Grafikkort som ger god bildkvalíté och som lämpar sig för videoredigering
Söker efter ett prisvärt grafikkort som ger god bildkvalité och som lämpar sig för videoredigering samt även har goda egenskaper när det gäller att hjälpa till vid videokomprimering och dyligt. Jag är INTE intresserad av dataspel men vill att hantering av bla HD-video flyter på bra och att kompatibliteten mot olika programvaror är god. Grafikkortet ska ha komponenter av hög kvalité inte bara när det gäller prestanda men framförallt när det gäller hållbarhet. Det ska även vara ett någorlunda "tyst" grafikkort och eventuellt monterade fläktar ska vara av god kvalité. Föredrar lågvarviga lite större fläktar med dovt ljud framför små ettriga fläktar med skrikigt ljud.
Ska sätta ihop en helt ny dator där jag valt nedanstående delar
Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE
Processor: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz (ivy bridge)
Internminne: G.skill TridentX 2x4 GB DDR3 2400 MHz
Bootdisk: SSD Intel 520 series 240 GB 2,5" sata 3
Lagrings disk: WD Caviar Black 3,5", 7200 rpm, 2TB sata 3
Nätdel: XFX 750W (P1-750B-NL69)
Låda: Antec Three Hundred Two
Blu-ray brännare: ASUS BW-12B1LT
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit.
Vilket grafikkort som jag ska välja är dock oklart. Tycker att ASUS GeForce GTX680 Direct Cu II OC verkar vara ett bra alternativ rent prestandamässigt men priset är i högsta laget. Har sett en del "märkesdatorer" med grafikkort som bygger på Nvidia:s GTX660 vilket förmodligen hade räckt och varit mera prisvärt för min del men hittar ingen som säljer dessa grafikkort separat. Det låter bra när man läser om Nvidia arkitekturen Kepler vilket endast tycks finnas i GTX680 och GTX660 för närvarande. Har inte kollat så mycket på grafikkort som bygger på AMD Radeon men funderar lite på ASUS HD7850 DirectCU II 2GB eftersom priset ligger på en betydligt behagligare nivå men frågan är om man blir nöjd med prestandan? Framför gärna bra tips och råd när det gäller grafikkort till ovanstående datorkonfiguration.