Permalänk
Medlem

Qnap - NAS?

Hej!

Har funderingar på att köra backup och raid 5 hemma.
Vilken qnap är billigast med flest bays i sig?
Skulel vara smidigt att kunna styra med telefonen och någon app.
Tips, måste vara qnap

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej!

Har funderingar på att köra backup och raid 5 hemma.
Vilken qnap är billigast med flest bays i sig?
Skulel vara smidigt att kunna styra med telefonen och någon app.
Tips, måste vara qnap

www.prisjakt.nu ?

Är väll inte så svårt att söka själv?
Dom kostar ju olika mycket beroende på hur många bays du måste ha.
Dom billigaste är såklart 1bay bara men det är ju svårt att köra raid 5 med en bay.
Sök själv på prisjakt eller valfri återförsäljare så hittar du ditt svar!

Personligen hade jag ju dock köpt en Synology mycket hellre än qnap. Men det är ju upp till dig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

www.prisjakt.nu ?

Är väll inte så svårt att söka själv?
Dom kostar ju olika mycket beroende på hur många bays du måste ha.
Dom billigaste är såklart 1bay bara men det är ju svårt att köra raid 5 med en bay.
Sök själv på prisjakt eller valfri återförsäljare så hittar du ditt svar!

Personligen hade jag ju dock köpt en Synology mycket hellre än qnap. Men det är ju upp till dig.

Personligen så hade jag köpt hårvara själv och använt mig av FreeNAS! Finns tråd här hur man configar FreeNAS mjukvara som är väldigt bra. Och på bit-tech finns en guide hur man bygger en NAS och väljer bra hårvara. Det går även bra med en äldre dator om man har det ståendes, och ett RAIDkort och ett gäng hårddiskar. Sen sitter man säkert Klart att en sådan lösning drar mer ström, men det är en väldigt smidig lösning.

Skulle vilja påstå att det är en av dom bästa lösningarna om man sätter samman strömsnål hårdvara + FreeNAS! Och det tar typ en dag att bygga och pilla i mjukvaran! Sen har man en riktigt riktigt bra NAS!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Personligen så hade jag köpt hårvara själv och använt mig av FreeNAS! Finns tråd här hur man configar FreeNAS mjukvara som är väldigt bra. Och på bit-tech finns en guide hur man bygger en NAS och väljer bra hårvara. Det går även bra med en äldre dator om man har det ståendes, och ett RAIDkort och ett gäng hårddiskar. Sen sitter man säkert Klart att en sådan lösning drar mer ström, men det är en väldigt smidig lösning.

Skulle vilja påstå att det är en av dom bästa lösningarna om man sätter samman strömsnål hårdvara + FreeNAS! Och det tar typ en dag att bygga och pilla i mjukvaran! Sen har man en riktigt riktigt bra NAS!

Det stämmer bra det. Men en synology DS411 tex är inte så dyr och drar mindre ström och har allt klart, och har allt man kan tänkas vilja använda på en nas.
Jag funderade också på freenas vägen när jag nyligen behövde uppgradera min DS212j NAS till en 4bay.
Men jag älskar verkligen hur lätt allt är på synology nasen. Så jag passade på att köpa en DS411 nu när komplett hade stor rea på dom för en vecka sen.
Och eftersom jag har på min nas 24/7 så är det rätt nice med en nas som inte drar så mycket ström heller.
Att köpa och bygga egen nas kostar ju rätt mycket också så ser inte riktigt meningen med det i slutändan när ändå synologys nasar är så bra som dom faktiskt är, och kostar i princip det samma.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die