En guide till att starta DayZ, samt att starta "tweaka" DayZ!
Eftersom DayZ har blivit så populärt tänkte jag skriva en guide om hur man på lättaste sätt startar upp DayZ och hur man sedan kan optimera och tweaka Arma 2 till att passa det man vill ha bättre!
Jag hittade mycket av detta på en pastebin post som angav "anon" som källa så tyvärr kan jag inte ge några bättre källor, men allt jag skriver har jag provat själv och det har förbättrat min spelupplevelse.
Att få igång modden:
Första gången man ska starta DayZ kan man råka på stora besvär. Jag själv la ner flera timmar innan det löste sig för mig. Nu finns det dock en launcher som gör allting otroligt mycket lättare.
Men för att allting ska bli rätt så är här en steg för steg guide till att starta DayZ.
1. Köp ARMA II: Combined Operations (alternativt ARMA II: free + ARMA II: Operation Arrowhead(OA), jag gjorde detta först, dock fick jag mer problem med det. Lågbudgetspelaren kan prova detta först.)
2. Installera ARMA II och ARMA II: OA.
3. Starta upp och stäng sedan ner ARMA II samt ARMA II: OA. Detta krävs för att spelet skapar några filer på datorn.
4. Ladda ner Six launcher: http://www.six-updater.net/p/download.html
5. Starta Six launcher (Inte Six updater).
6. Välj en server och klicka på "Join"
In-Game Settings
Nu ska vi gå vidare till de lite kluriga och för många på SweClockers, den roliga delen. Nu kan det vara så att denna guide inte passar alla system så bra och då får man posta i tråden eller anpassa efter egen förmåga!
Jag börjar med lite in-game video settings och förklaringar till varför de ska vara det jag säger.
1. Video Memory - Default. Detta går så att spelet använder all VRAM istället för att sätta en gräns. Very high sätter 512 MB VRAM gräns så det är inte bättre oavsett vad vanlig logik säger...
2. Anti-Aliasing: High, det krävs knappt mer prestanda att ha på high än att ha på low, dock ser det betydligt bättre ut.
3. Object detail: very low/normal. Det ända som ändras är i princip gräset men det tar mycket på prestandan ändå.
4. Shadows: High. Skuggorna är en sak som ändras otroligt mycket beroende på inställningen. På high så är skuggorna baserade på objektets form, på normal är det bara fyrkantiga block av skuggor. Sätt på High och ändra hellre andra saker istället för denna om du måste.
Före:
Efter:
5. Post-processing: Low. På normal får man SSAO vilket kräver mycket prestanda. Har du en bättre dator kan det vara värt men för de flesta är det bäst att ha på low.
Nvidia settings
Inne i Nvidia control panel - Manage 3D settings finns några inställningar som fick spelet att flyta bättre för mig som har ett Nvidia kort:
Ambient Occlusion - Off
Anisotropic Filtering - Application controlled
AntiAliasing Gamma Correction - On
AntiAliasing Mode - Application controlled
AntiAliasing Setting - Application controlled
AntiAliasing Transparency - Off
Maximum Pre-Rendered Frames - 0
Multi-Display/GPU Accelaration - Single Display
Performance Mode
Power Management Mode - Prefer Maximum Performance
Texture Filtering Sample Optimization - On
Texture Filtering Negative LOD Bias - Allow
Texture Filtering Quality - High Performance
Texture Filtering Trilinear Optimization - On
Threaded Optimization - Auto
Triple Buffering - Off
Vertical Sync - Off
För AMD/ATI användare så kan ni säkert hitta motsvarande inne på eran CCC.
Om man går in i C:\Users\[Ditt username]\Documents\ArmA 2 finns "ArmA2OA.cfg". Vissa kanske inte vill ändra sin CFG fil, men om man inte har något emot det har jag hittat några AA tweaks.
AToC=6;
PPAA=1;
PPAA_Level=1;
AToC är anti-aliasing på löv och liknande. Sätter man den på 6 så stängs AA på gräs av, det är en stor FPS-vinst. PPAA ger tillbaka en svagare AA på gräsen.
BONUS! - Ändring av FoV i ArmA2
1. Gå in på Documents\Arma 2 igen. öppna "USERNAME.ArmA2OAProfile med notepad. Gå ner till botten av dokumentet och hitta "fovTop" och "fovLeft".
2. Gå in på http://www.rjdown.co.uk/projects/bfbc2/fovcalculator.php skriv in din upplösning (om du inte vet kolla i kontroll panelen) samt din önskade horisontala FoV. Nu vet du vilken vertical FoV som krävs för din önskade horisontala FoV.
3. Än är vi inte färdiga. Arma 2 använder radian för att räkna FoV. så, ta din beräknade vertikala FoV och gå in på google.se(.com/.co.uk/whatever) och skriv "X degrees in radians" för att konvertera det till radian. Det borde bli mellan 0.5 och 1.5, om det är långt därifrån är risken att du gjort något fel. Avrunda till hundradelar.
4. Nu har du fått ett värde som är den vertikala FoV du behöver ha för att få din önskade horisontala FoV. Kopiera det och klistra in i dokumentet du öppnade i steg 1 under "fovTop=x.xx)".
5. Sista steget är att ändra "FoVLeft=x.xx". För att få det värde du ska skriva in måste du veta din aspect ratio på din skärm. Jag har 1920x1080, vilket är 16:9. Då får jag dela det värde som jag skrev in i FoVTop med 9 och sen multiplicera med 16.. Alltså, ta FoVTop värdet dela med andra numret i aspect ratio, och multiplicera sen med första numret i aspect ratio. För mig blev det (1.03/9)*16
Hoppas att den här guiden hjälper någon och om någon har en fråga eller något att tillägga så är ni mer än välkommna att svara i tråden!.
Gilla gärna guiden om den hjälpte er!
CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24