Ny topplista med svaga lösenord släppt

Permalänk
Melding Plague

Ny topplista med svaga lösenord släppt

Trots uppenbara risker står "123456", "sommar" och "hejsan" sig starka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte röja ens lösenord bara sådär nu måste jag byta, igen.

Permalänk
Medlem

Ja vill man ha lösenord man kommer ihåg så man slipper använda något hjälpmedel som håller reda på dem så blir det lätta grejer

Permalänk
Medlem

Vart är dinmamma låg inte den top 5 ett tag? Säkert 10 år sen dock.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Då lurar jag systemet med "hejsansommarandersqwerty123".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av bärplockaren:

Vart är dinmamma låg inte den top 5 ett tag? Säkert 10 år sen dock.

Har nu halkat ner till plats 14, strax ovanför ”fotboll”

Permalänk
Medlem

"Password" hade jag i säkert 15 år på min Hotmail. Men för några år sedan blev jag tvingad att byta, vilket nog var bra.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Favoritlag i fotboll är också en exceptionellt dålig idé att ha som lösenord, vilket Italiens lättknäckta ”juventus” och Norges ”liverpool” bevisar.

Det är för att de håller på fel lag.

Jag håller på Clwb Pêl Droed Llanfair­pwllgwyngyll­gogery­chwyrn­drobwll­llan­tysilio­gogo­goch Football Club.

Kommer dock att tvingas byta lösenord nu, kanske skall byta favoritlag också.

Permalänk
Medlem

Om man sitter på sådan viktig information så andra börjar kolla upp en vad man gillar för mat, fotbollslaget heter o.s.v. så sitter man ofta med kryptering samt 2FA på det och man har nog större risk att bli kidnappad om informationen man har är så viktig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Om man sitter på sådan viktig information så andra börjar kolla upp en vad man gillar för mat, fotbollslaget heter o.s.v. så sitter man ofta med kryptering samt 2FA på det och man har nog större risk att bli kidnappad om informationen man har är så viktig.

Det är ju ganska enkelt att en dictionary attack testar t ex namn, kändisar, fotbollslag osv först.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

mina lösenord är inte riktigt correcthorsebatterystaple men nästan...

Permalänk
Medlem

Känns lite konstigt idag när de flesta använder en enhet där de finns automatiska starka lösenord man kan välja på varje konto man skapar, som sen automatiskt sparas och syncas mellan ens enheter.

Permalänk
Medlem

Ja, det visar väl återigen att lösenord måste bort. Som tur är så händer det en del på password-less fronten iom Passkeys, Windows hello, phone app sign in osv.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Stabilt av anders ändå att ta sig in i topp 9 haha

Permalänk
Medlem

för att säkra upp Pasword kör jag med långtPassword eller kortPassword. Funkar klockrent!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

för att säkra upp Pasword kör jag med långtPassword eller kortPassword. Funkar klockrent!

Det långa var ju bara ett tecken längre än det korta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Stabilt av anders ändå att ta sig in i topp 9 haha

Vet inte om man ska tolka det som att anders reggar sig på sketchy sidor som blir hackade...

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vet inte om man ska tolka det som att anders reggar sig på sketchy sidor som blir hackade...

Döp inte ungen till anders alltså, check

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Om man har TietoEvry som leverantör så krypteras ens data gratis.

Permalänk

Jag använder gamla adresser som lösen, det blir långt och med versaler och siffror. Är nog svårt att knäcka.

Permalänk
Medlem

Blanda gärna två språk och sätt ihop två random ord och lägg till någon siffra och något specialtecken så man hamnar utanför lösenordlistorna. Exv stol och window kan bli Sto!W!nd#w3 så har du ett skapligt säkert lösenord... så är det bara upp till hur många tecken man orkar skriva varje gång kontra att man ökar brute-force-knäck-tiden med typ 100x per tecken extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Känns lite konstigt idag när de flesta använder en enhet där de finns automatiska starka lösenord man kan välja på varje konto man skapar, som sen automatiskt sparas och syncas mellan ens enheter.

Nja.. Hur skulle dom ta sig in på en topplista? 😅

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk

Hur svårt är det att knäcka lösenord som:
1SupersvårtHotmailLösen!
1SupersvårtGmailLösen!
1SupersvårtBlocketLösen!

(Som synes byter du bara ut själva sitenamnet)

Lätt att komma ihåg, innehåller siffror, svenska tecken, specialtecken och versaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då lurar jag systemet med "hejsansommarandersqwerty123".

Vafan, hur visste du mitt lösenord?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Du missar poängen. De mest vanliga lösenorden kommer testas först oavsett om attackerna vet vem du är eller inte. De ligger först i ordlistor som används vid cracking. Inte för att det spelar jättestor roll, att gå igenom en ordlista tar sekunder, eller minuter på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Har nu halkat ner till plats 14, strax ovanför ”fotboll”

Fy fan luften gick ur mig när jag fick veta att ”fotboll” är ett så pass vanligt lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Hur svårt är det att knäcka lösenord som:
1SupersvårtHotmailLösen!
1SupersvårtGmailLösen!
1SupersvårtBlocketLösen!

(Som synes byter du bara ut själva sitenamnet)

Lätt att komma ihåg, innehåller siffror, svenska tecken, specialtecken och versaler.

Det räcker att en site läcker dina lösenord i klartext för att mönstret ska vara uppenbart och kunna testas på andra ställen.
Du är mycket mer skyddad mot "dumma" mass-attacker där ingen kollar på lösenorden och man bara scriptar en inloggning, men det är ändå bara lite bättre än att återanvända exakt samma lösenord.

Permalänk
Medlem

Äsch, jag som hoppades att de skulle släppa en lista med säkra lösenord så jag kunde byta ut mina.

Permalänk
Medlem

"incorrect" funkar bäst för mig. Och glömmer jag bort det så påminns jag om vilket jag har. Supersmidigt.

"Password is incorrect"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer alltid på så kluriga lösenord så jag inte kan dom själv när jag behöver använda dom gången efter... Tur att mobilen har koll.