betong inte går att göra gängor på samma sätt som i trä. Men om det går att skruva i OSB som i trä, så finns det ju ingen anledning alls till plugg, då syftet ju är att ha nånting som går att göra gängor i.

Nånstans i bakhuvet snurrar det nån 2,5x-regel (men jag kanske minns fel). Dvs, att ska man fästa "nånting" i något, så bör skruvens längd vara 2,5x tjockleken på "nånting". Gäller väl kanske främst att fästa trä i annat trä då.
I kombination med att skruven behöver vara en viss dimension för att klara lasten.
Detta ger ju att skruvarna man vill använda (baserat på dimensionen samt att grövre skruv oftast är längre), lätt kan bli för långa för det man har tänkt att skruva in dem i... Dvs, inte så mycket gänga som greppar tag i, OSB-skivan t.ex.
Därför kanske man vill ha just en regel att skruva i.

Lite intressant också med hellre-fixa-än-göra-bra-inställningen lever vidare. Alla som har hittat innovativa el-installationer kanske anar vad jag menar. Och går det åt skogen så är det för att personen använde sakerna fel (eller blev fel upplärd/uppfostrad).

Men man gör som man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan jag satte upp min TV så kollade jag flera klipp från oslotvmontering och de använder alltid Fischer DuoTec 10, nylonvipppluggar

Jag skaffade iaf ett gäng sånna pluggar och de funkade kanon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Använd träskruv och skippa plugg. I OSB + gips kan du hänga upp dig själv med en skruv, utan problem.

https://i.imgur.com/dWY4qGh.jpeg

Ja jag ser inte heller varför man ska syssla med plugg när det är skiva bakom speciellt om vi pratar om vanligt platt fäste, och inte en arm.

https://www.bauhaus.se/spanskiveskruv-profi-depot-6x50mm-100s...

Permalänk
Medlem

Hur långt bör skruvarna sticka in i Tvn? Skruvarna jag fick med är det inte mer än 4 gängor in då man lär schimsa ut dom med de som följde med. Tar jag bort schism så bottnar skruvarna i tvn..

Och detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Och detta?

Beror lite på vad du menar med 4 gängor...

Jämför med en vanlig sexkantmutter, den har ca 4 gängor enligt min bedömning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Och detta?

Det är sådant som brukar vara specificerat i manualen till TVn, så titta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Beror lite på vad du menar med 4 gängor...

Jämför med en vanlig sexkantmutter, den har ca 4 gängor enligt min bedömning.

Alltså 4varv på skruvarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är sådant som brukar vara specificerat i manualen till TVn, så titta där.

Hittar inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Hittar inget

Vad har du för TV då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Som sagt, har ingen erfarenhet av OSB, hur skruv greppar osv, därav att jag skulle använda molly (men skruv i regel i första hand).
En plugg använder man ju för att det i t.ex betong inte går att göra gängor på samma sätt som i trä. Men om det går att skruva i OSB som i trä, så finns det ju ingen anledning alls till plugg, då syftet ju är att ha nånting som går att göra gängor i.

Nånstans i bakhuvet snurrar det nån 2,5x-regel (men jag kanske minns fel). Dvs, att ska man fästa "nånting" i något, så bör skruvens längd vara 2,5x tjockleken på "nånting". Gäller väl kanske främst att fästa trä i annat trä då.
I kombination med att skruven behöver vara en viss dimension för att klara lasten.
Detta ger ju att skruvarna man vill använda (baserat på dimensionen samt att grövre skruv oftast är längre), lätt kan bli för långa för det man har tänkt att skruva in dem i... Dvs, inte så mycket gänga som greppar tag i, OSB-skivan t.ex.
Därför kanske man vill ha just en regel att skruva i.

Lite intressant också med hellre-fixa-än-göra-bra-inställningen lever vidare. Alla som har hittat innovativa el-installationer kanske anar vad jag menar. Och går det åt skogen så är det för att personen använde sakerna fel (eller blev fel upplärd/uppfostrad).

Men man gör som man vill.

Du har skiva bakom just för att slippa hålla på att jiddra med plugg och grejer. Finns ingen anledning alls att leta efter reglar. Hiva upp väggfästet med 4 skruv så är det bra sen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Mitt intryck är att det nog vore bäst och säkrast om du anlitar yrkesfolk för monteringen.

Snickare för montering i vägg och tv-montör eller el-kedja för montering i tv-apparaten.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X