Försäljnings råd på glugg.

Permalänk
Medlem

Försäljnings råd på glugg.

Hej ska börja med att säga det att jag var lite osäker var jag skulle lägga tråden så om moderatorn anser att detta är fel ställa så flytta mig, tack.

Nu till min fråga. Det är så att jag ska sälja iväg mitt Nikon Nikkor AF 50/1,8 D glugg. i butik ligger gluggen kring 1400 kr. Lade ut den för 850 kr igår på blocket och fick ett bud på 700 av någon snubbe som skulle ge mig pengarna direkt i handen. Tycker dock med filter och allt att det är lite billigt? Har dock sätt att folk säljer dessa gluggar för kring 800-900 spänn, men vad anser ni ska jag ta buden eller avböja och hoppas att någon annan bjuder?
Känns löjligt att starta en tråd för detta men blev bara så osäker på denna frågan.

Mvh// jag bjuder på stavfelen och särskrivningar

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Det kallas för pruta...;) Följ upp med att säga något i stil med: "ok, men 800kr vill jag nog ha för objektivet eftersom den är perfekt skick och är sparsamt använd" (om det nu stämmer o du kan tänkas sälja för lite mindre...). Om du inte är villig att gå ner lite i pris när ngn prutat kan de hända att du inte kommer att få objektivet såld till just den personen. Har du har brottom att bli av med objektivet kan det vara bra att följa upp vid ett sådant tillfälle...

Tyvärr kan du nog räkna inte få så mkt extra för att skicka med ett filter. I detta fall måste det nog vara ett väldigt fint (dyrt) filter. Men det positiva med filteranvändning är att frontglaset skyddats mot yttre element, detta i sig kan höja priset. Men för ditt objektiv kan det ju inte handla om så stora summor…

Permalänk

Värderingar är ju personliga. Jag tänkte köpa ett 35mm f/1.8G objektiv och det ligger på ca 1700 och om något erbjöd mig ett begagnat dito, vad skulle jag ge?

Jag personligen tycker det känns riskabelt på olika sätt så jag köper helt inte beg alls, men jag skulle möjligen kunna tänka mig att ge max 200 spänn, annars lägger jag hellre ut mer penger och får ett nytt med garanti. Det är en riskanalays för mig.

Antingen köper jag det jag vill ha för x kr, och har "garanterad funktion" eller så köper jag det jag TROR för z= x-y kr.
Likväl som jag har chans att "spara" y kr, så riskerar jag att förlora z kr Oddsen sätter man själv.

Om man säger att oddsen är 50/50 så skulle balansen ligger på 50% av nypriset. Dvs man riskerar lika mycket som man har chans att vinna. Men till det finns alltid risk med stöldgods.

Har du originalkvitto på när du köpte objektivet tror jag kan få mer för objektivet. Utan kvitto skulle jag personligen inte ens ta emot det och jag fick det gratis.

Sen finns ju andra som resonerar annorlund ang begagnat, som kanske tom kan ge nästan nypris.

Permalänk
Medlem

Ni har en poäng i det ni säger. Förstår självklart att han tänker pruta (det är trots blocket annonsen ligger ute på) Ska snacka med honom och försöka få honom att ge 800 för det. Men går inte det så får jag nog nöja mig med det priset han ger mig. gav 900 för gluggen när jag köpte den. fick dock garanti för den då den var "begagnad", personen som ägde den tidigare köpte den från butiken och lämnade tillbaka den dagen efter. Fick dock köpa den billigare då, sen så kanske det kan vara något att försäljaren var min svärfar

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Värderingar är ju personliga. Jag tänkte köpa ett 35mm f/1.8G objektiv och det ligger på ca 1700 och om något erbjöd mig ett begagnat dito, vad skulle jag ge?

Jag personligen tycker det känns riskabelt på olika sätt så jag köper helt inte beg alls, men jag skulle möjligen kunna tänka mig att ge max 200 spänn, annars lägger jag hellre ut mer penger och får ett nytt med garanti. Det är en riskanalays för mig.

Antingen köper jag det jag vill ha för x kr, och har "garanterad funktion" eller så köper jag det jag TROR för z= x-y kr.
Likväl som jag har chans att "spara" y kr, så riskerar jag att förlora z kr Oddsen sätter man själv.

Om man säger att oddsen är 50/50 så skulle balansen ligger på 50% av nypriset. Dvs man riskerar lika mycket som man har chans att vinna. Men till det finns alltid risk med stöldgods.

Har du originalkvitto på när du köpte objektivet tror jag kan få mer för objektivet. Utan kvitto skulle jag personligen inte ens ta emot det och jag fick det gratis.

Sen finns ju andra som resonerar annorlund ang begagnat, som kanske tom kan ge nästan nypris.

Man kan även vända på frågan!! Hur mycket skulle du vilja ha för din (valfri produkt) som du har varit väldigt rädd om, och vet om att den fungerar lika bra nu som ny!

Jag har köpt och sålt väldigt mycket begagnat.
Men ärligt talat, skulle alla tänka som dig, så hade inte begagnatmarknaden funnits alls!

Och angående garantifrågan! Jag köpte teknik för minst 50.000 per år nytt innan. Och 99% av alla saker, klarar sig genom garantiperioden!
Så jag började att köpa begagnat, på blocket, Tradera, Swecmarknaden etc! Och jag vet inte om jag har haft tur, men inte en ända sak har havererat. Inte en ända!!

Det är klart att jag köper nytt om det finns en grej som jag vill ha, men begagnatmarknaden har fått mig att inse att jag får mycket mer hårdvara för pengarna, och att det är väldigt dumt att köpa nytt. Men det är min åsikt.

Och jag köper fortfarande mycket teknik, men istället för att det ska kosta 50.000 så får jag teknik för 90.000 (högt räknat) Så, varför ska jag köpa nytt?

För garantin? (tror inte det) För att det luktar gott? (knappast)

Jag köper begagnat för att jag kan köpa mer då, och det är inte så svårt att se ut annonserna på dom som har köpt en pryl och ångrar sig.
Som köpare, har man ett ansvar och tvärtom!

Och som prylbög har man ett intresse d v s att få sakerna till bästa pris!

Skrivet av fnikanor:

Ni har en poäng i det ni säger. Förstår självklart att han tänker pruta (det är trots blocket annonsen ligger ute på) Ska snacka med honom och försöka få honom att ge 800 för det. Men går inte det så får jag nog nöja mig med det priset han ger mig. gav 900 för gluggen när jag köpte den. fick dock garanti för den då den var "begagnad", personen som ägde den tidigare köpte den från butiken och lämnade tillbaka den dagen efter. Fick dock köpa den billigare då, sen så kanske det kan vara något att försäljaren var min svärfar

Sälj!! Och gör det fort! Du har betalat 900kr (beg) och en köpare vill ge 700kr. S ä l j! Fort som f * n

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]