Tävla om valfri Komplett-PC!

En guide till att starta DayZ, samt att starta "tweaka" DayZ!

Permalänk
Medlem

En guide till att starta DayZ, samt att starta "tweaka" DayZ!

Eftersom DayZ har blivit så populärt tänkte jag skriva en guide om hur man på lättaste sätt startar upp DayZ och hur man sedan kan optimera och tweaka Arma 2 till att passa det man vill ha bättre!
Jag hittade mycket av detta på en pastebin post som angav "anon" som källa så tyvärr kan jag inte ge några bättre källor, men allt jag skriver har jag provat själv och det har förbättrat min spelupplevelse.

Att få igång modden:

Första gången man ska starta DayZ kan man råka på stora besvär. Jag själv la ner flera timmar innan det löste sig för mig. Nu finns det dock en launcher som gör allting otroligt mycket lättare.
Men för att allting ska bli rätt så är här en steg för steg guide till att starta DayZ.

1. Köp ARMA II: Combined Operations (alternativt ARMA II: free + ARMA II: Operation Arrowhead(OA), jag gjorde detta först, dock fick jag mer problem med det. Lågbudgetspelaren kan prova detta först.)
2. Installera ARMA II och ARMA II: OA.
3. Starta upp och stäng sedan ner ARMA II samt ARMA II: OA. Detta krävs för att spelet skapar några filer på datorn.
4. Ladda ner Six launcher: http://www.six-updater.net/p/download.html
5. Starta Six launcher (Inte Six updater).
6. Välj en server och klicka på "Join"

In-Game Settings

Nu ska vi gå vidare till de lite kluriga och för många på SweClockers, den roliga delen. Nu kan det vara så att denna guide inte passar alla system så bra och då får man posta i tråden eller anpassa efter egen förmåga!

Jag börjar med lite in-game video settings och förklaringar till varför de ska vara det jag säger.

1. Video Memory - Default. Detta går så att spelet använder all VRAM istället för att sätta en gräns. Very high sätter 512 MB VRAM gräns så det är inte bättre oavsett vad vanlig logik säger...
2. Anti-Aliasing: High, det krävs knappt mer prestanda att ha på high än att ha på low, dock ser det betydligt bättre ut.
3. Object detail: very low/normal. Det ända som ändras är i princip gräset men det tar mycket på prestandan ändå.
4. Shadows: High. Skuggorna är en sak som ändras otroligt mycket beroende på inställningen. På high så är skuggorna baserade på objektets form, på normal är det bara fyrkantiga block av skuggor. Sätt på High och ändra hellre andra saker istället för denna om du måste.
Före:

Efter:

5. Post-processing: Low. På normal får man SSAO vilket kräver mycket prestanda. Har du en bättre dator kan det vara värt men för de flesta är det bäst att ha på low.

Nvidia settings

Inne i Nvidia control panel - Manage 3D settings finns några inställningar som fick spelet att flyta bättre för mig som har ett Nvidia kort:

Ambient Occlusion - Off
Anisotropic Filtering - Application controlled
AntiAliasing Gamma Correction - On
AntiAliasing Mode - Application controlled
AntiAliasing Setting - Application controlled
AntiAliasing Transparency - Off
Maximum Pre-Rendered Frames - 0
Multi-Display/GPU Accelaration - Single Display
Performance Mode
Power Management Mode - Prefer Maximum Performance
Texture Filtering Sample Optimization - On
Texture Filtering Negative LOD Bias - Allow
Texture Filtering Quality - High Performance
Texture Filtering Trilinear Optimization - On
Threaded Optimization - Auto
Triple Buffering - Off
Vertical Sync - Off

För AMD/ATI användare så kan ni säkert hitta motsvarande inne på eran CCC.

Om man går in i C:\Users\[Ditt username]\Documents\ArmA 2 finns "ArmA2OA.cfg". Vissa kanske inte vill ändra sin CFG fil, men om man inte har något emot det har jag hittat några AA tweaks.

AToC=6;
PPAA=1;
PPAA_Level=1;

AToC är anti-aliasing på löv och liknande. Sätter man den på 6 så stängs AA på gräs av, det är en stor FPS-vinst. PPAA ger tillbaka en svagare AA på gräsen.

BONUS! - Ändring av FoV i ArmA2

1. Gå in på Documents\Arma 2 igen. öppna "USERNAME.ArmA2OAProfile med notepad. Gå ner till botten av dokumentet och hitta "fovTop" och "fovLeft".
2. Gå in på http://www.rjdown.co.uk/projects/bfbc2/fovcalculator.php skriv in din upplösning (om du inte vet kolla i kontroll panelen) samt din önskade horisontala FoV. Nu vet du vilken vertical FoV som krävs för din önskade horisontala FoV.
3. Än är vi inte färdiga. Arma 2 använder radian för att räkna FoV. så, ta din beräknade vertikala FoV och gå in på google.se(.com/.co.uk/whatever) och skriv "X degrees in radians" för att konvertera det till radian. Det borde bli mellan 0.5 och 1.5, om det är långt därifrån är risken att du gjort något fel. Avrunda till hundradelar.
4. Nu har du fått ett värde som är den vertikala FoV du behöver ha för att få din önskade horisontala FoV. Kopiera det och klistra in i dokumentet du öppnade i steg 1 under "fovTop=x.xx)".
5. Sista steget är att ändra "FoVLeft=x.xx". För att få det värde du ska skriva in måste du veta din aspect ratio på din skärm. Jag har 1920x1080, vilket är 16:9. Då får jag dela det värde som jag skrev in i FoVTop med 9 och sen multiplicera med 16.. Alltså, ta FoVTop värdet dela med andra numret i aspect ratio, och multiplicera sen med första numret i aspect ratio. För mig blev det (1.03/9)*16

Hoppas att den här guiden hjälper någon och om någon har en fråga eller något att tillägga så är ni mer än välkommna att svara i tråden!.

Gilla gärna guiden om den hjälpte er!

Dold text
Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Awesome, jag ska testa detta nästa gång jag ska spela DayZ. Jag har aldrig ens kunnat komma på tanken att very high video memory gränsar vid 512mb. Man kan undra vad de som gjorde spelet riktigt tänkte där.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Jag läste någon intevju med skaparna och de vet inte själva varför de har kvar den möjligheten. De snackade om att de hade den tidigare för att testa någonting men de verkade ha lika bra koll som du och jag ungefär.

Visa signatur

Permalänk

Kan tilläggas att allt annat än "high" och "disabled" är genererat av cpu och inte gpu, vad gäller skuggorna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Nej men gud så trevligt! Tycker att det är så krångligt att få igång DayZ.

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

snabb fråga. Varför får jag bara ut 20 fps oavsett vilka inställningar jag har ?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

snabb fråga. Varför får jag bara ut 20 fps oavsett vilka inställningar jag har ?

drar en vild gissning....darför din dator inte klarar av spelet. :/
spelet är dock rätt så dåligt optimerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

spelet är dock rätt så dåligt optimerat...

DayZ = Modd

Arma2 = Spel

Det är DayZ som är problemet, inte Arma2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

DayZ = Modd

Arma2 = Spel

Det är DayZ som är problemet, inte Arma2!

........exakt.........om du nu bara inser vart som gick fel i ditt inlägg...
om motorn i spelet är från arma2....och dayz är en mod........vart ligger då problemet....om dayz använder samma spelmotor från arma2........
......

.....
..... hoppas jag inte behöver använda mer "......."..... för att du ska förstå........ditt misstag....

DayZ använder Cherno mappen från arma2 och motorn från ARMA2:OA, DayZ använder sig senare av en annan sorts kod för mission....

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

massa text

Om du nu är så insatt i det har du givetvis också koll på spelet Arma2! Dvs, många av buggarna som är i DayZ existerar inte i Arma2. Visst finns det buggar i Arma2 men... Långvarig spelare av Arma serien som man är så vet jag att DayZ är problemet, inte Arma2! I Arma2 ligger jag nästan på 100fps medans i DayZ är jag glad om jag kommer upp i 60+ konstanta fps. Men eftersom du har så bra koll på spelet Arma2 så vet du givetvis redan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Om du nu är så insatt i det har du givetvis också koll på spelet Arma2! Dvs, många av buggarna som är i DayZ existerar inte i Arma2. Visst finns det buggar i Arma2 men... Långvarig spelare av Arma serien som man är så vet jag att DayZ är problemet, inte Arma2! I Arma2 ligger jag nästan på 100fps medans i DayZ är jag glad om jag kommer upp i 60+ konstanta fps. Men eftersom du har så bra koll på spelet Arma2 så vet du givetvis redan detta.

det är för att dayz har låst view distance bl.a...
om du nu är en så kallad "långvarig spelare" så borde du veta detta...
och det handlar inte om hur länge man hållit på med något... -.- hur länge har du hållit på med datorer... kan du skapa en egen proccesor, ett AAA spel? eller kanske ett eget operativsystem? nej tänkte väll det -.-

Permalänk
Medlem

Inte läst kommentarerna, men att rekommendera six updater/launcher...
Gör det på riktig väg istället, fungerar bättre, snabbare updates och du får själv välja om du ska uppdatera och inte ett program. För vissa patcher kanske man inte vill det patcha. Sen är det bra lärning att veta hur du byter versioner i framtiden och nutiden, om den uppdaterar senaste och alla servrar är fulla eller att det inte finns någon server med uppdateringen..
Avråder folk av egen och andras erfarenheter här på forumet och de officiella forumet att använda six.

Permalänk
Medlem

om jag kan köra vanliga arma 2 rent igenom på högsta inställningarna, ( och bf3 rent på medium ) borde det väll inte vara ospelbart på LOW på dayz?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Angående vad Xaio säger. Om man vill uppdatera mod och ArmA 2 själv är det fritt fram, och det finns kanske några fördelar. Men jag har provat båda delar och six launcher funkar så enkelt att det för mig är det lätta valet. Den uppdaterar spelklienten och DayZ versionen till den versionen som servern håller, automatiskt. Men det är bara min rekommendation!

Prova att installera om modden. Om du inte vill ladda ner filerna från början igen kan du högerklicka på spelt i Steam - properties och sen "verify game integrity". Det är i princip en fräsch install du har då. Sen kör du DayZ via Six Launcher och om du vill ha inställningar som jag testat och därför jag vet ska funkar bra. Gör då som jag skrev i guiden. Viktigast av allt är video memory på "default"!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga.
Alla saker man hittar spawnas det igen tillbaka eller är dom borta föralltid?

Permalänk
Medlem

Om du dör så försvinner din kropp efter en stund, det tar dock ganska lång tid från vad jag har märkt.
Tänker du på items som ligger på olika camps, som t ex jakttorn. Då respawnar items olika snabbt från camp till camp tror jag. Jag märkte iaf att fyra jakttorn längst i syd respawnar ganska ofta. Jag kunde springa runt till dem i en cykel och få nya saker hela tiden.
Fordon respawnar aldrig men de försvinner aldrig heller. Så de kan finnas var som helst.
Hoppas det besvarar frågan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Några off-topic-inlägg borttagna.

Permalänk
Medlem

Trevlig guide:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av MAAnen:

Nvidia settings

Inne i Nvidia control panel - Manage 3D settings finns några inställningar som fick spelet att flyta bättre för mig som har ett Nvidia kort:

Ambient Occlusion - Off
Anisotropic Filtering - Application controlled
AntiAliasing Gamma Correction - On
AntiAliasing Mode - Application controlled
AntiAliasing Setting - Application controlled
AntiAliasing Transparency - Off
Maximum Pre-Rendered Frames - 0
Multi-Display/GPU Accelaration - Single Display
Performance Mode
Power Management Mode - Prefer Maximum Performance
Texture Filtering Sample Optimization - On
Texture Filtering Negative LOD Bias - Allow
Texture Filtering Quality - High Performance
Texture Filtering Trilinear Optimization - On
Threaded Optimization - Auto
Triple Buffering - Off
Vertical Sync - Off

Finns inget 0. Menar du 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Finns inget 0. Menar du 1?

Det är ändrat i senare versioner av Nvidia Control Panel. De flesta väljer 1 eller 2 och påstår att det är bäst, men jag har inget svar på vad som är det definitivt bästa. Du kan ju alltid prova med de olika valen, jag kör med 1 i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Det är ändrat i senare versioner av Nvidia Control Panel. De flesta väljer 1 eller 2 och påstår att det är bäst, men jag har inget svar på vad som är det definitivt bästa. Du kan ju alltid prova med de olika valen, jag kör med 1 i alla fall.

Den inställningen gick även att ändra i en config spel i spelmappen. Enbart den förändringen fick mitt DayZ att flyta något otroligt bättre. Har ingen fps counter men det gick nog från sega 20-30 upp till 60+ iaf i känslan.

Permalänk
Medlem

Spoooky! Tack för en nice guide! Sparade mig nog många timmar av huvudvärk! Det är sent på kvällen och jag är snart inne i dayz för första gången! Är fan lite spännande! Hört att det kan va ganska mörkt om natten!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Hört att det kan va ganska mörkt om natten!

Haha, det kan man säga

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt